Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 مهر، ۱۳۹۰ ایران مقام اول را در مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده ای دارد. طبق آخرین آمار هر ساعت حدود سه ایرانی بر اثر تصادف می میرد!بنابر آمار دلیل این تصادفات 70 درصد به خطای انسانی و 30 درصد به خطای طراحی جاده و خودرو بر میگردد. البته این آماری است که در مورد جاده های برون شهری مطرح است. حالا نکته قابل توجه این است که درصد زیادی از تصادفات درون جاده ای مربوط به موتورسیکلت هاست . تصادفات عابران با موتور، تصادف موتور با خودرو یا دیگر موترسوران و با موانع از انواع این گونه تصادفات است. همین چند ماه پیش یک تصادف وحشتناک بین سه دستگاه موتورسیکلت رخ داد که در طی آن 6 نفر جان باختند. عجله و شتاب بی مورد، بی توجهی به مقررات و عدم تشخیص سهم عبور عابرین، بیشترین فراوانی عوامل انسانی موثر در تصادفات عنوان شده است. صورت مسئله: میخواهیم جلوی این تصادفات موتورسیکلتی را بگیریم! به نظر شما بهترین راه حل برای این مشکل چیست؟ یک راه حل علمی و کارشناسانه پیشنهاد کنیدکه با کمک آن بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن با صرف کمترین هزینه خطرات ناشی از تصادفات منجر به مرگ و جرح با موتور سیکلت را گرفت. فرضیات مسئله: آقا ما میدانیم که مشکل مشکل فرهنگی است! اما فرض میکنیم که فرصتی برای این کار وجود ندارد و مشکل تنها از خود موتورسیکلت و طراحی آن و یا تجهیزات به کار رفته در آن است. فرض کنید شما یک طراح موتور سیکلت هستید و قرار است یک موتور سیکلت طراحی کنید که بی خطر باشد. توجه داشته باشید که: موتور سیکلت نباید بیشتر از دو چرخ داشته باشد. به فکر محفظه ی بسته هم برای موتور ها نباشید! استفاده از نرم افزار های ترسیم و عکس می تواند کمک شایانی به فهم راه حل شما کند. از دادن پاسخهای تکراری هم خوددرای کنید. سعی کنید اگر ایده هایتان با هم یکی است پاسخهایتان در جهت تکمیل ایده های یکدیگر باشد. موفق باشید. 23 لینک به دیدگاه
Abolfazl_r 20780 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 مهر، ۱۳۹۰ عابدی جان ببخشید ولی شما ما رو محدود به چیزی کردی که کلی متخصص تو دنیا دارن راجع بهش شبانه روزی کار میکنن و به اینجایی رسیدن که الان هستن. (منظورم طراحی موتورسیکلت در جهت بالا بردن ایمنی) چطور انتظار داری ما یهو بیایم یه چیزی بگیم که به درد بخوره و جدید هم باشه؟ 13 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 مهر، ۱۳۹۰ عابدی جان ببخشید ولی شما ما رو محدود به چیزی کردی که کلی متخصص تو دنیا دارن راجع بهش شبانه روزی کار میکنن و به اینجایی رسیدن که الان هستن. (منظورم طراحی موتورسیکلت در جهت بالا بردن ایمنی) چطور انتظار داری ما یهو بیایم یه چیزی بگیم که به درد بخوره و جدید هم باشه؟ ما میخوایم شما فقط درگیر این مسئله باشید. مهم نیست بقیه چیکار کردند یا نکردند. مهم ایده شماست. همونطور که برای ایستگاههای مترو ایده های بسیار خوبی داده شد. اگر ایده ی کارشناس ها درست و حسابی بود که این همه تصادفات و تلفات نداشتیم. 10 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 مهر، ۱۳۹۰ بهترین راهش اینه که موتور سیکلت ها یه لاین رو به خودشون اختصاص بدن نه اینکه بین ماشینا ویراژ بدن :icon_razz: 10 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 مهر، ۱۳۹۰ بهترین راهش اینه که موتور سیکلت ها یه لاین رو به خودشون اختصاص بدن نه اینکه بین ماشینا ویراژ بدن :icon_razz: مهناز جان فرضیات مسئله رو یادت نره: فرض کنید شما یک طراح موتور سیکلت هستید و قرار است یک موتور سیکلت طراحی کنید که بی خطر باشد.توجه داشته باشید که: موتور سیکلت نباید بیشتر از دو چرخ داشته باشد. به فکر محفظه ی بسته هم برای موتور ها نباشید! 7 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 مهر، ۱۳۹۰ فرض کنید شما یک طراح موتور سیکلت هستید و قرار است یک موتور سیکلت طراحی کنید که بی خطر باشد. توجه داشته باشید که: موتور سیکلت نباید بیشتر از دو چرخ داشته باشد. به فکر محفظه ی بسته هم برای موتور ها نباشید! یعنی شما خطر موتور سیکلت را از خود موتور میدونین؟ ولی من خطر موتور سیکلت را از ناهمگونی هم موتور و هم موتورسوار با محیط اطراف میدونم. ذات موتور همینی که هست،باید شرایط را تغییر داد. اما اگر به طراحی باشه،به نظرم ارتفاع موتور کمتر بشه و پاها کشیده تر قرار بگیره،تا در صورت برخورد به چیزی، فرد با مغز پایین نیاد. همچنین اگر میشد جنس بدنه موتور در برابر ضربه حالت ارتجاعی داشته باشه خوب میشه. :JC_thinking: 12 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 مهر، ۱۳۹۰ یعنی شما خطر موتور سیکلت را از خود موتور میدونین؟ولی من خطر موتور سیکلت را از ناهمگونی هم موتور و هم موتورسوار با محیط اطراف میدونم. ذات موتور همینی که هست،باید شرایط را تغییر داد. اما اگر به طراحی باشه،به نظرم ارتفاع موتور کمتر بشه و پاها کشیده تر قرار بگیره،تا در صورت برخورد به چیزی، فرد با مغز پایین نیاد. همچنین اگر میشد جنس بدنه موتور در برابر ضربه حالت ارتجاعی داشته باشه خوب میشه. :JC_thinking: اسی جان برای محدود کردن جواب ها من مخصوصا این فرضیات رو مطرح کردم. 5 لینک به دیدگاه
Artaria 13629 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 مهر، ۱۳۹۰ خب اول باید ببینیم که مهمترین علتی که باعث تصادف موتور سیکلت ها میشه چیه .... مشکلات طراحی شهری .... مشکلات خود موتور و یا .... اگه منظورتون فقط خود وسیله نقلیه هست، اولاً باید دید چه چیزی در این وسیله باعث میشه که تصادف به وجود بیاد و ثانیاً باید دید چه چیزی باعث میشه در این وسیله بعد از تصادف تلفات زیاد شه .... خب پر واضحه که مهمترین علتی که باعث میشه امروزه تصادفات موتور سیکلت زیاد شه، سرعت زیاد موتور هست ، که اگه بتونیم این سرعت را کنترل کنیم نیمی از مشکل حل میشه راه حل پشنهادی من اینه که در هنگام ساخت موتور، حداکثر سرعت آن را بر اساس حداکثر سرعت مجاز جاده ها و راه های موجود تنظیم کنیم..... مثلا جوری بسازیم که بیشتر از 100 km/h راه نره، وقتی نیازی به سرعت های بالاتر از این مقدار در راه های کشور نداریم ، چرا باید با سرعت بیشتر بسازیم ؟؟؟؟ برای مسابقات هم میشه موتورهای مخصوص آنها را ساخت و با آنها فقط مجوز تردد در پیست های مسابقه را داد . عامل دیگری که باعث تصادفات میشه تک چرخ زدن با موتور هست که به نظر من این مشکل را هم میشه با زیاد کردن وزن کل وسیله نقلیه و جوری دو چرخ آن در ارتفاع ،جابحایی نسبی نداشته باشند ، حل کرد . 9 لینک به دیدگاه
هادی ناصح 18854 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 مهر، ۱۳۹۰ به نظر من موتور سیکلت ها باید جوری طراحی بشن که اولا یک سرنشین بیشتر نتونه سوارش بشه دوما جوری باشن کع سرعتش از 40 یا 50 کیلومتر بالاتر نره فعلا همینا به ذهنم میرسه ممنون از دعوتت 8 لینک به دیدگاه
Abolfazl_r 20780 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 مهر، ۱۳۹۰ خب اول باید ببینیم که مهمترین علتی که باعث تصادف موتور سیکلت ها میشه چیه .... مشکلات طراحی شهری .... مشکلات خود موتور و یا .... اگه منظورتون فقط خود وسیله نقلیه هست، اولاً باید دید چه چیزی در این وسیله باعث میشه که تصادف به وجود بیاد و ثانیاً باید دید چه چیزی باعث میشه در این وسیله بعد از تصادف تلفات زیاد شه .... خب پر واضحه که مهمترین علتی که باعث میشه امروزه تصادفات موتور سیکلت زیاد شه، سرعت زیاد موتور هست ، که اگه بتونیم این سرعت را کنترل کنیم نیمی از مشکل حل میشه راه حل پشنهادی من اینه که در هنگام ساخت موتور، حداکثر سرعت آن را بر اساس حداکثر سرعت مجاز جاده ها و راه های موجود تنظیم کنیم..... مثلا جوری بسازیم که بیشتر از 100 km/h راه نره، وقتی نیازی به سرعت های بالاتر از این مقدار در راه های کشور نداریم ، چرا باید با سرعت بیشتر بسازیم ؟؟؟؟ برای مسابقات هم میشه موتورهای مخصوص آنها را ساخت و با آنها فقط مجوز تردد در پیست های مسابقه را داد . عامل دیگری که باعث تصادفات میشه تک چرخ زدن با موتور هست که به نظر من این مشکل را هم میشه با زیاد کردن وزن کل وسیله نقلیه و جوری دو چرخ آن در ارتفاع ،جابحایی نسبی نداشته باشند ، حل کرد . خیلی خوب عوامل مرگ میر بررسی شد ولی موتور سیکلتی که باهاش نشه تند رانندگی کرد و یا تک چرخ زدو کی میخره؟ شما باید به عنوان یه تولید کننده به این فکر باشید که چطور میشه بدون کم شدن از میزان فروش ایمنی رو بالا برد. من فکر میکنم همونطور که اسی گفت باید ارتفاع موتورسوار نسبت به باک پایین باشه که بعد از برخورد با مانع طرف پرت نشه. بستن گارد اطراف پای راننده هم یکی از فکرای خوبه. البته به خاطر سنگین شدن، حجیم شدن بی مورد و بی ریخت شدن باز هم مسئله فروش پیش میاد.پهن تر شدن لاستیک ها به لحاظ افزایش پایداری فکر خوبیه ولی از چالاکی موتور سیکلت کم میکنه. موتور سیکلت های هوشمندی تولید بشه که وقتی سرنشینش کلاه ایمنی نداره روشن نشه. یا اینکه علائم حیاطی سرنشین رو چک کنه. اگر خواب آلوده صندلیش ویبره بزنه. اگر خیلی مسته استارت نخوره. 8 لینک به دیدگاه
Artaria 13629 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مهر، ۱۳۹۰ خیلی خوب عوامل مرگ میر بررسی شد ولی موتور سیکلتی که باهاش نشه تند رانندگی کرد و یا تک چرخ زدو کی میخره؟شما باید به عنوان یه تولید کننده به این فکر باشید که چطور میشه بدون کم شدن از میزان فروش ایمنی رو بالا برد. . خب این یه طرح سراسری باید باشه، یعنی کلا جلوی تردد موتورهای قدیمی گرفته بشه و با این موتورها جایگزین بشه . اونوقت انتخابی جز همین موتورها نمیمونه 8 لینک به دیدگاه
Abolfazl_r 20780 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مهر، ۱۳۹۰ خب این یه طرح سراسری باید باشه، یعنی کلا جلوی تردد موتورهای قدیمی گرفته بشه و با این موتورها جایگزین بشه .اونوقت انتخابی جز همین موتورها نمیمونه دوستان یه طرح قابل اجرا ارائه بدید. الان مواد مخدرم ممنوعه. موتور هم مثل مواد مخدر میشه قاچاق. اونایی که موتور قدیمی دارن پولدار میشن. یه عده جوازشو میگیرن و با پارتی بازی سوار میشن. بعدم اینکه راجع به اعدام و خیلی چیزا که یه چیز خیلی عمومیه هنوز دنیا نتونسته به توافق برسه. رو تولیدات موتور سیکلت چطوری برسه؟ 8 لینک به دیدگاه
El Roman 31720 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مهر، ۱۳۹۰ تایرهای پهن تر (به قدری که موتور به سختی واژگون بشه) شتاب کمتر ( برای جلوگیری از تکچرخ) (با استفاده از تایر های چسبنده تر هم میشه تا حدودی جلوش رو گرفت) کلاه ایمنی با تکنلوژی های جدید (سبک و خنک) (یه چیزی مثل کلاه پیتر چک) (یه جور کلاه هم میشه طراحی کرد که موقع احساس خطر سریع دور سر رو بگیره و ازش محافظت کنه ؛ مثل کاری که کیسه هوا میکنه) سیستم ترمز پیش رفته 12 لینک به دیدگاه
Artaria 13629 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مهر، ۱۳۹۰ دوستان یه طرح قابل اجرا ارائه بدید. الان مواد مخدرم ممنوعه. موتور هم مثل مواد مخدر میشه قاچاق. اونایی که موتور قدیمی دارن پولدار میشن. یه عده جوازشو میگیرن و با پارتی بازی سوار میشن. بعدم اینکه راجع به اعدام و خیلی چیزا که یه چیز خیلی عمومیه هنوز دنیا نتونسته به توافق برسه. رو تولیدات موتور سیکلت چطوری برسه؟ هیچ طرحی به طور 100 درصد نمیتونه مشکلات رو عوض کنه، شما اگه موتوری بسازی که کاملاً در برابر تصادفات ایمن باشه، باز هم از موتورهای قدیمی استفاده خواهد شد، لیکن این طرحها آمار مرگ و میر و خطرات قبلی رو به میزان قابل توجهی کاهش میدن . در ضمن اگه ممنوعیت استفاده از موتورهای قدیمی به صورت قانون در بیاد، در صورت مشاهده اون موتور ها توقیف خواهند شد یه نکته جالب دیگه اینکه لازم نیست مردم موتورهاشونو عوض کنن ، کافیه مراکز مجازی از سوی شرکت ها معرفی بشه تا با اندکی دستکاری در موتور این وسیله نقلیه، سرعت اون محدود بشه :yes: 9 لینک به دیدگاه
hamidbala 2844 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مهر، ۱۳۹۰ خوشم اومد بحث خوبیه! من اگر طراح موتور سیکلت بودم هیچ طرحی توش ایجاد نمی کردم! فقط یک سیستم هوشمند براش طراحی می کردم که بیشتر از 50کیلومتر در ساعت راه نره! نظر من! اما بیشتر فکر می کنم 7 لینک به دیدگاه
amin 202 مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مهر، ۱۳۹۰ دوستان همچین میگن سرعت موتور رو کم کنن که انگار نمیدونن ماهیت موتورسکلت چیه!! کسانی که تو ایران موتور سیکلت سوار میشن 2 نوعن: 1 - اونایی که میخوان از شر ترافیک سنگین خلاص بشن...این دسته عموماً با سرعت بالا حرکت نمیکنن و نکات ایمنی رو رعایت میکنن. پس نگرانی ما این دسته نباید باشه. 2- این دسته اونایین که هم قد یه خودرو میدن به یه موتور...چون عشقشون موتوره....عشقشون تک چرخ زدنه....یارو حال میکنه با سوزوکی بندد 200 تا بره... راهکارهای ما باید برای این افراد باشه! من تمامی نظرات رو خوندم و این نظر برام عملی تر اومد.... تایرهای پهن تر (به قدری که موتور به سختی واژگون بشه)شتاب کمتر ( برای جلوگیری از تکچرخ) (با استفاده از تایر های چسبنده تر هم میشه تا حدودی جلوش رو گرفت) کلاه ایمنی با تکنلوژی های جدید (سبک و خنک) (یه چیزی مثل کلاه پیتر چک) (یه جور کلاه هم میشه طراحی کرد که موقع احساس خطر سریع دور سر رو بگیره و ازش محافظت کنه ؛ مثل کاری که کیسه هوا میکنه) سیستم ترمز پیش رفته قبل اینکه این نظر رو ببینم خود به فکر کیسه ی هوا برای موتور سیکلت بودم ولی نه تنها برای محافظت از سر...چون بعضاً شدت جراحات داخلی و شکستگی لگن و قفسه ی سینه هم باعث مرگو میر میشه. طبق جستجوهایی که در بین سایت های مربوط به موضوع (که عموماً فـلیتر بودن؛نمیدونم چرا!) انجام دادم به دستاورد های زیر رسیدم: کلاه ایمنی ساخته شده از کیسه هوا ساخت دو کمپانی سازنده ی وسائل ایمنی سوئدی. این کلاه در عرض 0.1 ثانیه مشابه کلاه های ایمنی فلزی از سر شما محافظت میکنه و نکته ی مهم اینجاست که ظاهر شما رو به هم نمیزنه! (قابل توجه موتور بازا!) محصولات دیگری هم تولید شده! مثل این نوع که شونه هاتون رو پوشش میده: یا اینیکی که محصول شرکت هونداست و کیسه ی هوا رو روی موتور جاسازی کرده: اما بعد از جستجوی بیشتر به این مورد رسیدم که واقعاً حیفه اگر ویدئوشو نبینید! این مورد از همون تکنولوژی کیسه ی هوا استفاده میکنه ولی کاملتر...کمپانی یاماهای ژاپنی بهش میگه جلقه ی هوا! نحوه ی کارش مثل موارد بالاست...در عرض 0.1 باد میشه ولی یه مزیتی داره و اونم اینه که دارای ضامنی هست که وقتی شما از موتور میافتید و موتور خاموش نیست، این کیسه باد میشه. دانلود ویدئوی مربوط به این محصول: حالا که خطر راننده ی موتور سیکلت حل شد،نوبت به حل مشکل عابرین پیاده میرسه! برای این هم بعضی کمپانی ها میخوان از همین کیسه های هوا استفاده کنن تا صدمه ی کمتری به عابرین استفاده بشه. این نمونه ی خودروئیه که در قسمت جلوییش از کیسه های هوا استفاده شده .(البته این مورد طرح هستش و کمپانی سازنده ای بخاطر بالا بودن هزینه ی ساخت این محصول اقدام به تولیدش نکرده!) منبع لینک به دیدگاه
Avenger 19333 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مهر، ۱۳۹۰ اولا اینکه به قول خودت 70 درصد از تصادفات به خاطر خطای انسانی هست اون 30 در صد هم اول اینکه باید سیستم ترمز موتور مناسب با میزان سرعت موتور طراحی بشه 2 نوع لاستیک باید طوری باشه که بهترین اصطکاک رو از لحاظ در گیر بودن با جاده داشته باشه 3 قانون تک سرنشین برای موتور ها 9 لینک به دیدگاه
zahra. 206 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مهر، ۱۳۹۰ اطلاعات amin 202 تقریبا همون چیزاییه که اگه عملی بشن خیلی از نگرانی های مربوط به موتورسیکلت وتلفاتش ازبین میرهنظر من هوشمند بودن موتور بود بطوریکه بدون وجود کلاه ایمنی حرکتش امکان پذیر نباشه که البته تو چندتا از جوابها بهش اشاره شد 4 لینک به دیدگاه
nasim184 12256 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مهر، ۱۳۹۰ من میگم بهتره مثل ماشینای اسپرت ارتفاعش با زمین کم باشه که سرعت گیرارو نتونن با سرعت رد کنن و بپرن جلوی ماشین بیچاره(تجربه شخصی) یه چیز دیگه کاری میکنم که اگه پاشونو از روی پدال برداشتن دیگه راهی برای زنده موندن نداشته باشن.(پاشو نو از روی پدال برمیدارن که آیینه ماشینارو خورد کنن):brodkavelarg: 4 لینک به دیدگاه
saminta 347 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مهر، ۱۳۹۰ این ایده ایده ی خوبیه ولی فکرشو کنید ما این کار رو بکنیم با تعداد زیاد موتورسیکلتی که داریم.....فکر نمیکنم منظر خوشایندی داشته باشه توی شهر.... بهترین راهش اینه که موتور سیکلت ها یه لاین رو به خودشون اختصاص بدن نه اینکه بین ماشینا ویراژ بدن :icon_razz: 4 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده