رفتن به مطلب

رجیستری، يكي از اجزاي اصلي ويندوز


ارسال های توصیه شده

منبع: پرسنال کامپیوتر ورلد ترجمه: احمدرضا فرزان جم

 

بسیاری از کاربران از ویرایش رجیستری ویندوز هراس دارند، اما این کار با درک اصول اولیه بسیار آسان خواهد بود. رجیستری ویندوز چیزی است که تعداد قابل توجهی از افراد کاملاً از وجود آن بی‌خبرند یا از دستکاری آن اجتناب می‌کنند و این موضوع دلیل قانع‌کننده‌ای نیز دارد. زمانی که ویندوز به‌خوبی کار می‌کند رجیستری به دستکاری نیازی ندارد و این محدوده جایی نیست که کاربران مبتدي وارد آن شوند. اما در مواقعی رفتار نادرست ویندوز ویرایش دستی رجیستری را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. این مقاله از نوع «بازگشت به اصول» است و بیشتر مناسب کاربرانی است که به‌تازگی کار جدی با ویندوز را شروع کرده‌اند (یا کاربران باتجربه‌ای که به مرور اطلاعات خود در این زمینه نیاز دارند). این مقاله «آنچه باید بدانید» را درباره یکی از اجزای اصلی ویندوز توضیح می‌دهد.

رجیستری چیست؟

چنان‌که الان می‌دانیم، رجیستری برای اولین بار در زمان ویندوز 95 معرفی شد. قبل از آن زمان، آن‌ها که حافظه طولانی‌ای دارند به‌احتمال فایل‌هاي INI را که توسط ویندوز 3.1x استفاده می‌شد (مانند Win.ini و System.ini)، به‌یاد می‌آورند. اين فایل‌ها براي ذخیره برنامه و اطلاعات پیکربندی درایورها استفاده می‌شد. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان مختلف نیز از فایل‌های INI خود برای پیکربندی برنامه‌های خود استفاده می‌کنند و این موضوع می‌تواند باعث پخش شدن فایل‌ها در سراسر هارد کاربر شود. مایکروسافت قصد داشت با استفاده از رجیستری ارتباطی منطقی در پیکربندی سیستم برقرار کند و این آشفتگی فایل‌های INI را از بین ببرد. رجیستری در اصل یک پایگاه داده بزرگ است (ذخیره‌شده در فولدر /Windows/System32/config) که به‌طور کلی تنظیمات مربوط به خود ویندوز و همچنین هر سخت‌افزار و نرم‌افزاری را که نصب شده‌است، ذخیره می‌کند و بخشی یکپارچه از عملیات ویندوز است. زمانی که از طریق کنترل‌پانل تغییری در تنظیمات داده می‌شود یا تغییری در گزینه‌ها و تنظیمات یک برنامه اعمال می‌شود، این تغییرات در رجیستری به ثبت می‌رسند.

در نتیجه، اغلب اوقات دلیلی برای کاوش و جست‌و‌جو در رجیستری وجود ندارد و استفاده از ویندوز راه بسیار راحت‌تری برای تغییر و دستکاری تنظیمات است. اما با یادگیری چگونگی کارکرد رجیستری می‌توان کنترل بیشتری روی کامپیوتر داشت و به تنظیمات مخفی دسترسی پیدا کرد. قبل از شروع هر کاری، شاید بهتر باشد به این موضوع بپردازیم که ویندوز دقیقاً چگونه از رجیستری استفاده می‌کند. اول از همه بهتر است در نظر داشته باشیم که رجیستری یک فایل ایستا نیست، تمام مدتی که ویندوز در حال اجرا است، پردازش‌ها، سرویس‌ها و برنامه‌های ویندوز به‌طور مداوم در حال ارسال پرس‌و‌جو و تغییردادن مدخل‌های موجود در رجیستری هستند. اگر شما یک ابزار نظارت بر رجیستری را دانلود و اجرا کنید (مانند ابزار رایگان مایکروسافت، Regmon، در آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)، خواهید توانست به‌صورت بی‌درنگ ببینید که چه بر سر رجیستری می‌آید و ایــن‌که بـــه‌طرز شگفـت‌انگیــــزی پرمشغله است.

يک راه حل جايگزين

اگر از ویندوز 98 یا اکس‌پی استفاده می‌کنید، یک ابزار کارآمد به‌نام TweakUI در دسترس است. این ابزار امکان تغییر را در تنظیماتی فراهم می‌کند که در حالت عادی فقط از طریق ویرایش رجیستری امکان‌پذير هستند، یعنی کاری که هر کسی به انجام آن تمايلي ندارد. این برنامه از سایت مایکروسافت قابل دانلود است. در حال حاضر، نسخه مایکروسافتی سازگار با ویستا وجود ندارد، اما گزینه‌های جایگزینی وجود دارند.

winheart1_s.jpg

یکی از این گزینه‌ها Winbubble است؛ یک ابزار رایگان که می‌توانید آن را از آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دانلود کنید. این ابزار به نصب نیازی ندارد. فقط کافی است آن را Extract کنید و فایل Winbubbles.exe را از فولدر مربوط اجرا کنید. کارهای مختلفی از طریق تب‌های مختلف این برنامه قابل انجام است، از جمله اضافه‌کردن گزینه‌های مختلف به منوی Context که ‌هنگام راست‌کلیک روی فایل‌ها و فولدرها ظاهر می‌شود، سفارشی‌سازی آیکون‌های فولدرها و درایوها و غیرفعال‌کردن ویژگی‌هایی مانند Aero. گزینه دیگر استفاده از نسخه رایگان برنامه TweakVI است (به‌آدرس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه کنيد). نسخه رایگان Basic آن در مقابل نسخه Pro و Premium محدودیت‌هایی دارد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 1- الف) شاید رجیستری در نظر اول پیچیده به‌نظر آید، اما ساختاري منطقی دارد، بنابراین می‌توانید به‌راحتی به مدخل‌های مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.ب) شما می‌توانید با اکسپورت‌کردن کلیدها و شاخه‌های رجیستری به‌صورت فایل‌های reg. از آن‌ها پشتیبان تهیه کنید، اما برای پشتیبان‌گیری از کل رجیستری باید از یک ابزار مستقل مانند Erunt استفاده کنید.

قبل از آغاز

قبل از ادامه، بهتر است بدانید که در موارد جدی، تغییر نادرست رجیستری می‌تواند به ویندوز شما آسیب بزند. تغییر تصادفی تنظیمات می‌تواند سیستم شما را از کار بیاندازد. بنابراین، از وجود یک نسخه پشتیبان کامل اطمینان حاصل کنید تا اگر اتفاق ناخوشايندي افتاد، امکان برگرداندن سیستم به حالت عادی وجود داشته باشد. قبل از ویرایش هر چیزی، یک نقطه System Restore ایجاد کرده و از داده‌های باارزش نسخه پشتیبان تهیه کنید. اگر تازه شروع کرده‌اید و نمی‌دانید چگونه از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، بهتر است دست به این کار نزنید. علاوه بر این، هنگام ویرایش رجیستری هیچ چیز تحت عنوان Undo وجود ندارد و تغییرات بلافاصله اعمال می‌شوند. امکان کار کردن بی‌خطر با رجیستری وجود دارد. در ادامه به چگونگی تهیه نسخه پشتیبان از رجیستری می‌پردازیم، کاری که شاید کاربران مبتدي نیز بخواهند انجام دهند تا در مواقعی که رجیستری آسیب دید از این پشتیبان استفاده کنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 2- در صورت تمایل، Erunt می‌تواند هر بار که ویندوز بالا آمد به‌صورت خودکار از رجیستری پشتیبان بگیرد.

ویرایشگر رجیستری

برای آغاز به کار با رجیستری چند راه برای دسترسی به Windows Registry Editor یا Regedit وجود دارد. در تمام موارد باید با امکانات مدیر سیستم وارد ویندوز شوید. در ویندوز ویستا روی Start کلیک و کلمه Regedit را تایپ و از فهرست به نمایش درآمده مدخل مورد نظر خود را انتخاب کنید. در ویندوز اکس‌پی روی Start کلیک کنید، سپس گزینه Run را انتخاب و کلمه Regedit را تایپ و روی OK کلیک کنید. راه دیگر (برای هر کدام از این دو سیستم‌عامل) این است که کلید Windows Key+R را روی صفحه‌کلید فشار دهید و Regedit را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید. در ویندوز ویستا ممکن است مجبور شوید در باکسUser Account Control روی Continue کلیک کنید. با باز شدن Registry Editor، شاهد شباهت آن با ويندوز‌اکسپلورر خواهید بود. اجزای مختلف رجیستری در سمت چپ نمایش داده می‌شود و مانند اکسپلورر ویندوز، باقی محتوای این اجزا یا مدخل‌ها در سمت راست نشان داده می‌شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 3- الف) چنان‌که Regmon، ابزار رایگان مایکروسافت نشان می‌دهد، رجیستری به‌طور مداوم در حال تغییر است.ب) تغيير مقدار كليدهاي موجود در رجيستري كار آساني است، اما براي برخي تغييرها ابتدا بايد يك كليد جديد ايجاد كنيد.

کلید رجیستری

شاید اصطلاحات و واژه‌هایی که در مباحث رجیستری وجود دارند، کمی گیج‌کننده باشند. پس بهتر است با چند واژه و اصطلاح اصلی آشنا شوید. پنج مدخل اصلی در پانل سمت چپ وجود دارد. این مدخل‌های اصلی به Hive یا کندو معروف هستند و هر کدام از آن‌ها موظف به ذخیره تنظیمات متفاوتی هستند. کندوی HKEY_CLASSES_ROOT به‌طور کلی برای ذخیره اطلاعات مربوط به نسبت‌دهی فرمت‌های مختلف (File Association) استفاده می‌شود. کندوی HKEY_CURRENT_USER تنظیمات مربوط به کاربری را که در حال حاضر در ویندوز لاگین‌کرده، در خود نگه می‌دارد. HKEY_LOCAL_MACHINE نیز اطلاعات مربوط به سخت‌افزار و نرم‌افزار نصب‌شده را نگهداری می‌کند و این تنظیمات برای همه اشتراک‌های کاربری موجود اعمال می‌شود، در حالی‌که HKEY_USERS شامل ارتباط‌هایی به بخش‌های HKEY_CURRENT_USER می‌شود. اطلاعات بسیار کمی در مدخل آخر ذخیره می‌شود که شامل ارتباط‌های موجود میان پیکربندی سیستم و اطلاعات به‌دست آمده از بخش‌های فرعی HKEY_LOCAL_MACHINE است.

اگر روی علامت به‌اضافه کنار نام هر کندو کلیک کنید، آن کندو باز می‌شود و مجموعه‌ای از فولدرها به نمایش در می‌آیند که تحت عنوان کلید (Key) شناخته می‌شوند و خود می‌توانند شامل کلیدهای فرعی باشند. آیکون‌هایی که در سمت راست ظاهر می‌شوند به مقدار (Value) معروف هستند و انواع مختلفی دارند، از قبیل String، Binary، DWORD و Expandable String . بخش سمت راست به سه ستون تقسیم شده‌‌است: ستون Name، مشخص می‌کند که مقدار مربوطه با چه نامی خوانده می‌شود. ستون Type، نشان‌دهنده گونه‌ای است که به یک مقدار نسبت داده می‌شود و ستون Data، نیز تنظیماتی را که روی یک مقدار اعمال شده به نمایش می‌گذارد. بسته به گونه یک مقدار، ستون Data مربوط به آن مقدار می‌تواند حاوی یک مسیر، عدد یا کلمه باشد. همچنین، ممکن است که یک مقدار هیچ تنظیمی نداشته باشد و این مورد با نمایش عبارت value not set مشخص می‌شود. البته، این به معنای نداشتن نیاز به مقدار مذکور نیست، چنان‌که نداشتن هیچ داده‌ای می‌تواند یکی از گزینه‌ها در تنظیمات موجود باشد. شاید نرم‌افزار مربوطه این کلید رجیستری را بررسي کند و در صورتی که این مقدار داده‌ای نداشته باشد، عملکرد خاصی داشته باشد، اما در صورت واگذاری مورد خاصی به مقدار مذکور، عملکرد نرم‌افزار تغییر کند. همچنین ممکن است در صورتی که کلید مربوطه پیدا نشود، مشکلاتی پیش آید.

لینک به دیدگاه

تهیه نسخه پشتیبان

زمانی ویرایش رجیستری ضروري است که شما از هر نوع اضافه‌کردن، پاک‌کردن یا تغییری مطمئن باشید. اگر از انجام کار خود مطمئن نیستید، همه چیز را دوباره بررسی کنید و اگر شک دارید درگیر ماجرا نشوید. ویرایش رجیستری کار مخاطره‌آمیزی است و به‌راحتی می‌توان با یک قدم اشتباه یک کامپیوتر بدون مشکل را به یک سیستم غیر قابل استفاده تبدیل کرد. قبل از این‌که تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید، تهیه نسخه پشتیبان از یک بخش یا همه رجیستری به‌شدت توصیه می‌شود. این کار به چند روش امکان‌پذير است.

گزینه اول، تهیه نسخه پشتیبان از یک کلید فرعی و محافظت از داده موجود در آن است. در بخش سمت چپ روی یک کلید فرعی (یا یک شاخه کامل) راست‌کلیک کرده و از منوی ظاهرشده گزینه Export را انتخاب کنید. سپس نام مناسبی برای نسخه پشتیبان انتخاب کنید و مطمئن شوید که از منوی save as type گزینه( Registration Files (*.reg انتخاب شده باشد و سپس روی OK کلیک کنید. با این کار فایل پشتیبان ذخیره می‌شود. اگر گزینه All را نیز تیک بزنید، از کل کندوی انتخاب‌شده پشتیبان گرفته می‌شود، بنابراین چنین پشتیبانی برای بازگردانی کلی یک سیستم قابل استفاده نیست. ما برای یک پشتیبان کامل ابزار Erunt را پیشنهاد می‌کنیم (که در ادامه توضیح داده شده‌است).

در صورت نیاز، می‌توانید با راست‌کلیک روی فایل reg. ایجادشده در مرحله قبل و انتخاب گزینه Merge پشتیبان ساخته‌شده را بازگردانی کنید. قبل از استفاده از این روش به‌عنوان روش اصلی پشتیبان‌گیری از رجیستری باید در نظر داشته باشید که وقتی فایل‌های reg. دوباره در رجیستری ادغام می‌شوند، لزوماً تمام تغییرات اعمال‌شده در یک کلید را بازگردانی نمی‌کنند. با این کار، هر داده‌ای که پاک شده باشد به حالت قبلی باز می‌گردد، اما کلید‌هایی که در این مدت اضافه شده‌اند، با این بازگردانی پاک نمی‌شوند. به همین دليل شاید بهتر باشد که از کندوها به‌صورت کامل و مخصوص پشتیبان بگیریم. برای این کار، روی یک کلید راست‌کلیک کرده و گزینه Export را انتخاب کنید. این بار مطمئن شوید که از منوی save as type گزینه Registry Hive Files (*.*) انتخاب شده باشد. در این صورت فایلی که ایجاد خواهد شد پسوندی نخواهد داشت، اما می‌تواند در رجیستری ایمپورت شود تا همه تغییرات بازگردانی شود. برخلاف فایل‌های reg. که با رجیستری ادغام می‌شوند، کندوها باید از طریق خود ویرایشگر رجیستری ایمپورت شوند. برای این کار کافی است از منوی File گزینه Import و از منوی کشویی گزینه Registry Hive Files (*.*) را انتخاب کنید، سپس فایل مورد نظر را که قبلاً ایجاد کرده‌اید انتخاب و روی Open کلیک کنید. برای تأیید این کار روی Yes و با پایان کار روی OK کلیک کنید.

پشتیبان گرفتن از کندوها مطمئن‌ترین راه برای تهیه پشتیبان از بخش‌های رجیستری است، زیرا وقتی فایل به‌دست آمده را ایمپورت می‌کنیم تمام تغییرات اعمال‌شده بازگردانی می‌شوند. اطلاعات بیشتر درباره ایجاد و بازگردانی نسخه پشتیبان در سایت مایکروسافت در آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
موجود است. در هر حال، فایل‌های reg. کاملاً هم بی‌فایده نیستند. به عنوان مثال، اگر بیش از یک کامپیوتر با ویندوز ویستا دارید، می‌توانید تغییرات را در یک سیستم اعمال و کلیدهای مورد نظر را اکسپورت کنید و سپس فایل reg. را در سیستم‌های دیگر کپی کنید. اطلاعاتی که در فایل مذکور ذخیره شده می‌تواند در رجیستری کامپیوتر دوم ایمپورت و تغییرات ذخیره‌شده اعمال شود.‌ شما فقط وقتی می‌توانید از این روش استفاده کنید که کلیدهای مربوط به آن در رابطه مستقیم با خود ویندوز باشند، چنان‌که ممکن است سخت‌افزار یا نرم‌افزار نصب‌شده روی سیستم دوم با اولی متفاوت باشد و تغییرات نامربوط می‌تواند مشکل‌ساز شود. یک راه بسیار آسان‌تر برای تهیه و بازیابی نسخه پشتیبان استفاده از ابزار رایگان Erunt است(به آدرس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه كنيد). این ابزار کارآمد می‌تواند یک پشتیبان کامل از کل رجیستری در فولدر مورد نظر شما ذخیره‌کند و همچنین می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که هر بار ویندوز بالا می‌آید به‌طور خودکار پشتیبان بگیرد. همچنین یک راهنمای بسیار مفید درباره نحوه پشیبان‌گیری و بازیابی آن همراه Erunt عرضه می‌شود.

راه‌یابی

زمانی که در حال گشت‌زني در رجیستری هستید، گاهی ممکن است نقطه‌ای که در آن قرار دارید گم کنید، زیرا ممکن است هاي‌‌لایتی که مشخص می‌کند کدام کلید فعال است، از دید خارج شود. اما در این وضعیت Status Bar به‌کمک شما می‌آید. رجیستری نیز مانند ویندوز اکسپلورر یک پانل کوچک اطلاعات در پایین پنجره دارد که آدرس کلیدی را که انتخاب شده نشان می‌دهد. اگر این نوار را نمی‌بینید، مطمئن شوید که گزینه Status Bar در منوی View تیک خورده است. برای پاک کردن یک کلید می‌توانید روی آن راست‌کلیک کرده و گزینه Delete را انتخاب کنید. تغییر نام نیز به همین ترتیب امکان‌پذیر است. برای ویرایش داده مرتبط با یک کلید خاص، روی آن دوبار کلیک کنید و بعد از اعمال تغییر مورد نظر، روی OK کلیک کنید. اگر نیاز دارید که یک کلید جدید ایجاد کنید، ابتدا به کلید اصلی بروید، سپس از منوی Edit و New نوع مورد نظر را انتخاب و نام آن را وارد کنید. حالا می‌توانید مقدار مورد نظر را با دوبار کلیک روی آن نسبت دهید.

 

تغییرات پیشرفته

تا اینجا به ذکر مقدمه‌ای برای کار با رجیستری پرداختیم، اما ترفندهای مستقل زیادی برای اعمال در رجیستری وجود دارد. برای شروع به مسیرHKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run و همچنین مسیر:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run برويد. در اینجا فهرستی از برنامه‌هایی را که ‌هنگام بالا آمدن ویندوز به‌طور خودکار اجرا می‌شوند، پیدا خواهید کرد، کافی است برنامه‌هایی را که نیاز ندارید در ابتدای کار ویندوز اجرا شود، از این فهرست پاک کنید.این تغییر، کم‌خطر است، اما همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد بهتر است قبل از انجام آن از رجیستری پشتیبان تهیه کنید. چنان‌که ممکن است به‌عنوان مثال، یکی از این برنامه‌ها برای عملکرد درست پرینتر شما مورد نیاز باشد. در حقیقت، تغییرات و سفارشی‌سازی‌هایی که از طریق ویرایش رجیستری قابل انجام هستند، نامحدودند. اخطار آخر این که سعی نکنید از روی بخت و اقبال تغییرات پیش‌بینی نشده‌ای در رجیستریاعمال کنید.

 

دسترسی و گشت‌زنی آسان در رجیستری قدم اول

دسترسی به رجیستری از طریق فرمان Run امکان‌پذیر است، اما ممکن است تغییرات مداوم به ویرایشگر رجیستری نیازمند ایجاد یک ميان‌‌بر(Shortcut) باشد. کافی است یک ميان‌بر برای regedit.exe ایجاد کنید و برای دسترسی راحت آن را درQuick Lunch یا منوی Start قرار دهید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

قدم دوم

استفاده از امکان جست‌و‌جوی ویرایشگر رجیستری می‌تواند تمرکز روی موارد مرتبط با یک فایل یا برنامه خاص را راحت‌تر سازد. کافی است از منوی Edit گزینه Find را انتخاب کنید و با فشردن Enter به اولین نمونه کلمه بروید و با فشردن F3 نمونه‌های بعدی را مشاهده کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

قدم سوم

شما می‌توانید مواردی را که در رجیستری زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنید، در منوی Favorites قرار دهید تا به آن‌ها دسترسی سریع داشته باشید. برای این کار، ابتدا کلید مورد نظر را انتخاب کرده، سپس از منوی Favorites گزینه Add to Favorites را انتخاب و پس از آن نام مناسبی برای آن انتخاب کنید.‌ شما می‌توانید برای دسترسی سریع و آسان به این گزینه‌ها، از منوی Favorites مانند همین منو در مرورگر وب خود استفاده کنید.

winhaert7_s.jpg

ترفند کپی و انتقال سریع و آسان فایل‌ها

حتماً تا به‌حال بارها پیش آمده که بعد از مدتی هارد شما پر از فایل‌ها و فولدرهای به هم ریخته و مختلف شده باشد و هر چند وقت یک‌بار تصمیم می‌گیرید، هارد خود را مرتب کنید. در این هنگام بارها پیش می‌آید که فولدرها و فایل‌های مختلف را کپی کنید یا انتقال دهید. با انجام این ترفند، گزینه Copy To و Move To به منوی Context ویندوز اکسپلورر اضافه می‌شود.در نتیجه، وقتی روی یک فایل یا فولدر راست‌کلیک کنید و گزینه Copy To را انتخاب کنید، یک جعبه محاوره‌ای باز می‌شود و از شما فولدر مقصد را برای کپی فایل می‌پرسد. برای انجام این کار در ویرایشگر رجیستری به این مسیر بروید: HKEY_CLASSES_ROOT\AllFilesystemObjects\shellex\ContextMenuHandlers. سپس یک کلید جدید با نام Copy To ایجاد کنید. در بخش سمت راست روی مقدار موجود با نام Default دوبار کلیک کنید و برای داده آن این عبارت را وارد کنید:

{C2FBB630-2971-11d1-A18C-00C04FD75D13}. با این کار بلافاصله (بدون نیاز به راه‌اندازی دوباره ویندوز) گزینه مذکور به منوی Context اضافه می‌شود. در ضمن، برای اضافه کردن گزینه Move To نیز باید مراحل بالا را تکرار کنید، فقط در بخش داده مقدار مربوطه، به‌جای C2FBB630، تایپ کنید: C2FBB631. عبارت کامل این داده چنین است:{C2FBB631-2971-11d1-A18C-00C04FD75D13}.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

winheart9_s.jpg

افزایش تعداد دانلودهای همزمان

آیا تا به‌حال سعی کرده‌اید بیش از یک فایل را به‌طور همزمان از اینترنت دانلود کنید؟ تعداد پیش‌فرض دانلودهای همزمان از یک وب‌سرور فقط دو عدد است. با دستکاری رجیستری می‌توانید این رقم را به ده برسانید. برای این کار در ویرایشگر رجیستری ابتدا به کلید زیر بروید:

HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settingsسپس یک مقدار DWORD به‌نام MaxConnectionsPerServer ایجاد کنید و مقدار داده 000000a را در آن وارد کنید. حالا یک مقدار DWORD دیگر با نام MaxConnectionsPer1_0Server و مقدار داده 0000000a ایجاد کنید. توجه داشته باشید که 0000000a برابر است با عدد 10.غیرفعال کردن کنترل پانلبا استفاده از این ترفند می‌توانید کنترل پانل ویندوز را غیرفعال کنید تا کاربران دیگر نتوانند تغییراتی در قسمت‌های مختلف کنترل پانل ایجاد کنند. برای این کار ابتدا در ویرایشگر رجیستری ابتدا به کلید زیر بروید:

HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorerسپس یک مقدار DWORD جدید ایجاد کنید و نام آن را بگذارید NoControlPanel و مقدار داده آن را روی 1 تنظیم کنید. با این کار کاربر مربوطه امکان ورود به کنترل پانل را نخواهد داشت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...