رفتن به مطلب

سیستم عامل گوگل


ارسال های توصیه شده

1 اسفند 1388 - شركتهاي معتبر و شناخته شده معمولا سهم بيشتري را از تغییرات در دنیای تکنولوژی به خودشان اختصاص ميدهند. در اين ميان اما گوگل هميشه اخباري را منتشر ميكند كه نظر تمام كاربران و البته كارشناسان و فعالان اين عرصه را به خودش جلب كرده و از طرفي ميتواند جريانساز باشد. درست به همين دليل هم هست كه اخبار مربوط به اين غول اينترنتي از اهميت ويژهاي برخوردار بوده و هست.

 

 

روزهاي آغازي اين هفته هم يك بار ديگر گوگل خبرساز شد. به اين ترتيب بوده كه معرفي سيستم عامل اين شركت به يك بمب خبري بزرگ در دنياي تكنولوژي تبديل شد. مديران گوگل در واقع در كنفرانس تكنولوژي و رسانهاي Allen & Co از اين نرمافزار در حال توسعه خود را كه مبتني بر مرورگر اينترنتي اين شركت يعني Chrome است، پردهبرداري كردند؛ سيستم عاملي كه به عقيده بسياري از كارشناسان ميتواند رقيب جدي براي سيستم عاملهاي محبوب ويندوز، لينوكس و سيستم عامل شركت APPLE به حساب بيايد.

 

رقابتي گستردهتر

با اين اوصاف و با ورود سيستم عامل جديد گوگل ميتوان رقابتي جديتر را در عرصه نرم افزارهاي سيستم عامل متصور بود. اين موضوع در واقع همان چيزي است كه شركتهاي رقيب را نگران كرده است. اين در حالي است كه «اريك اشميت»، مدير عامل گوگل و «لري پيج» يكي از موسسان آن سعي ندارند چندان هم آن را برجسته كنند تا جايي كه حتي درباره اين موضوع صحبتي هم نكرده و تنها اعلام ميكنند كه سيستم عامل Chrome محصولي است كه ميتواند به بازار كامپيوترهاي شخصي اضافه شود.

 

در حالي كه به عقيده بسياري از صاحب نظران اين محصول جديد ميتواند رقيبي جدي براي ويندوز مايكروسافت باشد كه در حال حاضر بيشترين سهم بازار سيستم عاملها را در اختيار دارد. اشميت ميگويد: «من نميخواهم درباره مايكروسافت صحبت كنم به اين خاطر كه ما در واقع اصلا به دنبال سهمي در اين بازار نيستيم. هدف خاص عرضه سيستم عامل گوگل رقابت نيست».

در مقابل كارشناسان اعلام كرده اند كه نقطه ضعفهاي واضح مايكروسافت در برابر گوگل در عرصه موتورهاي جستجوي اينترنتي كه با عرضه موتور جستوجوي Bing اين شركت هم شدت پيدا كرده، ميتواند بهانه مناسبي براي ايجاد واكنشهاي تجاري در برابر سيستم عامل جديد گوگل در بازار باشد.

 

اين در حالي است كه مديران گوگل پيشبيني كردهاند كه شركتهاي بسياري از اين سيستم عامل جديد استقبال كرده و به دنبال توليد محصولاتي مرتبط با آن خواهند بود.

درست به همين دليل هم بود كه اشميت در كنفرانس Allen & Co اعلام كرد كه شركتهاي سازنده كامپيوترهاي شخصي مانند HP و Acer در حال كار روي محصولات مرتبط با سيستم عامل Chrome مانند نوت بوکهایی هستند كه احتمالا در نيمه دوم سال 2010 به بازار عرضه خواهند شد.

او در اين مورد گفت: «هر كسي كه درباره طرحهاي ما براي اين سيستمعامل چيزي ميشنود، كاملا هيجان زده ميشود؛ به همين دليل هم ما اميدواريم كه تا پايان امسال (2009) شاهد معرفي محصولات جديد مرتبط با اين سيستم عامل باشيم.»

 

نشانه عبور از بحران صحبتهاي اشميت و پيج در اين كنفرانس اگرچه بيشتر روي معرفي سيستم عامل Chrome متمركز بود، اما گوشهاي هم به وضعيت بحراني اقتصاد داشت.

آنها معتقد بودند كه معرفي و ظهور چنين محصولاتي ميتواند نشانهاي براي عبور از بحران اقتصادي موجود باشد.

 

اشميت در اين باره گفت: «شركت ما از اغلب شركتهاي فعال در حوزه تكنولوژي و رسانه بهتر با اين ركود برخورد كرد؛ در حالي كه از بدترين شرايط اين بحران عبور كردهايم، هنوز بسياري از شركتهاي همكار نتوانستهاند نشانههاي بهبود را پيدا كنند.

ما اما از شك اين بحران و البته از سقوط گذشتيم و عبور كرديم و معرفي چنين محصولاتي هم ميتواند نشانه اين اتفاق خوب باشد.»

 

 

تشديد ابهامات براي حضور در APPLE

اين اتفاق جديد اگرچه براي مديران گوگل و البته شخص اريك اشميت موفقيت بزرگي به حساب ميآيد، اما ميتواند شروع دوبارهاي براي ابهامات حضور اشميت در برد مديران APPLE باشد. دليل هم مشخص است؛ بر اساس قانون ضد انحصار طلبي دولت فدرال آمريكا يك نفر اجازه حضور همزمان در برد مديران دو شركت را در صورتي كه اين اتفاق به كاهش ميزان رقابت ميان اين دو شركت منجر شود، ندارد. در حقيقت به اين دليل هم هست كه اشميت در اين كنفرانس گفت: «من با مديران APPLE درباره كناره گيري خودم از اين شركت صحبت كردهام؛ اما تا اين لحظه هنوز هيچ نشانهاي از تغيير در برد مديران اين شركت وجود ندارد.»

 

اين در حالي است كه اشميت از زمان معرفي گوشي iPhone جديد بعد از سيستم عامل Android جديد گوگل براي گوشيهاي موبايل، ديگر از شركت در جلسات مديران شركت APPLE امتناع كرد.

با اين همه اما وزارت بازرگاني فدرال آمريكا در حال بررسي و تحقيق درباره وجود هر گونه توافقي بين هيات مديران دو شركت گوگل و APPLE براي نقض قوانين ضد انحصار طلبي است.

از طرفي بسياري از تحليلگران از بابت انتشار اخبار محرمانه شركت APPLE با حضور مديرعامل گوگل در آن اظهار نگراني كردهاند. در حالي كه مهمترين موضوع براي APPLE و مديرانش حفظ راز موفقيت اين شركت است، به عقيده بسياري حضور اشميت در هيات مديره اين شركت يك تناقض آشكار است.

 

اين موضوع آنقدر براي مديران APPLE اهميت دارد كه به هر كارمند نام كد متفاوتي براي هر محصول داده ميشود تا حتي اين كارمندان نتوانند هنگام استراحت عصر در استراحتگاه شركت درباره اين محصولات شايعهاي بسازند.

 

حتي فروشندگان و عرضه كنندگان اين محصولات هم تحت فشار زيادي براي انتشار اخبار اين شركت هستند و وبلاگهايي هم كه اخبار مربوط به عرضه اين محصولات را منتشر ميكنند، به وسيله وكلاي اين شركت به شدت كنترل ميشوند.

با همه اين اوصاف در واقع بسياري از كارشناسان معتقدند كه معرفي سيستم عامل Chrome گوگل در اوايل اين هفته ميتواند به وضوح اين شركت را در برابر مواضع و سياستگذاريهاي مديران APPLE قرار بدهد.

از طرفي بعضي كارشناسان ديگر معتقدند كه رابطه ميان اين دو شركت بيش از آنكه به صورت رقابتي باشد، يك روند كنش و واكنشي را دنبال ميكند؛ به اين صورت كه معمولا APPLE كنش را انجام ميدهد و گوگل واكنش نشان ميدهد!

 

 

دل سيستم عامل كروم گوگل را آزمايش ميكند

شركت آمريكايي دل اعلام كرد كه در نظر دارد سيستم عامل كروم گوگل را مورد آزمايش قرار دهد؛ اگرچه براي عرضه اين سيستم عامل مبتني بر لينوكس در محصولات آيندهاش وعدهاي نداد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان، طبق اظهارات سخنگوي دل، اين شركت همواره فناوريهاي جديد را در بخشي از روند مديريت توسعه محصولاتش و براي بررسي محصولات آينده ارزيابي ميكند. غيبت دل در فهرست سازندگان رايانهاي كه گوگل با آنها براي پشتيباني از اين سيستم عامل كار ميكند، مشهود بود؛ اين فهرست شامل هيولت پاكارد، ايسر، لنوو و ايسوزكامپيوتر است. هيولت پاكارد و لنوو نيز هنوز به عرضه اين نرم افزار با محصولات رايانه آينده خود متعهد نشدهاند. پيش از اين شايع شده بود دل سيستم عامل آندرويد گوگل را كه براي بهكارگيري در تلفنهاي هوشمند و دستگاههاي اينترنت موبايل طراحي شده، آزمايش ميكند.

 

 

فهرست شركاي سخت افزاري گوگل براي سيستم عامل كروم شامل سازندگان تراشهاي مانند Freescale Semiconductor، Qualcomm و Texas Instruments است؛ با اين حال نام اينتل كه با گوگل همكاري ميكرد و درباره اين سيستم عامل اطلاع داشته، به چشم نميخورد.

 

منبع:http://www.neghnegh.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...