رفتن به مطلب

كشف دليل تنها بودن نيمي از ستارگان كهكشان


ارسال های توصیه شده

ستاره شناسان آلماني در بررسيهاي خود نشان دادند بسياري از ستارگاني كه تنها هستند به دليل نيروهاي گرانشي اجرام آسماني ديگر از ستاره همراه خود جدا شده اند.

دانشمندان موسسه ماكس پلانك و دانشگاه بن دريافتند كه بسياري از ستارگاني كه در كهكشان تنها هستند به دليل اينكه تحت تاثير فعل و انفعلات گرانشي با اجرام آسماني ديگر حاضر در ابرهاي گرد و غبار قرار مي گيرند از ستارگان همراه خود جدا مي شوند.

 

تقريباً نيمي از كل ستارگان كهكشان راه شيري تنها هستند. يكي از اين ستارگان، خورشيد است. ستارگان ديگري كه "اجتماعي تر" هستند و در منظومه هاي چندگانه با ستارگان همراه زندگي مي كنند در بيشتر موارد از دو جرم آسماني تشكيل شده اند كه به شدت تحت تاثير ميدانهاي گرانشي يكديگر قرار دارند.

 

اما دليل اين رفتارهاي كم و بيش "اجتماعي" ستارگان تاكنون براي ستاره شناسان يك معما بود اما اكنون به نظر مي رسد كه دانشمندان آلماني توضيح مناسبي براي اين پرسش بزرگ يافته اند.

 

در كل، ستارگان به روشي منزوي شكل نمي گيرند بلكه در داخل توده ها و ابرهاي گرد وغبار متولد مي شوند اين "كارخانه هاي كيهاني" منظومه هاي ستاره اي دوتايي را توليد مي كنند.

 

به عبارتي ديگر، تمام ستارگان داراي يك همراه و يا يك شريك هستند اما بعد، بخش اعظم اين گروههاي ستاره اي در زمانهاي نسبتاً سريع در داخل كهكشان خود پراكنده مي شوند و تنها نيمي از آنها مي توانند همزاد خود را حفظ كنند.

 

اين محققان در اين خصوص اظهار داشتند: "در بسياري از موارد زوجهاي ستاره اي پس از برخورد با يك زوج ديگر يكي پس از ديگري از هم جدا مي شوند."

 

اين بدان معني است كه جمعيت ستارگان دوتايي قبل از خروج از ابر گرد و غبار زادگاه خود و پراكنده شدن در كهكشان تا حد قابل توجهي كاهش مي يابد. اين محققان براي محاسبه تركيبات حاصل از ستارگان مجرد و ستارگان زوج در مناطق با تراكمهاي متفاوت از مدلهاي رايانه اي استفاده كردند.

 

به اين ترتيب حتي پيش بيني كردند كه كداميك از مناطق تشكيل ستاره اي، ستارگان زوج و كداميك ستارگان مجرد را توليد مي كنند.

 

براساس گزارش مديا ايناف، اين بررسيها نشان داد كه ستارگان زوج پس از برخورد با ساير ستارگان، تحت تاثير نيروهاي گرانشي آنها قرار مي گيرند و از شريك خود جدا مي شوند.

 

منبع: كنجكاو

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...