رفتن به مطلب

حذف صفر نه دوای درد تورم است و نه قدرت خرید مردم!


felorans666

ارسال های توصیه شده

نسخه جدید چقدر ثمر بخش است؟

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بررسی اجرای طرح حذف صفرهای پول ملی در کشور‌هایی نظیر ترکیه که نمونه موفقی در این خصوص است نشان می‌دهد که توفیق این طرح بستگی مستقیم به طرح‌ها و برنامه‌های مکملی دارد که در حوزه‌های مختلف پولی، اقتصادی، صنعت و بازار باید اجرا شود، چرا که رمز موفقیت کشوری مانند ترکیه‌‌ همان حمایت از بخش تولید بوده است.

حذف صفر‌های پول جدید‌ترین نسخه‌ای است که دولت برای اقتصاد کشور در حال پیچیدن است، دولت در صدد است با نوعی بازی ریاضی و کاستن از شمار صفرهای پول ملی ارزش آن را بالا برده و علاوه بر آن ضمن تأثیرگزاری بر تورم، قدرت خرید مردم را هم افزایش دهد، مسئله‌ای که در شرایط فعلی توسط بسیاری از کار‌شناسان، صاحبنظران اقتصادی و حتی مردم با شک و تردید روبرو شده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی «فردا»، گروهی از کار‌شناسان بر این باورند که در شرایط فعلی جامعه که هنوز آثار هدفمندی یارانه‌ها فشار مضاعفی را بر مردم تحمیل کرده، اجرای این طرح به منزله شوکی بزرگ است که التهاب قابل توجهی را به جامعه و بازار تزریق می‌کند.

 

از طرفی بررسی اجرای طرح حذف صفرهای پول ملی در کشور‌هایی نظیر ترکیه که نمونه موفقی در این خصوص است نشان می‌دهد که توفیق این طرح بستگی مستقیم به طرح‌ها و برنامه‌های مکملی دارد که در حوزه‌های مختلف پولی، اقتصادی، صنعت و بازار باید اجرا شود، چراکه رمز موفقیت کشوری مانند ترکیه‌‌ همان حمایت از بخش تولید بوده است.

 

برخی کار‌شناسان نیز هشدار داده‌اند که کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم ریشه‌های روشن و مشخصی در زمینه نرخ بهره بانکی سیاست‌های مالی و اقتصادی دولت و... دارد که تا زمانی که آن‌ها اصلاح نشوند، حذف پول نه می‌تواند تأثیر مثبت بر تورم داشته باشد و نه بر افزایش قدرت خرید افراد جامعه.

 

دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه تهران نیز در گفتگو با «فردا» خاطرنشان کرد: افزایش حجم پول در کشور تنها عامل افزایش تورم است و تغییر واحد پول به خودی خودی نه باعث افزایش تورم و نه کاهش آن می‌شود. زیرا پول تنها وسیله‌ای برای مبادله کالا است که حذف صفر از آن، تاثیری در ارزش آن ایجاد نمی‌کند و شما با ۱۰ هزار ریالی که چهار صفر از آن کم شده‌‌ همان مقدار می‌توانید خرید کنید که قبل از حذف صفر.

این استاد دانشگاه تهران افزود: آنچه در این میان به تورم دامن می‌زند اجرای سیاست‌های اقتصادی دیگر در زمان اجرای این طرح است. در واقع اتخاذ سیاست‌های بد یا خوب باعث تغییر نرخ تورم در زمان اجرای حذف صفر و تغییر پول ملی در کشور می‌شود.

وی در مورد اینکه به چه نوع سیاست‌های اقتصادی در زمان اجرای این طرح بد یا خوب می‌گویند و اصولا چه سیاست‌هایی باعث افزایش تورم می‌شود، گفت: نرخ بهره بانکی ۵. ۵ درصد و تورم ۱۵ درصد به معنای پایین بودن نرخ بهره بانکی از تورم در کشور است که در چنین حالتی پول مانند یخ و برف ذوب می‌شود. اصطلاحا به پولی که در این شرایط در چرخه اقتصاد وجود دارد پول داغ می‌گویند زیرا به خاطر پایین بودن نرخ بهره بانکی پس انداز کردن در بانک‌ها نه تنها جذاب نیست بلکه توجیهی نیز ندارد و منفعتی عاید پس اندازکنندگان نمی‌کند تا تشویق به پس انداز در بانک‌ها شوند. بنابر این سرگردانی سرمایه‌های کوچک و بزرگ در بازارباعث به وجود آمدن تنش و شرایط ناپایدار در اقتصاد می‌شود که نمونه آن را می‌توان در شرایط بازار ارز و سکه کشورمشاهده کرد.

تقوی با بیان اینکه آنچه اکنون در اقتصاد ایران شاهد آن هستیم افزایش نقدینگی، اجرا نشدن سیاست‌های مناسب برای جذب نقدینگی و سرگردانی سرمایه‌های کوچک و بزرگ در کشور است، ادامه داد: در واقع این نوع سیاست‌ها بازدارنده رشد اقتصادی است و این به حالت در اقتصاد سرکوب مالی می‌گویند و اجرای حذف صفر با دنباله روی از چنین سیاست‌هایی تورم را به دنبال خواهد داشت.

استاد دانشگاه تهران در مورد اجرای سیاست‌هایی که همزمان با حذف صفر باعث کاهش تورم و بهبود شرایط اقتصادی در کشور می‌شود، گفت: در صورتی که نرخ بهره بانکی از تورم بیشتر باشد و پس انداز کردن در بانک برای مردم توجیه مالی پیداکرده و رقم پس انداز بانکی افزایش یابد و در عین حال سرمایه پس انداز شده در بانک‌ها به بخش تولید تزریق شود اجرای حذف صفر از پول ملی می‌تواند کاهش تورم و نقدینگی در کشور را به دنبال داشته باشد.

به گفته وی آنچه حدود ۱۰ سال پیش با حذف صفر از پول ملی به ترکیه کمک کرد تا تورم در این کشور کاهش پیدا کند جذب سرمایه و تزریق آن به بخش‌های تولیدی بود.

دکتر تقوی در مورد اینکه اجرای این طرح چه هزینه‌هایی دارد، گفت: حذف صفر در صورت اجرای سیاست‌های مناسب هزینه‌ای دارد که در اقتصاد به آن هزینه فهرست بها می‌گویند. این به معنای آن است که با تغییر واحد پول ملی واحدهای اقتصادی از تولیدی گرفته تا خدماتی باید کاتالوگ‌های جدید قیمتی در زمان حذف صفر برای کالا‌ها و خدمات خود منتشر کنند که این نیز هزینه زیادی برای اقتصاد نیست.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...