رفتن به مطلب

ساخت ناوشکن جماران با تدبير رهبر انقلاب در سال 76 آغاز شد


ارسال های توصیه شده

1/12/1388

کد خبر : 969417

منبع : خبرگزاری ایرنا

2010%5C2%5C20%5Cimg634022692132031250.jpg

ساخت ناوشکن جماران با تدبير رهبر انقلاب در سال 76 آغاز شد

طرح ساخت ناوشکن جماران با تدبير فرماندهي کل قوا و فرمان ستاد کل نيروهاي مسلح در سال 76 در ارتش جمهوري اسلامي ايران آغاز شد.

به گزارش ايرنا، با شروع جنگ تحميلي و فداکاري هاي نيروي دريايي در حفاظت از آب‌هاي خليج فارس مانند عمليات غرورآفرين مرواريد که منجر به نابودي نيروي دريايي عراق شد و سپس پايان دفاع مقدس و مواجه شدن با نيروي دريايي خسارت ديده که فداکاري هاي بسياري را در نبردهاي خليج فارس انجام داده بود، فرمان جهاد خودکفايي توسط فرمانده کل قوا صادر گرديد و در اولين اقدام ناو سبلان بازسازي شد که در سال 71 براي اجراي ماموريت به خليج فارس و پايگاه هاي دريايي بازگشت.

همچنين ناوشکن هاي الوند نيز مورد تعمير اساسي قرار گرفت و بهينه سازي شد اما تعداد اين ناوشکن ها براي حفاظت از مرزهاي طولاني آبي ايران اسلامي کافي نبود.

در همين زمان بر اساس تدبير رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا، همچنين فرمان ستاد کل نيروهاي مسلح و فرماندهي نيروي دريايي وقت، تمامي امکانات صنعتي- علمي - دانشگاهي کشور بکار گرفته شد و پروژه عظيم ناوشکن موج با مهندسي معکوس ناوشکن هاي الوند آغاز شد.

اما به دليل کاهش بودجه اين پروژه در زمان دولت وقت کار اين طرح با کندي پيش مي رفت و با مشکل مواجه مي شود.

با تغيير دولت و افزايش تهديدات عليه کشور روند پروژه هاي پژوهشي جديد و مدرن دفاعي کشور تسريع مي شود.

با تغيير فرمانده نيروي دريايي و جايگزيني دريادار سياري، دريادار کوچکي اين نيرو را ترک مي کند و اين فرمانده جديد با حساسيت و دقت خاصي پروژه را دنبال مي کند و از تمامي ظرفيت هاي علمي و نخبگان کشور دعوت مي کند تا در اين پروژه عظيم حضور فعال داشته باشند.

پروژه در فروردين ماه 87 به پيشرفت 90% مي رسد، اما فرمانده کل ارتش در گفت و گو با خبرنگاران در حاشيه مراسم گراميداشت سالگرد شهادت سرلشکر ستاري اعلام مي کند که پروژه عظيم دريايي در ايام دهه فجر افتتاح خواهد شد.

در فروردين ماه ناوشکن موج نام خود را به جماران تغيير مي دهد.

فرمانده منطقه يکم دريايي ارتش امير دريادار "بهزادفر" در مصاحبه اي علت تاخير در اين پروژه را اينچنين اعلام مي کند: به دليل اينکه اولين تجربه ايرانيان بوده و سيستم هاي جنگ الکترونيک را کاملا تغيير داده ايم که به پيشرفته ترين حالت ممکن در اين ناوشکن درآمده است.

وي ادامه مي دهد: سيستم هاي موشکي و هجومي آن با توجه به استانداردهاي روز جهاني و تهديدات موجود تغيير يافته است که در اين ناوشکن در حال نصب مي باشد.

اما همين ميزان اطلاع رساني در اوايل امسال کافي بود تا چند سايت نظامي غربي مانند گلوبال سکوريتي، ديفنس و سايت دفاعي بحرين در مورد اين عظيم ترين پروژه دفاعي تاريخ کشور به اظهار نظر بپردازند و عليه جمهوري اسلامي شانتاژ رسانه اي کنند.

گفتني است اين ناوشکن داراي 94 متر طول و 10 متر عرض است که ارتفاعي3.1 متر دارد.

همچنين داراي وزن حداقل1400 تن، قدرت دو موتور 10000 اسب بخار است و با سرعت 28 گره دريايي و داراي چهار واحد ديزلي 550 کيلو واتي است.

"ناوشکن جماران" ، نخستين ناوشکن طراحي شده و ساخته شده بدست متخصصان افتخار آفرين نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و نخبگان و دانشمندان توانمند ايراني، ديروز(جمعه) در مراسم ويژه اي، با فرمان حضرت آيت الله خامنه اي، فرمانده معظم کل قوا، رسماً به ناوگان دريايي ارتش ملحق شد و جمهوري اسلامي ايران به جمع معدود کشورهاي جهان پيوست که از قابليت طراحي – ساخت و تجهيز رزمناوها و ناوشکن‌هاي پيچيده و مجهز برخوردارند.

ناوشکن جماران از جمله رزمناوهاي با ماموريت سه منظوره است که در عرصه هاي ضد هوايي – ضد سطحي و ضد زيرسطحي از تجهيزات کاملاً پيشرفت برخوردار است.

ناوشکن جماران که در کلاس خود ، در شمار ناوهاي پيشرفته محسوب مي شود، و از قابليت حمل و سوختگيري بالگرد نيز برخوردار است. بخشي از سامانه هاي اصلي اين ناوشکن تنها در انحصار چند کشور است اما متخصصان ايراني موفق شدند اين انحصار بين المللي را بشکنند و کشور را به دانش طراحي و ساخت اين سامانه هاي مهم مجهز کنند.

ناوشکن جماران، حاصل تلاش بي‌وقفه و سنگين علمي، تحقيقاتي و تخصصي است و بيش از يک ميليون و 400 هزار انواع قطعه – دستگاه و سامانه هاي پيچيده داخلي در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است.

حضرت آيت الله خامنه اي در بازديد از اين ناوشکن غرورآفرين، با قدرداني از نيروهاي جوان و پر نشاط نيروي دريايي تاکيد کردند: کليد اقتدار و پيشرفت کشور، سپردن کارها به جوانان مومن و دل‌هاي پراميد و انگيزه هاي پرشور آنان است.

ايشان افزودند: اين دستاورد مهم که نتيجه اميد، اعتماد و توکل به پروردگار است، نسل جوان ما را مصمم‌تر از پيش خواهد کرد و اين عزم و اميد و اراده ، حتي از توليد ناوشکن نيز، مهم‌تر و شيرين‌تر است.

رهبر فرزانه انقلاب، شناخت توانايي ها و استعدادهاي خودي، قدرشناسي علمي از اين نعمت بزرگ و شجاعت ورود به کارهاي عظيم را "اساس و مبناي پيشرفت و اقتدار کشور" دانستند و خاطر نشان کردند: برخي خواست‌ها در ابتدا، بلندپروازانه به نظر مي رسد اما همت‌هاي بزرگ در پرتو ايمان و اعتماد، هر کار به ظاهر ناشدني را ممکن مي سازد و به همين علت يقيناً کارهاي آينده در عرصه ساخت رزمناوها، به‌مراتب عظيم‌تر و باارزش‌تر خواهد بود.

2010%5C2%5C20%5Cimg634022692132031250.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...