poor!a 15130 اشتراک گذاری ارسال شده در 29 شهریور، ۱۳۹۰ مقدمه: برای پرهیز از تعارض در درک و تصور از مفاهیم، ارایه تعاریف مربوط به سطوح آگاهی آورده شودضروری است. داده Data : دادهها مجموعهای از واقعیتهای مجزا و ناهمبسته درباره رویدادها و حوادث هستند. تمام سازمانها به دادهها احتیاج دارند و نیاز برخی از آنها بسیار مبرم است. این موضوع متوجه تمامی سازمانهای فعال در عرصه کسب و کار، اعم از تولیدی و خدماتی است. حفظ و ضبط و مدیریت داده تا حدود زیادی موفقیت آنها را تضمین میکند. داده فقط شرحی از اتفاقات روی داده است و هیچ قضاوتی یا توضیحی در این زمینه ارایه نمیدهد. با اینحال، داده بهعنوان عنصر اولیه تصمیمگیری مطرح است. اطلاعات Information : اطلاعات پیغامهایی هستند که معمولا بهصورت یک مدرک کاغذی و یا صوتی - تصویری هستند. اطلاعات یعنی شکل دادن نظر و فکر فردی که آن را دریافت میکند. اطلاعات از طریق شبکهها بین سازمانها جابه جا می شود که بهصورت مکاتبات، تبادل پیام و ... است. برخلاف داده، اطلاعات دارای معنی مشخصی است. در واقع با تبدیل داده به چیزی قابل فهم و درک، اطلاعات ایجاد میشود (با واژههای استفهامی چه، چه کسی، کی و کجا سر و کار دارد). دانش Knowledge: دانش آمیزهای از تجارب، کمیتها و اطلاعات ساختاریافته منظم است که قالبی را برای ارزیابی، یکپارچه کردن و هماهنگ سازی تجارب و اطلاعات ایجاد میکند. دانش نسبت به دادهها و اطلاعات به عمل نزدیکتر است. دانش را می توان با عمل و تصمیماتی که به سبب آن اتخاذ میشود مورد ارزیابی قرار داد. دانش خوب میتواند بهعنوان وسیلهای کارآمد برای تصمیمگیری عاقلانه در مورد استراتژی ها، رقبا، مشتریان، شبکههای توزیع و بهبود عملیات اجرایی مورد استفاده قرار گیرد(با واژه استفهامی چگونه سر و کار دارد). از طریق دادههای مربوط به رویدادها نمیتوان بهسادگی به درکی مناسب از وضعیت دست یافت، زیرا ما درگیر انبوهی از جزییات درک نشده مربوط به پیچیدگیها و ارتباطات گسسته خواهیم شد. همچنین، فرایند جمعآوری اطلاعات میتواند فرد را در گسترهای غوطهور کند که دادهها بهنحو رضایتبخشی قابل ثبت و مستندسازی نباشند. تحلیلهای ماهرانه کمتر به جمعآوری و نگهداری دادهها و اطلاعات مربوط به وقایع میپردازند و اهمیت بیشتری به ارتباط بین آنها میدهند. با واکاوی اطلاعات میتوان به الگویی منسجم دست یافت که زمینه را برای مداخله مناسب ایجاد میکند. بنابراین، دانش مقولهای بسیار فراتر از داده و اطلاعات است. شکل زیر، ارتباط بین این مقولات را نشان میدهد. علاوه بر تعاریف یاد شده، خرد نیز بهعنوان عالیترین سطح آگاهی مطرح شده است که به درک اصول مبنایی و الگوی حاکم بر دانش میپردازد (با چراها سر و کار دارد). حفاظت از جنگلها در آسیای جنوب شرقی ظرف 20 سال از 1960 تا 1980 بیش از یک سوم جنگلهای استوایی آسیا از بین رفت که در نوع خود بی سابقه است. این موضوع نه تنها حیات وحش، بلکه حیات انسانی کسانی که به طور مستقیم به این جنگلها وابسته بودند یا آنانی که به طور غیرمستقیم از عوارض آن آسیب می دیدند را به شدت تهدید می کرد. انجمن «اوبرا» در مالزی، طی تلاشی ممتد تاکنون به دنبال غلبه بر مشکلات مربوط به انهدام منابع جنگلی و اقدامات فرهنگی تدریجی برای مهار آنها و کاهش چنین بحرانهایی در آینده بوده است. این انجمن با طرح پروژه برونئی به استفاده از ابزارهای ویژه برای تامین اهداف خویش روی آورد که از آن جمله می توان به نقشه برداری و الگوسازی برای تعیین وضعیت مناطق جغرافیایی موردنظر و منابع مربوط اشاره کرد. در این زمینه، توسعه پایین به بالا و تصمیم گیری مشارکتی موردتاکید قرار گرفت. استفاده از الگوی نقشه برداری مشخص به تسهیل در ایجاد زبان مشترک و کاهش موانع زبانی، آموزشی، فرهنگی، نهادی و حقوقی منجر شد. هدف اصلی، کمک به افراد بومی برای دستیابی به حقوق سنتی خود در بهره برداری از زمین و امرار معاش براساس آن بود. سپس از نظام اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای تبدیل نقشه ها به قالبی رایانه ای استفاده شد. این نظام مبتنی بر رایانه باعث شد تا دسترسی، ثبت، ذخیره و تحلیل داده ها آسانتر شود. همچنین، از آن می توان برای ایجاد نقشه های زمین و کمک به تصمیم گیران برای مدیریت منابع طبیعی در مناطق وسیع همچون آبخیزهای گسترده سود جست. روستاییان فنون پیمایش و نقشه برداری را فراگرفتند که تاکنون باعث مشخص شدن محدوده های قانونی آنان شده و از این طریق بدون تخریب جنگلها به زندگی خود ادامه می دهند. این ابتکار هرچند کم کوچک برای نجات جنگلها در ایجاد وضعیتی برای حمایت از افراد و تخفیف و جبران نابسامانی ایجاد شده موفقیت آمیز بوده، الگوی خوبی برای بسیاری از مجامع مشابه در منطقه شده است. برنامه محتوای الکترونیک اروپا هرچند منافع حاصل از به کارگیری فناوری نوین اطلاعاتی و ارتباطی در 15 سال اخیر بسیار چشمگیر بوده است، برخی موانع نیز وجود داشته که از اثربخشی آن تا حدودی کاسته است. از جمله این موانع، آن هم با توجه به گرایش شدید کشورها به یکپارچگی و وحدت رویههای اقتصادی و اجتماعی در قالب اتحادیههای منطقهای و قارهای، زبان و سنتهای فرهنگی، اداری و تشکیلاتی بوده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات خود میتواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند که این امر در پیمانها و اتحادیههای منطقهای مهم همچون اتحادیه اروپا و آسیای جنوب شرقی بسیار مشهود است. محتوای الکترونیک بخشی از برنامه تعیین شده توسط اتحادیه اروپا برای تحقق اروپای الکترونیک است. این برنامه از توسعه محتوای دیجیتالی اروپایی در شبکه جهانی پشتیبانی میکند. محتوای الکترونیک اروپایی یک برنامه با جهتگیری بازار است که هدف آن، تاثیرگذاری بر تولید، استفاده و توزیع محتوای دیجیتالی اروپایی و افزایش تنوع زبانی و فرهنگی در شبکه جهانی است. این برنامه از موارد زیر پشتیبانی میکند: پروژههای مبتکرانه چندبخشی و چندملیتی محتوای الکترونیک، مدیریت عملکرد فعالیتهای حساس و اطلاعرسانی، مطالعات بازار و بررسیهای مربوط به فرصتهای توسعه در این زمینه و تعیین راهبردهای مربوط. برنامه مناطق ویژه اقتصادی و بازار را که توسعه آنها چندان رضایتبخش نبوده، بهصورت جدی مورد توجه قرار داده است. از این طریق، دادههای جغرافیایی، آموزشی، فرهنگی، علمی و تحقیقاتی جمعآوری و تحلیل میشود. همچنین، برنامه از فعالیتهای مربوط به توسعه کتابخانهها، موزهها، بایگانی اسناد و حفاظت از مجموعههای دیجیتالی برای کسب اطمینان از سرمایههای فرهنگی، پژوهشی و علمی برای استفاده در آینده پشتیبانی میکند. در چهارسال اول قرن بیست و یکم، این برنامه 100 میلیون یورو برای بهسازی تبادل اطلاعات عمومی بین کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا و افزایش تولید محتوا بهزبانهای مختلف هزینه کرده است. ارزیابی برنامه نشانگر منافع چشمگیر آن تاکنون بوده است. مرحله دوم آن نیز که در برگیرنده سالهای 2005 تا 2008 است شروع شده، انتظار میرود بتواند موانع تبادل اطلاعات در درون اتحادیه اروپا، همچون: زبان، استانداردها، تفاوتهای فرهنگی و سنتهای اداری مختلف را پشت سر گذارد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده