رفتن به مطلب

وقتی ارواح شکست می خورند!


ارسال های توصیه شده

کارنامه بشدت ضعیف تلویزیون در رمضان 90 مدیران این رسانه را به فکر بازگشت به خانه نخست و تولید سریال های طنز انداخته است!

 

801362492181661011331951972465393110313774.jpg

حرف حرف تکراری است اگر بخواهیم باردیگر فهرست ضعف های مضمونی و محتوایی تولیدات به ظاهر معناگرا و ماورایی تلویزیون در رمضان 90 را از نو بخوانیم و بر بند بند آن افسوس و ای کاش اضافه کنیم. اما گویی تکرار مکرر همین فهرست در مدت زمان گذشته از ماه رمضان مثمر ثمر واقع شده است و مسئولان رسانه ملی را به فکر انداخته است؛ هر چند حاصل این تفکر بازگشت مجدد به دورانی باشد که کارشناسان و رسانه ها به جای معناگرایی سیطره طنز بر مجموعه های مناسبتی را مورد سوال قرار می دادیم! گویی حد تعادل در این میان معنت و کاربردی ندارد!

ما همه خوبیم!

 

البته از آنچه درباره به فکر افتادند مدیران مطرح شد اینگونه برداشت نکنید که ایشان بر ضعف عملکرد خود صحه گذاشته و یا زبان بدخواهان لال، از مخاطبان سیما عذرخواهی کرده اند، نه! کارنامه امسال تلویزیون از نظر مدیران نه فقط ضعیف نبوده که اتفافاً پربارتر از هر سال سلسله برنامه های قدردانی از عوامل این مجموعه ها (به قاعده مثل خودگویی و خود خندی...!) در دستور کار قرار گرفت و علی دارابی در مقام معاونت سیما از مجموعه‌های ماه رمضان امسال با حضور عوامل سازنده و مدیران تقدیر به عمل ‌آورد. در فهرست تقدیری ها هم عوامل سازنده هر چهار مجموعه‌ "سقوط یک فرشته" به کارگردانی بهرام و حمید بهرامیان، "پنج کیلومتر تا بهشت" ساخته علیرضا افخمی، "سه دونگ سه دونگ" به کارگردانی شاهد احمدلو و "سی‌امین روز" ساخته جواد افشار حضور داشتند.

بازگشت به استراتژی خنده!

 

در راستای همین سلسله برنامه ها هم زمانی که مدیران و برنامه سازان برای تقدیر از برنامه طنز «خنده بازار» گردهم جمع شدند علی دارابی پرده از واقعیتی برداشت که از دل آن می توان اثرگذاری انتقادات و تغییر رویکرد سیما برای گرم کردن بازار رمضانی تلویزیون را متوجه شد. علی دارابی در بخشی از این مراسم تصریح کرد: طنز مطالبه و راهبرد دائمی سیماست و رسانه ملی از تولید برنامه‌های طنز سازنده حمایت می‌کند. وی با قدردانی از حمایت‌های همیشگی مهندس ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما از برنامه‌های طنز در سیما، گفت: برنامه کمدی تلویزیونی فرهنگ پرسشگری، پاسخگویی تسامح و مدارای سیاسی را در جامعه تقویت می کند و سقف تحمل و انتقادپذیری مسئولان را بالا می‌برد.

علی دارابی: به آقای پورمحمدی گفته‌ایم که سریال نمایشی ماه رمضان آینده باید طنز باشد. طنز نشانه انفتاح فرهنگی سیاسی جامعه است.

 

 

دارابی با تاکید بر ضرورت توجه طنزپردازان به اخلاق و ارزش های جامعه، گفت: هنرمندان باید در کار طنز شجاعت و دقت را با هنرمندی و اخلاق همراه کنند. اما مهمترین بخش اظهارات دارابی آنجا بود که گفت: به آقای پورمحمدی گفته‌ایم که سریال نمایشی ماه رمضان آینده باید طنز باشد. طنز نشانه انفتاح فرهنگی سیاسی جامعه است. اگر تخلیه هیجانی جامعه صورت بگیرد دغدغه نداریم. دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید به مثابه یک اتاق فکر کار کنند. باید کار پژوهشی جدی‌تری در این مورد انجام شود. هم اینك در مدل و الگو برای طنز مشکل داریم، و الان تکرار خودمان در گذشته بازآفرینی می‌شود و معمولا دیده می‌شود كه یک پارادایم که حاکم بر تولید باشد وجود ندارد.

12222923120523220023831161857723018021116879.jpg

نوید نگران کننده!

 

در راستای همین تغییر رویکرد هم انتشار خبر دیگری درباره احتمال بازگشت رضا عطاران به تلویزیون سرعت عمل و جدیت مدیران برای تحقق این هدف را عیان تر کرد. سایت خبری کافه سینما در این باره در خبری با عنوان «بازگشت رضا عطاران به تلویزیون» نوشت: رضا عطاران درباره زمان بازگشتش به تلویزیون گفت: صحبت ها انجام شده و اگر اتفاق خاصی نیفتند سال بعد سریال شبکه سه در ماه رمضان را می سازم. او درباره حضور در «ورود آقایان ممنوع 2» هم گفت: در این پروژه هم حضور خواهم داشت. عطاران كه با ورود آقایان ممنوع ركود فروش سینماها را در سال جاری شكست این روزها فیلم «رضا هر گز نمی خوابد» را برای حضور در جشنواره فجر آماده می كند. خبر سپردن کارگردانی مجموعه رمضانی شبکه سوم به رضا عطاران اگرچه از یک سو نوید بازگشت این کارگردان موفق به تلویزیون را با خود دارد اما اگر در ادامه با خبرهای دیگری از تمایل سایر شبکه ها برای تولید سریال طنز در رمضان 91 همراه شود تبدیل به نگرانی می شود؛ تکرانی از سیطره دوباره خنده بر سفره های افطار و انتقادهای چندباره!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...