رفتن به مطلب

کمی بیشتر درباره کیس کامپیوتر بدانید


ارسال های توصیه شده

کمی بیشتر درباره کیس کامپیوتر بدانید

 

کیس ، یک جعبه فلزى و پلاستیکى است که قطعات اصلى یک کامپیوتر را در خود جاى مى دهد . با این که کیس داراى نقشى حیاتى در یک کامپیوتر نظیر پردازنده و یا مادربرد نمى باشد، ولى نمى توان به آن صرفا" به عنوان یک جعبه نگاه کرد . کیس داراى نقشى اساسى در رابطه با نحوه عملکرد مناسب و شکل ظاهرى یک کامپیوتر است :

 

ساختار : مادر برد در کیس و در محل مورد نظر بسته مى شود. سایر قطعات داخلى به مادربرد متصل شده و یا مستقیما" به کیس بسته خواهند شد .کیس مى بایست داراى یک ساختار قابل قبول براى نصب قطعات باشد تا این اطمینان حاصل گردد که هر چیز به درستى در محل خود قرار گرفته و همه چیز به درستى کار مى کند .

 

حفاظت : کیس ، حفاظت لازم از عناصر نصب شده درون سیستم با دنیاى خارج و بالعکس را انجام مى دهد . یک کیس مناسب ، درون کامپیوتر را در مقابل صدمات فیزیکى ، اشیاء خارجى و نوسانات جریان برق محافظت نموده و سایر تجیهزات الکترونیکى موجود در خارج از کیس نیز در مقابل نویز تولید شده توسط عناصر درون کیس ، حفاظت مى شوند . منبع تغذیه نصب شده بر روى کیس ، با توجه به نحوه انجام وظایف مربوطه ، امواج رادیوئى محدودى را تولید مى نماید که مى تواند بر روى سایر دستگاه هاى الکترونیکى در مجاورت کیس ، تاثیر داشته باشد .

 

[/font]سیستم خنک کننده : حرارت در هر سیستم با کارائى بالا مى تواند مسائل خاص خود را بدنبال داشته باشد . پردازنده هاى با سرعت بالا ، برق بیشترى را مصرف مى نمایند و طبیعى است که حرارت بیشترى را نیز تولید نمایند . در صورتى که عناصر حیاتى درون کیس به درستى خنک نگردند و حرارت آنان افزایش پیدا نماید ، مى بایست در انتظار طیف وسیعى از مشکلات و مسائل کاملا" تصادفى در سیستم بود . مسائلى که عملا" امکان ردیابى و تشخیص آنان ممکن است مدت ها بطول انجامد . متاسفانه مشکلاتى که بدلیل افزایش حرارت در سیستم ایجاد مى شود ، بگونه اى نمى باشند که یک پیام خاص بر روى نمایشگر نمایش داده شود و اعلام گردد که "سیستم به دلیل بالا رفتن حرارت قادر به کارکردن نمى باشد" . یک کیس مناسب داراى امکانات لازم به منظور خنک نمودن عناصر حیاتى سیستم است. در کیس هاى کوچک بدلیل این که عناصر در فاصله کمترى نسبت به یکدیگر نصب مى گردند ، جریان هواى درون کیس کاهش پیدا نموده ( توسط برخى عناصر بلاک مى گردد ) و دستگاه تولید کننده حرارت داراى فضاى کمترى به منظور دور کردن حرارت مى باشد .

 

قابلیت توسعه : کیس، ظرفیت فیزیکى ارتقاء کامپیوتر در آینده را نیز مشخص خواهد کرد . مثلا" در صورتى که قصد اضافه نمودن تجهیزاتى نظیر هارد دیسک ، درایوهاى CD ، درایو Tape و سایر دستگاه هاى داخلى را داشته باشیم ، تمامى عناصر فوق مى بایست در مکان هائى که در کیس تعبیه مى گردد ، نصب شوند. در صورت کوچک بودن کیس و یا عدم طراحى مناسب آن ، در زمان ارتقاء سیستم با محدودیت هاى ناخواسته اى مواجه خواهیم شد .

 

زیبائى : کیس ، اولین نماى ظاهرى از یک کامپیوتر است که توجه افراد را به سوى خود جلب مى نماید . براى برخى از مردم شکل ظاهرى کیس داراى نقشى اساسى نمى باشد و براى تعدادى دیگر این موضوع حائز اهمیت است .

 

نمایش وضعیت عملیات درون کیس : کیس داراى چندین LED است که اطلاعات لازم در رابطه با عملیاتى که درون کیس در شرف انجام است را اعلام مى نماید ( برخى از عملیات نشان داده خواهند شد ).

 

اجزاى یک کیس

به همراه کیس عناصر دیگرى نیز عرضه مى گردد. عناصر فوق با توجه به نوع و طراحى یک کیس متفاوت مى باشند . در زمان تهیه یک کیس مى بایست از وجود عناصر ارائه شده همراه کیس اطمینان حاصل نمود تا در زمان نصب تجهیزات سخت افزارى درون آن با مشکل خاصى مواجه نشویم . در صورت تهیه یک سیستم آماده ( اسمبل شده ) ، از تعداد زیادى از عناصر فوق استفاده شده است .

 

فریم و روکش

فریم فیزیکى کیس و روکش آن معمولا" از جنس ورق فلزى مى باشد. روکش کیس با استفاده از پیچ به بدنه کیس بسته مى شود ( تمامى کیس ها از پیچ به منظور بستن روکش به بدنه استفاده نمى نمایند و در طرح هاى جدید از پانل هاى متحرک استفاده مى گردد ) . نوع و کیفیت روکش و فریم کیس یکى از عوامل تاثیر گذار در نگهدارى ، طول عمر مفید و زیبائى یک کیس مى باشد .

 

غیر قابل انعطاف : تعداد زیادى از عناصر درون کامپیوتر داراى تحمل مناسب به منظور بستن بر روى کیس مى باشند ( مثلا" مادربرد ) . یک کیس با کیفیت بالا از ورق هاى فلزى ( 16 تا 18 ) استفاده مى نماید. تمامى کیس هاى فلزى داراى استحکام لازم بوده و سیستم را در مقابل خم شدن و لرزش حفاظت مى نمایند .

 

تناسب لازم : کیس هاى با کیفیت داراى یک تناسب بین عناصر خود هستند . روکش به درستى به صورت کشوئى در فریم قرار مى گیرد و هر پانل پلاستیکى بدون تلق و تلق و یا وجود فاصله و فضاى خالى بدرستى در محل مربوطه قرار مى گیرد . بستن مناسب روکش به فریم ، کاهش تشعشعات رادیوئى از کامپیوتر را بدنبال خواهد داشت .

 

برش مناسب : کیس هاى مناسب به خوبى برش داده مى شوند . در برخى از کیس ها نوع برش بگونه اى است که لبه ها و گوشه هاى تیزى ایجاد مى گردد که مى تواند براى هر فردى که از کیس استفاده مى نماید ، خطرناک باشد .

 

منبع تغذیه

منبع تغذیه معمولا" به همراه کیس ارائه مى گردد ولى از لحاظ فنى جزئى از یک کیس نمى باشد . منبع تغذیه به همراه یک فن تعبیه شده ارائه مى شود که در قسمت پشت کیس نصب مى گردد . بر روى منبع تغذیه از یک سوئیچ براى تغییر ولتاژ ورودى استفاده مى شود که در اکثر سیستم هاى جدید پشت یک دکمه پلاستیکى قرار مى گیرد که از طریق بخش بیرونى منبع تغذیه در دسترس قرار خواهد گرفت . به همراه اکثر کیس ها یک کابل برق استاندارد ( معمولا" مشکى ) ارائه مى شود که منبع تغذیه از طریق آن به برق متصل مى گردد .

 

کابل هاى اتصال Speaker و LEDs

اکثر کیس ها حداقل داراى دو LED مى باشند که روشن و یا خاموش بودن سیستم و فعالیت هارد دیسک را نشان مى دهند . برخى کیس ها داراى LED بیشترى مى باشند . یک Speaker استاندارد در کامپیوترهاى شخصى معمولا" در محلى درون کیس بسته مى شود. به همراه کیس، کابل هاى خاصى براى LED و Speaker ارائه مى شود که به مادربرد و یا درایوها متصل مى گردند .

 

هواگیر خننک کننده و فن هاى کمکى

هواگیرهاى خنک کننده معمولا" در جلوى کیس قرار مى گیرند تا امکان چرخش هوا درون کیس فراهم گردد . برخى از کیس ها داراى امکانات لازم به منظور اضافه نمودن فن هاى بیشترى مى باشند .

 

امکانات لازم به منظور بستن عناصر درون کیس

در صورت تهیه یک کیس جدید ، امکانات سخت افزارى خاصى به منظور بستن مادربرد بر روى کیس نیز ارائه مى گردد . امکانات فوق با توجه به نوع طراحى کیس و سیاست هاى تولید کننده متفاوت مى باشد. پایه هاى پلاستیکى که از آنان به منظوربستن مادربرد برروى کیس استفاده مى گردد و واشر هائى از جنس پلاستیک و یا کاغذ که در زیر پیچ ها قرار خواهند گرفت ، از حمله امکانات ارائه شده به همراه کیس مى باشد .

 

انواع کیس : اندازه و Style

کیس ها در مدل هاى متفاوتى عرضه مى گردند. کیس هاى Desktop و Tower ( صرفنظر از اندازه آن ) دو نمونه متداول در این زمینه مى باشند . کیس هاى Desktop به شکل مستطیل و کیس هاى Tower به شکل برج مى باشند. براى اندازه و شکل یک کیس تاکنون استاندارد خاصى تدوین نشده است . مثلا" یک کیس Full tower تولید شده توسط یک تولید کننده مى تواند با نمونه مشابه تولید شده توسط یک شرکت دیگر متفاوت باشد . برخى از تولیدکنندگان ، امکاناتى را به کیس اضافه مى نمایند که قابلیت هاى آن را افزایش مى دهد . مثلا" کیس هاى Mini tower یک تولید کننده ممکن است داراى فضاء و امکانات بیشترى به منظور نصب تجهیزات سخت افزارى در مقایسه با یک کیس Mid Tower باشند .

 

محل استقرار کیس

اولین موضوع در زمان انتخاب یک کیس، تعیین مکان استقرار کیس است. در این رابطه از دو گزینه متفاوت میزکار و یا کف زمین مى توان استفاده نمود. قرار دادن کیس بر روى زمین، بخشى از فضاى میز شما را آزاد مى نماید ولى دکمه هاى Power ، Reset ، LED و درایوهاى موجود براحتى در دسترس شما قرار نخواهند گرفت( خصوصا" اگر محل نصب کیس با میز کار فاصله داشته باشد) . در چنین مواردى ممکن است به دلیل فاصله زیاد بین کیس و میزکار ، به امکانات خاصى به منظور افزایش طول کابل صفحه کلید، موس و یا مانیتـور نیاز باشد . کیس هاى Desktop معمولا" بر روى میز و کیس هاى Tower بر روى زمین قرار گرفته و در اندازه هاى متفاوتى عرضه مى شوند :

 

Full Tower : این نوع کیس ها بزرگ و سنگین بوده و معمولا" داراى ارتفاعى بین دو تا سه فوت مى باشند . کیس هاى فوق داراى امکانات و انعطاف لازم در زمان توسعه سیستم مى باشند . ( استفاده از چندین Drive Bay براى نصب درایو درون کیس ) . کیس هاى Full tower معمولا" از منابع تغذیه با توان بالا استفاده مى نمایند .

 

Mid Tower : کیس هاى فوق مشابه Full tower بوده با این تفاوت که اندازه آنان کوچکتر است .

 

Mini Tower : در حال حاضر یکى از متداولترین کیس هاى استفاده شده براى کامپیوترهاى شخصى است . سیستم خنک کننده این نوع کیس ها بهتر از کیس هاى Desktop مى باشد. اندازه این کیس ها بگونه اى است که بسیارى از کاربران ترجیح مى دهند آنان را بر روى میز کار خود قرار دهند.

 

Desktop : استفاده از کیس هاى فوق در ماشین هاى IBM مدل هاى AT و XT متداول و بنوعى استاندارد گردید. کیس هاى Desktop امروزى داراى تفاوت هائى با مدل هاى قدیمى مى باشند ولى ایده آن همچنان یکى است : قرار دادن کیس بر روى میز و مانیتور بر روى آن

 

طرح هاى خاص : علاوه بر مدل هاى استاندارد کیس ، در برخى سیستم ها از طرح هاى کاملا" خاص و سفارشى استفاده مى گردد . مثلا" در برخى از مدل هاى کامپک ، مانیتور و کیس در یک جعبه مشترک قرار مى گیرند . قابلیت ارتقاء اینگونه سیستم ها بدلیل وابستگى به یک طرح خاص ، مشکلات خاص خود را بدنبال خواهد داشت .

 

انواع کیس : لى اوت عمومى

محل اسلات ها در پشت کیس و روشى که کیس با عناصر اصلى مرتبط مى گردد از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب یک لى اوت مى باشد . منبع تغذیه ، مادربرد و نوع کیس سه عامل مهم در رابطه با نوع لى اوت یک کیس مى باشند که مى بایست بدرستى با یکدیگر مطابقت نمایند . ATX ، اولین تغییر محسوس در طراحى کیس و مادربرد در سالیان اخیر است که توسط شرکت اینتل در سال 1995 مطرح گردید.در این نوع کیس ها از منابع تغذیه ATX استفاده مى شود . در پشت کیس ، سوراخ هاى خاصى تعبیه شده است تا متناسب با نوع مادربرد از آنان استفاده شود ( خصوصا" پورت هاى I/O ).

Drive Bays

به فضاى موجود در کیس به منظور قرار دادن هارد دیسک ، فلاپى ، CD و سایر درایوها اطلاق مى گردد که دارى دو نوع Internal ، External و در دو اندازه متفاوت 5 / 3 و 25 / 5 اینچ است .External Bay ، امکان دستیابى به دستگاه مورد نظر را از طریق خارج از کیس فراهم مى نماید . هر نوع دستگاهى که از رسانه هاى ذخیره سازى Removable استفاده مى نماید و یا داراى امکاناتى به منظور کنترل دستى است ، در یک External drive bay قرار مى گیرد( فلاپى دیسک ، CD و ...) .

 

Internal Drive Bay ، درون کیس قرار داشته و عملا" امکان دستیابى به آنان از خارج از کیس وجود ندارد . در صورتى که نحوه عملکرد یک دستگاه بگونه اى است که نیازمند دسترسى و یا کنترل خارجى نمى باشد ، از یک Internal Bay استفاده مى گردد ( نظیر هارد دیسک ، البته مى توان هارد دیسک را درون یک External Bay نیز نصب نمود ) .

 

نحوه انتخاب یک کیس

براى تهیه یک کیس مى بایست پارامترهاى متعددى را بررسى نمود :

 

عملکرد در مقابل زیبائى : تعداد زیادى از مردم انتخاب یک کیس را بر اساس شکل ظاهرى و قیت آن انجام مى دهند . اکثر کارشناسان کامپیوتر انتخاب یک کیس را بر اساس قابلیت ها و پتانسیل هاى درون کیس انجام خواهند داد .

 

منبع تغذیه : مهمترین بخش یک کیس ، منبع تغذیه آن است . منبع تغذیه از جمله تجهیزات محدود سخت افزارى در کامپیوتر است که داراى بخش هاى متحرکى است ( فن ها ) که مى تواند مسائل مختص به خود را در مقایسه با سایر عناصر سخت افزارى بدنبال داشته باشد . انتخاب یک کیس به همراه یک منبع تغذیه مناسب ، امرى حیاتى است . توان خروجى یک منبع تغذیه نسبت به قابلیت اعتماد پذیرى آن از درجه اهمیت کمترى برخوردار است . براى اکثر سیستم ها یک منبع تغذیه سیصد وات کفایت مى نماید . در مواردى که از چندین هارد درایو ، درایو نورى و کارت هاى گرافیک با پتانسیل بالا استفاده مى شود، مى توان از یک منبع تغذیه 350 و یا 400 وات استفاده نمود .

 

سیستم خنک کننده : استفاده از یک و یا چندین فن به همراه کیس همواره توصیه مى گردد . پردازنده هائى که امروزه از آنان استفاده مى گردد، داراى سرعت بسیار بالائى بوده و حرارت زیادى را نیزتولید مى نمایند . بنابراین مى بایست از خنک کننده هائى استفاده شود که در زمانى قابل قبول عناصر حیاتى نظیر پردازنده ، هارد دیسک و کارت گرافیک را خنک نمایند .

 

استفاده آسان : یک کیس جادار که بسادگى به آن دستیابى شود و داراى لبه ها و گوشه هاى تیزى نمى باشد از جمله آرزوهاى هر تکنسین کامپیوتر است .

سازگارى :

AT ، علیرغم این که چندین سال به عنوان یک استاندارد مورد استفاده قرار مى گرفت،ولى هم اینک به عنوان یک استاندارد غیر فعال( مرده ) محسوب مى گردد . مادربردهاى AT اغلب در کیس هاى ATX کار مى کنند ولى مادربردهاى ATX در کیس هاى AT کار نمى کنند ( بسادگى ) . در زمان ارتقاء از AT به ATX ، مى بایست از یک منبع تغذیه جدید نیز استفاده نمود .

 

ATX : تقریبا" تمامى مادربردهاى امروزى از نوع ATX و یا گونه هاى متفاوتى از آن مى باشند . مهمترین مزیت ATX در مقابل استانداردهاى قدیمى AT ، مدیریت پیشرفته power و وجود پورت هاى onboard نظیر کانکتور PS2 و یا موس ، مى باشد .

 

طرح مناسب: کیس انتخابى مى بایست داراى طرحى متناسب با خواسته استفاده کننده باشد . هر یک از طرح هاى موجود مى تواند داراى مزایا و معایب مختص به خود باشد .

 

مواد استفاده شده براى تولید کیس: ورقه هاى آهنى و پلاستیک دو ماده اولیه در ساخت کیس ها مى باشند . کیس هاى فلزى سنگین و کیس هاى آلومینیومى سبک تر مى باشند. وزن سبک یک کیس مى تواند پارامترى تاثیرگذار در انتخاب یک کیس در نظر گرفته شود ، خصوصا" اگر به دلایلى دائما" کیس را مى بایست جابجا نمود . طول عمر مفید یک کیس و میزان تحمل آن در مقابل ضربات نیز به نوع مواد استفاده شده براى تولید کیس بستگى دارد .

 

میزان ارائه نویز : سه عنصر حرکت کننده خاص در کیس استفاده مى گردد (فن پردازنده ، فن کیس و فن درون منبع تغذیه) که مى توانند تاثیرى مستقیم در ارائه نویز و سطح آن را داشته باشند .انتخاب فن هاى مناسب به منظور برخورد با نویز بسیار حائز اهمیت است .اندازه مادربرد ، مکانیزم بستن فن پردازنده و روشى که مادربرد به کیس بسته مى شود، از حمله عوامل تاثیر گذار دیگر در ارائه نویز است. هر اندازه ابعاد مادربرد بزرگتر باشد ، سطح نویز کمتر خواهد بود . بستن مناسب فن پردازنده و مادربرد، کاهش نویز را بدنبال خواهد داشت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...