رفتن به مطلب

مدیریت پایدار شهری و کاربری زمین: دروازه ای به سوی شهر فردا


ارسال های توصیه شده

در حال حاضر شهرها توده های متورم از فعالیت های انسانی، سکونتگاه دهها میلیون نفر از شهروندان، موتورهای عظیم اقتصادی و توأمان مخزن دانش و سرچشمه میراث فرهنگی و معماری تاریخی هستند.

شهرها از زمانی که توسط مردم برای سکونت انتخاب شدند، اهمیت فوق العاده ای از منظر اقتصاد، اجتماعی و زیست محیطی یافتند. بیشتر شهرها، مرکز ابتکار و خلاقیت، قوه محرکه اقتصاد و بستر ایجاد ارزش افزوده لازم برای ارتقای سطح استانداردهای زندگی هستند. شهرها همچنین منبع عمده آموزش و یادگیری، فرهنگ و هنر می باشند.

البته شهرها در کنار مزایای یاد شده، چالش های فشار آور اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی را نیز برای جوامع انسانی به ارمغان می آورند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از انحطاط درونی شهر، آلودگی و رکود اقتصادی در مناطق محروم تر شهری.

در گردهمایی سال 2000 در لیسبون توسط رهبران اتحادیه اروپا برای ساختن یک اقتصاد اروپایی دانش محور پایدار و به هم پیوسته، اهمیت فوق العاده ای به شهرها داده شد. این مسئله منجر به هزینه کرد و سرمایه گذاری مبالغ هنگفتی از سوی اتحادیه اروپا برای تحقیق در خصوص جنبه های مختلف شهری گردید. اخیراً نیز کنفرانسی در شهر پراگ برگزار گردید. در این کنفرانس نتایج اقدامات و تحقیقات انجام گرفته توسط اتحادیه اروپا برای ایجاد شهر پایدار که در آن رشد اقتصادی و باززایی شهری همگام با بهبود کیفیت زندگی، ارتقای چگونگی کاربری زمین و حفاظت محیط زیست حرکت می نماید، ارائه گردید.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...