رفتن به مطلب

تاریخچه bmw


Amin

ارسال های توصیه شده

می‌توان گفت شهرت و اعتبار بی ام و به عنوان یكی از بزرگترین سازندگان خودرو می‌تواند به تولیداتش در دو دهه گذشته مربوط باشد.

 

با این حال تاریخ بسط و گسترش این شرکت به ۹۰ سال پیش برمی‌گردد و شامل موفقیت‌‌های متعددی می‌باشد .

 

تاسیس بی ام و به سال ۱۹۱۳ برمی‌گردد وقتی كه "كارل فردریك رپ"‌، مهندس مشهوری كه در یک شركت هواپیمایی در باواریای آلمان مشغول به كار بود‌، كارخانه rapp motoren werke را در حومه شهر مونیخ تاسیس كرد . این كارخانه در ساخت موتورهای هواپیما تخصص داشت در مجاورت این كارخانه،‌ گوستاو اتو كه متخصص هواپیما بود كارگاه ساخت هواپیمایی كوچك به نام Gusiav Elug maschine fabric را بنا نهاد .

 

به دلیل وجود نقص در موتورهای تولیدی كارخانه رپ و عدم توانایی در پاسخگویی به سفارشات ‌، رپ با كارخانه Austro Daimler یك قرارداد بست كه نیازهایش را در تولید موتور v۱۲ هواپیما تامین كند . كارخانه رپ به زودی گسترش یافت با این حال در سال ۱۹۱۶ رپ به علت مشكلات مالی از كارخانه كناره گرفت و در استرالیا به نامهای Rapp motoren werke با كارخانه Gustav Flugmaschine fabric تركیب شدند و كارخانه Bagersiche Flugzeung werke را تاسیس كردند و بعد از مدت كوتاهی به Bagersiche motoren werke (Bagersiche motore werks ) یا همان BMW ‌، تغییر نام داد . این همان BMW است كه ما امروز می شناسیم.

 

در سال ۱۹۱۷ اولین موتور هواپیمایی بی ام و با یك موتور ۶ سیلندر تیپ AIII به خط تولید رفت در سال ۱۹۱۹ بی ام و از ساختن هواپیما تحریم شد و محصولاتش به ساخت ترمز برای تراموا تغییر كرد و در سال ۱۹۲۲ دوباره شروع به تولید كرد . آرم فعلی بی ام و ‌، در سال ۱۹۲۰ طراحی شد و اسالتش بر پایه یك پروانه هواپیما می باشد . اولین موتور سیكلت بی ام و ،‌ R۳۲ در سال ۱۹۳۲ و در كارخانه جدید Eisenbach در كنار فرودگاه مونیخ به خط تولید رفت . این موتور دارای قدرتی معادل ۵/۸ اسب بخار در دور موتور ۳۳۰۰ بود . این موتور دو سیلندر با گنجایش ۴۹۴ سی سی قادر بود به سرعتی معادل ۹۵ كیلومتر بر ساعت دست یابد . ۳۰۹۰ دستگاه از R۳۲ در طول ۳ سال تولید شد .

 

تاریخ تولد اتومبیل در كمپانی بی ام و به سال ۱۹۲۸ برمی‌گردد. اتومبیل Dixi۳/۱۱۵ps اولین خودرو تولیدی بی ام و می باشد كه در كارخانه Eisenbach تولید شد . این خودرو تحت لیسانس Austin ساخته شد و در اصل شبیه مدل بانتام آمریكایی و داتسن ژاپنی بود .

 

اولین Dixi‌ها از یك اتاق سقف‌دار و یك موتور ۴ سیلندر به گنجایش ۷۴۳ سی سی با ۱۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌كردند. بیشترین سرعت آن در حدود ۸۰ كیلومتر بر ساعت بود. در سال ۱۹۲۹ یك مدل جدیدتر تولید شد ،‌DA۲ ،‌ با یك بدنه فولادی و هر چهار چرخ دارای ترمز بود و سرانجام در سال ۱۹۳۰ Dixi اولین موفقیت را در مسابقات بدست آورد از این اتومبیل جمعاً‌ ۱۸۹۷۶ دستگاه تولید شد .

 

۱۹۳۲ سالی بود كه بی ام و ‌با نام دیگر AM۴ اولین ماشین واقعی بی ام و بود كه به خط تولید رفت. نام دیگر AM۴ ،‌ ۳/۲۰PS بود كه جانشین Dixi شد .

 

نیروی محركه‌اش یك موتور چهار سیلندر ۷۸۲ سی سی با ۲۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۳۵۰۰ و حداكثر سرعتی معادل ۸۵ كیلومتر بر ساعت بود سال بعد این كمپانی مدل ۳۰۳ خود را معرفی كرد كه دارای یك موتور ۶ سیلندر خطی بود كه در خودروهای معاصر به عنوان یك شاخص باقی مانده است. ۳۰۳ همچنین اولین خودروی بی ام و بود كه از رادیاتور مشبك ‌، بدنه فولادی جوشكاری شده و در سیستم راك اندپنیون استفاده می‌كرد.

 

موتور توسعه یافته آن با گنجایش ۱۱۷۳ سی سی ۳۰ اسب بخار نیرو تولید می‌كرد و به سرعتی حداكثر معادل ۹۰ كیلومتر در ساعت دست می‌یافت. ۳ سال بعد ‌، سال ۱۹۳۶ بی ام و ۳۲۸ تولید شد که یكی از محبوبترین و مشهورترین اتومبیل های اسپرت آن زمان بود و جانشین مدل ۱/۳۱۵ كه از سال ۱۹۳۴ تا سال ۱۹۳۶ تولید می شد ‌بود . ۳۲۸ برای مسابقات ورزشی ساخته شد ۳۲۸ توانایی خود را با موفقیت در مسابقات مایل میگلیای ایتالیا در سال ۱۹۳۸ در كلاس خودش ثابت كرد این خودرو با استفاده از یك موتور ۶ سیلندر خطی به گنجایش ۱۹۷۱ سی سی با ۳ كاربراتور نیرویی معادل ۸۰ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰ تولید می كرد . ۳۲۸ می توانست به حداكثر سرعتی معادل ۱۵۰ كیلومتر بر ساعت دست یابد و در مجموع ۴۶۲ دستگاه از این خودروی كلاسیك تولید شد .

 

در سال ۱۹۳۵ برای بار دیگر بی ام و ركوردی دیگر ثبت كرد این بار موتور سیكلتی از این كمپانی بود. یك نیروی محركه با استفاده از كمپرسور و به گنجایش ۵۰۰ سی سی نیرویی معادل ۱۰۸ اسب بخار و نسبت نیرو به وزن شگفت انگیزی تولید می كرد. " ارنست هن" یك ركورد جهانی سرعت را برای این موتور سیكلت با سرعتی معادل ۵/۲۷۹ كیلومتر در سال ۱۹۳۷ ثبت كرد این موتور سیكلت نزدیك به دو دهه محبوبیت خویش را حفظ كرد .

 

متاسفانه موفقیتهای بی ام و كوتاه بود بعد از جنگ جهانی دوم كارخانه های بی ام و تحریم شدند یك تحریم سه ساله كه هرگونه فعالیت تولیدی را غدقن می‌كرد به آنها تحمیل شده بود و كمپانی را مجبور به تولید موتور هواپیما و راكت كردند .

 

اولین مدل بعد از جنگ در سال ۱۹۵۱ تولید شد مدل ۵۰۱ هشت سیلندر یك مدل لوكس بود اما برای كشوری كه بعداز جنگ با ویرانیهای بسیاری روبرو بود انتخاب خوبی نبود چون تقاضا بسیار كم بود در نهایت ۵۰۱ نتوانست توقعات كمپانی را برآورده كند .

 

در سال ۱۹۵۵ این شرکت به سراغ تولید Isetta۲۵۰ رفت كه یك موتور سیكلت بود این موتور سیكلت تحت لیسانس یك كارخانه ایتالیایی به نام ایزو تولید می شد . این موتور ۱ سیلندر ظرفیتی معادل ۲۴۵ سی سی داشت و نیروی محركه ای معادل ۱۲ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه تولید می كرد و حداكثر سرعتی معادل ۸۵ كیلومتر داشت. در طول ۷ سال كه Isetta تولید می شد جمعاً‌ ۱۶۱۷۲۸ دستگاه تولید شد .

 

دو سال بعد بی ام و یك موقعیت عالی ثابت و مطمئن بدست آورد . یكی از مدلهای به یاد ماندنی در این برهه از زمان تولید شد در سال ۱۹۵۶ بی ام و ۵۰۷ تولید و سریعا‌ً مشهور شد .

 

این خودرو ۲ در از آلیاژی سبك با سقف جمع شدنی ساخته شده و بوسیله "آلبرت گرف فورتز" طراحی شد بی ام و Z.۸ از این خودرو الهام گرفته شده است .

 

موتور هشت سیلندر این خودرو دارای گنجایشی معادل ۳۱۶۸ سی سی و دارای ۲ كاربراتور بود. این موتور توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۰۰۰ در دقیقه را داشت و خودرو را به سرعتی معادل km ۲۰۰ می رساند ولی این همه برای رسیدن به رقیبی مانند مرسدس بنز SL۳۰۰ كافی نبود .

 

تحولی كه در سال ۱۹۶۲ در بی ام و روی داد نقطه عطفی در تاریخ این شرکت محسوب می شود .

 

مدل ۱۵۰۰ در طی دهه ۵۰ تحولی در تولیدات بی ام و محسوب می شد ۱۵۰۰ دارای یك طراحی عالی با موتوری ۴ سیلندر و گنجایشی معادل CC ۱۴۹۹ و قدرتی معادل ۸۰ اسب بخار در ۵۷۰۰ دور در دقیقه و سرعتی معادل km ۱۴۸ بود در مدت دو سال تولید آن در حدود ۲۳۸۰۷ دستگاه فروخته شد و موتورهای دیگری به حجم های ۱۶۰۰‌، ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی بر روی همین بدنه قابل نصب بود .

 

اولین نسل از اتومبیل های سری ۵ ‌، E۱۲ ‌، ۱۰سال بعد یعنی ۱۹۷۲ تولید شد . سری ۳ سه سال بعد و سری ۷ دو سال بعد از آن یعنی در سال ۱۹۷۷ معرفی شد .

 

در سال ۱۹۹۰ بی ام و دوباره ساخت موتورهای هواپیما را با پیوستن به رولز رویس و تشكیل گروه Rolls Royse Gmbh شروع كرد . سال ۱۹۹۲ اولین سالی بودكه بی ام و بعد از مطرح شدن فروش رولز رویس در سال ۹۸ BMW رسماً‌ تمام سهام رولز رویس را از فولكس واگن خریداری نمود . این شرکت ضمناً‌ Rover را نیز در سال ۲۰۰۰ خریداری نمود .

 

●بی ام وi ۳۳۰

 

بی ام و از دیر باز بعنوان سازنده « لذت بخش ترین » اتومبیل ها مطرح گردیده هر چند که این مسئله در چند سال اخیر زیر سوال رفته است . از جمله نقاط ضعف خودروهای این شرکت در چند سال اخیر می توان به ضعف در طراحی ظاهری مدلهائی همچون بی ام و سری ۷ با طرح عجیب چراغهای عقب و سیستم پیچیده z-Drive آن ( کلیدی گرد و دایره ای شکل که برای کنترل ادوات الکترونیکی خودرو بکار می رود) اشاره نمود. طراحی اتاق سری ۵ نیز خالی از اشکال نمی باشد به همین دلیل طراحان بی ام و به سرپرستی آقای کریس بنگل نمی توانستند در طراحی سری ۳ که پر فروشترین مدل این خودرو ساز و در واقع مدل پولساز آن است دچار اشتباه شوند. از بررسیهای اولیه این مدل چنین بر می آید که بسیار هم موفق بوده اند.

 

برای معرفی مدل ۳۳۰i شاید بهتر باشد که در ابتدا قلب تپنده آن که N۵۲ نام دارد و با سختگیرانه ترین استانداردهای ضد آلایندگی محیط زیست می باشد که۳ لیتر حجم داشته و قدرت آن نسبت به موتور ۳ لیتر قبلی با ۳۰ اسب بخار افزایش به ۲۵۵ اسب بخار رسیده است. حداکثر دور این موتور از ۶۵۰۰ دور در دقیقه به ۷۰۰۰ دور در دقیقه افزایش یافته ضمن آنکه حداکثر گشتاوری آن نیز از ۲۱۴ Lb.Ft در ۳۵۰۰ دور در دقیقه به ۲۲۰ Lb.Ft در ۲۷۵۰ دور در دقیقه رسیده است .

 

از عمده ترین عوامل موثر در افزایش بازده این موتور که باعث کاهش مصرف سوخت آن نیز گردیده می توان به بهینه سازی سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ آن که بی ام و آنرا Vanos می نامد اشاره کرد که باعث افزایش لیفت (مقدار باز شدن سوپاپ) و عملکرد سریعتر آن می گردد. ضمن آنکه منی فولد ورودی این موتور از نوع سه مرحله‌ای گردیده است.

 

یکی از تغییرات عمده N۵۲ نسبت به موتور قبل واتر پمپ برقی آن است که دیگر احتیاج به نیرو گرفتن از موتور نداشته و با توجه به غیر فعال بودن آن در هنگام سرد بودن موتور باعث تسریع گرم شدن موتور در سرما می‌گردد. از دیگر نوآوری‌های این موتور می‌توان به پمپ روغن ( اویل پمپ ) آن اشاره کرد که حجم جریان روغن را بر حسب فشار روغن موتور و نه دور موتور تنظیم می‌نماید.

 

یکی دیگر از اهداف مهندسین این شرکت ، کاهش وزن موتور N۵۲ بوده است و بدین منظور تنه سیلندر را با استفاده از منیزیم و آلومینیم تولید کرده‌‌اند. میل بادامکها با استفاده از میله‌های فولادی ساخته می‌شوند که بادامکهای آن تحت فشار بسیار بالای آب (تکنیک Hydroforming ) شکل داده می‌شوند، مزیت این روش افزایش مقاومت و استحکام میل بادامک نسبت به انواعی است که با روشهای سنتی تولید می‌گردند. ضمن آنکه تو خالی بودن میل بادامک باعث کاهش ۲.۶ Ib وزن آن می‌گردد. درب بالای موتور از منیزیم و کشنده تسمه تایمینگ از جنس آلومینیم ساخته شده‌اند که این امر نیز به کاهش وزن کمک می‌نماید.

 

منبع : آفتاب .ای ار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...