رفتن به مطلب

مروری بر پیکاسا نرم‌افزار ویرایش و مدیریت تصویر گوگل


Fahim

ارسال های توصیه شده

از میان تمام ابزارهای دیجیتال عصر حاضر، تلفن همراه و دوربین‌های دیجیتال به ضریب نفوذی بسیار فراتر از سایرین دست یافته‌اند. تلفن‌همراه یکی از نیازهای اساسی بشر، یعنی برقراري ارتباط را به‌راحتی امکان‌پذیر كرده و دوربين‌هاي ديجيتال در بسیاری موارد در ترکیب با ابزار نخست، امکان ثبت لحظه‌ها و ایجاد آثار هنری را به رایگان و بدون نیاز به تجهیزاتی نظیر آزمايشگاه و دستگاه‌های چاپ و ظهور فراهم کرده است و در نتيجه اين مثل قديمي كه يك تصوير ارزشمندتر از ده هزار كلمه است، اكنون مصدا‌ق‌هاي فراواني يافته است. اما برای نگه‌داری، دسته‌بندی، ویرایش و ایجاد آثار هنری از مجموعه تصاویر ثبت شده؛ که به‌واسطه سادگی ثبت و بدون هزینه بودن روز‌به‌روز بر تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود، احتیاج به ابزاری قدرتمند و کارا کاملاً احساس می‌شود. شرکت گوگل در راستای تلاش برای نفوذ هرچه بیشتر به دنیای دیجیتال افراد، از سال 2004 یکی از قوی‌ترین ابزارهای کار با تصاویر دیجیتال را با نام پیکاسا در اختیار کاربران قرار داده است. در این مقاله به بررسی کلی این محصول گوگل خواهیم پرداخت.اين مطلب يكي از مقالات بخش ويژه نشريه ماهنامه شبكه در شماره 117 با عنوان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مي‌باشد. جهت دريافت اين بخش ويژه به بخش پرونده‌هاي ويژه سايت مراجعه نمائيد.

معرفی

پروژه پیکاسا در اصل شامل دو قسمت است: یکی نرم‌افزار ویرایش و مدیریت عکسPicasa و دیگری سرویس اشتراک تصویر وبی Picasa Web Albums که توسط آزمايشگاه‌هاي گوگل توسعه داده شده و عرضه می‌شود. این محصولات هر دو در ابتدا توسط شركت IdeaLab تولید می‌شدند که گوگل با تیزهوشی در سال 2004 و درست در اوج هیجانات عکاسی دیجیتال، با تصاحب این شرکت، ادامه روند توسعه آن‌ها را در دست گرفت. نام Picasa به نوعی یک بازی کلامی با نام پیکاسو نقاش پرآوازه اسپانیایی است و از سوی دیگر ترکیبی است از دو کلمه Pic به معنای تصویر و Casa که در اسپانیایی به معنای خانه است. پیکاسا یا خانه تصاویر گوگل به‌صورت کدهای بومی برای پلتفرم‌هاي ویندوز و مکینتاش در دسترس است. اما گوگل به جای تهیه یک نسخه مجزای لینوکسی، نسخه ویندوزی را به همراه Wine (شبیه‌ساز محیط ویندوز برای لینوکس) در یک بسته، برای کاربران پلتفرم لینوکس ارائه می‌کند. این نرم‌افزار به‌طور خلاصه مشاهده، ویرایش، دسته‌بندی و آپلود تصاویر را در سرویس Picasa Web Albums امكان‌پذير می‌کند. اگرچه در حال حاضر صفحه اصلی دانلود این نرم‌افزار از ایران قابل دسترسی نیست، اما به دلیل رایگان بودن آن می‌توانید با کمی جست‌وجو آن را در سایت‌های اشتراک فایل یا حتی سایت‌های شخصی بیابید.

 

نصب نرم‌افزار

پس از دانلود نرم‌افزار (در حال حاضر آخرین نسخه 3,8 است) و اجرای آن با رابط نصب سه مرحله‌اي و بسیار سرراست آن مواجه خواهید شد. در مرحله اول و در پنجره مجوز گوگل باید موافقت خود را با شرایط گوگل اعلام كرده، پس از انتخاب محل نصب نرم‌افزار، دکمه Install را کلیک کنید. در آخرین پنجره (شكل1) گزینه‌هایی برای افزودن میانبر برنامه به میزکار، نوار اجرای سریع، استفاده از گوگل به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض و حتی اجرای پیکاسا در اختیار شما قرار می‌گیرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 1

 

افزودن تصاویر

در نخستين اجرا، پیکاسا با نمایش کادری مانند شکل‌2 محلی را که باید برای یافتن تصاویر جست‌وجو کند از شما خواهد پرسید. این محل می‌تواند پوشه‌هایMy Documents و My Pictures و Desktop یا کل کامپیوتر شما را شامل شود. چون جست‌وجوی کل کامپیوتر فرآیندی زمانبر است، در این جا گزینه نخست را انتخاب کنید. شما هر زمان که مایل باشید می‌توانید پوشه‌های حاوی تصاویر را به پیکاسا بیافزایید. در پنجره بعدی (شکل‌3) می‌توانید نوع فایل‌هایی را که به‌صورت پیش‌فرض باید با پیکاسا نمایش داده شوند، تعیین کنید که در این‌صورت، دوبار کلیک‌كردن هر فایل از آن نوع، به باز شدن آن در نمایش دهنده پیکاسا یا Picasa Viewer منجر خواهد شد. پس از اتمام این مرحله شما با صفحه اصلی نرم‌افزار روبه‌رو خواهید شد که در آن تمام تصاویر یافت شده در پوشه‌های My Documents و... نشان داده شده‌اند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 2- شروع جست‌وجوي تصاوير در My Document يا كل كامپيوتر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 3- تنظيم فايل‌هايي كه به‌صورت پيش‌فرض با Picasa نمايش داده مي‌شوند.

 

پنجره نرم‌افزار از چهار قسمت اساسی تشکیل شده است: قسمت بالای صفحه که حاوی دکمه‌هایی برای import یا وارد کردن تصاویر، نحوه نمایش پوشه‌ها و مرتب كردن تصاویر است(شکل‌4 بخش1). در سمت راست این بخش و در کنار کادر جست‌وجوی تصاویر، *****هایی برای مرتب کردن تصاویر بر‌اساس محل، موقعیت جغرافیایی و چهره افراد و حتی یک نوار لغزنده برای مشخص کردن بازه زمانی عکس‌های نمایش داده شده وجود خواهد داشت. سمت چپ نشان‌دهنده پوشه‌ها و محل‌هایی است پیکاسا در حال حاضر تصاویر آن‌ها را نمایش می‌دهد (شکل‌4 بخش2)؛ وسط صفحه پیش نمایش تمام تصاویر و ویدیوها را نشان مي‌دهد (شکل‌4 بخش3) و در قسمت پایین صفحه که Photo Tray یا سینی عکس‌ها نامیده می‌شود. شما می‌توانید عکس‌هایی را به این سینی بیافزایید و سپس به کمک ابزارهایی که در سمت راست این سینی وجود دارد، آن‌ها را چاپ کرده، به وبلاگتان ارسال کنید یا براساس موقعیت جغرافیایی برچسب بزنید (شکل‌4 بخش4).

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 4- اجزاي پنجره اصلي پيكاسا

 

 

 

برای افزودن پوشه‌هاي حاوی تصویر به پیکاسا باید از منوی Tools و گزینه Folder Manager استفاده کنید. در این صورت در پنجره‌ای مشابه شکل 5 می‌توانید پوشه‌هاي موردنظر خود را به پیکاسا بیافزایید. در کادر سمت چپ به درایو یا پوشه موردنظر مراجعه کرده و آن‌ را انتخاب كنيد. از کادر سمت راست رفتار پیکاسا با این محل را مشخص می‌کنید. علامت ضربدر قرمز رنگ به معنای حذف این محل از نرم‌افزار پیکاسا، تیک سبزرنگ به معنای یک‌بار اسکن محل و علامت دایره‌ای آبی رنگ به معنای اسکن محل در هر بار اجرای نرم‌افزار است. آیکون بعدی تعیین کننده روشن یا خاموش بودن قابلیت تشخیص و برچسب‌گذاری چهره در این پوشه است. به این ترتیب می‌توانید تمام محل‌های محتوای تصویر را به پیکاسا معرفی کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 5- مديريت پوشه‌ها درنرم‌افزار پيكاسا

 

 

اما همه تصاویر همواره روی هارددیسک کامپیوتر قرار ندارند. با کلیک كردن دکمه Import از نوار بالای نرم‌افزار می‌توانید تصاویری را که روی CD، حافظه‌های فلش یا دوربین خود دارید از طریق پیکاسا به کامپیوتر خود منتقل كنيد. با كليك گزينه Import با صفحه‌ای همانند شکل 6 مواجه خواهید شد. از منوی بالای این صفحه می‌توانید منبع موردنظر را که به عنوان مثال یک CD یا یک حافظه فلش است، انتخاب كرده و در کادرهای قسمت پایین تعیین كنيد كه این تصاویر در چه محلی و در چه پوشه‌ای از کامپیوتر شما ذخیره شوند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 6- واردكردن تصاوير يك سي‌دي به گالري پيكاسا

لینک به دیدگاه

سازماندهی تصاویر

فهرست پوشه‌هايي که در سمت چپ پنجره پیکاسا نمایش داده می‌شوند، مرکز کنترل و سازماندهی تصاویر در پیکاسا است. از طریق این فهرست به تمام تصاویری که پیکاسا به گالری خود افزوده است، دسترسی پيدا خواهيد كرد. برای درک بهتر و کنترل سیستم سازماندهی تصاویر توسط پیکاسا، باید سه مجموعه یا کلکسیون مورد استفاده پیکاسا را بشناسید.

پوشه‌ها یا Folders: پوشه‌های پیکاسا در واقع نشان دهنده پوشه‌های واقعی موجود در کامپیوتر شما هستند. شما تعیین می‌کنید کدام پوشه‌ها برای چه فایل‌هایی اسکن شوند. هر تغییری که در یک پوشه پیکاسا ایجاد می‌کنید، در کامپیوتر شما اعمال می‌شود. به عنوان مثال، اگر تصویری را از یک پوشه پیکاسا پاک کنید، آن تصویر از پوشه مرتبط در کامپیوتر شما نیز پاک خواهد شد.

 

آلبوم‌ها یا Albums‌: برخلاف پوشه‌ها، آلبوم‌ها تنها در پیکاسا وجود دارند. آلبوم‌ها امکان ساخت گروه‌هایی مجازی از تصاویر موجود در پوشه‌های مختلف را برای شما فراهم می‌کنند. پیکاسا این تصاویر را بدون جابه‌جا کردن فایل آن‌ها در پوشه‌ها، در کنار هم نمایش خواهد داد. اگر تصویری را از یک آلبوم پاک کنید، فایل آن تصویر در پوشه اصلی آن باقی خواهد ماند. برای ساخت یک آلبوم جدید روی دکمه Create a New Album در کنار Import کلیک کنید تا با نمایش کادر خصوصیات آلبوم (شکل 7) بتوانید مشخصات آلبوم را وارد کنید. پس از ساخته شدن آلبوم می‌توانید عکس‌های مورد نظر را انتخاب کرده و با کلیک راست یا انتخاب گزینه مناسب از Photo Tray آن‌ها را به آلبوم مورد نظر منتقل کنید (شکل‌8).

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 7- پنجره ساخت آلبوم جديد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 8- انتقال عكس‌ها به آلبوم مورد نظر

 

افراد یا People‌: در این قسمت مي‌توانيد مجموعه تصاویر را بر‌اساس یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها، یعنی افراد موجود در آن‌ها طبقه‌بندی کنید. پیکاسا از فناوري تشخیص چهره برای یافتن و گروه‌بندی چهره‌های مشابه در تمام گالری تصاویر استفاده خواهد‌کرد. با افزودن برچسب نام به این گروه‌ها، مجموعه‌های جدید افراد خود به خود به‌وجود خواهد آمد. برای استفاده از این قابلیت در نوار سمت چپ در زیر عنوان People روی نخستين لینک یعنی Unnamed(1528) کلیک کنید. توجه كنيد كه عدد داخل پرانتز با توجه به گالري عكس‌هاي شما متفاوت خواهد بود. (در صورتی‌که مجموعه عظیمی از عکس‌ها را به تازگی به پیکاسا وارد کرده باشید، عنوان این لینک بهScanning, 10% Compeleted یا چیزی شبیه آن تغییر خواهد کرد). در این مرحله کافی است در زیر یکی از چهره‌های شناخته شده توسط پیکاسا نام فرد را تایپ کرده و Enter بزنید تا پنجره ایجادشده و مجموعه جدید باز شود (شکل‌9).

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 9- تأييد تعلق يك چهره به يك آلبوم خاص

 

 

در این پنجره با كليك گزينه New Person نام و مشخصات فرد را وارد می‌کنید و مجموعه ساخته می‌شود. در صورتی‌که پیکاسا درباره تعلق یک چهره به یکی از آلبوم‌های ساخته شده شک داشته باشد، علامت سؤال نارنجی رنگی در کنار آن آلبوم چهره نمایش داده می‌شود و با باز کردن آلبوم شما می‌توانید تأیید کنید که این چهره به این آلبوم تعلق دارد یا خیر؟ (شكل 10)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 10- تأييد تعلق يك چهره به يك آلبوم خاص

 

ویرایش تصاویر

پیکاسا گستره وسیعی از روش‌های ویرایش تک کلیکی را امكان‌پذير می‌کند که امکانات و قابلیت‌های آن‌ها، بسیار فراتر از نیازهای کاربران خانگی خواهد بود. اگر روی عکسی دوبار کلیک کنید، به مد یا حالت ویرایش تصویر منتقل خواهید شد. در پانل کنار صفحه امکانات ویرایشی پیکاسا در قالب 3 زبانه يا Tab در اختیار شما قرار خواهد گرفت (شكل‌11). در زبانه Basic Fixes یا اصلاحات معمول، ویرایش‌های عمومی و پرکاربرد نظیر برش عکس، افزودن متن، حذف قرمزی چشم و... در اختیار كاربر قرار می‌گیرد. در زبانه Tuning می‌توانید مواردی نظیر شدت نور، دمای نور، تیرگی سایه‌ها و... را تنظیم کنید. در نهایت زبانه آخر یا Effects تعدادی افکت از پیش تعریف شده نظیر سیاه و سفید، تنظیم ناحیه فوکوس، حالت فیلم‌های قدیمی و... را در اختیار كاربر قرار خواهد داد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 11 - ابزارهاي ساده ويرايش تصوير

 

نکته‌ جالب توجه این‌که پیکاسا اصل تصویر را تغییر نمی‌دهد و تمام تغییرات روی یک کپی از تصویر انجام می‌پذیرد. اما نسخه اصلی ذخیره شده را مشاهده نخواهید کرد. برای بازگشت به نسخه اصلی کافی است روی عکس ویرایش شده راست کلیک كرده و گزینه Undo all Edits را انتخاب کنید.

 

به اشتراک گذاری تصاویر

اگر در کنار استفاده از نرم‌افزار پیکاسا در سرویس اینترنتی Picasa Web Albums نیز ثبت نام کنید، می‌توانید به رایگان از فضایی به اندازه یک گیگابایت برای آپلود و به اشتراک گذاشتن عکس‌ها ‌استفاده كنيد. برای استفاده از این سرویس می‌توانید هر تعداد عکس دلخواه خود را انتخاب کنید و از نوار پایین صفحه دکمه Upload را کلیک کنید. اگر انتخاب تک تک عکس‌ها را نمی‌پسندید، در کنار عنوان هر آلبوم یا پوشه در پیکاسا یک دکمه Share دیده می‌شود که با کلیک روي آن ضمن تنظیم اندازه و کیفیت عکس‌ها می‌توانید با تعیین عمومی یا خصوصی بودن، آن‌ها را به Web Albums آپلود کنید.

 

سایر ابزارها

تا اینجا شما با قابلیت‌های اساسی نرم‌افزار پیکاسا آشنا شده‌اید. اگر بخواهید به کاربر حرفه‌ای این نرم‌افزار تبدیل شوید باید به سایر قابلیت‌ها و ابزارهای این نرم‌افزار نیز مسلط شوید. برخی از این ابزارها به شرح زیر هستند:

تغییر اندازه عکس‌ها یا Resize photos: یکی از ابزارهای پرکاربرد، اما کم و بیش مخفی پیکاسا است که با انتخاب عکس‌های مورد نظر و کلیک دکمه Export از نوار پایین قابل دسترسی است. در پنجره باز شده می‌توانید اندازه و محل ذخیره عکس‌های تغییر یافته را تعیین کنید.

ساخت کلاژ یا Make a collage : با انتخاب تعدادی عکس و کلیک ابزار کلاژ در نوار پایین صفحه، می‌توانید با انتخاب یکی از شش حالت پیش‌فرض و تغییر اندازه و زاویه و ترتیب عکس‌ها، یک کلاژ کاملاً حرفه‌ای ایجاد کنید (شكل 12).

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 12- ساخت كلاژ با پيكاسا

 

افزودن عنوان یا Add Caption : هنگامی که در حال ویرایش یک عکس هستید، می‌توانید با نوشتن متنی در نوار زیر عکس عنوان آن را تعیین کنید. هنگام تماشای عکس‌ها این نوشته به عنوان زیرنویس نمایش داده خواهد شد.

چاپ تصاوير يا Print: براي چاپ يك يا چند تصوير كافي است آن‌ها را انتخاب كرده و از Photo Tray ابزار پرينت را كليك كنيد. درپنجره ظاهر شده (شكل13) مي‌توانيد اندازه تصوير، نحوه برش يا كوچك‌شدن عكس، رنگ و اندازه كادر و... را مشخص كرده و نتيجه را به چاپگر بفرستيد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 13- تنظيمات پيش از چاپ عكس

 

ساخت فيلم يا Movie: با كمك ابزار Movie در قسمت پايين صفحه، مي‌توانيد از مجموعه عكس‌هاي يك يا چند آلبوم يك كليپ بسازيد. كافي است عكس‌ها يا آلبوم مورد نظر را انتخاب كنيد و با كليك ابزار Movie و تنظيم آهنگ و نحوه جابه‌جايي بين تصاوير يك كليپ حرفه‌اي به‌وجود آوريد.

پشتیبان‌گیری یا BackUp : با استفاده از این گزینه که در منوی Tools واقع شده است، می‌توانید از عکس‌های خود روی یک درایو دیگر یا رسانه‌هایی نظیر CD یا DVD نسخه پشتیبان تهیه کنید.

مشخصات جغرافیایی یا Geo Tag : با انتخاب این گزینه در نوار پایین صفحه می‌توانید به عکس‌های خود اطلاعات جغرافیایی محل تصویر برداری را نیز اضافه کنید.

 

درنهایت اگر از ابزارهای خاصی به دفعات استفاده می‌کنید یا چیدمان ابزارهای Photo Tray مناسب نیازهای شما نیست، می‌توانید با مراجعه به منوی Tools و انتخاب گزینه Configure Buttons ابزارهای دلخواه خود را به این سینی بیافزایید.سخن آخر این‌که بررسي تمام قابلیت‌های این نرم‌افزار ارزشمند در یک مقاله عملی نیست. تنها راه مهارت در استفاده از این ابزارها و تقویت قدرت خلاقیت شما استفاده از این نرم‌افزار و کسب تجربه است. خوشبختانه امکان کسب این مهارت و لذت بردن از امکانات این نرم‌افزار به یمن وجود غولی به نام گوگل به رایگان برای شما فراهم شده است. پس زودتر دست به کار شده و از این شرایط لذت ببرید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...