رفتن به مطلب

وایمکس خطوط ایرانسل چیست؟


soheiiil

ارسال های توصیه شده

وایمکس چیست؟

 

فناوری اطلاعات، علیرغم این واقعیت که عضوی جدید در خانواده فناوری هاست، اما در طول سالهای اخیر تحولات زیادی را در خود شاهد بوده است. همه به یاد داریم که تا چندی پیش، اتصال به اینترنت و استفاده از آن تنها از طریق خطوط تلفن و مودمهای Dial-Up امکان پذیر بود، اما با ورود اینترنت پهن باند و پر سرعت، دنیای تبادل اطلاعات متحول شد. نیاز به تبادل سریع اطلاعات موجب شده است تا فناوریهای مرتبط با آن، در طول دهه های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته باشد. اینترنت های XDSL و نیز فناوری وای-فای (WI-FI) و اینترنت بی سیم سهم عمده ای در ایجاد تغییرات عظیم در این بعد از دنیای اطلاعات ایجاد کرده و اکنون نیز با ورود وایمکس، جهان در آستانه تجربه ای نو در دنیای اینترنت قرار دارد.

 

وایمکس، سیستم دیجیتال ارتباط بی سیم بوده و جایگزینی مناسب برای شبکه‌های ADSL وحتی شبکه های بی سیم کوتاه برد در نواحی شهری محسوب می شود. از بزرگترین نقاط قوت این تکنولوژی نسبت به دیگر تکنولوژی های بی سیم، برد بالای امواج آن و امکان دسترسی به آن در مسافتهای بسیار طولانی است.

در زمانی نه چندان دور،‌ اکثر خریداران رایانه خوشحال بودند که دستگاه جدیدشان یک مودم داخلی دارد که در آن نصب شده و از طریق آن می توانند به اینترنت متصل شده و فایلی با حجم حدود یک مگابایت را در زمانی نزدیک به ۵ دقیقه (بسته به سرعت ارتباط و اتصال) دانلود کنند. با ورود اینترنتهای پهن باند، همین کاربران می‌توانستند با سرعتهایی به مراتب بالاتر به اینترنت متصل شده و همان فایل را در مدت یک ثانیه دانلود کنند. وایمکس قادر است سرعتها یی حتی فراتر از این مقیاسها را پوشش داده و خدمات تکمیلی پیشرفته تری را در حوزه هایی گسترده‌تر ارایه ‌دهد.

 

تا پایان سال ۲۰۰۸، بیش از ۲۰۰ اپراتور در سطح جهان خدمات وایمکس را عرضه ‌کرده اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۲، این رقم به ۵۳۸ اپراتور در سطح جهان برسد. در این بین، منطقه خاور میانه سهمی ۴ درصدی از کل پیاده سازی ها و توسعه های جهانی وایمکس داشته است. پیش بینی ها همچنین نشان می دهد که تا سال ۲۰۱۲ تعداد کشورهایی که تحت پوشش این شبکه ها خواهند بود به ۲۰۱ کشور از مجموع ۲۳۴ کشور برسد که این خود حکایت از گسترش وسیع این فناوری در دنیا و اقبال عموم نسبت به آن دارد. بررسی های صورت گرفته بر روی عوامل مؤثر بر رشد تعداد مشترکان در مناطق مختلف دنیا نشان می دهد که کاربران جهانی وایمکس از ۳۰۰ هزار مشترک در سال ۲۰۰۶ به ۱۳۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۱ خواهد رسید و میزان سرمایه گذاری انجام‌شده برای این فناوری در این سال به ۲۶ میلیادر دلار می رسد که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید. تولیدکنندگان تجهیزات وایمکس نیز از رشد بالایی برخوردار بوده و تنوع محصول و قابلیت ارائه سرویس‌های متنوع در رأس برنامه های آنان قرار گرفته است.

 

اتحادیه وایمکس (WiMAX Forum) که به عنوان مرجع مجوزدهی و تست دستگاه ها و تجهیزات وایمکس شناخته می شود، اعلام کرده تا اواخر سال ۲۰۰۸، ۶۲ شرکت در حال توسعه تراشه‌های وایمکس و دستگاه های کاربران نهایی بوده و ۳۷ شرکت نیز در حال ساخت تجهیزات زیرساختی بوده اند و محصولات این شرکت ها تاکنون در توسعه شبکه های وایمکس توسط ۴۰۷ اپراتور در ۱۳۳ کشور جهان بکار رفته است. پیش‌بینی می شود که وایمکس در آینده بسیار نزدیک، اینترنت را در کنار شبکه مخابراتى قرار خواهد داد و چنان انقلابى را در این زمینه به‌ وجود خواهد آورد که روشن کردن اکثر کامپیوترهاى قابل حمل، خانگى و یا خاص، مساوى با اتصال آنها به اینترنت باشد.

 

اطلاعات فنی وایمکس

 

وایمکس، نسل دوم پروتکل های ارتباط بی سیم است که استفاده موثرتر از پهنای باند را امکان پذیر ساخته و در ضمن از تداخل امواج جلوگیری می کند و از این طریق، امکان افزایش سرعت‌ انتقال داده ها را درمسافت‌های طولانی تر ممکن می‌سازد.

 

پروتکل‌های ارتباطی وایمکس تحت استاندارد ۸۰۲٫۱۶، که توسط موسسه IEEE تعیین شده و به تصویب رسیده‌است عمل می کنند. این استاندارد دارای زیر مجموعه های گوناگونی است که ۲ زیر مجموعه آن تا کنون به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است:

۸۰۲٫۱۶d، که استاندارد ویژه وایمکس ثابت بوده و هیچگونه پشتیبانی از تجهیزات موبایل ارائه نمی کند، همچنین استاندارد ۸۰۲٫۱۶e، که علاوه بر سایر ویژگیهای وایمکس ثابت، از تجهیزات موبایل نیز پشتیبانی کرده و از این رو به نام "موبایل وایمکس (Mobile WiMAX)" نیز شناخته می شود.

 

گروهی تحت عنوان WiMAX Forum، متشکل از اپراتورها و تولیدکنندگان تجهیزات وایمکس، ایجاد استاندارد واحد برای آزمایش تجهیزات تولید کنندگان محصولات وایمکس را پیشنهاد داده و هدف آن تلاش برای ایجاد حداکثر سازگاری بین تجهیزات مختلف تولید شده توسط تولیدکنندگان مختلف از یک سو و اپراتورها از سوی دیگر می باشد، درست همان گونه که برای یک گروه محصولات صنعتی، استانداردهایی مشابه برای تولید محصولات تعیین می شود.

 

فناوری نوظهور وایمکس به دلیل داشتن مزیت های تخصصی ویژه از اقبال روز افزونی برخوردار گشته است. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

- عدم وجود محدودیت مکانی: یکی از مزایای وایمکس نسبت به فناوری‌های قدیمی‌تر از خود (نظیر وای-فای) این است که وایمکس می‌تواند ورودی‌ای باشد که به کاربران اجازه می‌دهد بدون محدودیت در سراسر منطقه تحت پوشش اپراتور از سرویس خود استفاده کنند. با این ویژگی، اینترنت قابل جابجایی و حمل و نقل خواهد شد که این امر سرعت روآوردن صاحبان کسب و کار به استفاده از مزیت‌هایی که اینترنت برای آن‌ها فراهم می‌کند را، بیشتر از پیش خواهد نمود.

 

- امنیت بالا: امنیت بالای انتقال داده‌ها که در این شبکه وجود دارد، موجب می‌شود تا داده‌ها به صورت رمز گذاری شده منتقل شوند و دسترسی به داده‌ها صرفا با داشتن مجوز مربوطه امکان پذیر باشد و مشترکین یک شبکه، علی الخصوص مشترکین سیار، بتوانند در هر نقطه‌ای با داشتن اجازه‌ اتصال، به شبکه متصل شده و از امکانات ویژهٔ آن برخوردار گردند.

 

- خدمات ارزش افزوده: علاوه بر این، در این تکنولوژی، استفاده از خدمات ارزش افزوده ای همچون VoIP (تلفن اینترنتی)، VPN (شبکه اختصاصی مجازی)، Content Providing (موسیقی، فیلم، تصویرو ...) و بسیاری دیگر نیز گنجانده شده‌است که این تکنولوژی را به یکی از رقبای جدی سیستم های تلفن ثابت، موبایل و دیگر فناوریهای ارتباطی تبدیل کرده است.

کمک به ایجاد و گسترش شهرها یا شهرک های الکترونیکی نیز از جمله اهداف این تکنولوژی می‌باشد که امید است بدین وسیله بتوان موجبات آماده سازی چنین بستری را فراهم ساخت.

 

کشور ما نیز با داشتن جمعیتی جوان و صنعتی روبه رشد، از جمله کشورهای در حال توسعه به شمار می رود که به دلیل نقش مهم ارتباطات در توسعه ، برنامه‌ریزی منسجم جهت حرکت به سمت توسعه همه‌جانبه ارتباطات پهن باند‌ در کشور را به امری ضروری بدل می‌سازد.

 

در تابستان ۸۶، سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که در حال مطالعات اولیه جهت صدور مجوز وایمکس در کشور است. پس از اتمام مطالعات اولیه، تهیه متن پروانه، اسناد مزایده و تصویب این امر در کمیسیون تنظیم مقررات، انجام روال قانونی برای برگ‍زاری مزایده و واگذاری مجوز، در دستور کار قرار گرفت و سرانجام در هشتم تیرماه ۸۷، با انتشار متن پروانه رسماً فراخوان خرید اسناد مزایده از سوی سازمان تنظیم مقررات انجام شد؛ هم‌اکنون، پس از انجام مراحل برگزاری مزایده، اپراتورهای ارائه دهندة این سرویس در تمامی استانهای کشور مشخص شده و پروانه فعالیت آنها صادر شده است.

 

این پروانه‌ها، به دارندگان آن ها این امکان را می دهد تا خدمات وایمکس را همراه با خدمات VoIP (تلفن اینترنتی) به کاربران خانگی و تجاری ارائه دهند.

 

در راستای گسترش سهم بازار و توسعه سبد محصولات و خدمات، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، به عنوان یکی از اپراتورهای تلفن همراه در ایران، برنده مناقصه ارائه این خدمات شده و در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ موفق به دریافت پروانه فعالیت شد. بر اساس پروانه فعالیت دریافتی، ایرانسل در فاز نخست، این خدمات را در ۷ کلانشهر تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، اهواز و کرج ارائه خواهد داد.:4chsmu1::4chsmu1::4chsmu1:

لینک به دیدگاه

تجربه‌ای متفاوت از اینترنت!

پس از تجربه ای موفق در زمینه تلفن همراه و خدمات مرتبط با آن، این بار ایرانسل قصد دارد تجربه ای کاملاً متفاوت را به دوستداران فناوری های نوین ارائه دهد. محصول جدید ایرانسل به نام وایمکس، اینترنت بی سیم را با کیفیتی مطلوب بر روی کامپیوتر در اختیار شما قرار می دهد. این سرویس گزینه ای بسیار مطلوب برای کاربران خانگی و تجاری است تا بتوانند با طی تنها 5 گام ساده، در منزل و یا محل کار خود از امکاناتی استثنائی برای بهره‌گیری از اینترنت استفاده نمایند. اگر مایلید به این کاربران بپیوندید، تنها کافیست: 1- از طریق یکی از فروشندگان مجاز منتخب ایرانسل، مرکز تماس ایرانسل و یا صفحه وایمکس چیست در وب سایت ایرانسل، اطلاعات اولیه مورد نیاز را کسب کنید؛

۲- طرح تعرفه مورد نظر خود را انتخاب کنید؛

3- ثبت نام خود را تکمیل کنید؛

4- هزینه های مربوطه را پرداخت کنید؛

5- منتظر بمانید تا تجهیزات برایتان نصب و سرویس برقرار شود!

 

با انتخاب سرویس مورد نظر خود، استفاده از وایمکس را آغاز کنید!

برای آغاز استفاده از خدمات وایمکس، لازم است با انتخاب گزینه‌ای که مناسب ترین روش برای رفع نیازهای اینترنتی شما محسوب می‌شود به کاربران وایمکس ما بپیوندید. می‌توانید یکی از دو روش پرداخت را انتخاب نموده و مشخص کنید که تمایل به پرداخت هزینه‌ها در ابتدای دوره دارید و یا ترجیح می‌دهید هزینه خدمات در پایان هر دوره در قالب یک قبض برای شما ارسال شود. بدین ترتیب بر اساس اولویت انتخابی تان، می‌توانید کاربر سرویس اعتباری یا دائمی ما شوید. برای شروع کافیست به یکی از فروشندگان منتخب ما مراجعه نمایید. پس از انجام ثبت نام، متعاقباً زمان مراجعه کارشناس ما به محل سکونت شما (با هماهنگی کاربر) به منظور دریافت اسناد، انعقاد قرارداد و تحویل مودم، به شما اعلام خواهد شد.

 

مناسب‌ترین روش پرداخت را انتخاب کنید!

سرویس اعتباری:

با انتخاب سرویس اعتباری، نیازی نیست در پایان هر ماه قبض پرداخت کنید. شما طرح تعرفه خود را بر اساس مبلغی که می خواهید به صورت ماهانه برای استفاده از وایمکس بپردازید انتخاب می‌نمایید. در صورتی که قصد دارید کاربر خدمات اعتباری ما باشید، توجه داشته باشید که تنها لازم است اطمینان حاصل کنید که در حساب خود اعتبار کافی دارید. لطفاً توجه داشته باشید که برای اولین بار در ایران، کاربران اعتباری وایمکس ایرانسل می توانند از کارت شارژهای موجود در بازار (ویژه سیم کارت های اعتباری ایرانسل) جهت پرداخت اشتراک ماهیانه خود استفاده نمایند.

 

سرویس دائمی:

کاربران سرویس دائمی می‌توانند تا میزان مورد نظر خود از این سرویس استفاده کنند، با این تفاوت که این گروه از کاربران باید در پایان دوره، صورتحساب پرداخت کنند. این کاربران در زمان ثبت نام و اشتراک سرویس، مبلغی را به عنوان سپرده‌ در اختیار ایرانسل قرار می دهند که میزان سقف مصرف آنها، بر اساس مقدار سپرده مذکور تعیین می‌شود. در پایان مدت قرارداد یا در صورتی که در هر زمان تصمیم به خاتمه آن بگیرید، سپرده پرداختی به شما مسترد خواهد شد. برای اشتراک سرویس دائمی، ابتدا لازم است یکی از طرح‌های تعرفه ارائه شده توسط ایرانسل را انتخاب کنید. ابتدا گزینه‌های موجود برای کاربران دائمی را بررسی نموده و مناسب‌ترین طرح را انتخاب نمایید. آنگاه، لازم است نسبت به خرید یک طرح تعرفه که شامل سرعت مورد نظر و میزان ترافیک ماهانه دلخواه تان است اقدام نمایید. همچنین، می توانید با خرید بسته‌های افزایشی، حجم ترافیک مصرفی یا دوره اعتبار بسته خود را افزایش دهید. شما بر اساس سقف اعتبار خود، به گزینه‌های بسیاری دسترسی داشته و در صورت داشتن اعتبار کافی، می توانید هریک از آنها را که مطلوب شماست خریداری کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که کلیه کاربران وایمکس ایرانسل، صرف نظر از روش پرداخت انتخابی خود می‌توانند در هر زمان به ریز صورتحساب و جزئیات استفاده خود از خدمات،

دسترسی داشته باشند.

 

گزینه‌های اشتراک وایمکس در جدول زیر نشان داده شده‌اند:

 

wimax.jpg

* به کلیه مبالغ موجود در جدول فوق، 3% مالیات بر ارزش افزوده اضافه می گردد.

* نرخ مصرف آزاد، 100 ریال به ازای هر مگابایت می باشد.

نکاتی که باید به خاطر داشته باشید:

- به منظور یکپارچه سازی دریافت وجوه، مبالغ قابل پرداخت (نظیر هزینه اشتراک و ...)، در اولین روز هر ماه از حساب کاربران اعتباری کسر می‌شود. در صورتی که از اواسط ماه، کاربر سرویس شده باشید، تنها لازم است هزینه روزهای باقیمانده را پرداخت نمایید و سپس با شروع ماه دوم، از اولین روز ماه هزینه ماهانه طرح تعرفه انتخابی (حق اشتراک) مربوط به کل ماه از شما اخذ می‌گردد.

- میزان استفاده کاربران دائمی از سرویس، نمی‌تواند از سقف اعتبار آنها، که معادل مبلغ سپرده اولیه است بیشتر باشد. اگر مایلید بیشتر از سقف اعتبار فعلی خود از سرویس استفاده کنید، لازم است برای جلوگیری از تعلیق سرویس،نسبت به تسویه حساب خود اقدام نموده و یا با افزایش مبلغ سپرده حساب، سقف اعتبار خود را افزایش دهید.

 

 

  • ارائه خدمات به متقاضیان استفاده از سرعت های بیشتر از 128 کیلو بیت بر ثانیه، مشمول قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور می باشد.


 

- در مورد طرح‌های تعرفه با هزینۀ اشتراک بالاتر، حداقل سقف اعتبار برای کاربران دائمی بیشتر خواهد بود.

 

- برای استفاده از اینترنت ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه، هیچ هزینه ای به عنوان حق اشتراک در ابتدای دوره از شما دریافت نمی‌گردد، اما برای سرعت‌های بالاتر از ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه این هزینه دریافت می‌شود و با افزایش سرعت نیز به تناسب افزایش می‌یابد.

 

- به منظور تضمین کیفیت سرویس‌های ارائه شده، ایرانسل در مورد طرح‌های نامحدود اقدام به اعمال «خط مشی مصرف صحیح» نموده است. سقف کاربرد نامحدودی برای کاربران در نظر گرفته شده است تا بتوانند بدون نگرانی به گردش در اینترنت و دانلود بپردازند. با این حال، در صورتی که کاربر به طور غیرمعمول از پهنای باند استفاده کرده و به دانلود بیش از حد اقدام نماید، از دوره بعدی، سیاست محدودسازی پهنای باند در مورد وی اعمال خواهد شد و از آن پس، قادر به استفاده از سرویس، به صورت نامحدود نخواهد بود.

 

مودم هم دو نوع هستش. یکی داخلی که 110 هزار تومنه. یکی هم فضای باز که 220 هزار تومنه.

واسه اطلاعات بیشتر هم به سایت خود ایرانسل برین. این تعرفه که اینجا گفتم واسه کاربران خانگی بود واسه کاربران تجاری هم داره که تو سایت خود ایرانسل توضیح داده. مثلاً تعرفه های بسته های افزایشی هم داره که در اصل همون حجم ماهیانه هستش که از 1 گیگ تا 10 گیگ میشه افزایش داد که قیمتای هرکدوم متفاوته.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...