رفتن به مطلب

پیرترین یوزپلنگ جهان در طبس


Himmler

ارسال های توصیه شده

پیرترین یوزپلنگ جهان در نایبندان طبس

 

در حالی که عمر متوسط یوزپلنگها در طبیعت 6 تا 7 سال است عکسهای گرفته شده با دوربین های تله ای از یک یوزپلنگ 12 ساله در پناهگاه حیات وحش نایبندان موجب شگفتی بسیاری از کارشناسان شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه برآورد جمعیت یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، با نصب 70 دوربین تله ای به مدت سه ماه در این منطقه به اجرا گذاشته شد که در این مدت ‌12 تصویر از یوزپلنگ بدست آمد.

بررسیها نشان می دهد این تصاویر متعلق به سه یوزپلنگ است که یکی از آنها مربوط به یوزپلنگی است که سال 1380 نیز در همین منطقه عکسبرداری شده است. سن این یوزپلنگ در سال 1380، بین سه تا چهار سال تخمین زده شده بود که اکنون با گذشت هشت سال از آن زمان، این یوزپلنگ 12 ساله به نظر می رسد.

l1gps53ni45qrrvkr3r.jpg

لینک به دیدگاه

علیرضا جورابچیان، ‌مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در این باره گفت: عمر متوسط یوزپلنگها در طبیعت 6 تا 7 سال و در اسارت 10 سال است که بدین ترتیب حضور یک یوزپلنگ با عمر 12 سال موجب شگفتی بسیاری از کارشناسان شده است.

وی افزود: نخستین عکسی که از یوزپلنگ ایران با دوربین های تله ای گرفته شد سال 1380 و در منطقه نایبندان طبس و متعلق به همین یوزپلنگ نر بوده و اکنون با مقایسه خال های پای این یوز در عکسهای قدیمی با عکسهای جدید مطمئن شدیم که این یوز همان یوز سال 1380 است که همچنان در پناهگاه حیات وحش نایبندان زندگی می کند. قابل توجه اینکه مسن ترین یوزپلنگ آفریقایی که تاکنون به ثبت رسیده است عمری نزدیک به 12 سال داشته که با این حساب پیرترین یوزپلنگ جهان در ایران و در منطقه نایبندان طبس زندگی می کند.

 

ktqszcre2ndviqgc07.jpg

لینک به دیدگاه

وی گفت: ‌بروآرد جمعیت یوزپلنگ در این منطقه همچنان ادامه خواهد دارد و امیدواریم با نصب این دوربینها در نقاط دیگر این منطقه بتوانیم به براورد جمعیت نسبی از یوزپلنگ ها دست یابیم.

پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس با وسعتی بالغ بر یک میلیون و 500 هزار هکتار بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور به شمار می رود که طی دوران هشت ساله پروژه یوز، بیشترین گزارش و تصاویر یوز از این منطقه دریافت شده است.

خبرگزاری مهر

لینک به دیدگاه
من که چیزی از حیوونا نمیدونم ولی مگه 12سال عمر زیادیه واسه یوزپلنگ؟:JC_thinking:

 

منم دقیق نمیدونم چند سال عمر میکنن ولی طبق خبر این یکی مث اینکه خیلی پدر بزرگ شده از همه پیر تره

:girl_in_dreams:

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...