رفتن به مطلب

آشنايي با دنيـاي لنزها


ارسال های توصیه شده

اعداد و فواصل كانوني ذكر شده در اين نوشته ، مربوط به DSLR هاي فول فريم مي‌شود . بديهي است كه در مورد دوربين‌هاي غير فول فريم ، ضريب كراپ در فواصل كانوني اعمال خواهد شد و چون اين ضريب در دوربين‌هاي ساخت شركت‌هاي مختلف متفاوت است از پرداختن به تك‌تك آن‌ها اجتناب مي‌كنيم. ضمن اينكه اصول لنزها در تمامي دوربين‌ها چه آنالوگ و چه ديجيتال شبيه هم است.

lenzes1_s.jpg

 

در ابتدا لازم است كه با انواع لنزها، مشخصات و قابليت‌هاي هركدام آشنا شويم. لنزها را مي‌توان از 2 جنبه مورد بررسي قرار داد : فاصله كانوني و دامنه فاصله كانوني مورد استفاده .از نظر فاصله كانوني ، لنزها را به 3 دسته تقسيم مي‌كنيم : نرمال، وايد و تله

 

لنز نرمال : لنز نرمال به لنزي مي‌گويند كه زاويه ديد آن با زاويه ديد چشم انسان يكسان است. به اين معنا كه اگر با اين لنز از منظره‌اي عكاسي كنيم، عكس حاصل همان چيزي خواهد بود كه با چشم مي‌بينيم، نه نزديك‌تر به اجزاي تصوير و نه دورتر. در دوربين‌هاي DSLR فول فريم ( و آنالوگ قطع 35 ميلي‌متري ) فاصله كانوني اين لنز برابر 50 ميليمتر است . همچنين در DSLR هاي غير فول فريم بايد عدد 50 را بر ضريب كراپ دوربين تقسيم كرد. براي مثال در اكثر دوربين‌هاي غير فول فريم شركت Canon ، فاصله كانوني لنز نرمال نزديك به 31 ميليمتر و در دوربين‌هاي شركت Nikon، حدود 33 ميليمتر است ( ضريب كراپ در اكثر دوربين‌هاي Canon معادل 6,1 و در دوربين‌هاي Nikon معاد 5,1است).

lenzes2_s.jpg

 

 

لنز وايد : حال كه لنز 50 ميلي‌متري را به عنوان مبنا و لنز نرمال شناختيم، تمامي لنزها با فواصل كانوني كوتاهتر جزو دسته‌ لنزهاي وايد قرار مي‌گيرند. مانند لنزهاي 35 ، 24 و ... . هرچه فاصله كانوني يك لنز وايد كمتر شود، زاويه ديد آن افزايش پيدا خواهد كرد تا به 180 درجه و يا بيشتر از آن برسد. به‌عنوان نمونه در گنجينه لنزهاي شركت Nikon لنز 6 ميلي‌متري وجود دارد كه زاويه ديد آن به 220 درجه مي‌رسد. در ميان لنزهاي وايد، دسته‌اي از لنزها به لنز فيش‌آي و يا چشم ماهي شهرت دارند. اين لنزها تصوير را به صورت دايره‌اي نشان مي‌دهند. معمولا اين لنزها فاصله كانوني كوتاهي دارند. در شكل 1 تفاوت يك لنز وايد و يك لنز فيش‌آي را ملاحظه مي‌كنيد. اين شكل تصوير حاصل از يك لنز وايد را در سمت راست و تصوير حاصل از يك لنز فيش‌آي را در سمت چپ نشان مي‌دهد.

lense3_s.jpg

 

لنز تله : به تمامي لنزهايي كه فاصله كانوني آن‌ها از لنز نرمال بيشتر است لنز تله مي‌گويند. مانند لنزهاي 85 ، 100 ، 300 و ... هرچه فاصله كانوني يك لنز تله بيشتر مي‌شود ، زاويه ديد آن كاهش خواهد يافت. در ميان لنزهاي تله به لنزهايي كه فاصله كانوني بسيار بلندي دارند اصطلاحا سوپر تله گفته مي‌شود. بلندترين فاصله كانوني در ميان لنزهاي سوپر تله متعلق به لنز 1200 ميلي‌متري شركت Canon است با ديافراگم 5,6 و وزن 16,5 كيلوگرم كه زاويه ديد آن تنها 2 درجه است. البته اين لنز ديگر توليد نمي‌شود.ذكر يك نقطه در اينجا ضروري به نظر مي‌رسد: 1 ميليمتر اختلاف فاصله كانوني در 2 لنز وايد بسيار بسيار بيشتر از چندين ميليمتر اختلاف فاصله كانوني در 2 لنز تله تاثيرگذار خواهد بود . بدين معني كه دو لنز 14 و 20 ميلي‌متري كه تنها 6 ميليمتر با هم اختلاف فاصله كانوني دارند ، 20 درجه اختلاف زاويه ديد دارند در حالي كه دو لنز 300 و 600 ميلي‌متري با وجود 300 ميليمتر اختلاف فاصله كانوني ، تنها 4 درجه اختلاف زاويه ديد دارند. بدين ترتيب تاثير 1 ميليمتر فاصله كانوني در لنزهاي وايد بسيار بيشتر از 10 ويا شايد 100 ميليمتر فاصله كانوني در لنزهاي تله است . براي درك بهتر اين موضوع تصاوير 2 و 3 به شما كمك خواهند كرد . در تصوير 3 شما اختلاف زاويه ديد در 3 لنز وايد را ملاحظه مي‌كنيد و در تصوير 3 اختلاف زاويه ديد در 3 لنز سوپر تله.

 

 

 

 

ادامه دارد :icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...