رفتن به مطلب

تخریب شوش دانیال و ساخت هتل در محوطه آن


EOS

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

همین امروز از رادیو فرهنگ شنیدم که باز مجوز ساخت هتل در شوش مورد تایید قرار گرفت و صدای خود رییس سازمان میراث فرهنگی را شنیدم که در کمال وقاحت اعلام کرد مجوز برای ساخت دو طبقه از هتل صادر شده است و هیچ ضربه ای به محوطه تاریخی وارد نمی شود.نمی دانم ایشان با چه استدلال بی منطقی همچین چیزی را عنوان میکنند که اگر از کودک ردسالی هم پرسیده شود یقیناً خواهد گفت که با ساخت هتل بین دو کاخ باستانی ٢۵٠٠ ساله چگونه چنین بنای عظیم و پر افتخاری از بین خواهد رفت.

به همین خاطر درج مطلب کاملر در این مورد را از سایت ایران صدا برای اطلاع شما هموطنان عزیز و ایران دوست در وبلاگ قرار دادم تا متوجه جنایتی دیگر باشید.

ایران صدا:در حالی که مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از بلامانع بودن ساخت دو هتل در شوش خبر می‌دهند، مشاور عالی پایگاه میراث فرهنگی شوش تأکید کرد که ساخت این دو هتل محوطه‌ای هخامنشی و اشکانی _ ساسانی را از بین می‌برد. وی معتقد است ساخت این هتل‌ها بزرگترین تخریب آثار باستانی در تاریخ ایران را به دنبال دارد.

مسؤولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حالی با ساخت هتل در عرصه شوش موافقت کردند که به گفته مشاور عالی پایگاه میراث فرهنگی شوش، ساخت هتل در این عرصه، بزرگترین تخریب فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر "کامیار عبدی"، باستان شناس و مشاور عالی پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شوش در این باره گفت: «دو هتل لاله و هتل چند منظوره شوش دانیال که به هتل امیر زرگر مشهور است، برخلاف ادعاهای مدیران ارشد میراث فرهنگی، دقیقاً روی آثار عرصه شهر باستانی شوش قرار گرفته و ساخت آن‌ها بزرگترین تخریب فرهنگی را به همراه خواهد داشت.»

دانشیار باستان شناسی دانشگاه "دات موث کالج" ایالت "نیو همت شایر" آمریکا در ادامه گفت: «هتل امیر زرگر میان دو کاخ هخامنشی واقع شده و مطمئناً در محل قرار گیری این هتل آثار دوره هخامنشی وجود دارد.»

ساخت هتل امیرزرگر هنوز آغاز نشده است و محل قرار گیری آن میان دو کاخ هخامنشی آپادانا و شائور بوده و باستان شناسان معتقدند ساخت هتل در این محل می‌تواند حلقه ارتباط باستانی میان این دو کاخ را از بین ببرد.

عبدی گفت: «اگر بر فرض محال بگوییم جایی که هتل امیر زرگر قرار است ساخته شود آثاری وجود ندارد، ساخت این هتل انسجام مجموعه هخامنشی محوطه باستانی شوش را به هم می‌زند.»

وی در توضیح این مطلب افزود: «مثل آن است که یک نفر بیاید و بین مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان هتل بزند. قطعاً در زیر این میدان آثار تاریخی وجود ندارد اما ساخت هتل انسجام تاریخی آن اثر را مخدوش می کند.»

عبدی تأکید کرد: «9/99 درصد اطمینان دارم که در محل قرار گیری هتل امیرزرگر آثار مربوط به دوره هخامنشی وجود دارد و احتمالاً این آثار متعلق به بناهای یادمانی هخامنشیان است.»

به گفته وی حتی اگر آثاری در محل قرار گیری هتل امیرزرگر وجود نداشته باشد، این هتل راهی را که شاهان هخامنشی میان

آپادانا و شائور می پیمودند و احتمالا سنگ فرش و آجر فرش بوده از بین می برد.

عبدی درباره ساخت هتل لاله گفت: «همواره از سوی سازمان گفته شده است که هتل لاله با محوطه شوش 3 کیلومتر فاصله دارد و همچنین مدام از عرصه 400 هکتاری شوش صحبت می‌شود. این درحالی است که بررسی‌ها و گمانه‌زنی‌های دقیق "محمد تقی عطایی" که طی چند ماه اخیر انجام شده مشخص شده است که عرصه محوطه باستانی شوش نه 400 هکتار بلکه 1200 هکتار است. اما مدیران میراث فرهنگی با پافشاری قصد دارند عرصه شوش را همان 400 هکتار قلمداد کنند.»

عبدی در ادامه گفت: «به رغم مخالفت‌های کارشناسان میراث فرهنگی، گودال 100 در 100 متری که سال گذشته به دستور مستقیم "صادق محمدی" رییس سازمان میراث فرهنگی خوزستان و با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی برای ساخت هتل لاله ایجاد شد، یکی از تخریب‌های بزرگ آثار باستانی در تاریخ ایران است و در صورت ادامه کار این تخریب گسترده تر خواهد شد.»

این در حالی است که مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی از بلامانع بودن ساخت هتل در این محل خبر می دهند.

به گفته باستان شناسان، هتل لاله درست روی آثار دوره اشکانی و ساسانی واقع شده است و گودبرداری سال گذشته نیز بخشی از گورستان این دو دوره را تخریب کرده است.

عبدی گفت: «خاک گودبرداری در عرصه شوش شبانه به محل نامعلومی برده شده است تا باستان شناسان متوجه این تخریب بزرگ فرهنگی نشوند.»

وی در ادامه افزود: «در صورتی که پژوهشکده باستان شناسی مجوز حفاری در محل را بدهد، با حفر یک گمانه 5 در 5 متر یا حتی دو در دو متر در کنار گودال به مسؤولان سازمان میراث فرهنگی اثبات می‌کنیم که در این محل تنها چند تکه سفال وجود ندارد و مملو از آثار باستانی است.»

مشاور عالی پایگاه میراث فرهنگی شوش تأکید کرد که در صورت وجود آثار فکر ساخت هتل باید برای همیشه از بین برود و در صورتی که آثاری وجود نداشت، هتل در این محل ساخته شود.

عرصه 400 هکتاری شوش در زمان جنگ و به علت شرایط اضطراری و توسط یکی از باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی به نام "مهدی رهبر" تعیین شد و در آن زمان برای انجام این کار گمانه زنی انجام نگرفت و محدوده چند خیابان که محوطه باستان شوش را محصور کرده بودند به عنوان عرصه این شهر باستانی معرفی شد.

این درحالی است که عرصه 1200 هکتاری شوش بر اساس گمانه زنی‌های باستان شناسی به صورت اصولی و علمی مشخص شده است و این بدان معناست که تا فاصله 1200 هکتاری محوطه باستانی شوش مملو از آثار مهم باستانی است و هیچ ساخت و سازی در این محدوده نباید صورت گیرد.

سازمان میراث فرهنگی در حالی به تازگی با ساخت هتل در شوش موافقت کرده است که پیش از این"محمد رضا چیت ساز"، مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی و گردشگری شوش در این باره گفته بود که پس از بررسی محل احداث هتل چند منظوره شوش دانیال توسط کارشناسان میراث فرهنگی، ساخت این مجموعه در زمین انتخاب شده ممنوع اعلام شد.

عرصه شهر باستانی شوش در حالی تعیین شده است که این محوطه تاریخی، پس از 8 سال تغییر مدیریت مدام، فراز و نشیب های متعددی را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پایگاه میراث فرهنگی آن با مدیریت "محمدرضا چیت ساز" و مشاوره عالی "کامیار عبدی"، دوباره راه اندازی شده است.

اهمیت تاریخی و باستان شناسی شوش فراتر از مرزهای ایران است و ساخت هتل در این محوطه باستانی نه تنها در محافل فرهنگی کشور که واکنش شدید بین المللی را به دنبال خواهد داشت .

شوش در هزاره پنجم پیش از میلاد یکی از مراکز مهم اقتصادی بوده و در اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد برای نخستین بار خط تصویری در ایران، در شوش اختراع می‌شود.

به اعتقاد باستان شناسان بی‌تردید شوش یکی از محوطه‌های مهم باستانی کشور است که لایه های باستانی این محوطه اکنون در تپه هایی به ارتفاع 30 متر قابل دیدن هستند.

منبع:سایت ایران صدا

لینک به دیدگاه

به شخصه وقتی این خبر رو شنیدم نمی دونستم گریه کنم یا خود زنی کنم

مملکت افتاده دست کیا آخه !!!!!!

ویرانی 30 سال اخیر ایران به خصوص این 6-7 سال اخیر رو تا 300 سال دیگه هم نمی شه جبران کرد

هر چند آثار تاریخی که جای جبران ندارن :ws44:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...