رفتن به مطلب

مشاهده روند رشد شهرسازي از فضا


ارسال های توصیه شده

فن‌آوري‌هاي جديد اين امكان را به تصميم‌گيرندگان مي‌دهد تا با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي تاثيرات بهره‌برداري از اراضي را براي توسعه شهرسازي در آينده، شبيه‌سازي كنند.

اسلوت Sleuth ، مدل جديدي از كامپيوتر است كه با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي چگونگي اجراي الگوهاي بهره‌وري از اراضي را روي زمين نمايش مي‌دهد كه اين امكان نقش مهمي در بالا بردن توان پيش‌بيني آينده توسعه شهري انسان‌ها دارد. طبق تحقيقاتي كه در ناسا انجام گرفته پيش‌بيني مي‌شود اراضي اختصاص يافته به توسعه شهري در منطقه كلان‌شهر واشنگتن - بالتيمور تا سال 2030 تا 80 درصد رشد داشته باشد. دانشمنداني كه براساس الگوهاي كامپيوتري تصميم‌گيري مي‌كنند از بهره‌برداري از تصاوير ماهواره‌اي كه امكان شبيه‌سازي را به آنها مي‌دهد حمايت مي‌كنند.

برای اولین بار، تصاوير حاصله از ناسا و ماهواره‌هاي تجاري كه زمين را رصد مي‌كنند در كامپيوتري به نام اسلوت كه كار مطالعات زمين‌شناسي را بر عهده دارد، در ايالات متحده مورد استفاده قرار مي‌گرفت. اين مدل در 700/23 كيلومترمربع از منطقه كلان‌شهر واشنگتن - بالتيمور به كار گرفته شد. هدف اوليه از اجراي اين طرح، شبيه‌سازي تاثير اجراي سياست‌هاي اتحاذ شده در منطقه بود.

اين شبيه‌سازي نشان مي‌دهد كه منطقه كلان‌شهر واشنگتن در صورت ثابت ماندن سياست‌هاي توسعه چه تغييراتي مي‌كند. اين برنامه جنگل‌ها و اراضي كشاورزي حفاظت و كنترل شده را شامل مي‌شود و مناطق غيرحفاظت شده را به توسعه اختصاص مي‌دهد. اين امر موجب افزايش حفاظت از جنگل‌ها و اراضي كشاورزي در جريان توسعه شهري مي‌شود. طبق اين طرح، تا سال 2030 توسعه شهري تا 30 درصد افزايش مي‌يافت. در طرح مربوط به زمين‌شناسي محافظت شديدي از جنگل‌ها و اراضي كشاورزي برنامه‌ريزي شده بود كه در نتيجه طبق آن توسعه شهري تا سال 2030 تا 20 درصد افزايش يافت.

كلير جانتز كه روي اين پروژه فعاليت داشته است، درباره شبيه‌سازي چگونگي توسعه شهري با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي مي‌گويد: «اين مدل ابزاري است كه براي بهره‌برداري مؤثر از اراضي و مديريت منابع مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد و امكان كاوش و تصويرسازي شرايط ديگر را فراهم مي‌آورد.»

كاربرد اين مدل در مطالعات مربوط به بهره‌برداري از اراضي است كه مي‌تواند در مقياس كوچك يا بزرگ مورد استفاده قرار گيرد، همچنين به تصميم‌گيرندگان در خصوص اين مسايل كمك مي‌كند تا وضعيت جنگل‌ها و مناطق شهري را ارزيابي كنند و منابع آلوده‌كننده آب نهرها را شناسايي كنند. اداره منابع طبيعي مريلند در صدد استفاده از اين مدل براي بهره‌گيري از منابع و ذخاير موجود در جنگل‌ها و در فعاليت‌هاي مربوط به حفظ و احياي منابع طبيعي است.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...