رفتن به مطلب

کتاب هایی که جهان را تغییر دادند


ارسال های توصیه شده

حرکات قلب (( سپیده دمان طب علمی )) : اثر ویلیام هاروی .

 

هزاران سال قبل از دانش پزشکی بشر می گذشت که او اطلاعات اندکی از کار قلب و گردش خون داشته است .

 

ارسطو حکیم یونان بر این باور بود که خون از کبد سرچشمه می گیرد آنگاه به قلب می رود و از طریق سرخرگ ها در بدن جاری شده و از طریق سیاهرگها دوباره به قلب باز می گردد . همچنین قلب را مرکز فکر و اندیشه انسان می دانست .

 

ارایس هراطوس ، حکیم اسکندریه در 150 میلادی معتقد شد که در رگها علاوه بر خون ماده رقیق دیگری به نام روح وجود دارد .

 

جالینوس حکیم اسکندریه در قرن 6 میلادی نظریه ارایس را رد کرد و گفت در رگ ها فقط خون وجود دارد ، نه روح . اما اندیشه پزشکی جالینوس مدتها تا قرن 17 و 18 دوام آورد .

 

اعتقاد به خون و روح در قوم و قوائل اولیه باعث آن شد که قربانگاهها را بوجود آورند و خون را به عنوان مقدسترین چیزهای موجود به خدایان و معابد تقدیم کنند .

 

با رنسانس در اروپا و استقلال علوم کالبد شکافی به دور از چشم مذهب رایج شد . تا اینکه در قرن 18 هاروی ( ویلیام هاروی ) با کالبد شکافی حیوانات خون گرم و خون سرد به کشف بی مانندی دست یافت .

 

او با مطالعه حیوانات خون سرد قورباغه ، ماهی و حیوانات خون گرم بر این نتایج دست یافت .

 

1 – قلب حیوانات خون سرد کند تر از حیوانات خون گرم در یک فاصله زمانی می زند .

 

 

 

2 – قلب همچون تلمبه ایی عمل می کند .که خون را در جریان مداوم نگه می دارد .

 

3 – رفت و بازگشت خون و پراکنده شدن آن بصورت یک جهتی است . مانند اینکه در دستکش بدمید . این نظریه بر خلاف اندیشه های طب چندین هزار ساله بود . که خون در رگها در گردش می دانستند و یک جهتی بودن خون نبض را بوجود می آورد .

 

خون از هر دهلیز سمت چپ از طریق سرخرگها جریان می یابد و از طریق سیاهرگها به دهلیز راست باز می گردد .

 

این کشف او انقلابی در عالم پزشکی بوجود آورد و اندیشه چندین هزار ساله را دگرگون کرد .

 

کتاب کلبه عمو تم : اثر هریت بیچ راستو .

 

این رمان مهمترین اثر در لغو بردگی و آزادی سیاهان در آمریکا داشته است . وقتی که خانم راستو آن را انتشار داد موافقان برده داری او را خائن به منابع آمریکا و اقتصاد کشور دانسته اند و از دولت و مجلس خواهان جمع آوری کتاب و دستگیری خانم راستو شدند . از طرفی مخالفان برده داری او را نوشته نجات بخش خود دانسته اند و به حمایت از او پرداختند . شخصیت اصلی این داستان سیاه پوستی انسان دوست ، فداکار، باگذشت به نام عمو تم است که مثل سایر بردگان با خانواده اش در مزرعه ارباب کار می کند . او به همنوعان یاری می رساند . حتی بردگان فراری را به تنهایی یا با خانواده شان به کشورهای دیگر فراری می دهد . گرچه زن و بچه خود را به کانادا فرار می دهد خود فرار نمی کند زیرا به اربابش وفادار است . از بد حادثه اربابش می میرد و و زن ارباب او را به برده دار دیگری که بسیار سختگیر و خشن و مادی پرست است می فروشد . او بیگاریهای فراوانی از عمو تم می کشد .

 

سرانجام پی به فرار دادن بردگان از طریق او می برد . بر او سخت می گیرد و آن قدر تازیانه می زند که در زیر شلاق جان می سپارد .

 

آوای وحش : اثر جک لندن .

 

این رمان بر اساس تئوری تنازع بقا و بقای انسب هربرت اسپند و تئوری تکامل و تحول موجودات داروین در قرن 18 نوشته شده است .

 

شخصیت اصلی این داستان سگ تن ومند و قوی پنجه ایی با نام داک است . که سه/چهارم گرگ و یک / چهارم سگ است . این سگ در شرط بندی ها شرکت داده می شود تا برای صاحبش تولید در آمد کند . باک دریافته است که تنها راه زنده ماندن جنگ و دلاوری و شکست حریفان است . او برای یک لیوان نوشیدنی هم باید بجنگد و در شرط بندی پیروز شود .

 

او خرید و فروش می شود و صاحبان گوناگونی می یابد . هر بار ناچار است که محبت صاحب اولیه را فراموش کرده و محبت صاحب بعدی را قبول کند . آنگاه به چوپانی فروخته می شود تا درمزرعه با سگان دیگر به نگهبانی از چارپایان بپردازد . باک می فهمد که در چنین محیط خشن و بی رحمی که هر کس برای زنده ماندن فکر کند اخلاقیات ، گذشت ، فداکاری هیچ ارزشی ندارند و به مرگ او می انجاد. بنابراین زهر چشمی از سگان می گیرد تا بدون اجازه او دست به گوشتهایی که اربابش در اختیا رشان می گذارد نزنند .

 

 

 

سرانجام باک به جوینده طلایی فروخته می شود . صاحبش در حمل طلا از دهکده سرخپوستان عبور می کند و بدست آنان کشته می شود. باک درصدد انتقام بر می آید و چند تن از اهالی را زا پا درمی آورد . مردم و ماموران درصدد دستگیری او بر می آیند. باک می فهمدکه دیگر درجامعه انسانی جایگاهی ندارد . به جنگلهای قطبی فرار می کند و به گروه گرگها می پیوند و ریاست آنان را قبول می کند . در یک سپیده دمان بر فی با آنان هم نوا شده و آوای وحش سر می دهد .

 

آوای وحش انسان عصر صنعت و تمدن که با تمام دست آوردهایش در آن جایگاهی ندارد . و به اجبار باید آن را ترک کند .

 

نبرد من : اثر آدلف هیتلر

 

این کتاب ا ز آن جهت اهمیت دارد که تاریخ سیاسی عصر حاضر است . هیتلر در این کتاب سخت پایبند اطلاح و پاکی نژاد و حکومت نژاد برتر مانند : آرین بویژه آلمان ها است . او در این کتاب نژاد جهان را به 3 دسته می داند .

 

1 – آفریننده تمدن و فرهنگ مانند نژاد آرین بویژه آلمان ها .

 

2 – نژاد کسب کننده فرهنگ مانند ژاپنی ها .

 

3 – نژاد خراب کننده تمدن و فرهنگ مانند یهودیان و سیاهان .

 

هیتلر نیمه درس خوانده در نظریاتش از این فیلسوفان پیروی می کرد . در سیاست استبدادی از مایکی آبل ، در انتظار مسیح و ظهور فردی نجات بخش در جهان از هگل ، در لاف و گزاف نظامی و برتری قدرت در جهان از ترای چکه پیروی می کرد .

 

اهمیت این کتاب از جهت دیگر این است که انجیل سیاسی مردم آلمان از اواخر 1934 الی 1944 بمدت 10 سال بوده است . و سیاست راش سوم را پیش می برده است . یکی از منتقدان درباره این کتاب گفته است که

 

این کتاب از آن جهت اهمیت دارد که برای هر کلمه آن 135 نفر و برای هر سطر آن 4700 نفر و بریا هر صفحه آن بیش از 1،200،000 نفر کشته شده اند .

 

شاهزاده ( شاه امیر ) : اثر نیکولا ماکیابل ایتالیایی .

 

این کتاب از آن جهت اهمیت دارد که به مدت 4 قرن اخیر دستور کار حکومتگران مستبد و خودکامه بوده است . پادشاهان آن را مطالعه کرده و شب بر بالین می گذاشتند و می خوابیدن .

 

در قرن 16 ، زمانی ماکیابل اقدام به نوشتن این کتاب کرده است که امپراتوری رم ضعیف شده بود و در میان کشورهای اروپایی تقسیم گشته و پادشاهان بر قسمت کوچکی از آن فرمانروایی داشتند .از وحدت ملی و قدرت مرکزی هم هیچ خبری نبود . ماکیابل که خود از سیاستمداران در بار بود می خواست پادشاهانی بپروردکه قدرتمند باشند ، وحدت ملی را بدست بیاورند و افتخار روم گذشته را زنده کنند .

 

او می گفت پادشاهان باید بدانند که در جهان دو نوع حکومت بیشتر وجود ندارد :

 

1 – حکومت عقل و منطق که به جامعه انسانی تعلق دارد .

 

2 – حکومت جبر و زور و قدرت که مخصوص جامعه حیوانی است .

 

او می گفت در طول تاریخ مشاهده شده است که مردم طابع حکومت عقل و منطق نبوده اند و آن را زیر پا لگد مال کرده اند . بر شاه واجب است که حکومت نوع دوم را بکار گیرد . مردم در سایه ترس فرمان

 

می برند و از پادشاه دلسوز و مهربان و با گذشت فرمان نمی برند . بنابرین بر شاه واجب است که ترس را در دل تک تک افراد بکارد .

 

شاه باید از هر راه مثبت و منفی برای نگهداری حکومت استفاده کند. شاه باید سیاستمدار، ابن الوقت ،

 

وعده سر خرمن ده ، دروغ گو ، آب زیر کاه و دو بهم زن باشد .

 

شاه اگر بتواند وحدت ملی را حفظ کند و کشور را از آسیب بیگانگان بدور دارد از انتقاد به نارضایتی داخلی نباید بترسد ، زیرا در خانواده کوچک هم ناسازگاری و اختلاف نظر وجود دارد .

 

اصل ماندن بر سر قدرت و حکومت است . کارهای غیر منتطقی را منطقی جلوه دهد .

 

حکومتگران جهان علاقه بسیار به ابن کتاب داشته اند . از کالاسکی ناپلئون در جنگ واترلو این کتاب بدست آمد . هیتلر موسوسینی ، رضاخان ، پادشاهان روس ، انگلیس ، فرانسه ، آلمان و جهان علاقه شدیدی به خواندن آن داشته و بر طبق آن عمل می کردند . واز این کتاب مطلب سیاسی در جهان مانند ماکیابل در عصر جدید یا نیو ماکیابلیسم بوجود آمد که به معنای حکومت با جبر و زور و ستم در فرهنگ های سیاسی معنی شده است .

 

دون کیشد : اثر سروان تس

 

این کتاب سراسر طنز است راجب افراد ، بزرگان و حکومتگران که با پیشرفت زمان به جلو نمی روند . نگاهشان به گذشته است و تحول تاریخ را در نظر نمی گیرند . دن کیشد خود فردی دلسوز و اخلاقی مهربان و خواهان خوشبختی همنوعان است . بنابراین با نوکرش ، اسب و صلاح سرد نظیر گرز ، سپر ، شمشیر و نیزه و زره می گیرد و به جنگ نا برابری ها می شتابد . او نمی داند که دوران قهرمان پرستی و اصل شوالیه گری گذشته است . و دوران ، دوران خرد جمعی می باشد . اول به قلعه خرابه ایی می رسد آن را دژ دشمنان می پندارد و به آن حمله ور می شود . در دیوار به سر و رویش فرو

 

می ریزد و با تنی زخمی عقب نشینی می کند . بعد به چوپانی می رسد که مشغول چرا دادن گوسفندان است . گوسفندان را لشگر دشمنان می پندارد . هر چند نوکرش که عاقل تر است او را راهنمایی می کند . تا به عالم واقع نزدیک شود زیر بار نمی رود . به گله حمله می کند و شکست سختی از چوپان می خورد و فرار می کند . بار دیگر به چند تن از گله بانان که در حال نهار خوردن و استراحت بودن بر خورد می کند . آنان را اهریمنان می پندارد و به در گاه خدایان دعا می کند .تا او را یاری رسانند .

 

اما بار دیگر شکست سختی خورده و نیمه جان رها می شود . سرانجام به آسیاب بادی می رسد آنها را مظهر تباهی و بدبختی آدمیان می پندارد . با شمشیر به آن حمله ور می شود . بر پره اش گیر می کند و در میان آسمان و زمین به پرواز در می آید . و سرانجام بیماری روانی اش اوج پیدا می کند و به خانواده اش داده می شود .

 

حرکت دن کیشد وار ضرب المثلی جهانی شده است در مورد کسانیکه با زمان و مکان و تحول جامعه پیش نمی روند و در آرزوی دور و دراز و قدیمی خود غرق هستند .

 

نان خورهای بی شمار :(اثر تو ماس مالتوس )

 

نظریه جمعیت شناسی

 

از دیر باز دانشمندان به فکر شهر آرمانی بوده اند که افراد بتوانند از رفاه نسبی بر خوردار باشند .

 

افلاطون در سه قرن قبل از میلاد در کتاب جمهوریت خود نظریه ایی برای شهر آرمانی داده است که همیشه باید پنج هزار نفر باشد و جمعیت آن کنترل شود اگر با افزایش جمعیت روبه رو شد به شهر های دیگر برده شوند و یا جلوی ازدواج را گرفت و اگر با کمبود جمعیت روبه رو شد زاد و ولد را افزایش دهد .

 

وی حکومت را مثلثی فرض کرده است که در راس آن باید فیلسوفان ، در دو ضلع آن سیاهان و جنگ آوران و پایه های آن کشاورزان و صنعت گران و بردگان باشد .

 

بعد از اسلام فارابی ، ابن سینا و ابن خلدون به شهر آرمانی پرداختند. تا اینکه با استعمار جدیدِ اروپا شد

 

 

 

صنعت و دانش و علم پزشکی ، یکی از سرگرمیهای دانشمندان قرن هجدهم جمعیت شناسی شد . در این میان مالتوس که خود کشیش بود رساله ایی انتشار کرد . او گفت جمعیت با رشد تصاعدی هندسی افزایش بیابد حال آنکه منبع تولید ثابت است و اگر هم افزایش یابد به صورت عددی است . او گفت در قدیم جنگ و بیماریهای عمومی خود عامل موثری بر کنترل جمعیت بوده است که با پیشرفت پزشکی و آگاهی انسان این د. جنبه مهار شده است . ضلع جمعیت افزایش می یابد بنابر این جنگ و بیماری را باید رواج داد مردم را در مکانهای بیماری زا و پر از حیوانات و حشرات موزی سکونت داد . شهر ها و خانه ها را در سنگلاخ ها و کوها و در جاده هایی که کشاورزی نمی شود به وجود آورد تا به مزرعه آسیبی نرسد . از سقط جنین و قطع سن و جلوگیری ازدواج نباید هراسید . گر چه نظر یاتش افراطی بود و او را اب تیر انتقاد رو به رو ساخت که از یک روحانی چنین فکری تراوش کند . اما این تائید را بخشید که رشته جمعیت شناسی مستقل بوجود آید . دانشمندانی تربیت شود تا با رهنمود های مناسب جمعیت کشورها کنترل و در بعضی کشورها پیشرفته و در برخی کشورهامنفی شوند.

 

هیولای دریا یی در مقابل فیل : ( اثر آ لنرد ماهان )

 

این کتاب درباره قدرت نیروی دریایی نوشته شده است و ماهان می گوید هر کسی که بر دریاها حکومت کند در واقع بر جهان حکومت می کند . او به عنوان مثال نیروی دریایی انگلستان را رد دوره رقابتهای استعماری یاد آور می شود . می گوید انگلستان در رقابت استعماری از همه کشورها پیروزتر است به خاطر آنکه نیروی دریای قوی دارد .

 

منیع: وبلاگ مردگمشده

  • Like 9
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...