رفتن به مطلب

آيين‌نامه اجرايي قانون احداث تونل مشترك تأسيسات شهري


ارسال های توصیه شده

هيئت‌وزيران در جلسه مورخ 1384/3/11 بنا به پيشنهاد شماره ۳۳/۳/۱/۳۸۱۰ مورخ 1383/9/3 وزارت كشور و به استناد ماده (۶) قانون احداث تونل مشترك تاسيسات شهري ـ مصوب ۱۳۷۲ـ ، آيين‌نامه اجرايي قانون يادشده را به شرح زير تصويب نمود:

آيين‌نامه اجرايي قانون احداث تونل مشترك تأسيسات شهري

 

ماده۱ـ در اين آيين‌نامه كلمات و عبارات زير در معاني مشروح مربوط به كار برده مي‌شود.

الف ـ شهـرجديد: شهـري كه به استناد ماده (۱) قانون ايجاد شهرهاي جديد ـ مصوب ۱۳۸۰ـ ايجاد مي‌گردد.

ب ـ توسعه شهرها: شامل سطوحي از شهر كه براساس طرحهاي توسعه شهري اعم از طرح جامع و هادي، در درون محدوده قانوني شهر قرار مي‌گيرد.

ج ـ تونل مشترك تأسيسات شهري: تونل دسترسي، تمركز و تجميع خطوط تأسيسات زيربنايي كه جايگزين شبكه‌هاي دفني يا هوايي، در اجراي تأسيسات زيربنايي شهري شده و برنامه‌ريزي، طراحي و اجرا مي‌گردد.

د ـ آماده‌سازي: عبارت است از عمليات موضوع بند «الف» ماده (۲۲) آيين‌نامه اجرايي قانون زمين‌شهري موضوع تصويب‌نامه شماره ۲۰۰۵۳/ت۱۷۹هـ مورخ ‌۲۹/۴/۱۳۷۱ هيئت‌وزيران.

هـ ـ تأسيسات شهري: موضوع اين آيين‌نامه آن قسمت از شبكه‌هاي شهري اسـت كه توسـط سـازمـانها و شركتـهاي متـولي خـدمات آب (شـرب و غـيرشرب و آتش‌نـشاني) فـاضـلاب (خانـگي و صنـعتي)، بـرق، فيـبرهاي نوري، تلفـن، كابـلهاي تلويزيوني و آنتن، سيستم اطلاع‌رساني شهري و كنترل ترافيك، آبهاي سطحي و خام و ساير خدماتي كه مستلزم حفاري در سطح شهر و يا نصب پايه‌ها و شبكه‌هاي روي سطح شهر مي‌باشد.

ماده۲ـ مسئوليت رعايت نظارت بر اصول فني و مسايل ايمني مربوط به تونل مشترك تأسيسات شهري باتوجه به ضوابط و استانداردهاي مربوط، حسب مورد به‌عهده وزارتخانه‌هاي كشور و مسكن و شهرسازي مي‌باشد.

ماده۳ـ سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور مكلف است ظرف شش ماه از تاريخ ابلاغ اين آيين‌نامه، نسبت به تعيين ضوابط و استانداردهاي فني احداث تونل‌هاي مشترك تأسيسات شهري در ابعاد فني و اجرايي و همچنين تهيه فهرست بهاي مربوط با همكاري دستگاههاي بهره‌بردار و مجريان قانوني اقدام ونتيجه را ابلاغ نمايد.

ماده۴ـ سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور مكلف است در شرح خدمات تهيه طرحهاي توسعه شهري، شهرهاي جديد و نيز طرحهاي آماده‌سازي زمين، مطالعات مربوط به ايجاد تونل مشترك تأسيسات شهري را نيز پيش‌بيني نمايد.

ماده۵ ـ دستگاههاي متولي خدمات تأسيسات شهري و نيز سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور مكلفند به هنگام تهيه و تصويب طرحهاي خدمات شهري موضوع اين آيين‌نامه، هزينه‌هاي مربوط به احداث تونل مشترك تأسيسات شهري را در فهرست هزينه‌هاي طرح منظور نمايند.

ماده۶ ـ صدور مجوز آغاز عمليات اجرايي احداث تونل مشترك تأسيسات شهري در توسعه شهرها برعهده شهرداريها و در شهرهاي جديد برعهده مديرعامل شركت شهرجديد مربوط مي‌باشد.

ماده۷ـ در مواردي كه احداث تونل مشترك تأسيسات شهري مستلزم انجام حفاري در لايه‌هاي زيرسازي و روسازي خيابانها باشد، مجريان پروژه‌ها موظف به‌استفاده از دستگاههاي برش آسفالت بوده و هزينه‌هاي مرمت و بازسازي و روسازي جزو هزينه پروژه منظور و در اختيار شهرداري و شركت شهرجديد مربوط قرار خواهدگرفت.

تبصره ـ مسئوليت حفاظت و رعايت كامل ايمني عبور در اطراف گودالهاي حاصل از حفاري و قبل از ترميم زيرسازي و تحويل كار به شهرداري و يا شركت شهرجديد مربوط، طبق قرارداد في‌مابين، برعهده مجري پروژه مي‌باشد.

ماده ۸ـ دستورالعمل و مشروح موارد تعمير، نگهداري و چگونگي تامين امنيت و مراقـبت از خطوط و تونل‌ها و شـرح خدمات مربوط، حـدود و اختـيارات و مسئوليت دستگاههاي متولي خدمات تأسيسات شهري توسط كميسيوني با مسئوليت وزارت‌ كشور و با عضويت وزارتخانه‌هاي مسكن و شهرسازي، نفت، نيرو، ارتباطات و فناوري اطلاعات معين و ملاك عمل خواهد بود.

تبصره۱ـ چنانچه به لحاظ عدم رعايت اصول صحيح تعمير و نگهداري تونل مشترك تأسيسات شهري، صدمات و خساراتي به خطوط تأسيسات وارد آيد، شهرداري مسئول جبران خسارات وارد شده خواهد بود.

تبصره۲ـ چنانچه به لحاظ قصور و يا تقصير دستگاههاي متولي خدمات تأسيسات شهري، خساراتي به تونل مشترك و يا تاسيسات موجود آن وارد گردد، دستگاههاي مربوط مسئول پرداخت هزينه تعمير و مرمت، به شهرداريها، شركت شهرجديد مربوط و دستگاه اجرايي مربوط خواهند بود.

تبصره۳ـ تشخيص عدم رعايت اصول و مقررات صحيح تعمير و نگهداري و ميزان خسارت وارده به عهده شوراي فني استان مي‌باشد.

ماده۹ـ شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان مي‌تواند وظايف قانوني دفترهاي فني استانداريها موضوع اين آيين‌نامه را به شهرداريها واگذار كند.

معاون اول رئيس جمهور ـ محمدرضا عارف

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...