رفتن به مطلب

ارائه روشی نوین برای تولید سرامیکهای نسوز برای صنایع در کشور


ارسال های توصیه شده

محققان سه دانشگاه روشی نوین و ارزان برای تولید سرامیکهای نسوز و دیرگذاز مورد نیاز صنایع با استفاده از امواج مایکروویو و فناوری نانو ارائه دادند.

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی سرامیران به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر لیلا ترکیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با اشاره به اهمیت اکسیدهای فلزی در صنایع گفت: اکسیدهای فلزی به دلیل کاربردهای متنوعی که در صنایع گوناگون دارند در میان انواع سرامیک ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ادامه داد: مواد نسوز و دیر گدازها از جمله مهمترین و کاربردی ترین سرامیک های نوین هستند که توجه بسیاری از دانشمندان و محققان را به خود جلب کرده است از این رو تلاشهای وسیعی برای سنتز ساده تر اکسیدهای فلزی دیرگداز جدید و بهبود و ارتقای ویژگی های آنها در حال انجام است.

 

 

ترکیان به جزئیات پژوهش اجرا شده در این دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: در این پژوهش سنتز پیش ماده منیزیم آلومینات به روش احتراقی انجام شد. این پیش ماده با استفاده از امواج مایکروویو در مدت زمان بسیار کوتاهی به فاز اسپینل تبدیل شده است.

 

 

وی با اشاره به مزایای روشهای اجرای این تحقیق خاطرنشان کرد: مرحله تکلیس که شامل حرارت دهی در دمای بالا است، به دلیل صرف انرژی هزینه بر است و همچنین سبب آگلومره (جدا شدن) شدن نانوذرات می شود، لذا در این پروژه سعی شد با جایگزینی روش حرارت دهی متعارف با مایکروویو، علاوه بر کاهش هزینه های انرژی و زمان لازم برای فرایند تولید از آگلومره شدن نانوذرات نیز جلوگیری شود.

 

 

این محقق با اشاره به نتایج به دست آمده افزود: در این پژوهش توانستیم نانو ذرات اسپینل منیزیم آلومینات را که از جمله مهمترین سرامیکهای نسوز مهندسی هستند بدون نیاز به عملیات تکلیس که به ‌طور معمول در دمای هزار درجه سلسیوس و به مدت دو ساعت انجام می شود پس از چند دقیقه تابش امواج مایکروویو تولید کنیم.

 

 

وی گام بعدی این تحقیقات را سنتز برخی دیگر از سرامیکهای مهندسی به این روش عنوان کرد و اظهار داشت: این پژوهش با همکاری محققانی از دانشگاه های شهید بهشتی و تهران اجرایی شده است.

 

خبرگزاری مهر

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...