رفتن به مطلب

بررسي لينوكس CentOS 6


Fahim

ارسال های توصیه شده

این توزیع قدرتمند سرورهاي لينوكس که چند سالی است به محبوبیت زیادی رسیده و طرفدارانی برای خود دست و پا کرده است، این روزها اصلاً وضعیت خوبی ندارد. تاخیر هشت ماهه این نسخه از CentOS خود دليل قانع‌كننده‌اي‌ از سوي مديران سيستم‌ها براي كوچ به يك توزيع لينوكس ديگر است. اما مهم‌تر از این زمان تاخیر بسیار زیاد، موجود نبودن به‌روزرسانی‌ها برای نسخه‌های قبلی بود. به عنوان مثال نسخه 5,6 تا چندین ماه هیچ به‌روزرساني نداشت. به تمام این موارد، پیدا شدن یک رقیب سفت و سخت به نام Scientific Linux را هم اضافه کنید.

CentOS که طی این چندین سال حداکثر يك ماه پس از انتشار نسخه‌های ردهت، دیسک‌های آزاد خود را منتشر می‌کرد، این بار در انتشار نسخه شش خود یک تاخیر هشت ماهه را به خود دید تا بیش از پیش شایعه توقف توسعه CentOS و اختلاف ميان توسعه‌دهندگان آن قوت بگیرد. در این ميان Scientific Linux که همیشه به موازات CentOS حرکت می‌کرد اما در سایه این توزیع قدرتمند سروری قرار گرفته بود و کمتر کسی به آن توجه داشت، همچنان راه خود را همانند لاک‌پشت، آهسته و پیوسته ادامه داد تا بالاخره از این وقفه طولانی مدت CentOS نهایت استفاده را برد و بسیاری از طرفداران آن را به سوی خود کشاند.

CentOS 6

اما هر چه که بود، نسخه ششم CentOS منتشر شد. البته مدتی قبل از انتشار و با فشار بسیار زیاد کاربران سرانجام تیم توسعه CentOS عنوان کرد که اين نسخه را پس از انتشار به‌روز‌رسانی اول RHEL 6منتشر خواهد کرد و دست آخر هم همین‌گونه شد.

گرچه بسیاری از کاربران و استفاده‌کنندگان CentOS امید چندانی به ادامه توسعه این توزیع ندارند و به سراغ توزیع‌های مشابه جایگزین رفته‌اند اما به هر حال هر چه که باشد، هم اکنون درصد بسیار زیادی از سرورها از این توزیع استفاده می‌کنند. بنابراین شما را به بررسی جدیدترین نسخه CentOS دعوت می‌کنم.

CentOS 6 در قالب دو دیسک DVD منتشر شده و دیگر خبری از نسخه‌های CDROM نیست. البته تعدادی ویرایش مخصوص سي‌دي از جمله يك نسخه كه شامل برنامه‌های اساسی و مورد نیاز برای نصب است، در قالب یک سی‌دی منتشر شده است. اين سی‌دی به سبک سرور LWS منتشر شده كه یک سی‌دی با حجم و تعداد بسته‌های بسیار کمتر نسبت به سایر نسخه‌ها و حتی نسبت به نسخه دیسک زنده است و فقط شامل هسته و تعدادی بسته مورد نیاز دیگر برای نصب و ssh است. این نسخه فقط برای نصب روی سرورهای با سرعت اینترنت بالا مناسب است و سایر سرویس‌ها و برنامه‌های مورد نیاز از طریق ssh نصب خواهند شد.

نسخه CD و DVD دیسک زنده نیز گزینه‌های جدیدی نیستند، دي‌وي‌دي‌ها نیز مانند یکی دو انتشار قبلی در معماری ۳۲ بیتی به صورت يك دی‌وی‌دی چهار گیگابایتی و در معماری ۶۴ بیتی در دو دیسک و در حجم مجموع پنج گیگابایت منتشر شد.

نصب

از آنجا که معمولاً بیشتر کاربران نسخه‌های دي‌وي‌دي ۶۴ بیتی را دانلود و استفاده می‌کنند، من هم از همین ديسك‌ها برای نصب کمک گرفتم. در بخش بوت گزینه جدیدی نسبت به قبل مشاهده نمی‌شود.

1.jpg

پس از آن مانند همیشه پس از طی مرحله تست دیسک‌ها در محیط متنی، صفحات نصب گرافیکی ظاهر می‌شوند که ادامه مراحل نصب از آنجا ادامه مي‌يابد. در مراحل نصب نیز نکته خاصی مشاهده نمی‌شود و تمامي مراحل مانند مراحل نسخه‌های قبلی هستند تا به بخش نوع استفاده و نصب بسته‌های مورد نیاز می‌رسیم. در این بخش ما شاهد هفت بخش Desktop، Minimal Desktop، Minimal، Basic Server، Database Server، Web Server و Virtual Host هستیم که با انتخاب هر بخش برنامه‌های پیش‌فرض همان بخش نصب خواهند شد.

 

مخازن نرم‌افزاری

CentOS در این نسخه اصلی خود تمامی مخازن ردهت را با همدیگر ترکیب کرده و فقط یک مخزن برای نصب در اختیار کاربر قرار می‌دهد. دلیل این کار را هم تیم توسعه و آسانی بیشتر نصب برنامه‌ها عنوان کرده است که در حقیقت نیز همین‌طور است و باعث می‌شود تا نصب برنامه‌ها به شیوه راحت‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی انجام شود.

2.jpg

من با انتخاب Customize Now سعی کردم تا بیشتر در جریان بسته‌هایی که قرار است، نصب شوند قرار بگیرم.

3.jpg

در این بخش نیز تفاوت چندانی با نسخه ردهت مشاهده نمی‌شود اما به نظر من نکته قابل توجه بخش Optional بود که خود شامل ۱۲۹۰ بسته و شامل برنامه‌هایی مانند مجموعه برنامه‌های OpenOffice، BrOffice، چندین افزونه اضافی برای yum و چندین و چند برنامه کاربردی دیگر بود.

بخش‌های مختلفی نیز در این قسمت نسبت به سری پنج اضافه شده‌اند که البته این تغییرات نیز همانند و همگام تغییرات ردهت شش هستند.

برای اینکه تمامی نسخه‌های ردهت شش در یک ویرایش ترکیب شده‌اند، دو بار CentOS را نصب کردم. یک بار به صورت پیش‌فرض سرور و البته کمی تغییر برنامه‌ها و یک بار هم ویرایش دسکتاپ. در نصب ویرایش سرور تعداد ۱۱۴۳ بسته برای نصب انتخاب شدند که البته کمتر از تعداد بسته‌های پیش‌فرض ردهت شش است. فرآیند نصب نیز شانزده دقیقه طول کشید که زمان خیلی بدی به نظر نمی‌رسد.

اولین بارگذاری پس از نصب تا بارگذاری صفحه تنظیمات ورود، صفحه‌کلید، شبکه و سرویس‌های سیستمی که البته در محیط متنی هستند، چهل ثانیه طول کشید که با توجه به اینکه CentOS به طور پیش‌فرض دسکتاپ نصب نمی‌کند، کمی زیاد به نظر می‌رسد.

در ویرایش دسکتاپ با نصب میزکار و تعدادی بسته اختیاری از بخش Optional مانند OpenOffice به هر دو دیسک نیاز است. در این حالت فرآیند نصب با نصب ۱۲۳۰ بسته هيجده دقیقه و سي ثانیه طول کشید.ا ولین بارگذاری تا ظاهر شدن صفحه خوشامدگویی و وارد کردن شخصات کاربر عادی سیستم ۴۵ ثانیه طول کشید که با توجه به زمان چهل ثانیه بدون نصب میزکار زمان زیادی نیست.

4.png

در تصویر زير می‌توانید دسکتاپ پیش‌فرض را ملاحظه کنید. البته لازم به ذکر است که در CentOS 6 فقط دو میزکار گنوم و KDE وجود دارند که گنوم میزکار پیش‌فرض انتخاب شده است. اولین بارگذاری از زمان وارد کردن رمز عبور در مرحله gdm تا بارگذاری کامل میزکار پازنده ثانیه طول می‌کشد که این مدت زمان در دفعات بعدی به ۳۵ ثانیه از زمان انتخاب در منوی گراب تا ظاهر شدن صفحه gdm و ده ثانیه از مرحله gdm تا بارگذاری کامل زمان می‌برد

5.png

به‌روزرسانی

در نسخه‌ای که من نصب کردم، شامل ۱۲۳۰ بسته بود كه با گذشت ۲۳ روز از زمان انتشار این نسخه از 318 مگابایت به‌روزرسانی كه در قالب ۱۸۲ بسته بودند، ارایه شدند که نشان می‌دهد CentOS می‌خواهد به روزهای پر فروغ گذشته باز گردد. البته در زمان انتشار نسخه جديد، در متن انتشار این نسخه آمده بود که پس از این نسخه، 6,1 CentOS نیز منتشر می‌شود اما هنوز خبری از آن نشده و فقط نسخه‌های دیسک زنده شش منتشر شده‌اند که این خود باز ممکن است عده‌اي از استفاده‌کنندگان را نگران کند. البته لازم به ذکر است که يازده روز پس از انتشار رسمی CentOS 6.0 ردهت نسخه 5,7 خود را نیز منتشر کرد که البته هنوز خبری از این نسخه در تیم CentOS نیست!

نتیجه‌گیری

تیم توسعه CentOS با وقفه‌ بسیار زیادی که برای انتشار نسخه شش داشت و همچنین عدم پاسخ‌گویی با کاربران و استفاده‌کنندگان و حتی مهم‌تر از همه اینها با عدم انتشار بسته‌های به‌روزرساني برای نسخه 5,5 که مدت زیادی طول کشید، بسیاري از کاربران خود را از دست داد و اگر می‌خواهد بیشتر از این کاربران خود را از دست ندهد؛ باید فرآیند انتشار نسخه‌های خود و همچنین ارایه به‌‌روز‌رسانی‌ها را سرعت بخشد. گرچه با حال و روزی که تیم توسعه دارد، بعید است به این زودی‌ها بتواند آب رفته را به جوی بازگرداند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...