رفتن به مطلب

اولین ردپای نظریه چند جهانی در پرتوهای پس زمینه کیهانی


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

اولین ردپای نظریه چند جهانی در پرتوهای پس زمینه کیهانی گروهی از کیهان شناسان انگلیسی با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط ماهواره Wmap ناسا توانستند ردپایی از نظریه چند- جهانی را در پرتوهای پس زمینه میکرو امواج کیهانی پیدا کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، نظریه چند جهانی تاکنون تنها یک نظریه شکیل بود که به اعتقاد بسیاری از دانشمندان، هیچ امکانی برای نشان دادن آن به صورت تجربی وجود نداشت.

اکنون گروهی از کیهان شناسان کالج لندن، کالج امپریال لندن و موسسه فیزیک نظری انگلیس توانستند ردپایی از این نظریه را در پس زمینه کیهانی شناسایی کردند.

نظریه چند- جهانی بیان می کند که تعداد نامحدودی از جهان ها وجود دارد و جهان ما نیز یکی از آنها است. این جهانها در "مگا- حبابهایی" قرار گرفته اند. این حبابها یکی از دیگری به وجود می آید.

این گروه از دانشمندان ردپاهای احتمالی حبابهای جهانهای دیگر را در بافت پرتوهای میکروامواج پس زمینه کیهانی (Cmb) شناسایی کردند.

این پرتوهای میکرو امواج، قدیمی ترین پرتوها و باقیمانده های بیگ بنگ هستند. بیگ بنگ (مه بانگ یا انفجار بزرگ) منشای جهان ما در کمتر از 14 میلیارد سال قبل است.

این دانشمندان برنامه ای را برای رصد اینکه جهان ما در برخوردهای کیهانی با دیگر حبابهای جهانهای دیگر چگونه پیدایش یافته است اجرا کردند و این اطلاعات را با 7 سال اطلاعات جمع آوری شده توسط ماهواره Wmap مقایسه کردند. ماهواره Wmap با جزئیات بالایی بر روی پرتوهای پس زمینه میکرو امواج کیهانی مطالعه می کند.

همچنین این دانشمندان یک محدوده حداکثری از ردپاهای ممکن از حبابهای جهانهایی که با جهان ما تماس داشته اند و می توانند در بافت پرتوهای پس زمینه میکرو امواج کیهانی رصد شوند را مشخص کردند.

در این بررسیها چهار منطقه در اشکال دایره ای شناسایی شد که ویژگیهای سازگارپذیری با مدل پیشنهادی این دانشمندان دارند.

باوجود این، کیهان شناسان انگلیسی خاطر نشان کردند که تعداد این چهار منطقه برای اینکه بتوانند نشان دهند که چند- جهانی واقعاً وجود دارد قابل توجه نیست، اما تلسکوپ فضایی "پلانک" اسا که بر روی پرتوهای پس زمینه میکرو امواج کیهانی مطالعه می کند در آینده می تواند اطلاعات کاملتری را در این خصوص ارائه کند. این ماهواره اطلاعات خود را تا قبل ژانویه 2013 جمع آوری نخواهد کرد.

براساس گزارش "بی. بی. سی"، این اولین تلاش جدی برای نشان دادن وجود چند جهانی است و به خصوص از نظر متدولوژی بسیار جالب توجه است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...