رفتن به مطلب

تكنولوژي جديد ساختمان‌هاي ضدزلزله:هاپکن


ارسال های توصیه شده

تكنولوژي جديد ساختمان‌هاي ضدزلزله

مقاوم سازي به روش «هاپكن»

ساخت خانه‌هاي متحرك يكي از متدهاي پيشرفته در امر مقاوم سازي در برابر زلزله است. از اين روش در ساخت ساختمان‌ها، آپارتمان‌ها، كارخانه‌ها و ساختمان‌هاي تجاري استفاده مي‌شود.

اين روش بسيار كم خرج است و در مناطقي كه از نظر مقاومت در مقابل زلزله از سطح پاييني برخوردارند و در نواحي زلزله خيز سراسر جهان واقع شده‌اند، بسيار مناسب و مقرون به صرفه است.

بدين ترتيب تمامي اصول ساختمان سازي به سمت ساختمان سازي مكانيكي متحول مي‌شود.

اين ساختمان‌ها در برابر بلاياي طبيعي از قبيل سيل، رانش زمين، آتشفشان و همچنين در مقابل زلزله‌هاي خطرناك و مهيب هم مقاوم است. اين طريقه مقاوم سازي كه شيوه مهندسي ساختمان «هاپكن» نام دارد نوعي مهندسي مكانيكي است كه مديريت و ابداع و سنجش تكميلي آن را فردي به نام هاپكن به انجام رسانيده است.

وي تاكنون چندين مورد از ماشين‌آلات مكانيكي را طراحي كرده و در اين زمينه چند ابداع نوين داشته است و طي مطالعاتش در دانشگاه فني و مهندسي هلندانيشه، ساخت سيستم ساختمان سازي خانه‌هاي متحرك به فكرش خطور كرد.چندين سال بعد وي ايده‌اش را در اين خصوص تكميل كرد.

ديوارهاي اين خانه از بتن ساخته شده و به وسيله ميله‌هاي فلزي كششي عمودي كاملا فشرده مي‌شود.

بدين ترتيب به دليل استفاده از مواد جامد فشرده و سنگين نيروي وارده به اجزاي پاييني ساختمان بسيار افزايش مي‌يابد.البته بايد گفت كه ديوارهاي هر طبقه به صورت كنترل شده‌اي به آنها فشار وارد مي‌آورد و البته ميزان فشار وارده در تمامي طبقات يكسان است. علاوه بر يك ميله عمودي در هر طبقه از سه ميله افقي هم استفاده مي‌شود.

در اين ساختمان‌ها از مصالحي استفاده مي‌شود كه كار گذاردن آنها به آساني صورت مي‌گيرد كه به اين دليل ديوارهاي ساختمان با به كار بردن ميله‌هاي كششي محكم و مقاوم مي‌شوند.

بلوك‌هاي سيماني كه در بسياري از ساختمان‌ها در سراسر دنيا از آن استفاده مي‌شود با اندازه‌هاي 200i×200×400=H×W×L ميلي‌متر كه در هر يك از آنها دو سوراخ وجود دارد ساخته مي‌شود.

اين نوع بلوك‌ها بسيار ارزان قيمت است و در آن فقط از ميزان كمي ملات (گل و آهك) استفاده مي‌شود. پس از اين كه مصالح ساختماني تهيه شد، كار ساخت ساختمان شروع مي‌شود.

اين ساختمان مي‌تواند طوري ساخته شود كه در آن اصلاً از ملات استفاده نشود، ديوارها فقط از طريق همان ميله‌هاي كششي به اندازه كافي محكم و مقاوم مي‌شوند. بدين ترتيب سوار كردن ديوارها بر روي ساختمان، تغيير شكل ظاهري آنها و جابه‌جا كردن آنها بسيار آسان مي‌شود.آزمايش ابداع در هفتم ماه ژوئن سال 2001 ميلادي آزمايشي روي يكي از ساختمان‌ها به منظور اثبات ضدزلزله بودن آن ترتيب داده شد. اين آزمايش با حضور تعداد كثيري از مردم صورت گرفته كه در ميان آنها روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بسياري از رسانه‌ها حضور داشتند.

براي اين كار ابتدا ساختماني را بر طبق قوانين ساختمان سازي مكانيكي بنا كردند كه اين ساختمان از تعدادي ميله‌هاي فشرده عمومي و افقي، استوانه‌هاي آهني كه دور ميله‌هاي عمومي را مي‌پوشانند، صفحه‌هاي مسطح و يك سري قاب‌هاي ارتجاعي ساخته شده بود و در فونداسيون آن نيز از چارچوب‌هاي لولا‌دار استفاده به عمل آمده بود.

اين خانه به وسيله جرثقيل در زاويه 30 درجه از سطح زمين بالا برده شد و سپس اين خانه كه 220 متر مربع مساحت داشت را از همان ارتفاع رها كردند.اين كار دوبار ديگر هم تكرار شد اما هيچ اتفاقي نيفتاد و ضد زلزله بودن اين نوع خانه به اثبات رسيد. در نتيجه مقاوم‌سازي خانه‌ها به روش هاپكن و از طريق ساخت خانه‌هاي متحرك امكان‌پذير شد.بدين ترتيب روش ساخت خانه‌هاي متحرك تكميل مي‌شود. امروز، نه تنها خانه‌هاي مسكوني بلكه ساختمان‌هاي اماكن تجاري نيز از اين تكنولوژي بهره‌مند شده‌اند.اين ساختمان‌هاي ضد زلزله از اجزاي خاصي ساخته شده‌اند كه اين اجزا همان مصالحي هستند كه ساختمان را در مقابل زمين لرزه‌هاي مهيب و عظيم مقاوم مي‌سازد.

اين شيوه مقاوم سازي بسيار كم هزينه است و در عين حال براي سرزمين‌هاي آباد در معرض زلزله در سراسر جهان مفيد واقع خواهد شد.اين شيوه ساختمان سازي اصول اساسي‌اش را از ساختمان‌سازي مكانيزه عاريت گرفته است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...