رفتن به مطلب

قالب هایی که نطریات و اندیشه ها در آنها بیان می شوند


ارسال های توصیه شده

نظریات واندیشه ها در اشکال و قالب های گوناگون مانند نمونۀ عالی ، مکتب ، نهضت ، تفکر ، نطریه و اصلاح ارائه شده اند. به دلیل حساسیت و اهمیت موضوع در اینجا به معنا و ویژگی های هر یک از مفاهیم گفته شده اشاره می شود :

- نمونۀ عالی :توماس کان تعریف زیر را برای «نمونه عالی» ارائه داده است : "مجموع اعتقادات ، ارزش ها ، شیوه ها و از این قبیل که اعضاء یک جامعه خاص در آنها اشتراک داشته باشند."

- مکتب : به مجموعه ای منسجم از اندیشه ها، نظریات و تفکراتی اطلاق می شود که با دلایل و توجیهات قانع کننده ، قابلیت تعمیم پذیری در فضا و مکان را پیدا می کنند ، مانند مکتب تجدد.

- نهضت : مترادف حرکت و جنبش و به معنای تلاشی است ابتکاری، در جهت تحقق اهداف خاص و از پیش تعیین شده . نهضت ،تفکری را توسط فرد یا افرادی پایه گذاری می کند که اگر بتواند سیر تکاملی خود را متکی بر دلایل قابل قبول طی کند تبدیل به یک مکتب خواهد شد . نهضت های متعددی را می توان یافت که به چنین حد تکاملی نرسیده و لاجرم یا به طور کلی از بین رفته و یا در همان وضعیت محدود خود باقی مانده اند ، مانند نهضت زیبا سازی شهری.

- تفکر : فعالیت یا محصولی روشنفکرانه مربوط به گروه یا زمان خاص است .

- نظریه : معرفتی که به طور منظم سازمان یافته و در شرایط متفاوت و به نسبت گسترده ای قابل اعمال باشد . به عبارت خاص تر ، مجموعه ای از فرضیات ، اصول پذیرفته شده و قواعد حاکم بر نحوه عمل که جهت تجزیه و تحلیل ، پیش بینی ، بیان ماهیت و یا رفتار پدیده خاص تدوین شده باشد ، نظریه نام دارد.

- تصلاح : ایجاد تغییر در جهت بهبود وضعیت را اصلاح نامند . در واقع اصلاح جنبشی است که برای استقرار شرایط سیاسی و اجتماعی مطلوب بدون ایجاد تغییرات اساسی تلاش می کند ، مانند جنبش باغشهرها.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...