رفتن به مطلب

بهترين منابع غذايي مناسب براي كم خوني


ارسال های توصیه شده

كم‌ خوني حالتي است كه در آن تعداد يا اندازه گلبول‌هاي قرمز و يا مقدار هموگلوبين موجود در خون كاهش يافته و فرآيند تبادل اكسيژن و دي‌اكسيد كربن بين خون و سلول‌هاي بدن دچار اختلال مي‌شود.

 

از مهم‌ترين ريزمغذي‌ها جهت خون‌سازي كه كمبود آنها موجب بروز كم‌ خوني مي‌شود مي‌توان به آهن، ويتامين ب12 و اسيد فوليك اشاره كرد.

 

از سوي ديگر، فقر آهن يكي از شايع‌ترين اختلالات تغذيه‌اي در كشورهاي در حال توسعه و مهم‌ترين علت كم ‌خوني تغذيه‌اي در كودكان و زنان در سنين باروري است كه با ايجاد گلبول‌هاي قرمز كوچك و كاهش مقدار هموگلوبين سبب كاهش توان جسمي و رواني فرد و حتي افزايش ميزان مرگ و مير و ابتلا به بيماري‌ها مي‌شود.

 

سايت اينترنتي مدگورو در مقاله‌اي فهرست مواد غذايي و منابع اصلي حاوي آهن و نيز منابعي كه جذب آهن را افزايش مي‌دهند،‌ منتشر كرده است.

 

در اين مقاله آمده است مواد غذايي شامل جگر، گوشت قرمز، ماهي، زرده تخم‌مرغ، سبزيجات داراي برگ‌هاي سبز تيره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و ميوه‌هاي خشك مخصوصا برگه زردآلو و دانه‌هاي روغني بهترين منابع خوراكي حاوي آهن هستند.

 

به علاوه منابع غذايي حاوي ويتامين ث،‌ اسيد سيتريك و اسيد اسكوربيك مانند آب‌ پرتقال، انبه و طالبي، منابع حاوي اسيد ماليك و اسيد تارتاريك مثل هويج و سيب‌زميني و محصولات تخميري مثل سس سويا عوامل افزايش دهنده جذب آهن در بدن هستند.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...