رفتن به مطلب

قسمت هاي مختلف ساختمان اسكلت فلزي


ارسال های توصیه شده

قسمت هاي مختلف ساختمان اسكلت فلزي

ـ پي و فنداسيون

ـ ستون

ـ تير

ـتيرهاي فرعي( تيرچه)

ـ پله

ـ بادبند

ـ سقف

مراحل اجرا

پي كني و پي ريز ي:

شرايط پي كني و پي ريزي همانندساختمان بنايي است با اين تفاوت كه در ساختمان اسكلتي ديگر كلدف بندي نداريم و پينواري زير ديوار باربر ديگر اجرا نمي شود وتمام اعضاي باربر كناري و داخلي راستونهاي فلزي تشكيل مي دهند.

در اينجا نيزبا تو جه به مقاومت خاك وبارهاي وارده مي توان از انواع پي استفاده كرد كه به شرحزير آمده است.

 

انواع فنداسيون براي ساختمان اسكلتي

1ـ فنداسيون منفرد يا تك

2ـ فنداسيون نواري

3ـ فنداسيون راديه ( گسترده )

فنداسيون منفرد يا تك

با توجه به كاربري ساختمان ، بارهاي وارده ومكانيك خاك واينكه ساختمان در منطقه زلزله خيز قرار دارد يا نه عرض و ارتفاع و طولپي زير هر ستون مشخص مي شود كه يك مكعب است و اين پي ها توسط كلافهاي افقي كهمعمولاً از مقطع كوچكتري برخودارند به هم وصل مي شوند تا پي ساختمان پيوسته عمل كندو بعد عمليات آرماتور بندي و مش بندي طبق آنچه در ساختمان بنايي تو ضيح داده شدانجام مي پذيرد.

 

نصب بيس پليتها

با توجه به آكس بندي كه در پلانفنداسيون صورت پذيرفته ودر آن كه ازتفاع داده شده است در چندين نقطه از پي ساختمانميگردهايي را مي كارد و توسط شيلنگ تراز به ارتفاع داده شده در پلان فنداسيون كهمعمولاً آن را با(0 0 .0 ± ) نمايش مي دهندعلامت ها ي را مي زنند كه ارتفاع( 0 .0 ± ) يااز زمين كناري بلند تر است در آن صورت ارتفاع مربوط به زمين با علامت منفي نوشتهشده و يا پايين تر از زمين كناري است.كه درآنصورت با علامت مثبت نوشته مي شود

پس ازآن كه علامت گذاري تمام شد بر طبق آكسيدر نقشه آورده شده ريسماني در يك آكس طولي و يك آكس عرض مي بندند به طوري در محلقرار گيري بيس پليتها دو ريسمان كاملاً بر هم عمود باشند كه محل برخورد دو ريسمانوسط بيس پليت خواهد بود و ريسمانها در اينجا نقش تراز راهم بازي مي كنند چون دو طرفريسمان به يك تراز بسته شده است با كار تمام بيس پليتهاي يك آكس كاملاً به موازاتهم و در تر از يكديگر قرار مي گيرند زيرا اگر بيس پليتها در يك تراز نباشند به همانترتيب سقف ساختمان نيز تراز نخواهد بود و اين يك ايراد بزرگ براي ساختمان به شمارمي رود.

بعد از عمليات بتن ريزي بيسپليتها مجدداً باز و دوباره ملات نرمه زير آن مي ريزند و توسط پيچها تراز مي كننديعني عمليات هواگيري انجام مي دهند چون احتمال دارد هنگام بتن ريزي بتن كاملاً زيرپليت را پر نكرده باشد.

فنداسيون نواري

فنداسيون نواري دوطرفه و نواري يك طرفه است كه بر حسب موقعيت جغرافيايي منطقه و زلزله خيز بودن منطقهو بارهاي وارده در روي فنداسيون از نوع يك طرفه يا دو طرفه استفاده مي شود كه نوعدو طرفه يا مشبك نسبت به نوع يك طرفه قوي تر است.

فنداسيونمنفرد

در اينجا چيزي به نام شناژ نداريم و عرض و ارتفاع مقطع چهزير بتن و چه در قسمتهاي ديگر يكسان است ولي در نوع يك طرفه ، همانطور كه از اسمشپيدا است در يك جهت پي منفرد ولي در جهت نواري است.

فنداسيونراديه( گسترده)

 

در برخي موارد بر اساس بارهاي وارده واينكه منطقه زلزله خيز و يا خاك مقاومت كافي ندارد عرض پي هاي نواري دو طرفه يامشبك به قدري بزرگ مي شود كه مجبور هستي كل كف ساختمان آرماتور بندي وبتون ريزيكنيم كه به آن پي راديه يا گسترده گفته مي شود. ودر مناطق ما براي ساختمانهاي بزرگ از اين نوع پي استفاده مي شود.

نصبستونها

قبل از اينكه ستونها نصب گردند توسط جوشكاران و با توجه بهنقشه تيپ بندي ستونها در روي زمين قبلاً آماده مي شوند كه در زير شرح آن آمده است.

باتوجه به ارتفاع فاصله دو ارتفاع وفاصله دو پروفيل كه در يك ستون شركت دارند آنها قبلاً به ارتفاع مورد نظر بريده شدهو روي پروفيل قرار داده مي شوند واين پروفيلها عمود بر هم هستند تا پروفيل ستون كهجوشكاري مي شود از زمين فاصله داشته باشد و را حتر بتوان آن برگرداند تا دو طرف آنجوشكاري شود.

بعد از اينكه دو پروفيل موردنظر در محل قرار گرفت با توجه به اينكه چه پليتهايي روي آن جوشكاري شود كه معمولاً*در طبقات پائين براي ساختمان چند طبقه از پليت سرتاسري استفاده مي شود. عمليات جوشكاري انجام مي گيرد.

و پليتها به اندازه ها و ارتفاع مورد نظر و درفواصل مشخص شده در نقشه جوشكاري مي شوند كه در محل اتصال سقف از پليتهاي بزرگترياستفاده مي شود و اگر در محل اتصال سقف بادبند نيز اتصال داده شود از پليتهايبزرگتر نسبت به پليتهاي سقف استفاده مي شود كه همه در نماي تيپ بندي ستون در نقشهداده شده است. به مثال اگر براي سقف ازPL 60*23*1 استفاده كنيم براي بادبندي ازPL120*23*1(B.R) استفاده مي كنيم.

بعد از اينكه ستونها آماده شدن روي بيس پليتهانبشي هايي را در يك جهت كه باهم ريسمان هستند جوش مي دهند و محل قرار گيري ستون رامشخص مي كند بعد هم توسط جرثقيل ستونها روي بيس پليت قرار داده شده و به نبشي هاتكيه داده مي شوند و در واقع كار نبشي ها اين است كه نگذارد ستونها تكان بخورد سپسستونها را از چهار طرف جوشكاري مي كنند و شاغول مي نمايد بدين تزتيب ستونها جهتاتصال تيرها آماده مي شود.

تيرريزي

با توجه نبشي هاي زير سري كهبراي اتنصال تيرها و شاه تيرها قرار داده شده است عمليات تير ريزي صورت مي پذيرد درپلان تير ريزي شماره تيرها و محل اتصال آنها مشخص شده است اگر تير لانه زنبوري باشدقبلاً روي زمين توسط جوشكاران ساخته مي شود ودر محل نصب مي گردد ودر واقع سقف جهتاجرا آماده مي شود كه معمولاً* از تيرچه بلوك استفاده مي شود.

انواع بادبندو نحوه اتصال آن

بادبندهايي كه براي مقابله با نبروهاي جانبي(WL) مورد استفاده قرار مي گيرند عبارتنداز:

ـ بادبند ضربدري

ـ بادبندV شكل شاملVشكل باز و بسته است

ـ بادبند8 شكل شامل8 شكل باز و بسته است

ـ بادبندK شكلو...

بادبندها اعضا كششي فشاري هستند كهبراي مقابله با نيروهاي جانبي در نظرگرفته مي شوند و مانع كج شدن اسكلت ساختماندرهنگام اعمال نيروي جانبي مي گردند كه بايد در يك ساختمان به صورت متقارن اجراگردند يعني در هر چهار طزف ساختمان بايد بكار گرفته شوند كه بر حسب دلايل معماريميتوان از انواع بادبند استفاده كرد.

بطورمثال در جاهايي كه مي خواهيم از پنجره يا نور گير و حتي در استفاده كنيم باد بند8 شكل باز بهترين گزينه براي ما خواهد بود ولياز لحاظ مقاومتK شكل بهترين حالت براي يكديوار بادبندي مي باشد.

 

عرض وارتفاعپليتها قبلاً با توجه به طول جوش و زاويه اتصال تير بادبند محاسبه شده است و اينكهنوع تير باد بند از نبشي يا ناو داني را سالم به دو پليت گوشه جوش مي دهند و توسطلقمه كه پليت كوچكي دو ناو داني را به هم جوش مي دهند و در جهت ديگر ناوداني دوقسمت كرده ودر قسمت اتصال و تير قبلي توسط پليت به هم جوش مي دهند و بدين ترتيبديوار بادبندي آماده مي شود.

اما اگربادبند8 شكل باز يا بسته باشد تمام ناو دانيسالم و طول مورد جوش داده مي شود اجراي آن راحتر است.

 

اجرايپله

براي ساختمان اسكلت فلزي معمولااز پله فلزي با شمشيري هايپروفيل آهن استفاده مي شود كه اندازه آنها در پلان تيرريزي داده مي شود و طول آننيز مشخص و توسط جوشكار قبلاً آماده و در محل نصب مي گردد.

براي پوشش بين شمشيريهاي پله مي توان از مصالحسقف استفاده كردمانندتيرچه بلوك كه تيرچه هاي آن هم مثل تيرچه هاي سقف سفارش دادهشده و حمل تا در محل مورد نظر قرار گيرد و همانند عمليات سقف تيرچه بلوك بتن ريزيمي شود.

اجراي سقف ساختمان اسكلت فلزي

براي سقف ساختماناسكلت فلزي ميتوان از انواع سقف به شرح زيل استفاده كرد:

1ـ سقف طاق ضربي

2ـ سقف تيرچه بلوك

3ـ سقف دال بتني پيش ساخته

4 ـ سقف دال بتني درجا و ...

 

سقف طاق ضربي:

 

كه ديگر منسوخ شده و مرحله از ردهخارج شدن را طي مي كند و كمتر سقفي را سراغ داريم كه از اين پوشش استفاده كند.

سقف تير چهبلوك:

 

كه با استقبال زيادي روبرو شده استزيرا در كارگاههاي محلي توليد مي شوند و ارزانتر تمام مي شوند و در مبحث ساختمانبتني تشريح شده است.

سقف دال بتني:

 

انواع دال بتني براي سازه هاي بيشتر اجرا مي شوند

ساختمان و انواع آن

.در ساختن يك ساختمان بايد مراحلي را طينمود و موازيني را اجرا كرد كه بتوان به يك ساختمان استاندارد و مطلوب دستيافت

یک ـ بازديد از زمين و ريشه كنينباتات

.در اين مرحله وضعيت زمين بايستي بررسيشود و اقدام اوليه مانند ريشه كني نباتات بر روي آن انجام شود

دو ـ پياده كردن نقشه

پساز بازديد از محل ، اولين قدم در ساختن يك ساختمان پياده كردن نقشه مي باشد . منظوراز پياده كردن نقشه يعني انتقال نقشه ساختمان از روي كاغذ بر روي زمين به ابعاداصلي است . بطوريكه محل دقيق پي ها ، ستون ها ، ديوارها و زيرزمينها و عرض پي هاروي زمين بخوبي مشخص باشد . براي پياده كردن نقشه ساختمانهاي مهم معمولا ازدوربينهاي نقشه برداري و براي پياده كردن نقشه .ساختمانهاي معمولي و كوچك از متر وريسمان بنايي كه به آن ريسمان كار هم مي گويند استفاده ميگردد

سه ـ گود برداري

بعد ازپياده كردن نقشه و كنترل آن در صورت لزوم اقدام به گودبرداري براي آن قسمت ازساختمان انجام مي شود كه در طبقات پايين تر از كف طبيعي زمين ساخته مي شود ، مانندموتورخانه ها ، انبارها .و پاركينگها و غيره . معمولا حداكثر عمق مورد نياز برايگودبرداري تا روي پي مي باشد

چهار ـ پي درساختمان

براي محافظت پايه ساختمان و جلوگيري ازتاثير عوامل جوي در پايه ساختمان بايد پي سازي نماييم . در اين صورت حتي در بهترينزمينها نيز بايد حداقل پي هايي به عمق 40 تا 50 سانتي متر حفر نماييم .. عرض و طولپي ها كاملا بستگي به وزن ساختمان و قدرت تحمل خاك محل ساختمان دارد

پنج ـ وزن ساختمان

منظور از وزن ساختمان وزني است كه بوسيله پي سازي در اثر بار مرده وبار زنده ساختمان به هر سانتيمتر مربع زمين وارد مي شود .

:به طور كلي زمينها را از نظر مقاومت در برابر بار يه چند دسته ميتوان تقسيم نمود

.الف ـ زمينهاي خاكريزي شده ( زمينهاي خاك دستي ) : اين زمينها كه بوسيله خاك دستي پر شده اند از مقاومت بسايركمي برخوردار بوده و قدرت مجار انها در حدود 80 گرم بر سانتي متر مربع مي باشد

ب ـ زمينهاي ماسه اي : زمينهاي سواحل دريا از ياننوع مي باشند كه براي ساختمانهاي سبك مناسب مي باشند و در حدود 1 تا 2/1 كيلوگرم برهر 7 سانتي متر مربع بار را تحمل مي نمايند .

ج ـزمينهاي شني : زمينهايي مي باشند كه دانه بندي خوبي داشته باشند بطوريكه دانه هايريز فضاي خالي بين دانه هاي درشت تر راپ ر نموده و توليد جسم متراكمي را مي نمايندو اين دانه بندي بوسيله ماده چسبنده بهم متصل مي شوند براي ساختمان بسيار مناسببوده و مقاومت مجاز آن در حدود 5/2 و حتي 5/3 كيلو گرم بر سانتي متر مربع مي باشدبه اين گونه زمينها زمين « دج » گفته مي شود .

:د ـزمينهاي رسي : اين زمينها خود به دو دسته تقسيم مي شوند

.یک ـ زمينهاي رسي خشك : كه فشاري در حدود 5/1 كيلو گرم بر سانتي مترمربع را تحمل مي نمايند

دو ـ زمينهاي رسي تر ( آبدار ) : اي زمينها بواسطه وجود آ ب فراوان داخل خاك داراي سستي هاي زيادي بوده و .قدرت مجاز آن بر حسب درصد آب موجود در آن متفتوت است

 

پنج ـ انواع پي

:پي ها را باتوجه به نوع ساختمان ، مقاومت زمين و وزن آن به انواع مختلف مي توان دسته بندي كرد

یک ـ پي نواري : معموا از اين نوع پي برايساختمانهاي آجري استفاده مي شود . پي هاي نواري را در امتداد ديوار هاي حمال وديوار هاي تيغه با عمق و عرض معين حفر مي نمايند . در مورد عمق اين نوع پي بايد گفتكه در زمينهاي خوب در حدود 50 سانتي متر و در زمينهايي كه به خاك بكر دسترسي نباشدبايد عمق پي را تا رسيدن به زمين بكر ادامه داد همچنين در مواردي بايد از شمع كوبياستفاده .نمود . عرض اين نوع پي معمولا قدري بزرگتر از عرض ديوار روي آن ساخته ميشود

: لايه هاي پي نواري

یک ـ شفته ريزي

دو- كرسي چيني

سه ـ شنا

(چهار ـملات ماسه سيمان براي ايزولاسيون رطوبتي ( عايق بندي

پنج ـ قيرو گوني براي ايزولاسيون ( عايق بندي ) رطوبتي

شش ـ ملات ماسه سيمان براي پوشش روي قير و گوني

هفت ـ ديوار چيني اصلي

دو ـ پي نقطه اي : پي هاي نقطه اي براي ساختمانهايي كه بار آن بطورمتمركز ( نقطه اي ) به زمين منتقل مي شود ساخته مي گردد مانند ساختمانهاي فلزي و ياساختمانهاي بتني ، پي هاي نقطه اي معمولا به ابعادي كه با توجه به قدرت مجاز تحمليزمين و بار ستون تعيين مي كند ساخته مي شود اينگونه پي ها اغلب با بتن مسلح مي (سازند بتني را مسلح گويند كه داخل آن قطعات فولادي بكار رفته باشد .(مانند ميلهگرد آجدار يا ساده

:لايه هاي پي نقطه اي

یک ـ زمين مناسب

دو ـ بتن مگر

سه ـ ميله گرد كفپي

چهار ـ بتن اصلي

پنج ـ صفحه زير ستون يا ميله گردهاي ريشه

سه ـ پي عمومي ( راديه ژنرال ) : از اين نوع پي براي ساختمانهاييكه داراي وزن فوق العاده زياد بوده و يا ساختمانهايي كه در زمينهاي سست ساخته ميشود استفاده مي گردد لينگونه پي ها از بنت مسلح .ساخته مي شود و داراي محاسبات فنيمفصل و دقت اجراي فوق العاده مي باشند

چهار ـ شمعكوبي : در زمين هايي كه خيلي سست بوده و به هيچ وجه وقت تحمل بار ساختمان را نداشتهباشند مانند خاكهاي دستي و زمينهاي ماسه اي ، يا در محلهايي كه زمين بكر در عمق هايزياد قرار .داشته و برداشت كليه خاكهاي سطح مقرون به صرفه نباشد از طريق شمع كوبيبار ساختمان را به زمين منتقل مي نمايند

انواع ساختمان

.اصولاساختمان را از لحاظ مصالح مصرفي و نوع كاربرد آن مي توان به دو دسته تقسيم نمود . حال با توجه به اين نكته ، تقسيم بندي ساختمان از لحاظ مصالح مورد استفاده به چهاردسته انجام مي شود

 

یک ـ ساختمانهاي بتني

ساختمان بتني ، ساختماني است كه براي اسكلتاصلي آن از بتن آرمه (سيمان ، شن ، ماسه و فولاد بصورت ميله گرد ساده يا آجدار ) استفاده شده باشد . در ساختمانهاي بتني سقفها از دال بتني پوشيده مي .شود يا زاسقفهاي تيرچه و بلوك و يا ساير سقفهاي پيش ساخته استفاده مي گردد . براي ديوارهايجدا كننده از انواع آجر يا تيغه گچي و يا چوب استفاده مي شود

دو ـ ساختمانهاي فلزي

دراين نوع ساختمانها براي ساختتن ستونها و پلها از پروفيلهاي فولادي استفاده مي شود . در ايران معمولا ستونها را از تير آهن

.مي سازند . سقف اين نوع ساختمانها ممكناست تير آهن و طاق ضربي و يا از انواع ديگر سقفها از قبيل تيرچه بلوك و غيرهاستفاده گردد

براي ديوارهاي جداكننده مي توان مانندساختمانهاي بتني از انواع آجر و يا قطعات گچي و يا چوب و سفالهاي تيغه اي استفادهنمود . در هر حال بايد اين ديوارها از مصالح سبك انتخاب شوند . در بعضي از .ممالكبر خلاف كشور ما براي اتصالات از جوش استفاده نكرده و بلكه بيشتر از پرچ و يا پيچ ومهره استفاده مي نمايند ، براي ستونها نيز مي توان به جاي تير آهن از نبشي و ياناوداني استفاده كرد

سه ـ ساختمانهايآجري

در ساختمانهاي كمتر از چهار طبقه مي تواناز اين نوع ساختمان استفاده نمود . اسكلت اصلي اين نوع ساختمانها آجري مي باشد وبراي ساختن سقف آنها در ايران معمولا از پروفيلهاي فولاي و آجر بصورت طاق ضربياستفاده مي گردد و يا از سقف تيرچه بلوك استفاده مي شود . در اين نوع ساختمانهابراي مقابله با نيروهاي جانبي مانند زلزله بايد حتمن از شنا?هاي روي كرسي چيني وزير سقفها .استفاده شود . در ساختمانهاي آجري معمولا ديوارهاي حمال در طبقات مختلفروي هم قرار مي گيرند . حداقل ديوار هاي حمال (باربر) نبايد از 35 سانتي متر كمترباشد

چهار ـ ساختمانهاي خشتي و گلي

در اين نوع ساختمانها اسكلت اصلي از خشت خام وگل مي باشد و تعداد طبقات ان از يك تجاوز نمي كند و درمقابل نيروهاي جانبي بخصوصزلزله به هيچ وجه مقاومتي ندارند . بايد از ساختن اين نوع .ساختمانها مخصوصا دركشور ما كه از مناطق زلزله خيز دنيا است جدا جلوگيري نمود

بجز انواع ساختمانهاي نامبرده شده ميتوان ساختمانها را از مصالحيمانند چوب و سنگ نيز ساخت كه در مناطقي كه جنگل فراوان باشد از چوب و يا در مناطقكوهستاني كه دسترسي به سنگ آسان مي .باشد مي توان ساختمانهاي سنگي بنا نمود

انواع ساختمان از لحاظمصرف

.ساختمانها از لحاظ كاربرد به انواعساختمانهاي مسكوني ، اداري ، بيمارستانها ، انبارها ، مدارس و مكانهاي عمومي مانندباشگاهها ، ورزشگاهها و غيره تقسيم مي شود

آنچه باید در ساختن خانه ها بدانیم

مقاومت هر سازه در برابر زلزله به دو عامل اساسي بستگيدارد: يكي نوع ساخت سازه و به كارگيري اصول و قوانين مهندسي در طراحي و اجراي آن وديگري بزرگي و قدرت زلزله

در سالهاي اخير از طريق رسانه هاي گروهي هر چند وقت يكبار خبري در مورد روش هاي ابداعي مهندسان سازه براي مقاوم سازي ساختمان ها يا ساختسازه هاي مقاوم در برابر زلزله شنيده مي شود؛ شيوه هايي مثل قرار دادن ساختمان رويبلوك هاي لغزشي، حفر كانال هاي بسيار بزرگ در اطراف فونداسيون ها (پي ها)، معلقكردن ساختمان از زنجير112.gif، آويزان كردن پاندول هاي بزرگ از سقف و.... نكته قابلتامل در مورد اين راهكارها، تقريبا غير عملي بودن آنها با توجه به وضعيت ساخت وسازدر كشوري مثل ايران آنهم در مقياس وسيع است. البته نه تنها در ايران بلكه در اكثركشورها اين كار تا حدود زيادي نشدني است و اگر هم قابليت اجرايي داشته باشند بسيارهزينه بر بوده، براي تمام ساختمان ها قابليت اجرايي ندارند. در كنار اين روش ها،كارهايي مثل استفاده از جدا سازها، ميرا كننده ها و جذب كننده هاي انرژي (قرار دادنفنرهاي پلاستيكي ويژه يك يا چند لايه در پي ساختمان) براي كاهش خسارات و تلفات،عملي تر به نظر مي رسد

 

با توجه به توضيحات فوق، در حال حاضر بهترين راه حليافتن شيوه هايي براي بهبود روند ساختمان سازي كنوني است. يعني با تغييراتي چند درروش هاي اجرايي و صد البته با انجام كارها بر اساس ضوابط و آئين نامه ها از ابتداتا اتمام كار اجرايي پروژه ها، مي توان به نتايج بسيار بهتري دست يافت.

مقاومت هر سازه در برابر زلزله به دو عامل اساسي بستگيدارد: يكي نوع ساخت سازه و به كارگيري اصول و قوانين

مهندسي در طراحي و اجراي آن و ديگري بزرگي و قدرت زلزله.

 

 

نوع، كميت و كيفيت مصالحاز اين ديدگاه ساختمان هابه طور كلي به چهار دسته ساختمان هاي فولادي، بتني، ساختمان هاي با مصالح بنايي (آجري) و ساختمان هاي چوبي تقسيم مي شوند. با توجه به كاربرد بيشتر و به روز بودنساخت سازه هاي بتني و فولادي در عصر حاضر، قوانين موجود در زمينه ساخت اين دو نوعسازه را بيشتر مورد بحث و بررسي قرار مي دهيم. سازه هاي بتني و فولادي اگر براساساصول مهندسي و ضوابط و آئين نامه هاي اجرايي موجود ساخته شوند، تفاوت آنچناني ازنظر مقاومتي با هم ندارند. با يادآوري اين نكته كه، فولاد در برابر حرارت و موادشيميايي نسبت به بتن مقاومت كمتري دارد (آتش سوزي و ذوب شدن، زنگ زدگي، پوسيدگيو...). در زلزله هر چه اعضاي سازه شكل پذيرتر و انعطاف پذيرتر باشند، خسارات مالي وجاني وارده كمتر خواهدبود. براي اين كار بهتر است از فولاد كم كربن، جوش پذير وداراي شكل پذيري بالا استفاده شود. البته صرفا فولادي بودن يك سازه تضميني برمقاومت آن در برابر زمين لرزه نيست. به عنوان مثال برج 20 طبقه

Pinot Suarez كه يك برج فولادي بود در زلزله سال 1985مكزيكوسيتي، كاملا فرو ريخت. بنابراين مقاومت بالاي سازه هاي فولادي مستلزم اجراياتصالات و جوش ها و ساير مولفه هاي اجرايي آنها، به طور كاملا علمي و فني و بر اساسآئين نامه هاي ملي و بين المللي موجود است

باد بندهادر ساختمان هاي فولادي، بادبندها بعد از تير و ستون و درموقع زلزله و باد حتي مي توان گفت بيش از آنها داراي اهميتند و عامل بسيار مهميبراي مقاومت در برابر زلزله و بارهاي جانبي ديگرهستند. انواع باد بندهاي هم مركز وخارج از مركز، به اشكال مختلف vو v معكوس و ضربدري (X) مورد استفاده قرار مي گيرند. بادبندهاي X براي مقابله با باد كاربردي ترند تا در برابرزلزله و در برابر بارهاي متناوب از شكل پذيري كمتري برخوردارند، زيرا كه در اين نوعبادبندها در هنگام وارد شدن نيروهاي جانبي، همواره يك عضو مورب آن در كشش و ديگريدر فشار است و اين باعث شكست آني يا اصطلاحا شكست ترد مي شود . طراحي و اجرايبادبندها بايد با نهايت دقت و بر اساس اصول و قوانين مهندسي خصوصا در مورد محلقرارگيري خود بادبندها، نوع و اندازه پروفيل مصرفي، مقدار و نوع و طول جوش ها، نوعدرز جوش و... صورت گيرد.

تير و ستون هاي بتنيبتنمسلح بتني است كه در آن براي مقاومت و شكل پذيري بيشتر در قديم از مواد و اليافيطبيعي مثل موي اسب، بز و در عصر حاضر از فولاد (اكثرا ميلگرد يا سيم هاي ضخيم و...) يا از الياف مصنوعي استفاده مي شود. در اجراي اين نوع اعضا رعايت نكات زير الزامياست:

بكار بردن ميزان آرماتور در حد مورد نياز طبقنقشه نه بيشتر و نه كمتر، فاصله گذاري مناسب بين آرماتورها، عدم استفاده ازميلگردها و مسلح كننده هاي زنگ زده و آغشته با گرد و خاك يا هر ماده ديگر، برسكشيدن آرماتورها قبل از بتن ريزي و تميز كردن آنها، استفاده از بتن با عيار (مثلابتن با عيار 350 يعني بتني كه در هر متر مكعب آن كه در حدود 4/2 تن وزن دارد ميزانسيمان مصرفي 350 كيلوگرم است) سيمان خواسته شده طبق نقشه اجرايي، رعايت زمانبنديبتن ريزي، استفاده از سيمان با تيپ بندي متناسب با شرايط محيطي محل احداث سازه ونيز متناسب بامقاومت خواسته شده، استفاده از سنگدانه ها (شن و ماسه )با دانه بنديمناسب و درصد اختلاط صحيح و نهايتا استفاده از آب مناسب بتن ريزي. زيرا هر آبي كهاملاح آن از حد طبيعي بيشتر يا كمتر باشد براي بتن ريزي مناسب نيست و بتن ساخته شدهبا آن مقاومت مطلوب را نخواهد داشت. بهترين آب براي ساخت بتن، آب آشاميدني و قابلشرب است

 

يك بتن ايده آلبتن مصالحي است متشكل از سنگدانه (شن وماسه حدودا 70درصد) و مابقي آب و سيمان است. بتن بعد از 28 روز به حدود 90 درصد از مقاومت نهاييخودمي رسد و هر آن به مقاومت آن افزوده مي شود تا به مقاومت كامل خود برسد.

براي دستيابي به يك بتن ايده آل بايد نسبت آب به سيمانمناسب بوده، دانه بندي استاندارد و مقاومت و سختي كافي سنگدانه ها (شن وماسه) ومخلوط كردن آنها با نسبت هاي تعيين شده نيز بايد بر اساسدستور العمل هاي موجودباشد. استفاده از نوع سيمان (تيپ 1،۲، ۳، 4،۵، ضد سولفات) متناسب با شرايط محيطي ومقاومت مورد نياز مهمترين عامل در كيفيت بتن است، متراكم كردن كامل و هواگيري بتندر هنگام بتن ريزي به كمك لرزاندن بتن در مدت زمان معين براي خروج آب و حباب اضافيبتن و جلوگيري از تخلل (حفره حفره شدن) بتن و در نتيجه كاهش مقاومت آن بعد از گيرشبتن نتيجه اي بي نقص را به همراه خواهد داشت

 

سایت عمران

شكل هندسي نقشه ساختمان

يك سازه مقاوم در برابر زلزله داراي نقشه ساده،متقارن وبدون كشيدگي در سطح(پلان) و ارتفاع (نما و مقاطع عرضي) است؛ چنين سازه ايداراي توزيع مقاومت يكنواخت و پيوسته بوده، در برابر زلزلهمقاوم تر است. هرچه نقشهيك ساختمان ساده تر باشد، باعث قدرت بيشتر مهندسان در درك رفتار لرزه اي سازه از يكطرف و از جهت ديگركسب اطلاعات بيشتري از رفتار ديناميكي (حركتي) اتصالات آن مي شود. بهترين شكل پلان به صورت مربع يا اشكال منظم هندسي نزديك به آن (مثلا مستطيلي) است. نقشه هاي دايره اي هم مناسبند. نقشه هايي كه شماي كلي آنها بصورت (L - صليبي - U - H -T) هستند، نامناسب بوده،محاسبات اين سازه ها كه داراي نقشه هاي كشيده هستند، پيچيده تر از ديگر ساختمانهاست ..و حتما باید از درز زلزله استفادهشود

 

 

ارتفاع ساختمان

نسبت ارتفاع (h ) به عرض (b) ساختمان نبايد از 4 تجاوز كند. اگر ايننسبت بين 4 تا 6 باشد حالت بحراني داشته، هر چه اين نسبت بيشتر شود احتمال واژگونيو از جا كنده شدن ساختمان وجود دارد. حتي الامكان بايد سعي شود كه تمام طبقات دارايارتفاع يكسان و يكنواخت بوده و در ساختمان طبقات با ارتفاع غير معمول كوتاه يا بلندنداشته باشيم. پرهيز از داشتنتراز هاي دو قسمتي در ساختمان و ساخت باز شوها درديافراگم ها (منظور از ديافراگم صفحه اي است فرضي كه نقاط مقاوم را به هم متصل ميكند تا به صورت يكپارچه عمل كرده و در برابر نيروها مقاومت كنند. عمده ترينديافراگم ها در ساختمان ها سقف طبقات هستند كه باعث عملكرد همزمان و هم جهت تير هاو ستون ها و به طور كلي عمل كردن همزمان تمام اجزاي طبقه و نهايتا كل سازه مي شوند) نيز امري ضروري است

 

شرايط زمين محل احداث

اگر ناگزير به ساخت دريك زمين با نقشه نامنظم باشيم، با ايجاد درز انقطاع (جدا كننده) با عرض مناسب پلانرا به شكل هاي منظم هندسي تقسيم مي كنيم تا هم اجرا راحت و اصولي تر باشد و همازضربه زدن ساختمان هاي مجاور به همديگر در هنگام زلزله جلوگيري شود. دوري از احداثسازه روي سطوح شيب دار يا تپه ها، از مواردي است كه مي تواند ما را به ساخت سازه ايمقاوم رهنمون شود. البته ساخت وساز در اينگونه مكان ها هم ضوابط خاص خود را دارد *؛از جمله قرار دادن عناصر مقاوم مركز سختي در پايين شيب.

کفپوشها:

نوعروکشهای که برای کف به کارمی روندبه عوامل چندی بستگی داردتعدادی ازاین عواملعبارتنداز:نوع زیرسازی،مورداستفاده اتاق،میزان راحتی موردنظر،مسائلنگهداری،هزینه،نما،ایمنی وسلیقه شخصی.

کفپوشهارامیتوانبه سه دسته تقسیم کرد:

1- کفپوشهای درجا:دراین حالت مواددرمحل کارمخلوط شده وبه حالت سیال بهکاربرده میشوندوپس ازخشک وسفت شدن مخلوط،سطحی سخت وبدون درزایجادمیگردد.

2- کفپوشهای نصبی:دراینحالت موادکفپوش که ازقبل به شکل کاشی یاورق تهیه شده اندروی زیرسازی مناسبیکارگذاشته میشوند

3- کفپوشهایچوبی:این کفپوشها ازتخته،صفحه وبلوکهای چوبی تشکیل شده اندوروی سطح زیرین یاکلافبندی نصب می شوند.

کفپوشهای درجا:

آسفالت ماستیکی

این ماده نوعی قیرطبیعی استکه ازدریاچه های قیرطبیعی همچون دریاچه های ترینیدادبه دست می ایدآسفالت ماستیکیرامی توان ازباقیمانده های نفت خام نیزتهیه کردبرای تهیه اسفالت ماستیکی خردهسنگهای معدنی راکه به شکل مناسبی درجه بندی شده اندباقیرطبیعی که به عنوان سیمانیاماتریس عمل می کندمخلوط می کنند.اسفالت ماستیکی به دست امده برای روسازی کف مادهمناسبی محسوب می شود.

چون اسفالت ماستیکی ماده ای رطوبتناپذیراست برای مکانهایی چون ظرفشویی ودستشویی بسیارمناسب است.

اسفالت ماستیکی ماده ای تروموپلاستیک است که قبل ازمصرف بایدذوبشودتاسطحی بدون درزبه وجودآیدآسفالت ماستیکی داغ به کمک ماله ودردمایی بین 180تا210درجه سلسیوس به کاربرده می شودچنانچه آسفالت ماستیکی به عنوان لایه زیرسازیبه کارمی رود،ضخامت ان mm13درنظرگرفته شودواگراین لایه به عنوان رویه عمل می کندضخامت آنبایدmm16باشدکف های سالم ومحکمبرای زیرسازی آسفالت ماستیکی مناسب اندامابین این سطح زیرین واسفالت ماستیکیبایدلایه ای ازنمدمعمولی باپوشش سیاه فراردادتابدین ترتیب برمشکلاتی که دراثرحرکاتناهمسان پدیدمی ایدغلبه شود

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...