رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

در این تاپیک قصد داریم به معرفی انواع ماژول های فرستنده و گیرنده ی بی سیم rfm بپردازیم.

کلیه مقالاتی که در اینترنت گذاشته شده یا به زبان انگلیسی است یا بسیار مبتدی و ناقص در وبلاگ ها و فروم های فارسی زبان توضیح داده شده.

تا حد امکان سعی می کنم اطلاعات مفیدی در اختیارتون قرار بدم. اگر سوالی در این زمینه داشتید در خدمتم.

لینک به دیدگاه

آشنایی با ماژولهای RFM :

ماژولهای RFM12bp ، RFM12B ، RFM12 ، RFM02 و RFM01 ساخت شرکت Hope Electronic می باشد. این ماژولها قابلیتهای فراوانی دارند که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

قیمت کم، کارایی بالا

سرعت بالای انتقال اطلاعات تا 115.2 کیلو بیت بر ثانیه

پهنای باند قابل برنامه ریزی در گیرنده از 67 کیلو هرتز تا 400 کیلو هرتز

قابلیت ارتباط دهی توسط پروتکل SPI

تغذیه از 2.2 تا 5.4 ولت

مصرف بسیار کم در حالت standby ( 0.3 میکروآمپر )

...............

از کاربردهای این ماژول نیز می توان در ریموت کنترلها، در ریموت سنسورها، انتقال داده بصورت بیسیم، اسباب بازی ها و ... نام برد.

اما تفاوت ماژولهای نامبرده در چیست؟

ماژولهای RFM12 و RFM12B ماژولهایی هستند که هم قابلیت ارسال داده و هم قابلیت دریافت داده را دارند. اما ماژولهای RFM01-RFM02 به ترتیب فقط ارسال داده و دریافت داده را انجام می دهند. بنابراین ماژولهای RFM01 و RFM02 به صورت یک زوج مورد استفاده قرار می گیرند تا عمل ارسال و دریافت، بصورت یکطرفه انجام شود.

در جاهایی که نیاز است عمل ارسال و دریافت بصورت دوطرفه انجام شود، بایستی از ماژولهای RFM12، RFM12B و یا RFM12bp استفاده نمود. توضیح اینکه RFM12bp دارای یک پری آمپلی فایر قدرت بوده و دارای خروجی 500mw می باشد در الیکه خروجی ماژولهای دیگر فقط 50mw می باشند.

این ماژولهای قبل از اینکه مورد استفاده قرار بگیرند بایستی توسط میکروکنترلر برنامه ریزی شوند ، یعنی به هنگام روشن شدن میکروکنترلر قبل از انجام هر گونه انتقال داده به این ماژولها بایستی برنامه ریزی و تنظیمات این ماژولها انجام شود.

برنامه ریزی برای تنظیماتی از قبیل فرکانس کاری، پهنای باند، سرعت ارسال و یا دریافت و... به این منظور رجیسترهای 16 بیتی در این ماژولها در نظر گرفته شده است که با تغییر این رجیسترها تنظیمات مورد نظر انجام خواهد شد.

نکته دیگر در مورد این ماژولهای این است که همانطور که گفته شد می توانیم برای تنظیم و مقدار دهی رجیسترها از پروتکل SPI استفاده نمائیم. که البته بهتر است ما پروتکل SPI را توسط نرم افزار شبیه سازی نمائیم، علت این کار اینست که ممکن است برخی میکروکنترلرهایی که ما قصد داریم در پروژه های آتی از آنها استفاده نمائیم پورت SPI نداشته باشند ، بنابراین به راحتی می توانیم از این برنامه برای بکارگیری این ماژولها استفاده نمائیم.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

در ابتدا به یادآوری نحوه ی ارتباط دهی بصورت SPI می پردازیم:

در ارتباط دهی بصورت SPI به چهار پایه نیاز داریم: SCK,SS,MISO,MOSI قبل از ارسال بایستی پایه ی SS صفر شده و در این هنگام SCK شروع به ساختن پالس کلاک می کند و روی خط MISO و MOSI اطلاعات رد و بدل می شود. پس از پایان نیز SS یک شده و پالس کلاک نیز خاموش می شود.

رعایت نکات در پاراگراف فوق برای ارسال فرامین به ماژولها جهت تنظیمات و برنامه ریزی ضروری می باشد. یادآوری می کنیم رجیسترهای تنظیماتی در ماژولهای 16 بیتی می باشند.

عمل ارسال فرامین بصورت SPI توسط تابع RF12-WRT-CMD که بصورت یک زیربرنامه تعریف شده است انجام می شود. در این پایه ابتدا پایه ی SS صفر شده و سپس وارد حلقه ی for می شویم. چون بایستی تعداد 16 بیت اطلاعات ارسال کنیم بنابراین حلقه ی for از 0 تا 15 را می شمارد. درون این حلقه ابتدا پایه ی MISO کنترل می شود و در هربار شمردن حلقه، یک بیت به چپ شیفت پیدا می کند. سپس بیت acmd.15 بررسی می شود در صورتیکه برابر یک شود، یعنی پر ارزش ترین بیت acmd برابر یک است و بایستی پایه ی MOSI به سطح منطقی High تغییر پیدا کند تا این مرحله یک بیت بر روی MOSI قرار گرفت و یک بیت نیز از MISO خوانده شد. حال بایستی پایه ی SCK را نیز به سطح منطقی High تغییر دهیم. کل این مراحل به تعداد 16 مرتبه تکرار می شود تا فرامین 16 بیتی را به ماژول ارسال نمائیم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...