رفتن به مطلب

شهر فشرده


ارسال های توصیه شده

با هجوم جمعیت به حاشیه شهرها شاهد گسترش و افزایش تراکم جمعیت در این مناطق هستیم. این پدیده ضمن از بین بردن زمین های زراعی و تهدید پایداری مناطق روستایی اطراف، سبب افزایش هزینه های شهری و اخلال در ارائه خدمات شهری به این مناطق شده و افت کیفیت زندگی در شهر و این مکان ها را به دنبال دارد. در 20 سال اخیر توجه ویژه ای به شکل و ساختار شهرها شده و نقش تراکم جمعیتی، اندازه و شکل ساختمان ها، ساختار و طرح بندی خیابان ها در پایداری شهرها مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس تمرکز اصلی روی تأثیرات اشکال مختلف شهری بر رفتار مسافرت های درون شهری افراد، مقررات حمل و نقل، کارآمدی منابع، عدالت اجتماعی و استقلال مالی شهرها بوده است. نتیجه این بحث، به ویژه در اروپا، آمریکا و استرالیا سبب ایجاد یک حمایت قوی از مدل شهر فشرده شده است.

شهر فشرده شهری با تراکم جمعیتی بالا، چند کاربردی و با مرزهای مشخص است. با افزایش تراکم در یک محله، امکان خرید، کار و عبور و مرور بهتر فراهم می شود. با این حال تکامل و افزایش تراکم نیازمند به کارگیری سوابق تاریخی و ویژگی های هر محله نیز می باشد.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

محمد جان لینک دانلود پریده انگار...وقت کردی اصلاحش کن...:icon_redface::icon_gol:

.

.

.

برای اینکه پست من اسپم نشه..در راستای تاپیک یک مقاله با عنوان"شهر فشرده و پايداري شهري" هم در اختیارتون قرار می دم...:icon_redface:

 

چکیده:

 

پس از طرح اصطلاح توسعه پايدار و وارد شدن آن در مبحث شهري تحت عنوان توسعه پايدار شهري، همواره اين موضوع مورد كنكاش و بحث بوده كه يك شهر چگونه مي تواند پايدار باشد و كدام فرم شهري به اصول مربوط به پايداري نزديك تر است. صاحبنظران مختلف در عرصه بينالمللي ديدگاه هاي مختلفي را در اين باره ارائه كرده اند. برخي فرم پايدار شهري را در بافت ها و الگوهاي فشرده يافته اند، در حالي كه عده اي اين فرم را در عمل با اشكالاتي همراه مي دانند و به آن انتقاد كرده اند. فرم پايدار شهري مي بايست در بر گيرنده پارامترها و ويژگي هاي خاصي باشد تا بتواند در راستاي اهداف پايداري در محيط هاي شهري عمل كند. در اين مقاله با معرفي شاخصه هاي فشردگي و بررسي ديدگاه هاي صاحبنظران در رابطه با شهرهاي فشرده، دلايل موافقت و مخالفت با اين گونه شهرها مورد كنكاش قرار گرفته و در نهايت به اين سوال پاسخ داده خواهد شد كه كدامين الگوهاي توسعه پايدار شهري براي دستيابي به شكل شهري مناسب تر مي باشند؟ روش پژوهش بر مبناي مطالعات كتابخانه اي و نوع پژوهش توصيفي – تحليلي خواهد بود.

 

مشخصات مقاله:مقاله در 6 صفحه به قلم حامد مضطرزاده(دکترای شهرسازی،عضو هیات علمی دانگاه آزاد اسلامی،واحد شیراز،گروه معماری،شیراز،ایران)،وحيده حجتي(دانشجوی دکتری شهرسازی،هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد شیراز،گروه معماری،شیراز،ایران) منبع مجله کتاب ماه هنر شماره 180 شهریورماه 1392

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...