رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

انتخاب و تعويض روغن هاي توربين

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در پاسخ به اين سئوال كه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
روغن توربين چقدر است بايد گفت هر تخمين دقيق يا هر تلاشي در اين رابطه بستگي به متغييرات و فاكتورهاي زيادي دارد كه اين امر را غيرممكن مي سازد. براي مثال سازندگان روغن توربين، عـمــــر روغن توربين هاي گازي را5 تا15 سال تخمين مي زنند.

عوامل اصلي تاثير گذاردر طول عمرروغن توربين عبارتند از: آب، گرما، آلودگي، ساعات كاركرد و دفعات تعميرات.

ولي مساله غيرقابل انكاردر مورداين قبيل روغنها اين است كه روغنهاي توربـين كه ازكيفيت بالايي برخوردار بوده وبطور دقيق آزمايش ونگهداري شده اند بيشتر از روغنهاي بي كيفيت دوام مي آورند.

براي اينكه اهميت روغن توربين ازنظر اقتصادي بيشتر روشن شود به بيان چنـد مثال مـــي پردازيم: تصور كنيد در يك توربيـــن، فولادي با وزن بيش از100

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با سرعت 3600rpm درحال چرخش است و بوسيله ياتاقان هايي كه در بالشتكي از روغن با ضخامت كمتر از موي انسان حمايت مي شود.

اگر روغن وظيفه خود را خوب انجام ندهد خســـارت زيادي وارد شـــده و ممكن است در يك نيروگاه خسارت مالي به ميليونها دلار برسد. يك نيروگاه معـــمولي تقريباً 50MWhr دلار در زمانهايي (non peak) كه پيـــك نداريم و1000MWhr دلار در زمانهاي پيك الكتريسته مي فروشد. انتخاب و نگهداري بد روغنـــهاي توربين منجر به كاهش و هدررفتن توليدبه ميزان500 هزار دلار در روز مـي شود. يكــي ديگر از مسائل اساسي كه به عنوان بخشي از فرآيند انتخاب ارزيابي مي شود، خدمات و تعهد فروشندگان است كه بايد در زمان تهيه روغن براي توربيــن هاي بخار، گازي، آبي و هوايي در نظر گرفته شود.

 

نحوه انتخاب روغن توربين

 

دانستن خواص فيزيكي و شيميايي روغنهاي توربين در مقايسه با ساير روغنها قبل از وارد شدن به فرآيــند انتخاب، اهــميت زيادي دارد. در توربـــين هاي بخار، گازي و آبي از دسته اي از روغنها استفاده مي شود كه روغنهاي R&O نامـيده مي شود. (ضدزنگ و ضد اكسيداسيون.)

شكل هندسي توربين، چرخ هاي عملياتي، دفعات تعميرات، دماي عملياتي و در معرض آلودگي قرار گرفتن عواملي هســـتند كه در انتــــخاب روغن براي يك توربين بايد در نظر گرفته شود. روغن توربين داراي عمري طولانـــــي بوده و در مخزن هايي با ظرفيت بين1000 تا20000 گالن نگهــداري مي شود و مقــــادير جبران كاهش روغن توربين كه تقريباً5 درصد در سال است از همان نوع روغـن اوليه مي بايست تامين شود.

يكي از عوامل اصلي تعيين كننده روغن توربين ثبات اكســـــيداسيون آن است. پايداري در برابر اكسيداسيون به حــــرارت، هــواي موجود در آب و ذرات آلاينده بستگي دارد. ادتيـــــوهايي كه به روغنهاي توربين به منظور بالا رفــتن عمر آن افزوده مي شوند عبــــارتند از بازدارنده هـــاي اكسيداســــيون و زنگ زدگي و Demulsibility .

برعكس عملـــــكرد روغن موتورهاي بنزيني و گازوئيلي روغنهاي توربين طوري فرموله مي شوند كه آب به درون آنها وارد شود. همـــــچنين روغـــنهاي توربين برعكس روغنهاي موتور نيازي به تعويــــض در زمانهاي منظم و مكــرر نداشته و همچنين به اين دسته از روانكارها افزودني پاك كننده اضافه نمي شود.

 

بررسي روغنهاي توربين در انواع توربين ها

 

انواع توربين ها عبارتند از: بخار، گازي،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و هوايي.

 

توربين هاي بخار: روغن توربيــــــني كه خوب نگهداري شده و با روغن مناسـب ساخته شده باشد1 تا15 سال عمر مفيد خواهد داشت. زماني كه روغن توربين بخار زودتر از موعد مقرر، نامناسب شود به علت اكسيد شدن بر اثر آلودگــــــي آب است.

آب از مقاومت روغن توربين در برابر اكسيداسيون مي كاهد و به تشكـــيل ذرات كمك مي كند و در واقع همانند يك كاتاليست اكسيد كننده عمل مي كند. آب از راههاي گوناگون وارد سيستم روغنكاري توربين هاي بخار مي شود. به عـــنوان مثال از طريق نشتي gland . چون شنت توربين از ميان محفظه توربين (Turbine casing) عبور مي كند آب نفوذ مي كند. در نتيجه وضعيت gland seal فشار بخار سيلـــــينگ و محل vacuum condenser تاثير بســـزايي در مقدار آب ورودي به سيستم روغنكاري خواهد داشت.

همچنين حرارت نيز بدليل افزايش اكسيداسيون عمر روغــــن توربــــين را پايين مي آورد. به طور معمول در عملكرد توربين بخار، درجه حرارت ياتاقانها 71ـــ تا69 درجــه سانتيگراد و دماي مخزن روغن69 درجه سانتيگراد است. به ميزان هر 10 درجه سانتــــيگراد بالاتر از 60 درجه سانتيــــگراد مقدار اكسيداسيون 21 برابر مي شود. يك روغن با پايه معدني در حرارت هاي بالاي82 درجه سانتـــيگراد به سرعت شروع به اكسيد شدن مي كند.

البته ياتاقانهاي گرد (Tin-babbited) تا دمـاي121 درجه سانتيگراد تحــمل دمايي دارند كه اين عدد كمي بيش از محدوده دماي روغنهاي توربين مي باشد.

توربين هاي گازي: علت اصلي خراب شدن زود هنگام روغن در بيشتر توربيــــن هاي گازي دماي زياد عمليات است. پس براي توربين هــاي گازي مي بايـــست روغنهاي توربين مقاوم در برابر حرارت انتــخاب شود واحدهاي بـــزرگ امـــروزي روغن را در محدوده دمايي بين71 تا121 درجه سانتيگراد روغن را مورد اسـتفاده قرار مي دهند.

به همين جهت OEM تاكيد دارد كه آزمايشهاي RPVOT - ASTM D2272 و TEST- ASTM D943 و آزمايش هايي براي اندازه گيري پايداري اكسيداسيون در روغن توربين هاي گازي انجام گيرد تا پايداري اكسيداسيون روغن در دمــاهــاي بالا اندازه گيري شود.

از اواسط دهه1990 اصول نوين روانكاري توربين هاي گازي مطرح شد. اين اصول عبارتند از: چرخه هاي عملياتي، مشخصه هاي روغنكاري و ... .

توربين هاي آبي: عمده گريدهايي از روغن توربيــن كه در اين توربيــــن ها مورد استفاده قرار مي گيرند عبارتند از ISO VG 46، 68 . با توجه به حضور دائمي آب در اين سيستم ها، خاصيت هاي Demulsibility، R&O (جدايش از آب) و پايداري هيدروليكي ازجمله پارامترهاي كليدي درانتخاب روغنهاي مورد استفاده هستند.

توربين هاي بادي: اين قبيل توربين ها احتياج به روغن توربيني دارند كه پايداري زيادي در برابر اكسيداسيون داشته باشد. در اين نوع توربين ها روغــــن به طور مستقيم با سطح فلزي در تماس است كه دمايي در حدود316 تا 204 درجه سانتيگراد دارند. همچنين دماي مخزن روغن نيز بين121 تا71 درجه سانتـــيگراد است.

علاوه بر اينكه روغن در توربين هاي گازي براي روانكاري به كار مي رود، بــراي انتقال حرارت به مخزن روغن نيز مورد استفاده قــرار مي گيرد. همچنين سيـكل چرخشي اين روغنها، استرس گرمايي واكسيدكنندگي قابل توجهي را به روغن وارد مي كند.

كليه موارد ذكر شده لزوم استفاده از روغنهاي بسيار مرغوب را الزامي مي كند.

توربين هاي بادي با مخازن روغن بسيار كوچكتري كار مـي كنند ظرفــيت مخازن اين توربين ها بطور معمول كمتر از 50 Gal است. سرعت روتر اين توربيـــنها بين 8000 rpm تا 20000 rpm است و با ياتاقانهاي غلـــتنده محافظت مي شوند. روغنهايي كه براي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
توربين ها فرموله شده اند داراي پايه سنتزي هستند.

 

سيستم Flushing در روغنهاي توربين

 

 

 

سيستم Flushing روغن توربين و فيلـ‌ــــتراسيون داخلــــي آن

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در ارتباط با انتخاب نوع روغن توربين بيان شود. در اينجا2 نوع Flushing مطرح مــــي شود يكي Flush جابجايي و ديگر Flush سريع.

Flush جابجايي همزمان با تعويض روغن انجام مي شود و Flush سريع بـــراي خارج كردن آلودگي هايي طراحي شده كه از طريق انتقال و بكارانداختـــــن يك توربين جديد وارد مي شود. در Flushهاي جابجايي براي خارج كـــردن روغــــن اكسيدشــده كه باتخليـــــه خارج نشـــده است از يك روغن جداگانه استــفاده مي شود. اين نوع Flash در فاصله زماني معين براي خارج كردن آلودگــي قابل حل و غيرقابل حل كه بوسيله ***** خارج نمي شوند بكار گرفته مي شود.البته OEM هاي توربين در بيشتر مــــواقع Flushin با سرعت بالايا ســريع راتــوصيه مي كنندو اعتقاد دارند اين نوع Flushing زمان و هزينه را كاهش مي دهد.

در آخر بايد به اين مطلب اشاره كرد كه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
استانداردي كه براي توربيـــن هاي بخار، گازي و آبي ساخته شده اند از روغنهاي پايه با كيفيت بالا و درصــد كمي از افزودني هاي مورد نياز و عـــــموماً ISO VG 32، 46، 68 OEM تشكيل شده اند. روغن پايه اي با كيفيت شناخته مي شود كه داراي درصد زياد اشباع و درصد پايين آروماتيك ها وسولفورو نيتروژن باشد.همچنين افزودنيها كه عموماً بازدارنده اكسيداسيون و خوردگي (R&O) هستند مي بايست با دقــــــت مورد آزمايش قرار گرفته و در يك فرآيند به شدت كنترل شده و در شرايـــط خاص با روغن مخلوط شوند.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...