رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

جوشکاری قوسی پلاسما (PAW )، یکی از فرایندهای جوشکاری با استفاده از قوس است که در آن در اثر حرارت ناشی از برقراری قوس بین الکترود تنگستن و قطعات فلزی، قطعات ذوب می‌شوند و اتصال ایجاد می‌گردد. این روش مشابه با روش GTAW است. با این تفاوت که در این جا، علاوه بر استفاده از گاز محافظ، از گاز دیگر به نام گاز روزنه ( ORIFCE GAS) نیز استفاده می‌شود.

 

قوسی که در روش PAW به کار گرفته می‌شود به دلیل نقش همگرایی گاز روزنه، بسیار متمرکز است و فقط با افزایش طول قوس، به میزان بسیار کمی تمرکز خود را از دست می‌دهد. در روش PAW معمولاً از قطبیت DCEN استفاده می‌شود. ولی دستگاه‌های جوشکاری PAW با قطبیت متغیر نیز برای جوشکاری آلومینیم توسعه یافته است. در جوشکاری آلومینیم، حضور لایه‌های اکسید آلومینیم، مانع از تشکیل سوراخ کلیدی مناسب برای جوشکاری می‌گردد.

 

برشکاری با قوس پلاسما به عنوان یکی از مؤثرترین فرایندهای برشکاری با سرعت بالا برای فلزات غیرآهنی و فولادهای زنگ نزن شناخته شده است. قوس پلاسما می‌تواند فولادهای کربنی را ده مرتبه سریع‌تر از هر نوع فرایند برشکاری با شعله و با کیفیت بهتر ببرد. به طور کلی یکی از برتری‌های ویژه‌ی این فرایند، قابلیت برشکاری هر نوع فلز )آهنی و غیرآهنی) می‌باشد.

 

در این روش نوک الکترود (که معمولاً از جنس تنگستن است) در داخل یک نازل و مشعل نصب شده است. نازل طوری طراحی شده است که دارای دهانه‌ی نسبتاً تنگ می‌باشد و قوسی که بین الکترود و قطعه‌کار ایجاد می‌شود را متجمع و متمرکز می‌سازد. گازی که اطراف الکترود در داخل نازل به طرف دهانه‌ی آن دمیده می‌شود در اثر ازدیاد حرارت تمایل به انبساط دارد، اما طرح نازل مانع این کار می‌شود. در نتیجه با نیروی زیادتری شیبه «جت» مافوق صوت و گرم‌تر از هر نوع شعله‌ی دیگری از دهانه‌ی تازل خارج می‌شود. این حرارت هر نوع فلز شناخته شده را ذوب می‌کند و فشار و سرعت جت، فلز مذاب را به خارج می‌دمد. قطعه‌کار تحت هر دو حرارت پلاسما و قوس قرار می‌گیرد.

کنترل قوس پلاسما از طریق متغیرهای قابل کنترل شدت جریان، ولتاژ، نوع گاز، سرعت و دبی گاز انجام می‌گیرد.

 

منبع قدرت برای قوس پلاسما نوع خاصی از ترانسفورماتور- یک‌سو کننده با ولتاژ مدار باز بالا (بالاتر از 100 ولت) می‌باشد. دو یا چند منبع قدرت را می‌توان به طور سری بست تا ولتاژ مورد نیاز را تأمین کنند.

 

یک واحد تنظیم یا کنترل خودکار برای تنظیم مراحل عملیات و بعضی فاکتورها مانند سرعت پیشرفت، جریان، فشار گاز و... به مدار واحد قدرت وصل شده است.

 

در جوشکاری پلاسما دو نوع قوس وجود دارد:

-1 قوس انتقالی.

2- قوس غیرانتقالی.

 

در قوس انتقالی، قوس بین الکترود تنگستن و قطعه‌کار برقرار می‌شود. در حالی که در قوس غیرانتقالی، قوس بین الکترود تنگستن و نازل پلاسما شکل می‌گیرد. قوس انتقالی جهت جوشکاری و برشکاری مواد رسانا به کار می‌رود، زیرا تحت این شرایط بیشترین مقدار حرارت در قطعه‌کار تمرکز دارد. قوس غیرانتقالی جهت برشکاری مواد نارسانا و جوشکاری موادی که در آنها میزان حرارت در قطعه‌کار باید حداق ممکن باشد، استفاده می‌گردد....

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...