رفتن به مطلب

اطلاعات در باره ی پل های معروف ذنیا


Nicoltntpcd

ارسال های توصیه شده

پل برج (لندن ، انگلستان)

1730_01_exposure.jpg

این پل که توسط Horace Jones & Wolfe Barry طراحی و در سال ۱۸۹۴ تکمیل شد، یکی از مشهور ترین نمادها در لندن است. این پل ۸۰۰ فوت طول و ۲۸ فوت فضای زیرین دارد و وسط آن به ۱۴۰ فوت افزایش می یابد که کشتی ها می توانند از پایین رودخانه Thames عبور کنند. در قدیم که کالاها بجای هوایی از راه زمینی حمل می شدند این پل در روز ۵۰ بار بالا برده می شد، ساخت این پل با ۴۳۲ کارگر ظرف ۸ سال به اتمام رسید، در آن زمان ۷۰۰۰۰ تن بتن در دو پایه ی پل با فرو بردن ۲ باسکول متعادل کننده در جای خود، که هر یک ۱۰۰۰ تن وزن داشتند ریخته شد و سپس برای پوشش ۱۱۰۰۰ تن فولاد در زیر، تمام پل ملبس به سنگ پرتلند و گرانیت کورنیش شد.

 

 

(Golden Gate Bridge (San Francisco, US

پل گلدن گیت (سانفرانسیسکو ، ایالات متحده امریکا)

 

1730_02_exposure.jpg

این پل طولانی ترین پل جهان جمعا بطول ۸٫۹۲۱ فوت که در سال ۱۹۳۷ تکمیل شد شاید مشهورترین پل زمان باشد. این پل که در سان فرانسیسکو واقع است، موفقیت عظیم در ساخت و ساز زمان خود بود. در ساخت این پل رکورد ایمنی، بگونه ای بود که تنها ۱۱ کارگر در طول عملیات ساختمانی کشته شدند و ۱۱ نفر دیگر به مدد شبکه ی نوین ایمنی که در زیر کار قرار داده شده بود نجات یافتند شکسته شد، عکس هاییکه توسط هزاران توریست همه ساله از پل گرفته می شود، شاخص رنگ قرمز بواقع پرتقالی بین المللی (International Orange) بوده و در اصل این رنگ برای افزایش قدرت دید در شرایط مه آلود بودن هوا که مشابهت با منطقه ی خلیج دارد انتخاب شده، این پل با ۱٫۳ میلیون دلار زیر بودجه پیش بینی شده، بمبلغ ۲۷ میلیون دلار ، ۱۰۰۰۰۰ خودرو روزانه بطور متوسط به نتیجه رسید و برای نگهداری به ۳۸ نقاش بطور فول تایم نیز نیاز دارد. تعداد ۲۶ نفر که از ارتفاع ۲۲۰ فوتی با سرعت ۷۵ مایل در ساعت و فاصله ی زمانی ۴ ثانیه به پایین پرت شده اند جان سالم بدر برده اند.

(Sydney Harbour Bridge (Sydney, Australia

پل بندرگاه سیدنی (سیدنی ، استرالیا)

 

1730_03_exposure.jpg

در حالیکه جشن هفتادو پنجمین سال تولدش در سال ۲۰۰۷ گرفته میشد، این پل همچنان در صدر پل های جهان از نظر وسیعترین مقاطع طولانی پل در جهان ( هر مقطع ۳٫۷۷۰ فوت)‌ باقی مانده است، این پل ملقب به چوب رختی است بلحاظ قوسی شکل بودنش، معمولا از پل و خانه ی اپرا که در مجاورتش واقع هست عکس برداری می شود، این زوج بعنوان یکی از بهترین تصاویر برای شهر و خود استرالیا عمل می کنند، اندازه ی بزرگترین مقطع ۱٫۶۵۰ فوت که در بلندترین نقطه ی قوس ۴۲۹ فوت بالای سطح دریاست، برای ساخت این پل می بایستی ۸۰۰ خانه خراب می شدند و هزینه ی آن با ۱۴۰۰ کارگر ظرف مدت ۸ سال حدود ۱۲ میلیون دلار شد و عاقبت پل سیدنی در سال ۱۹۹۸ تکمیل شد.

(Ponte Vecchio (Florence, Italy

پنته وکیو (فلورانس ، ایتالیا)

 

1730_04_exposure.jpg

شهر پنته وکیو یکی از مشهور ترین نقاط گردشگری ایتالیا است و عقیده بر آنست که از قدیمی ترین سازندگان پل قوسی با سنگ های یک تکه و چند تکه در جهان باشد، گرچه تکه های قدیمی تر ناتمام هم وجود دارد، این پل در اصل از چوب ساخته شده بود تا اینکه در سال ۱۳۳۳ توسط سیل منهدم شد و ۱۲ سال بعد با استفاده از سنگ دوباره ساخته شد، شهرت آن بخاطر داشتن مغازه هایش است و از هر گروهی اعم از غرفه های تجار و قصابها تا دکه های فروشندگان لوازم هنری و یادگاری (سوغاتی) را در خود جای داده است.

(Gateshead Millenium Bridge (Gateshead, England

پل هزاره و آبنمای گیت شید (شمال شرق انگلستان)

 

1730_05_exposure.jpg

جایزه ۴۴ میلیون دلاری پل میلنیوم گیت شید، برای اولین بار و تنها پل “tilting” (کج ، شبدار ، در نوسان ) در جهان در نظر گرفته شده است، رم های هیدرولیکی در انتهای دو طرف پل این امکان را فراهم می آورد که برای عبور کشتی های کوچک پل قدری کج شود و این تکنولوژی نوین باعث گشت که طراحان آن برنده ی جایزه ی معتبر و آبرومند “Stirling Prize” برای آرشیتکت در سال ۲۰۰۲ گردند ، ۱۹۰۰۰ تن بتن در فندانسیون های به عمق ۹۸ فوت (۳۳ متر) و فولاد (میلگرد) کافی برای ساخت ۶۴ راهروی ۲ تیرکه، پل را به مقاومت در برابر برخورد یک کشتی ۴۰۰۰ تنی که با سرعت ۴ نات در حرکت است قادر می سازد.

(Erasmusbrug (Rotterdam, Netherlands

پل اراسمبورگ یا سوان (رتردام ، هلند)

 

1730_06_exposure.jpg

ملقب به Swan (قو) بلحاظ شکل اسکلت فلزی مهار پل، ساخت این پل که به منظور ارتباط بین شمال و جنوب شهر رتردام طراحی شده بود در سال ۱۹۹۶ خاتمه یافت، برای امکان عبور کشتی ها طاق جنوبی از ارتفاع قابل توجه ۲۹۲ فوتی پل بلند باسکولی برخوردار است که در سال ۲۰۰۵ در فیلمی به نام Who Am I (من کی هستم) بنمایش در آمد که در آن هواپیماهای مسابقه ای از زیر آن پرواز کردند. ساخت این پل با بلندی ۲٫۶۵۰ فوت و وزن ۶٫۸۰۰ تن که در سال ۱۹۹۶ کامل شد، ۱۱۰ میلیون دلار خرج برداشت به محض آنکه پل بروی ترافیک گشوده شد معلوم شد که پل بر اثر باد تاب می خورد که این مشکل با استفاده از ابزار های تعیین کننده ی فشار هوا (دمپر) مرتفع گردید.

(Westminster Bridge (London, England

پل وستمینستر (لندن ، انگلستان)

 

1730_07_exposure.jpg

یکی از آثار ماندگار و زیبای شهر لندن، پل وستمینستر است که از رودخانه تیمز عبور می کند و در کنار آن کاخ وستمینستر، کلیسای وستمینستر، ساعت محبوب بیگ‌بن و همچنین چرخ فلک چشم لندن قابل مشاهده است. این پل در سال ۱۷۶۹ افتتاح شد.

(Millau Bridge (Tarn Valley, France

پل میلو (دره ی ترن ، فرانسه)

 

1730_08_exposure.jpg

این پل به ارتفاع ۱٫۱۲۵ فوت (۳۳۸ متری) روی دره ی ترن در جنوب فرانسه قرار دارد که بزرگترین پل کابلی جهان محسوب می شود. بطوریکه می گویند رانندگی بر روی این پل مثل آنست که در آن احساس می کنی در پروازی. ساخت این پل که قدری بلندتر از برج ایفل است سه سال به طول انجامید و در سال ۲۰۰۴ به روی عموم باز شد، در حالیکه این پل مناظر بسیار زیبایی را از دره ی زیر خود به تصویر می کشد، همینکه مه پایین می آید دیگر مسیر مناسبی برای آنانکه قلبشان ضعیف است نخواهد بود، بطور کل طول این پل ۸٫۰۷۱ فوت ( ۲٫۴۲۰ متر) با طاق تکی در ۱٫۱۲۲ فوتی (۳۳۶ متری) و حداکثر ارتفاع از زیر آن ۸۸۶ فوت (۲۶۶ متر) است، بطور خلاصه این پل بسیار احساس برانگیز هم بر روی کاغذ و هم در حیات واقعی می باشد، دکل پل با ۷ اسکلت فلزی به وزن ۳۶۰۰۰ تن مسقف شده است. یکسری از هفت تیرک، هر یک به بلندی ۲۹۲ فوت (۸۸ متر) و به وزن ۷۰۰ تن به اسکلتهای فلزی مربوط پیوسته اند.

(Fehmarn Belt Bridge (Baltic Sea, Germany and Denmark

پل تسمه ای فهمارن (دریای بالتیک ، آلمان و دانمارک)

 

1730_09_exposure1.jpg

هنگامیکه در سال ۲۰۱۸ پل فهمارن کامل شود امتدادی به طول ۱۱٫۸ مایلی دست خواهد یافت و جزیره ی آلمانی فهمارن را به جزیره ی دانمارکی لولاند با هزینه ی تقریبی ۲٫۲ بیلیون دلار متصل می سازد. نقشه های اولیه نشان می دهند که پل با ۳ اسکلت فلزی کابلی، هر کدام به طول تقریبی ۲٫۳۷۵ فوت (۷۱۲)‌ متر که بوسیله ی ۴ ستون به بلندی ۹۱۸ فوت حمایت شده و دارای ۲۱۳ فوت (۶۴ متر) بلندی زیر آن می باشد خواهد بود، پل پیشنهادی جنجال هایی را توسط کاسبها و طرفداران منابع طبیعی که از لطمه خوردن به حیات وحش محل واهمه دارند بوجود آورده است.

(The Kintaikyo Bridge (Iwakuni, Japan

پل کیتایکیو (آیواکانی، ژاپن)

 

1730_10_exposure.jpg

احتمالا یکی از پل های بد شانس در دنیا پل باز سازی شده کیتایکیو در شهر ایواکانی است که در سال ۱۶۷۳ پس از انجام هر اقدامی در جهت عبور از رودخانه ی نیشیکی Nishiki، بر اثر سیلاب های فصلی فرو ریخت. شایان ذکر است که آرک های چوبی آن تا سال ۱۹۵۰ در جای خود محکم باقی ماندند تا اینکه عاقبت طوفان آنها را هم ویران ساخت، با وجود با این نیت که دوباره ضربه نخورد، سه سال بعد پل دوباره بازسازی شد و تا امروز قابل عبور می باشد.

(Oresund Bridge (Oresund Strait, Denmark and Sweden

پل ارساند (تنگه دانمارک و سوئد)

 

1730_11_exposure.jpg

این پل بالغ بر ۲۵۰۰۰ فوت طول و ۶۶۹ فوت ارتفاع دارد. پل کابلی ارساند برای اتصال دانمارک به سوئد در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد، کل پل که ۸۲۰۰۰ تن وزن دارد دارای طولانی ترین مقاطع پل کابلی ( هر تکه ۱٫۶۰۸ فوت) در جهان است و روزانه ۶۰۰۰۰ مسافر را با اتومبیل، اتوبوس و قطار از خود عبور می دهد. با رانندگی از دانمارک شما ابتدا از جزیره ی ساخته شده (مصنوعی) Peberholm عبور کرده و در تونل ۱۳٫۲۸۷ فوتی زیر دریا ناپدید شده و سپس شما را از پل ارساند، قبل از آنکه سفرتان به سوئد کامل شود عبور می دهد، عبور از پل ارساند ارزان تمام نمی شود ( بیش از ۵۳ دلار هر ماشین) گرچه برای مسافرینی که مکرر رفت و آمد می کنند تخفیف نزولی داده می شود که با توجه به هزینه ی ۳٫۸ میلیارد دلاری آن تعجبی ندارد.

(T Sing Ma Bridge (Hong Kong, China

پل تسینگما (هنگ کنگ ، چین)

 

1730_12_exposure.jpg

پل لنگری تسینگما در هنگ کنگ ششمین پل معلق در جهان است و بیش از هر پلی در کره ی زمین به ترافیک ریلی می پردازد هزینه ی ساخت این پل ۹۰۰ میلیون لار است و در سال ۱۹۷۷ پس از ۵ سال کار بی وقفه افتتاح شد. این پل دارای یک مقطع اصلی به طول ۴٫۵۱۸ فوت و پس از آنکه دو جزیره ی T Sing Yi & Ma Wan را بهم وصل کرد نامگذاری شد جالب انکه ۴۹۰۰۰ تن فولاد ساختمانی در دکل پل مورد استفاده قرار گرفت، در حالیکه در هر یک از برج ها به بلندی ۶۷۵ فوت ۶۵۰۰۰ تن بتن مصرف شد. این پل جاذبه ی گردشگری ایجاد کرده و بلحاظ مناظر زیبایش معروف است، بویژه در شب هنگامیکه چراغ ها روشن می شوند تماشایی است.

(Bosphorus Bridge (Istanbul, Turkey

پل بوسفورس (استانبول ، ترکیه)

 

 

 

1730_13_exposure.jpg

این پل گرچه از بزرگترین و طولانی ترین پل های دنیا نیست لیکن این پل بخاطر جدا سازی اروپا و آسیا مشهور است، تکه ی اصلی این پل ۳٫۵۲۳ فوتی و فضای آزاد ۲۱۰ فوتی زیر آن در سال ۱۹۷۳ تکمیل گردید ، در سال ۲۰۰۵ وئوس ویلیامز، ستاره ی تنیس امریکا برای یک مسابقه ی ۵ دقیقه ای تنیس با بازیکن ترکیه ای، اپیک سنقلو، روی پل بازی کرد. اولین بازی تنیس که تا آن موقع از اینطرف و آنطرف دو قاره انجام شد.

(San Diego – Coronado Bridge (San Diego, US

پل کرونادو سندیگو (سندیگو ، ایالات متحده امریکا)

 

1730_14_exposure.jpg

ساخت این پل در سال ۱۹۶۹ با هزینه ی ۴۷٫۶ میلیون دلار با مشخصه ی ۹۰ درجه انحنا در طول ۱۱٫۲۲۸ فوتی به پایان رسید. این پل در حداکثر ارتفاع ۲۰۰ فوتی برای سهولت کشتیرانی در زیر خود بنا شد، در واقع ارتفاع پل آنقدر هست که یک کشتی خالی از بار بتواند از زیر آن عبور کند، این پل نام شوم سومین پل خودکشی در آمریکا که بیش از ۲۰۰ خودکشی ثبت شده بین سالهای ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۰ را بعد از پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو و اورورا در سیاتل بهمراه دارد. هزینه ای برای استفاده از پل عاید نمی شد ولی از زمانیکه کیوسک های دریافت پول فعال شدند درآمد سالیانه تا ۸ میلیون دلار بالا رفت.

(Akashi Kaikyō Bridge (Kobe Naruto, Japan

پل آکاشی کایکیو (کوبه ناروتو ، ژاپن)

 

1730_15_exposure.jpg

این پل در ژاپن پدر تمام پل های معلق در جهان بوده و با بیش از ۱۲۰۰ فوت طولانی تر از پل رده ی دومی Great Belt Bridge در دانمارک می باشد، این پل در اصل جهت جایگزینی اسکله خطرناک کوبه ایوایا که با طوفان های بیشمار صدمه دیده بود در سال ۱۹۹۸ ساخته شد. پل از آکاشی استریت عبور می کند. هزینه ی ساخت آن حدود ۴٫۵ میلیارد دلار شد، آمارها درباره ی این پل گیج کننده است بطوریکه ساخت این پل با ۲۰۰۰۰۰۰ کارگر و ظرف مدت ۱۰ سال انجام گرفته، در خلال این مدت آنها ۱٫۴ میلیون متر مکعب بتن ریختند، ۱۸۱۰۰۰ عدد اسکلت فلزی را اسمبل کردند، ۳۵۰۰۰۰ تن بلوک های لنگری در دو طرف انتهایی پل ساختند و کابل های فولادی کافی به درازای ۷ برابر دور دنیا را بهم وصل کردند.

(Hangzhou Bay Bridge (Zhejiang, China

پل خلیج هنگژو (ژجیانگ ، چین)

 

1730_16_exposure.jpg

هنگامیکه در سال ۲۰۰۷ این پل افتتاح شد پل ۲۲٫۴ مایلی خلیج هنگژو که استانهای شانگهای و نینگبو را بهم وصل کرد با هزینه ی ۱٫۴ میلیارد دلاری دومین پل طولانی جهان بشمار میرود، این پل تا اواخر سال ۲۰۰۵ باز نشد و مرکز جنجال بزرگی بین محلی ها مبنی بر اینکه آیا نیازی به ساخت چنین پلی بوده و اینکه آیا می شد که این پل در رقابت با پل لوپو، پلی سبقت جو در شانگهای ساخته شود گردید. در این پل دو مقطع اصلی وجود دارد، یکی بطول ۱۴۷۰ فوت در تکه شمال و کوتاهتر بطول ۱۰۴۰ فوت در تکه ی جنوبی وقتیکه صحبت از طول می شود پل خلیج هنگژو دومین پل بعد از پل Pontchartrain Causeway در لوییزیانا است.

 

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...