رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

9783143224782748315110138104995324218.jpg

 

رهورد، روستاي کوچک و بکري است که براي ديدن آن بايد به يکي از سالمترين شهرهاي جهان سفر کنيد. قوچان، شهري که از سوي سازمان بهداشت جهاني به عنوان يکي از هزار شهر سالم معرفي شده است. از قوچان، بايد سري به بخش باجگيران و دهستان دولتخانه بزنيد تا بتوانيد از روستاي رهورد و تپه هاي تاريخي آن ديدن کنيد. روستايي با يک شهر مدفون شده به نام "شهر زر" و ده ها اثر باستاني که از روزگار اشکانيان به جا مانده است.

 

رهورد روستايي است سرسبز با آب و هواي کوهستاني که در 35 کيلومتري شمال غربي شهرستان قوچان واقع شده است. اين شهرستان استان خراسان رضوي امسال از سوي.

به گفته کارشناسان، نام رهورد برگرفته است از ره ورد يعني راه گل (شقايق) که در ارديبهشت ماه نماي بهشتي واقعي را به خود مي گيرد يا به روايتي ديگر برگرفته از کلمه رهبر به علت شرايط حاکميتي تاريخي و سياسي جغرافيايي حاکم بر پيرامون خود است.

 

روستاي باستاني

وسط روستا تپه اي بلند از گل رس با حفره هاي باريک، راهها و اتاقهايي مجلل وجود دارد که بيانگر دوره هاي متوالي و طولاني مدت تاريخي شهر مدفون شده «شهر زر» يا «شهر فيروزه» بوده است. معماري و اشياء بدست آمده از اين تپه گوياي تمدني بسيار پيشرفته است.

سيري در تاريخ دولت اشکانيان و مرکزيت قوچان (آساک قديم) به عنوان قلب دولت اشکانيان نشان مي دهد که شهر زر جايگاه شخصيتهاي اصلي و خانواده حاکمان دولت اشکانيان بوده است.

 

20110115122058671_dsc010121.jpg

 

دور تا دور رهورد را حصار بلندي از تپه ها و کوه هاي بلند احاطه کرده است. تپه هاي اطراف طوري انتخاب شده اند که تسلط کامل براي حفاظت و ديدباني تپه مرکزي شهر زر را داشته باشند. در اين روستا تپه اي مدفون شده در ميان تپه هاي باستاني وجود دارد.

 

همچنين قرار گرفتن سردابه اي که تنها در زمان کشف حدود 50 جسد و خطوط حکاکي شده بر روي ديوارهاي آن شناسايي شد از ديگر شگفتيهاي اين روستا است اما متاسفانه در زمان کشف تپه مرکزي و تپه ها و آثار باستاني مجاور آن بسياري از اشياءعتيقه پيدا شده در آن منطقه توسط دلالان و کلاهبرداران با ارزانترين قيمت به موزه هاي اروپا قاچاق شدند و اکنون تعداد اندکي از آنها در موزه آستان قدس رضوي موجود است.

 

با وجود برخورداري روستا رهورد از جاذبه هاي مختلف تاريخي و سياحتي و واقع شدن آن در بهترين نقطه از شهرستان قوچان تا کنون از سوي سرمايه گذاران بخش گردشگري مورد توجه قرار نگرفته و اکنون در اين منطقه گردشگري هيچ اقامتگاهي اعم از هتل، هتل آپارتمان، متل و ... وجود ندارد.

 

20110115122058843_rah.jpg

 

«حيدرعلي»

اگر در دهه اول محرم گذارتان به رهورد بيفتد، مي توانيد يکي از قديمي ترين سنت هاي عزاداري کشور را در اين روستا ببينيد که شايد معروف ترين سنت و رسم اين روستا باشد. اين مراسم که به «حيدرعلي» معروف است، در صبح روز تاسوعا در محل مسجد روستا برگزار مي شود و در آن مردان و جوانان دور علم بزرگي که در ميانه ميدان نصب شده، دست چپ را بر شانه ها هم گذاشته و دايره بزرگي را تشکيل مي دهند و همه افراد به سمت راست حرکت مي کنند.

 

عزاداران در حرکت هاي موزون هم زمان 2ضربه برسينه مي زنند و در حالي که پاي راست خود را بالا مي آورند، ضربه سوم را بر روي ران مي زنند. يک نفر به عنوان ميدان دار که صداي رسا نيز دارد، دم مي گيرد و يک کلمه را ميدان دار و کلمه ديگر را سينه زنان مي گويند، مثلا کلمه «حيدر» را ميدان دار و کلمه «علي» را سينه زنان مي گويند و برعکس آن نيز گفته مي شود.از ديگر ذکرهايي که در اين مراسم گفته مي شود «حيدر- علي»، «حسن- حسين» ،«حسين-شهيد» و «امام- شهيد» است.

 

در اين مراسم که حدود 15 تا 20 دقيقه به طول مي انجامد، در ابتدا حرکات آهسته آغاز مي شود و کم کم سرعت مي گيرد و در شور نهايي يکي از عزاداران يا ميدان دار ذکر صلوات بر محمد (ص) مي گويد و سپس عزاداران با صداي بلند سه مرتبه «يا علي» يا «ياحسين» گفته و به چاووشي خواني مداح جمع گوش مي دهند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...