رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

شهرستان تفرش در200کیلومتری جنوب غرب تهران درمسیرراه تهران قم سلفچگان وتهران ساوه سلفچگان قراردارد

شهرتفرش درمنطقه ایمحصور بین کوهها میباشد که ازطریق گردنه گیان ونقره کمربه سایر راههای ایران متصل است

تفرش قدیم ازدومنطقه فم وطرخوران تشکیل شده وحول همین دومنطقه بسط وگسترش یافته ورمنطقه نیزشامل

چندمحله میباشد که برخی ازانها هنوزبافت قدیمی خودراحفظ کرده اند

تفرش به لحاظ دارابودن آب وهوای کوهستانی درفصل گرماآب وهوای بسیارمطبوع وخنکی داردکه بهمراه جاذبه های طبیعی وتاریخی وامامزاده های متعددهمه ساله پذیرای انبوه مسافران ازاقصی نقاط ایران میباشد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پيشنه تاريخي شهرستان تفرش:

 

محدوده فعلي تفرش جز متصرفات مادها ، هخامنشيان و اشكانيان بوده از دوره ساسانيان قبور حوض گونه زرتشتيان و بعض قلاع به يادمانده است و بعد از آن در زمان طاهريان و صفاريان و سامانيان و آل بويه و غزنويان نيز با وجود عدم وجود آثار ، جزو متصرفات آن به شمار مي رفته در دوره سلجوقيان نام تفرش به صورت طبرس رواج پيدا كرده وبرخي از بزرگان و علما خود رابه آن منسوب و مقلب نموده اند به طور مثال كنيه طبرسي ويژه رجال شيعه بوده و مورد اصلي آن نيز كتب اماميه است و اين انتساب با اين كه از عدد انگشتان دست تجاوز نمي كند، مشخص كننده نفوذ اماميه در تفرش و رواج آن از ديرباز است . در دوره خوارزمشاه تفرش دهستاني در محدوده اقليم عراق (اراک) بوده است و در فاصله سال هاي 740-838 در حدود متصرفات آل جلاير محسوب مي شده است.

 

از مغولان و تيموريان هيچ اثري در تفرش ديده نمي شود ولي تفرش در روزگار صفويه بويژه پادشاهي شاه عباس بزرگ رو به آباداني نهاده است ومردم تفرش با انجام خدمات برجسته در دستگاههاي حكومت صفوي نفوذ نمود تفرش در ايام سلطنت افشاريان تا سال 1218 جزو متصرفات ايشان بوده است تختگاه زنديان شيراز و خاك تفرش در آن روزگار جزء متصرفات آنان بوده است.

و در اين زمان مكتب خانه هاي متعددي در تفرش تاسيس شده كه نوجوانان در آن به فرا گرفتن مقدمات فارسي و تعلم قرا، مي پرداخته اند در دوران قاجاريه است كه مرداني از تفرش در كار سياست مملكت وارد مي شوند و در راه خدمت به ايران حتي از بذل جان خود نيز دريغ نمي ورزند باز در همين دوره است كهبه سبب توجه پادشاهان قاجار به منطقه روحانيان و علماي مذهب عده اي از سادات بني فاطمه تفرش در دستگاه حكومت رشد كرده تا جايي كه به مناصب بزرگ گمارده مي شوند و يكي از ويژگي هاي دوره قاجاريه گسترش مكتب خانه ها و تكثير و فراواني ميرزاها در تفرش آشتيان و فراهان است ولي روي هم رفته جامعه تفرش در دوره قاجاريه دهقاني ولي غير متحجر بوده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در سال 1316 خورشيدي كشور ايران از نظر جغرافيايي به ده استان تقسيم شد و سلطان ابان با شمول قصبه هاي تفرش فراهان، آشتيان و غيره به شهرستان تبديل و به نام اراك ناميده شد و تفرش تبديل به بخش گرديد تا بالاخره در سال 1342 تفرش با شمول بخشهاي فراهان، آشتيان، خلجستان، و نيز دهستان رودبار به شهرستان تبديل شد و با مشاركت مردم، خيابان هاي وسيع در مركز شهر ايجاد گرديد.

درباره وجه تسميه نام تفرش مردم را بر اين باور است كه تفرش در اصل گبرش بوده است و اين توجيه شايد بدين سبب است كه در سده هاي قبل و حتي صدر اسلام گبرها و زرتشتيان در اين جلگه و نقاط مجاور آن از جمله فراهان و آشتيان سكونت داشته اند در متون جغرافيايي اسلام گاهي نام تفرش طبس و يا طبرش آمده است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

معرفي دهستان هاي تابع شهرستان تفرش

 

الف: بخش مرکزي (تفرش)

1- دهستان بارزجان :

اين دهستان در شمال و در مجاورت شهر تفرش قرار گرفته و بيشتر روستاهاي اين دهستان در مناطقع كوهستاني واقع گرديده است بدليل كمي زمين در روستاها گذران زندگي اهالي از طريق باغداري و دامداري است محصولات كشاورزي علاوه بر مقادير كمي غلات و حبوبات ميوه هاي درختي است كه گردو و بادام در راس آنها قرار دارد واهالي مازاد توليد خود را به شهرستان هايي نظير قم صادر مي كنند وآب و هواي روستاها به دليل كوهستاني بودن سرد و زمستاني هاي طولاني بر منطقه حكمفرماست.

گر چه تردد در تعدادي از راههاي در فصول بارندگي بسختي صورت مي گيرد ولي وجود راههاي شوسه در حوزه دهستان ارتباط روستاها را مسير نمود نداشتن زمين كافي و آب و هواي سردسير موجب گرديده تا اهالي با زحمت و تلاش زياد به مشكلات فائق آمده و مايحتاج كشاورزي خود را تامين كنند.

 

2- دهستان خرازان :

يكي از دهستان هاي استثنائي است كه بدليل داشتن موقعيت جغرافيايي خاص و محدود بودن در ميان رشته ارتفاعات صعب العبور امكان دسترسي اهالي روستاهاي محصور در اين منطقه طبيعي تنها از سه راه به دنياي خارج وجود دارد كه عبور از هر سه راه به سختي امكان پذير مي باشد نام خرازان از گردنه اي به همين نام گرفته شده است.

 

3- دهستان رودبار :

كليه روستاهاي دهستان رودبار در منطقه اي كاملا" كوهستاني قرار گرفته و از گذشته دور اين محدوده بنام دهستان رودبار معروف بوده است ارتفاعات رفيع و صعب العبور كليه مناطق اين دهستان را در برگرفته كه به همين دليل روستاها داراي زمين كشاورزي كافي نبوده و روستائيان سرد و طولاني حاكم بر روستاهاست فعاليت هاي چشمگير اهالي موجب گرديده است كه اهالي خود توليدات مورد نياز كشاورزي خود را تهيه كنند ¸فرآورده هاي خشكبار را به شهرهاي همجوار صادر نمايند راههاي ارتباطي شوسه است كه در تعدادي از ان ها رفت و آمد در زمستان به سختي صورت مي پذيرد.

 

4- دهستان کوپناه

 

 

 

ب: بخش فراهان

1- دهستان فرمهين :

يكي از مهمترين دهستان هاي شهرستان تفرش است كه در دشت وسيع فراهان قرار گرفته و از دير باز بين اهالي منطقه به حاصل خيزي خاك و كثرت جمعيت اشتهار دارد و فراورده هاي كشاورزي روستاهاي اين دهستان حبوبات و غلات است كه مقادير زيادي از آن ها از منطقه صادر مي گردد راههاي روستائي كلا" شوسه بوده و اهالي براي تردد در آن ها با هيچ مشكلي مواجه نيستند، قاليبافي از رونق زيادي در بين روستاها برخوردار مي باشد و بافت كيسههاي حمام از كارهاي دستي زنان روستايي اين منطقه است و معروفيت خاصي داشته است.

 

2- دهستان فشك :

مركز اين دهستان روستاي فشك است كه يكي از روستاهاي آباد و پر جمعيت دهستان مي باشد كه از سابقه وجه تسميه نام اين روستا اطلاعاتي بدست نيامده است.

لینک به دیدگاه

فرهنگ اصطلاحات تفرش

 

آغاسته کردن :پر کردن

پتله:گندمپخته و دستاس شده

 

تنده گیره زرد الوی درشت

چقلی :شکایت

خسگول : مدفوع الاغ

گیلیوار : مار مولک

مزگو: هاون سنگی

واج رفتن:سرگرم شدن

ملیچ:گنجشک

سوک : کنج -گوشه

چپوش : بز نر

غلو : زیاد

زءیر : اسهال

رشمه : طناب

دارتک : دارکوب

دانگو : مغز بادام تلخ بو داده

خش خشک : اهسته اهسته

چپال : چپ دست

خسنک : بختک کابوس

پت : پوزه

بوا کور : جغد

قزقان : دیگ

اسدوم : انبر

اسگلیدن: پاره شد

لینک به دیدگاه

معرفي آب معدني آب گرّو

 

در لايه هاي زيرين منطقه تفرش، سفره هايي از آب معدني وجود دارد كه به صورت خودجوش از جاي جاي اين منطقه به سطح زمين جريان پيدا كرده اند.

اصلي ترين چشمه آب معدني تفرش به «آب گرّاب» يا «آب گرو» معروف است كه در 5 كيلومتري غرب شهر و در محلي به نام «تخته شور» قرار دارد. مجموعه اي از دهها چشمه كوچك ديگر تا شعاع چند صد متر «آب گرو» وجود دارد كه به آنها «آب قلَّك» مي گويند.

 

آب گرو

اين چشمه آب معدني در 5 کيلومتري شهرستان تفرش و بين روستاهاي کبوران و تراران از زمين خارج مي شود. اين ناحيه از رسوبات آبرفتي پوشيده شده است و در برخي نقاط زمينهاي دوره کرتاسه وائوسن تا ميوسن نيز ديده مي شود. آب همراه با گازکربنيک فراوان از زمين خارج مي شود.

اين آب از دسته آب هاي بيکربناته کلسيک و کلروره سديک بوده و از لحاظ ميکروبي داراي آلودگي است و قبل از مصرف بايد استخراج صحيح انجام شود.

نوشيدن اين نوع آبها باعث ازدياد ترشحات دستگاه گوارشي شده و به هضم غذا و تخليه معده کمک مي کند. همچنين باعث بهبود متابوليسم پروتيدها شده ، قند خون را پايين مي آورد و باعث دفع اسيد اوريک مي شود. استحمام در اين آبها، اثر تسکيني داشته و باعث انبساط عروق و ازدياد ادرار مي شود. آثار فارماکودینامیک چشمه :

1- افزایش جریان خون پوستی و قرمز شدن پوست .

2- پایین آمدن فشار خون ( به طور موقتی )

3- آهسته شدن نبض

4- تسکین عمومی بدن

5- افزایش ضرایب اکسیداسیون گوگرد

6- افزایش دفع ادرار

7- پایین آمدن قند خون و ادرار ( در بیماران مبتلا به قند )

خواص درمانی چشمه :

1- نوشیدن :

آشامیدن کمی از آب چشمه قبل از غذا ، کمک به هضم غذا و باعث ازدیاد ترشحات گوارشی می گردد ولی پس از غذا ، آشامیدن مقدار بیشتری از این آب ، دارای خاصیت تسکینی است و به تخلیه معده کمک می کند . این آب باعث ازدیاد مواد تشکیل دهنده صفراء شده و همچنین باعث تحریک انقباض های وزیکولر می گردد .

آشامیدن آب چشمه ، باعث بهبود متابولیسم پروتئید ها می شود . قند خون را پایین می آورد و دفع اسید اوریک را زیاد می کند . باید یاد آور شد که آب چشمه از نظر میکروبی دارای آلودگی بوده که قبل از مصرف بایستی تصفیه گردد .

2- استحمام :

استحمام در این آب اثر تسکینی داشته ، همچنین باعث باز و بسته شدن عروق می گردد . هنگام استحمام نبض کند می شود و میزان ادرار بالا می رود :79:

اين آب شبيه آب معدني رويات فرانسه مي باشد.

 

 

]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

چاه ديوانه

چاه آب فشاني در داخل شهر (واقع در پارك حكيم نظامي) وجود دارد كه هر چند وقت بكبار فوران مي كند. عمق اين چاه حدود 200 متر مي باشد و به قصد آب شرب شهر حفر شده بود. در اوايل حفر چاه، فوران آب 50 دقيقه و زمان استراحت 10 دقيقه بود. اما اكنون پس از گذشت 20 سال فاصله زماني فوران آب به يكبار در روز تقليل يافته است. اين آب فشان به «چاه ديوانه» معروف است. اين آب هاي معدني خوردني نيستند و فرمول شيميايي آنها بيكربانته كلسيك و كلروه سديك Ca(Hco3)2NaCl مي باشد و در هنگام جوشش با گاز CO2 همراه هستند. در جهان فقط يك آب معدني ديگر با اين مشخصات وجود دارد، آن هم چشمه رويا (Royat) در فرانسه مي باشد

لینک به دیدگاه

معرفي صنايع دستي تفرش

 

 

در زمانهاي قديم چيزي به نام صنايع دستي به مفهوم و مصرف امروزي وجود نداشت. بلکه شاغلين در حرفه هاي مختلف از روي ذوق و هنر استعدادي خود جنبه هاي زيباسازي به محصولات خود مي دادند. پس ريشه صنايع دستي را مي بايست در استادان مشاغل قديمي مختلف يافت که به منظور تامين روزي خود و خانواده و همچنين به منظور نياز مصرف کننده دست به توليد محصولات مي زدند. نه براي تزئين صرف و دکوراسيون.

مردم هر منطقه از روي وجود زمينه توليد و يا استعداد و شرايط جغرافيايي طبيعي محل سکونت خود دست به توليد محصولات مورد نياز زندگي خود مي زدند و براي جبران محصولات ديگري که دچار کمبود پان بودند به ناچار با برقراري ارتباط با ديگر مردم به عرضه محصولات مي پرداختند.

براي نمونه در قديم کرباس بافي و توليد کبريت جز محصولات اهالي روستاي کهک بود و براي عرضه اين محصولات به بسياري از نقاط دور و نزديک سفر مي کردند. همين موضوع باعث مي شد استاداني در حال رفت و آمد به ديگر مناطق باشند.

 

آهنگري

يکي از شاخص ترين استادان آهنگري که براي ساخت ابزار آلات کشاورزان از تفرش به منطقه رودبار سفر مي کرد مرحوم استاد اکبر حاجيان آهنگري مستعد و مبتکر بود که حتي با وجود بي سوادي وقتي پاي پياده به روستاهاي رودبار مي رفت و سفارش و يا بيعانه مي گرفت و ماهها بعد محصولات ساخته شده را براي تحويل به آنجا مي برد. اسامي همه افراد و تمامي حساب و کتابها را در حافظه خود نگاه مي داشت. استاد حاجيان بعدها يک کارگاه آهنگري ثابت در بازار ترخوران به راه انداخت و تا سن 83 سالگي به ساخت ابزاري مانند : انواع قيچي – داس- تبر- تيشه- کلنگ – شانه قالي بافي- انواع کارد و چاقو پرداخت. کاردهاي ساخت ايشان در سطح استان مرکزي معروف است. استاد حاجيان در آخرين ماه هاي عمر خود هم مجبور بود چکش سنگين بر آهن گداخته بکوبد زيرا حق و حقوقي به نام بازنشستگي براي چنين استادان بزرگي وجود ندارد.

 

گيوه دوزي

بدون کفش زير پا نمي توان به کار فعاليت پرداخت. استادان گيوه دوز زيادي در محله ترخوران (بازار) وجود داشتند و به توليد گيوه هاي محکم و دست و دوز مي پرداختند که جوابگوي کار کشاورزان در مزارع و بيابان باشد. استاد عباس فضلي از آخرين و بهترين گيوه دوزان تفرش محسوب مي شود.

 

تنور سازي

در هر خانه وجود يک تنور بسيار واجب بوده و خانه قديمي را نمي توان يافت که در آن تنوري نصب نشده باشد . فن ساخت تنور بسيار خاص و متقاوت بوده و با آن که از گل ساخته مي شود اما مراحل ساخت آن هيچ شباهتي به سفالگري ندارد. مر حوم استاد ولي اله قاسمي از آخرين و بهترين تنور سازان تفرش و يا حتي استان مرکزي بود و چقدر افسوس که اين اساتيد ماهر شاگردي ندارند که علم و هنر خود را به نسل هاي آينده انتقال دهند.

 

قاليبافي و گليم بافي

قاليبافي را مي توان گل سرسبد هنر ايراني دانست و در جهان به آن افتخار کرد. قاليبافي و گليم بافي در زمانهاي قديم در اين منطقه داراي رونق خاصي بود . در سه منطقه رودبار – تفرش – فراهان سه سبک و نقش متفاوت وجود داشت هرکدام داراي نقش انحصاري براي خود بودند مانند نش بازرجان – فيض آبادي و فراهان که داراي شهرت جهاني نيز هستند. اما افسوس که توليد و بافت قالي در اين سه منطقه تقريبا به صفر رسيد ه است.

مس

در استان مركزي از قديم حرفه مسگري رايج بوده است اما امروزه با روي كار آمدن ظرف هاي استيل، ملامين، بلور و چيني ، اين صنعت با ركود بسيار روبرو شده است.

در اراك به جز معدود استادان قديمي ، ديگر كسي به اين حرفه اشتغال نمي ورزد. اما در شهرستان تفرش اين حرفه به صورت ديگري جلوه كرده است: ساخت ظروف مسي فانتزي و كوچك.

اساس اين كار الگوبرداري از ظروف مسي بزرگ، مانند پارچ، آفتابه، سيني، ديزي، تاس، هاون و ديگر ظروف است و در ساخت آن كه مشتمل بر 30 قطعه هستند ابزار مخصوص، حوصله و دقت بسيار دخالت دارد.

اين ظروف خيلي كوچك خيلي سريع مورد استقبال مردم و گردشگران قرار گرفت و افراد مختلفي وارد بازار اين هنر شده و مشغول توليد و عرضه اين محصولات شدند. از اينجا بود كه اين محصولات جزو هنر اختصاصي صنايع دستي و اصلي ترين سوغات هنري تفرش شد. بيشترين سازندگان اين ظروف مسي جوانان و در پاره اي اوقات زنان هستند.

طرح ساخت ظروف مسي تزئيني و كوچك حدود 30 سال پيش (1355) توسط عبدالرضا كاظمي (همراه با برادر وي داوود كاظمي) هنرمندان ناشنواي تفرشي ابداع شده است.

هم اكنون اين هنرمند ناشنوا علاوه بر ساخت ظروف مسي ، به طراحي و ساخت وسايل قديمي مانند قفلهاي عهد قاجار، ترازو و قپان، كشكول و تبرزين، چراغهاي قديمي، سماور و درهاي قديمي مي پردازد. اين محصولات در شهرهاي اصفهان، تهران، زنجان، كرمان، مشهد و بسياري از شهرهاي ايران توزيع مي شوند. متاسفانه به دليل عدم وجود بسته بندي و نداشتن اسم و رسم، اين محصولات در هر شهري به هر نامي و با هر قيمتي به فروش مي رسد.

متاسفانه اين صنعت زيباي كهن به علت گراني مواد اوليه، نوسان بازار فروش و توجه ناكافي سازمان صنايع دستي ، رونق اوليه خود را به عنوان يك حرفه از دست داده و به حرفه اي تفنني و سرگرم كننده تبديل شده است. اين وظيفه ماست كه با حمايت ها و همفكري خود دست به اقداماتي بزنيم تا بتوانيم اين صنعت را به جايگاهي كه بايد داشته باشد برسانيم.

 

 

 

معرق با ساقه گندم

سرکار خانم بينا در حال حاضر مشغول به انجام اين هنر هستند و تابلوهايي را با استفاده از ساقه گندم تهيه مي نمايند.

 

خط و خوشنوسي از ديگر هنرهاي مردم تفرش بايد به خوشنويسي اشاره کرد که اساتيد و بزرگان زيادي را در اين زمينه داشته ايم.

 

ساير : سبد بافي - گلدوزي - كبريت سازي قديم - كيسه حمام

لینک به دیدگاه

آب‌انبار بلور

 

در محله فم تفرش، اثری به جا مانده از دوره قاجار است

آب‌انبار بلور در كوچه بلور محله فم تفرش واقع شده است. این بنا در نزدیكی تكیه زاغرم قرار دارد. این بنا برای تامین آب اهالی محل به ویژه در تابستان بوده است.

 

به‌سبب نبود سندی دال بر تاریخ بنای این آب انبار نمی‌توان تاریخ دقیقی برای آن در نظر گرفت؛ ولی با توجه به سبك و سیاق ساخت و بنای اطراف آن، به احتمال بسیار، بنای مورد نظر مربوط به دوره قاجار می‌باشد و تا دهه 1340 خورشیدی از آن استفاده می‌شده است و پس از انجام لوله‌كشی آب آشامیدنی در شهر مذكور به تدریج رونق افتاده است. بنا به قول اهالی سازنده بنا و بانی آن حلاج میرزا حسین ملقب به بلور بوده است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، سردر و راه پله پاشیر آب انبار در ضلع شمال شرقی بنا تعبیه شده است و در حد وسط هر یك از اضلاع غرب و شرق یك بادگیر بنا گردیده شده است و به جهت جلوگیری از ورود حیوانات و افراد متفرقه به محوطه آب انبار در سه سمت بام بنای فوق دیواری خشتی و گلی بنا شده است. 12 ستون، 18 جرز، 20 گنبد و همچنین 2 غلام گردش مخصوص هوا، اسكلت و فضای اصلی مخزن آب انبار را تشكیل مب دهد.

 

تمام جرزها و ستونهای آب انبار با تیرهای چوبی به یكدیگر كلاف كاشی شده‌اند یك راه پله جهت تشخیص میزان آب و نیز در مواقع ضروری جهت لایروبی و انتقال نقاله و رسوبات به بیرون استفاده می‌كرده‌اند و عمده مصالح بكار رفته در این شامل خاك، خشت، گچ، آهك، چوب، آجر و سنگ می‌باشد.

 

تزئینات این آب انبار شامل تزئینات آجری و نیز رسم بندی بر سردر ورودی پاشیر و همچنین در بخش فوقانی دو بادگیر بنا شده است.

 

سه صفت عمده معماری این بنا به ترتیب عبارتند از: 1- ساخت یك دستگاه گردش با پنج دهانه با فاصله‌های معین نسبت به هم در هر سمت شرق و غرب مخزن كه رابطه بین ساقه بادگیر و فضای مخزن به منظور هدایت و تقسیم برودت هوا و تهویه بوده است.

لینک به دیدگاه

غارهاي تفرش

 

اغلب غارهاي تفرش مربوط به دوران دوم زمين شناسي است كه منشا تشكيل آن در رگه هاي آهكي ذكر شده است.

سه غار اول اين ليست با فاصله كمي از يكديگر در دل كوه و بر فراز روستاي كوهين قرار دارند.

 

غارهاي شناخته شده عبارتند از

1- غار علي خورنده،

2- غار گاو خور

3- غار نويوئي يا نويوهي

4- غار پلنگ

5- غار دام دام تلخاب

6- غار امجك (كه در 2-3 سال گذشته شناسايي و مورد بازديد غارنوردان قرار گرفته است.)

 

غار علي خورنده

در فاصله 3 كيلومتري جنوب غربي تفرش و در ارتفاعات كوه نقره كمر معروف به خشه قرار دارد وبراي رسيدن به آن مي بايد از روستاي كوهين عبور نمود و از ديواره اي به طول تقريبي 15 متر است و شامل 3 بند مي باشد صعود كرد. وروديه غار با شيب ملايم به تالار اصلي كه در آن حوضچه هايي قرار دارد مي رسد. در طرف راست چاهي به عمق 5 متر واقع است كه به "حمامك" شهرت دارد همچنين حفره ديگري نيز در اين غار وجود دارد كه به "مسجدك" معروف است. در سقف و ديوار اين غار استلاكيت ها و استلاكميت ها مشاهده مي شود.

 

غار گاو خور

يا گوخل (خل در لهجه محلي به معني سوراخ است) اين غار با فاصله اي كمتر از دويست متر در همان مختصات غارعلي خورنده قرار دارد و تالاري بسيار بزرگ دارد كه به راهرويي به طول 100 متر منتهي مي شود و بعد از آن حوضچه غار قرار دارد.

 

غار امجك

<a href=narxcbp120axjnku64us.jpg' alt='narxcbp12

در منطقه رودبار و در ارتفاع 1900 متري از سطح دريا و در فاصله 63 كيلومتري شمال غربي تفرش بر فراز دره سلطان امجك قرار گرفته است. ورودي آن ديواره اي به طول 12 متر دارد كه براي ورود به آن بايد با كمك ابزار از اين ديواره گذشت. در آنجا نردباني به طول 10 متر ساخته شده و پس از فرود منطقه استلاكيت ها و استلاكميت ها قرار دارد كه به علت اينكه تاكنون كسي به آن دسترسي پيدا نكرده است بكر و دست نخورده باقي مانده و پايين تر از آن دهليزي با حوض پرآب ديده مي شود. همچنين دو ديواره به ارتفاع 7 متر و ديگري به ارتفاع 2 متر در مسير غار نوردان قرار مي گيرد و در انتها راهرويي با مجموعه بسيار زيبايي از گلفشنگ هاي سقف . ديوار، ما را به انتهاي غار كه زيستگاه خفاشان است هدايت مي كند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

عكس از زيبا دلان

لینک به دیدگاه

درختان معروف تفرش

تفرش به شهر گردو و بادام معروف است. درختان كهنسال چنار نيز در جاي جاي تفرش وجود دارند كه عمر آنها بعضا به هزار سال مي رسد. اين درختان معمولا در كنار مكان ها و بناهاي تاريخي واقع شده اند.

 

درخت چنار

بزرگترين چنار در كنار «مسجد جامع ششناو» و ديگري در روستاي «دينه گرد» يا «دينيجرد» در كنار بقعه عزيز پيغمبر(ص) قرار دارد كه 9 متر محيط و 8/2 متر قطر دارد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

درخت گردو

بزرگترين درخت گردو با محيط 6 متر و قطر 9/1 متر در روستاي تراران بالا (دلارام) قرار دارد. اين درخت داراي 5 شاخه اصلي است که هر يک خود به اندازه يک درخت تنومند است. و سالانه 15000 عدد گردو مي دهد، در صورتي كه يك درخت بزرگ گردو در سال حداكثر 3000 عدد گردو محصول مي دهد.

 

درخت چناروقف محله

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بامحیط7متروارتفاع13متردرکن� � ?رمسجدتاریخی وقف محله قراردارد

درخت چنار ميانده كه با بيش از 13متر ارتفاع دركنار تكيه محله ميانده قرار دارد

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...

سلام دوستان

 

 

ما یک سایت بزرگ ایرانگردی به منظور افزایش توریسم در ایران راه اندازی کردیم . این سایت دارای امکانات بیشماری خواهد بود . برای تکمیل سایت و پیشرفت سریع تر سایت احتیاج به کمک دوستان هستش . هر شهری که زندگی می کنید ، اطلاعات شما در مورد مکان های دیدنی اون شهر زیاد هستش . برای اینکه ما و دیگران با شهر شما بیشتر آشنا شوند و افزایش توریسم شهر شما زیاد بشه لطفا در فروم سایت ما ثبت نام کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تا از اطلاعات شما در سایت اصلی استفاده کنیم .

یکی از کارهایی که قصد انجام آم را داریم مشخص کردن مکان در نقشه به منظور دسترسی راحت تر گردشگران می باشد که بدون کمک شما امکانپذیر نیست . اگه اطلاعاتتون در مورد شهرتون زیاد هست و وقت کافی دارید می تونید مدیریت قسمت مربوطه روبه عهده بگیرید

 

 

site:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...