رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

غار خفاش همچنان ناشناخته

جام جم آنلاين: کارشناس مسائل گردشگري در استان ايلام گفت: غار خفاش به عنوان تنها غار خفاش کشور، يکي از پديده هاي نادر طبيعي است که تاکنون براي علاقمند به طبيعت گردي ناشناخته مانده است.

100863638631.jpg

به گزارش مهر، علي پور احمد در حاشيه بازديد از غار خفاش در شهرستان دهلران از توابع استان ايلام اظهار داشت: غار خفاش يکي از پديده هاي نادر طبيعي کشور و ميان کشورهاي منطقه است که حدود يک کيلومتر از چشمه هاي آبگرم شهرستان دهلران فاصله دارد.

وي بيان داشت: اين غار طبيعي حدود 265 متر طول دارد و داراي استالاکيتها و استالاکميتهاي فراواني است و ده ها گونه از خفاش دمدار- خفاش بال پهن در آن زندگي مي کنند و اين غار بسيار حائز اهميت است.

وي ادامه داد: فراواني خفاش در اين غار که تعداد آنها به ده ها هزار مي رسد باعث مي شود در هنگام غروب در زمان خروج اين خفاشان از غار که اغلب به صورت دسته هاي بزرگ انجام مي شود، فضاي جالبي را براي علاقمندان به طبيعت ايجاد کند.

پور احمد افزود: اين خفاشها مسير سه کيلومتري تا شهر را طي مي کنند و بعد از مدتي به محل غار باز مي گردند.

اين کارشناس با اشاره به اينکه در تاريخ آمده است که دهلران در کنار تپه تاريخي "علي کش" اولين مهد تمدن کشاورزي در غرب فلات ايران است، خاطرنشان کرد: اين غار به عنوان يکي از غارهاي مهم و دست نخورده جهان به عنوان اولين غار خفاش و مورد توجه گردشگران و محققان و دانشمندان قرار داشته است.

اين غار در سه کيلومتري شمال شرقي شهر دهلران در دامنه کوهي مشرف به دره و چشمه هاي آب گرم دهلران واقع شده است.

اين غار به علت زندگي ميليونها خفاش در داخل آن، به غار خفاش معروف شده است و خفاشهاي آن از نوع دم دار و بزرگ هستند.

اين غار دهليزهاي وسيعي دارد که عمق بعضي از قسمتهاي آن به 400 متر مي رسد و غار خفاش دهلران يکي از غارهاي تاريخي عصر غارنشيني است که بعدها به زيستگاه خفاش تبديل شده است.

موضوع مورد توجه اين غار وجود توده عظيم و ضخيم فضله خفاش در کف غار است که طي هزاران سال پديد آمده است و کشاورزان از آن براي تقويت زمينهاي زراعي استفاده مي کنند.

غار خفاش در فهرست آثار ملي ثبت شده و مورد حفاظت و مراقبت است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...