رفتن به مطلب

راهنمای خرید تلويزيون


ارسال های توصیه شده

راهنمای خرید تلويزيون

 

lcdيا led؟

 

تلويزيون از آن دسته وسايلي است كه در همه خانه‌ها وجود دارد و شايد بتوان گفت بهترين وسيله سرگرمي براي جمع كردن اعضاي خانواده دور هم است، اگر قصد خريد تلويزيون جديدي را داريد و از آن دسته افرادي هستيد كه قبل از خريد نكات مثبت و منفي محصولات مختلف را بررسي مي‌كنند، آنقدر با مدل‌ها و مارك‌هاي مختلفي مواجه خواهيد شد كه احتمالا گيج مي‌شويد. در اينجا شما را با چند مدل مختلف تلويزيون‌هاي موجود در بازار آشنا مي‌كنيم تا بتوانيد با آگاهي بيشتري به بازار برويد، مهم‌ترين نكته كه قبل از خريد تلويزيون بايد به آن توجه فراواني كرد، كيفيت تصوير است كه در اكثر مدل‌ها بسيار نزديك به هم است اما تفاوت‌هاي كمي نيز بين‌شان وجود دارد.

 

 

LCD چه فرقي با LED دارد؟

 

  • نوردهي

تلويزيون‌هايي كه با نام LED در بازار شناخته مي‌شوند از پنل LCD استفاده مي‌كنند و مهم‌ترين تفاوت LED با LCD‌هاي مرسوم تفاوت در نوع نوردهي است كه در LED‌ها نوع نوردهي پشتي است، البته قيمت بالاي LED‌ها نسبت LCD‌ها را نبايد فراموش كرد.

 

  • طول عمر

بسياري از شركت‌ها براي تلويزيون‌هاي LED خود طول عمر ميانگين 100هزار ساعت را درنظر گرفته‌اند. اين زمان بسيار زياد است و با توجه به اينكه مدت زمان زيادي نيست كه تكنولوژي LED وارد بازار شده و سابقه‌اي در اين زمينه ثبت نشده است نمي‌توان قطعي اظهارنظر كرد اما با توجه به نحوه توليد تصوير و نور پس زمينه، تلويزيون‌هاي LED طول عمر زيادتري نسبت به تلويزيون‌هاي LCD دارند.

 

  • مصرف برق

تلويزيون‌هاي LED كمي بيشتر از تلويزيون‌هاي LCD قديمي برق مصرف مي‌كنند. مصرف برق اين تلويزيون‌ها در حدود مصرف برق تلويزيون‌هاي پلاسماست. البته مصرف برق تلويزيون‌هايي كه با استفاده از LED‌هاي كار گذاشته شده در لبه پنل كار مي‌كنند (Edge lit) كمتر از تلويزيون‌هاي LCD است.

 

  • زاويه ديد

شركت‌هاي سازندهLCD‌هاي قديمي تلاش بسياري براي بهبود زاويه ديد كرده‌اند اما تا امروز بهترين زاويه ديدي كه داده‌اند نمي‌تواند زاويه‌هاي كمتر از 30 درجه از لبه تصوير را پوشش دهد اما در تكنولوژي تلويزيون‌هاي LED اين مقدار بسيار بهتر شده است تا حدودي كه در اين زمينه (زاويه ديد) با تلويزيون‌هاي پلاسما رقابت مي‌كند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

LG LCD

 

 

  • تلويزيون 3 بعدي بدون قاب

همراه با خريد اين تلويزيون 2 عينك مخصوص تماشاي تصاوير 3 بعدي با امكان نگهداشتن شارژ بيش از 20 ساعت نيز به شما داده مي‌شود تا بتوانيد بدون صرف هزينه اضافي فيلم‌هاي 3 بعدي خود را ببينيد. طراحي اين تلويزيون نيز در نوع خود ويژه است چون بدون قاب بوده و ضخامت بدنه آن كمتر از 3 سانتي‌متر است .

 

  • حدود قيمت 55 اينچ: 5 ميليون تومان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

SHARP LED

 

 

  • زاويه ديد وسيع

اين تلويزيون مجهز به پنل LED ژاپني بوده و زاويه ديد آن نسبتا وسيع است. در اين پنل‌ها، LED‌هاي زمينه در كل نقاط پنل پخش شده‌اند و در نتيجه تصاوير كيفيت بهتري خواهند داشت؛ درحالي‌كه در تلويزيون‌هاي LED ديگر كه به LED حاشيه‌اي معروفند، LED‌ها فقط در كناره‌هاي پنل هستند و به‌دليل ‌وجود نداشتن LED در مركز پنل، تصاوير كنتراست ضعيف‌تري دارند.

 

  • حدود قيمت04اينچ: يك ميليون و 006 هزارتومان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

SHARP LED

 

 

  • صفحه كليد لمسي روي تلويزيون

در اين مدل تلويزيون افزودن رنگ زرد به 3 رنگ اصلي صفحه نمايش(قرمز، سبز و آبي) پيكسل‌هاي رنگي پنل بسيار افزايش يافته است كه اين امر باعث ايجاد طيف رنگي وسيع‌تر و ارائه تصاوير با رنگ‌هاي نزديك به واقعيت مي‌شود. همچنين اين مدل داراي قابليت پخش فرمت Divx به‌صورت HD، صفحه كليد لمسي روي تلويزيون و. . . است.

 

  • حدود قيمت46 اينچ:4 ميليون تومان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

SONY LCD

 

 

  • داراي سيستم كاهنده نويز

اين مدل تلويزيون داراي سيستم كاهنده نويز تصوير MPEG است يعني از ايجاد نقاط لكه مانند در اطراف زيرنويس‌ها جلوگيري كرده و پارازيت‌هاي ايجاد شده در تصاوير به‌خصوص در صحنه‌هاي با سرعت زياد را به كل از بين مي‌برد، همچنين داراي موتور براويا 3و قابليت پخش USB براي عكس، موسيقي و فيلم است.

 

  • قيمت32 اينچ: حدود 500 هزار تومان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

SAMSUN G LED

 

 

  • تصوير كاملا HD

اين تلويزيون با تصوير 2 مگاپيكسل FULL HD 1080 داراي كيفيت بسيار خوبي بوده و دقت و وضوح آن‌ 2 برابر تلويزيون‌هاي HDTV معمولي است. رنگ‌ها در اين تلويزيون به‌خوبي نشان داده مي‌شوند و حتي خطاهاي برنامه‌هاي تهيه شده با وضوح استاندارد را نيز تصحيح مي‌كنند.

 

  • قيمت40 اينچ: حدود يك ميليون تومان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

Panasonic LCD

 

 

  • صرفه‌جويي در مصرف برق

اين روزها همه سعي مي‌كنند تا حد امكان در مصرف انرژي‌‌ها صرفه‌جويي كنند، شما با اين تلويزيون مي‌توانيد تا حد زيادي در مصرف برق صرفه‌جويي كنيد، اين مدل مصرف برق را به‌طور تقريبي تا 35درصد كاهش مي‌دهد. همچنين مي‌توانيد كارت حافظه دوربين خود را در تلويزيون قرار دهيد و تمام عكس‌هاي آن را به راحتي تماشا كرده و حتي به آنها يادداشت شخصي نيز اضافه كنيد.

 

  • قيمت42 اينچ:حدود يك ميليون و 400 هزار تومان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

چگونه يك تلويزيون خوب بخريم؟

 

مهم‌ترين نكته‌اي كه توانايي شما را در خريد يك تلويزيون مشخص مي‌كند، مبلغي است كه مي‌توانيد براي خريد يك تلويزيون هزينه كنيد؛ در واقع اين مسئله تمام موارد ديگر به‌خصوص اندازه تلويزيون را تحت شعاع قرار مي‌دهد. پس اول هزينه خود را درنظر بگيريد و سپس به بازار برويد.

 

 

  • چگونه اندازه تلويزيون سنجيده مي‌شود

سايز يا اندازه صفحه نمايش كه با واحد اينچ مشخص مي‌شود، طول قطر تلويزيون است، در حال حاضر تلويزيون‌هاي LCD از اندازه 26 اينچ تا 108 اينچ توليد شده‌اند. اندازه صفحه نمايش مهم‌ترين نكته هنگام خريد يك تلويزيون محسوب مي‌شود كه تعيين‌كننده قيمت، كيفيت و بسياري ديگر از نكات است. اندازه صفحه نمايش خود را با توجه به اندازه اتاق خود انتخاب كنيد، تلويزيون خيلي بزرگ در يك اتاق كوچك كاملا آزاردهنده است مثلا بهترين فاصله براي نشستن جلوي يك تلويزيون ۵۰ اينچي حدود 5/2 متر است كه البته در فاصله‌هاي دورتر هم به سادگي تمام جزئيات را قابل ديدن است. اما لذت تماشاي تلويزيون در فاصله‌هاي دورتر كم مي‌شود.

 

  • كنتراست چيست؟

كنتراست به عبارت ساده ميزان تفاوت بين روشن‌ترين و تاريك‌ترين رنگ است كه صفحه نمايش قادر به نمايش آن است. هر چه اين مقدار بيشتر باشد تلويزيون توانايي نمايش سطح رنگ بيشتر و تصاوير شفاف‌تري را دارد.

 

  • به ورودي‌ها دقت كنيد

داشتن مجموعه ورودي‌هاي كامل به شما اطمينان مي‌دهد هر دستگاهي را هر چند قديمي يا جديد مي‌توانيد به تلويزيون خود متصل كنيد. دستگاه‌هاي جديد و كنسول‌هاي بازي از ورود HDMI براي انتقال اطلاعات بهره‌مند هستند بنابراين سعي كنيد تلويزيوني كه مي‌خريد حداقل 2 ورودي HDMI داشته باشد. اگر هم برخي اوقات مي‌خواهيد كامپيوتر خود را به تلويزيون وصل كنيد داشتن ورودي DVI يا VGA به شما كمك مي‌كند. وجود اسلات كارت‌هاي حافظه و پورت USB هم مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

 

  • گارانتي

مسئله گارانتي در مورد تلويزيون‌ها بسيار مهم است. هميشه تلويزيون‌ها را از نمايندگي‌هاي معتبر و با گارانتي معتبر خريداري كنيد تا بعدا پشيمان نشويد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

LED بهتر است یا LCD؟

led.jpg

نكته جالب اينجا است كه برخي از شركت‌هاي معتبر جهان توانسته‌اند با استفاده از عنوان ال.‌اي.‌دي به سود سرشاري دست پيدا كنند و اين در حالي است كه محصول آنها در واقع ال.‌اي.‌دي نبوده است!

 

اين روزها بازار لوازم خانگي جهان و به تبع آن ايران آماج هجوم كالاهاي مختلف بوده و هر يك از شركت‌هاي صنعتي و توليدي جهان در رقابت با ساير شركت‌ها سعي مي‌كنند مدل‌هاي جديدي را روانه بازار كشورمان كرده و مشتريان را به سمت خود جلب كنند، با نگاهي به انواع و اقسام كالاها به ويژه در حوزه لوازم خانگي مي‌توان متوجه شد كه شركت‌هاي فعال در اين عرصه به طور متناوب مدل‌هاي جديد خود را روانه بازار كرده و هر روز در پي افزايش سهم خود در بازارهاي جهاني هستند.

 

در اين بين شركت‌هاي جهاني علاوه بر ايجاد تغييراتي در مدل‌هاي جديد خود سعي مي‌كنند قيمت اين محصولات را نيز تا جايي كه امكان دارد، ثابت باقي نگه دارند كه اين موضوع باعث جذب مشتريان بيشتري مي‌شود، به‌گزارش ايسنا، اما طي يكي دو سال‌ اخير يكي از محصولاتي كه تبليغات زيادي روي آن انجام شده، تلويزيون‌هاي ال.‌اي.‌دي (LED) است. نوعي از تلويزيون كه نسل بعد از ال.‌سي.‌دي (LCD) محسوب مي‌شود.

 

در مورد تلويزيون‌هاي ال‌.سي.‌دي تاكنون صحبت‌هاي زيادي شده، اما در مورد تلويزيون‌هاي ال.‌اي.‌دي كمتر، بد نيست در اين بين سري به دنياي تلويزيون‌هاي ال.‌اي.‌دي زده و به طور مختصر با اين نوع تلويزيون‌ها آشنا شويم.

ال.‌اي.‌دي مخفف عبارت ديود تشعشع نور (Light-Emitting Diode) است. نمايشگرهاي ال.‌اي.‌دي آن دسته از نمايشگرها هستند كه از ديودهاي نورافشان براي نمايش تصاوير استفاده مي‌کنند و اين دسته از نمايشگرها در اندازه‌هايي بسيار بزرگ و در مکان‌هايي خاص کاربرد دارند.

با اين وجود بايد سوال كرد كه چرا اين ديودهاي نورافشان تحت عنوان تلويزيون به خانه‌ها يا محل كار افراد راه يافتند؟ نكته جالب اينجا است كه برخي از شركت‌هاي معتبر جهان توانسته‌اند با استفاده از عنوان ال.‌اي.‌دي به سود سرشاري دست پيدا كنند و اين در حالي است كه محصول آنها در واقع ال.‌اي.‌دي نبوده است!

به عنوان مثال يكي از شركت‌هاي كره‌‌اي با سري جديد ال‌.سي.‌دي‌هاي خود که از ال.‌اي.‌دي براي روشن‌سازي صفحه بهره مي‌گيرند، توانسته سهم مناسبي را در بازار به‌دست آورد. اين در حالي است كه اين نوع تلويزيون‌ها ال.‌اي.‌دي نيستند.

 

همين موضوع اعتراض‌هايي را نيز نسبت به نحوه تبليغات اين شركت برانگيخته است ، يک ديود نورافشان يا همان ال.‌اي.‌دي هم‌اكنون بسيار بزرگ‌تر از آن است که بتواند جايگزين يک پيكسل به عنوان مثال در تلويزيون خانگي شود.

ساخت تلويزيون ال.‌اي.‌دي در مجموع پرهزينه‌تر از تلويزيون‌هاي كنوني بوده و قيمت آن‌ نيز حدود دو برابر همتاي خود يعني ال‌.سي‌.دي موجود در بازار و حتي پلاسما است.

تاكنون نمايشگرهاي ال‌.سي‌.دي از لامپ‌هاي فلورسنت براي روشن‌سازي صفحه استفاده مي‌كردند. استفاده از اين لامپ‌ها مشکلاتي را به همراه داشت كه از جمله آنها مي‌توان به نبود قابليت نمايش رنگ مشکي به‌طور کامل و عميق اشاره کرد، چرا که لامپ‌هاي فلورسنت هميشه روشن بوده و مقداري نور از آنها رخنه مي‌کند.

 

فقدان قابليت نمايش اين رنگ به طور عميق موجب افت وضوح تصوير مي‌شود. همچنين فقدان طيف وسيعي از رنگ‌ها در فلورسنت‌ نيز اشباع رنگ را محدود مي‌كند. اين مشكلات باعث شد تا صنعت صوتي و تصويري جهان به سمت به‌كارگيري فن‌آوري جايگزين جديدي جهت روشن‌سازي صفحه‌اي ال‌.سي‌.دي سوق داده شود و آن چيزي نبود جز استفاده از ال.‌اي.‌دي.

تلويزيون‌هاي ال.‌اي.‌دي در هر صورت ميزان برق کمتري نسبت به آن دسته از ال‌.سي.‌دي‌ها که به لامپ‌هاي فلورسنت مجهزند، مصرف مي‌کنند.

 

تلويزيون‌هاي ال‌.سي‌.دي که از ال.‌اي.‌دي براي روشن‌سازي صفحه بهره مي‌گيرند، از چهار جنبه نسبت به ال‌.سي.‌دي‌هايي که از فلورسنت براي انجام اين كار استفاده مي‌کنند، برتر هستند:

 

- توليد تصويري شفاف و واضح‌تر و نيز تيرگي عميق‌تر (فقط در نوع دوم نه Edge LED)

- باريکي قابل توجه عرض نمايشگر نوع اول يا Edge LED

- مصرف برق کمتر

- ارائه طيف رنگ وسيع‌ تر

 

يادآوري مي‌شود كه نخستين تلويزيوني که از ال.‌اي.‌دي در بخش پشتي خود براي روشن‌سازي استفاده مي‌کرد، توسط شرکت سوني در سال 2004 ميلادي معرفي شد.

همچنين بايد به اين نكته توجه كرد كه وضوح تصوير يک تلويزيون ال.‌سي.‌دي که براي روشن‌سازي صفحه از ال.اي.‌دي‌هاي تعبيه شده در پشت خود بهره مي‌گيرد، به مراتب بالاتر از آن نوع است که ال.‌اي.‌دي‌ها را در پيرامون خود جاي داده است.

 

وضعيت توليد ال.‌اي.‌دي در ايران

 

بازار صوتي و تصويري ايران نيز چند سالي مي‌شود كه مهمان ال.‌اي‌.دي‌هاي توليد داخل يا وارداتي است.

به گفته محمدرضا شهيدي، دبير انجمن توليدكنندن لوازم صوتي و تصويري، در سال گذشته تنوع توليد تلويزيون در كشور به 140 مدل رسيد و همچنين از كل تلويزيون كشور در سال گذشته 80 درصد مربوط به ال‌.سي‌.دي و ال.‌اي.‌دي و 20 درصد آن مربوط به تلويزيون‌هاي لامپي بود.

وي همچنين معتقد است كه سطح فن‌آوري به كار رفته در توليد تلويزيون‌هاي ال‌.سي‌.دي فرق چنداني با تلويزيون‌هاي ال.‌اي.‌دي ندارد و معمولا محصولات جديدي كه در شركت‌هاي خارجي به توليد مي‌رسند، بعد از گذشت سه تا چهار ماه وارد ايران مي‌شوند.

لینک به دیدگاه
سلام

 

تفاوت تلوزیون های پلاسما و led چیه؟

LCD یا پلاسما مسئله این است!

کارت بانکی تان را برداشته و برای خرید یک تلویزیون صفحه تخت درست و حسابی به فروشگاه لوازم صوتی و تصویری می روید. بعد از ورود به فروشگاه تازه مشکل شروع می شود، حال باید بین تلویزیون های ال سی دی و پلاسما دست به انتخاب بزنید! به راستی کدامیک بهتر است و نیاز مرا برآورده می کند؟ حتی اگر بخواهیم مساله را سخت تر کنیم، باید پای تلویزیون های ال ای دی را هم به این بازی باز کنیم . اما ترجیح می دهم در جای دیگری به آن بپردازم و شما را برای خرید تلویزیون جدید ناامید نکنم.

 

اگر بخواهیم منصفانه به دو گروه درگیر در این ماجرا نگاه کنیم، هر یک از این استانداردها دارای مزایا و معایبی هستند که هنگام انتخاب باید مورد توجه قرار گیرند و هیچ یک از آنها را نمی توان کامل و بی عیب دانست. فقط هنگام خرید باید نیازهای مان و نسبتش با جیب مان را سبک و سنگین کنیم و مناسب ترین انتخاب را داشته باشیم.

 

تفاوت های میان تکنولوژی پلاسما و ال سی دی

 

صفحات پلاسما و ال سی دی ممکن است در ظاهر شبیه هم باشند، اما شکل ظاهری و میزان ضخامت را می توان پایان شباهت این دو تکنولوژی دانست. نمایشگرهای پلاسمایی همانگونه که از نامشان بر می آید ، شامل شبکه ای از سلول های کوچک حاوی پلاسمای گازی است که با ولتاژ الکتریکی مشخصی برای ایجاد تصویر تحریک می شوند. نمایشگرهای ال سی دی (liquid crystal display یا صفحه نمایش کریستال مایع) از حجم فشرده ای از کریستال مایع تشکیل شده اند که فضای بین دو صفحه شیشه ای را پر کرده. در اینجا تصاویر توسط سطوح گوناگون شارژهای الکتریکی که بر روی کریستال مایع اعمال می شود به وجود می آیند.

 

آیا میان کیفیت تصویر تلویزیون های سی آر تی معمولی با تلویزیون های پلاسما و ال سی دی تفاوت خاصی قابل مشاهده است؟

 

برای مصرف کنندگان اینکه چه اتفاقاتی در پشت پرده تولید تصویر تلویزیون می افتد اصلا اهمیتی ندارد. بلکه موضوع مهم چگونگی ایفای نقش این ابزار در نمایش بی عیب و نقص تصاویر است. از این دیدگاه هر دوی تلویزیون های پلاسما و ال سی دی تصاویر عالی و جذابی تولید می کنند. البته هنوز هم ممکن است برخی عاشقان سینمای خانگی و خوره های بازی را بیابید که معتقدند سی آر تی ها تصویر بهتری دارند. هرچند که با تولید پلاسماهای جدید و پیشرفت های کیفی ال سی دی با استفاده از تکنولوژی ال ای دی بک لایت دیگر این گونه صحبت ها کم لطفی و متعصبانه به نظر می رسند.

 

ما در مقام مقایسه این دو تکنولوژی افرادی که به شکل حرفه ای از سینمای خانگی استفاده می کنند، معتقدند که کیفیت پلاسما یکی دو پله بهتر از ال سی دی است و به قول معروف یک سر و گردن بالاتر است. دلیل این امر هم در اینجا است که تلویزیون های پلاسما رنگ سیاه واقعی تر و تیره تری را نسبت به ال سی دی ها نمایش می دهند و این تفاوت باعث می شود در سکانس های تاریک فیلم جزئیات و کنتراست بهتری را شاهد باشیم. ماهیت فناوری ال سی دی اینگونه است که نوری از پشت لایه های شیشه ای به آن می تابد تا تصویر تولید شود و همین امر هم باعث می شود که ال سی دی ها هیچگاه به تاریکی حقیقی دست نیابند. زیرا در تاریک ترین صحنه ها هم باز مقدار کمی نور از میان پیکسل های تصویر به بیرون نشت می کند. البته این نقیصه در نسل های جدید ال سی دی رو به بهبود است.

 

مزایای پلاسما نسبت به ال سی دی

 

علاوه بر کنتراست بهتر به دلیل قابلیت نمایش رنگ سیاه عمیق تر، تلویزیون های پلاسما نسبت به ال سی دی ها زاویه دید بهتری دارند. زاویه دید یعنی اینکه شما در چه موقعیتی از فضای ۱۸۰ درجه ای جلوی صفحه بنشینید و بدون کاهش کیفیت و یا تغییر رنگ بتوانید تصاویر را ببینید. این زاویه در ال سی دی ها مقداری کوچک تر از پلاسما است و از دو طرف تصویر چندان مناسبی را نمی توان دید. البته این زاویه روز به روز در حال باز شدن است و برخی از ال سی دی هایی که به تازگی به بازار ارائه شده اند زاویه دیدی همانند پلاسماها دارند. پلاسماها همچنین رنگ های روشن تر و شفاف تری را به نمایش می گذارند. این ایراد ال سی دی باز هم به همان نشت نور از پشت لایه کریستال مایع برمی گردد که میزان اشباع رنگ ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

برخی صاحب نظران هم عقیده دارند که بعضی ال سی دی ها تصاویر را کمی محو و تار نمایش می دهند، که این مورد در صحنه های پرسرعت فیلم ها و یا برنامه های ورزشی بیشتر قابل تشخیص است. البته این صحبت را بیشتر در خصوص نسل های قبلی ال سی دی می توان پذیرفت و ال سی دی های جدید چنان تغییر و تکامل معنی داری را پشت سر گذاشته اند که تفاوت های اینچنینی آنها با پلاسما بسیار ناچیز شده است. با کم شدن زمان پاسخگویی پیکسل ها (که با میلی ثانیه سنجیده می شود) چنان تصاویری در صحنه های اکشن به شما نشان داده می شود که باورش هم برای تان سخت است.

 

بزرگترین مزیت تلویزیون های پلاسما نسبت به پسرعموهای ال سی دی شان قیمت ارزان تر آنها است، به خصوص که در تلویزیون های صفحه بزرگ این قیمت بیشتر محسوس و قابل لمس است. با توجه به رزولوشن و کیفیت تصویر، هنوز تلویزیون های پلاسما به راحتی پشت ال سی دی های هم قیمت شان را به خاک می مالند. در بازار بسیاری از کشورها امروزه تلویزیون های پلاسما در اندازه های ۴۲ تا ۷۰ اینچ ارائه می شوند. مثلا یک پلاسمای ۴۲ اینچ با رزولوشن 1020x768 تقریبا ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار قیمت دارد. و حتی ممکن است یک پلاسمای ۳۲ اینچ را با قیمتی زیر ۸۰۰ دلار هم پیدا کنید. اما مطمئنا برای ال سی دی های اینچنینی باید مبالغ بالاتری را بپردازید، هرچند که این تفاوت روز به روز کمتر و رقابت بیشتر می شود.

 

مزایای ال سی دی نسبت به پلاسما

 

ال سی دی ها نسبت به پلاسماهای هم اندازه شان معمولا رزولوشن تصویر بالاتری دارند، که این به معنی تعداد پیکسل بیشتر در صفحه است. ال سی دی همچنین نسبت به صفحات پلاسما برق کمتری مصرف می کند. برخی از مدل های جدید ال سی دی حتی کمتر از نصف پلاسماهای هم گروه شان مصرف انرژی دارند.

 

از نظر جثه هم ال سی دی ها از پلاسماهای هم اندازه شان سبک تراند و همین امر جابجایی و نصب آنها روی دیوار را راحت تر می کند. یکی از دلایل این امر استفاده از پلاستیک در ساخت صفحه محافظ بیرونی ال سی دی ها است. در صورتی که در تلویزیون پلاسما این صفحه باید از شیشه ساخته شود.

 

برخی خبرگان در زمینه ال سی دی هم عقیده دارند که طول عمر ال سی دی ها بسیار بیشتر از صفحات پلاسما است. البته این نظر بیشتر در خصوص نسل های اولیه پلاسما صحیح بود که پس از ۲۰ هزار ساعت کار نیمی از روشنایی اولیه شان را از دست می دادند. اما بسیاری از پلاسماهای موجود در بازار طول عمری تقریبا برابر با ال سی دی و در حد ۶۰ هزار ساعت دارند. با یک حساب ساده متوجه می شوید که این زمان یعنی اینکه شما می توانید برای ۷ سال متوالی ۲۴ ساعته از تلویزیون تان استفاده کنید.

 

از نظر کیفیت هم ال سی دی ها بالاخره در یکی دو سال اخیر با معرفی تکنولوژی LED Backlight تقریبا خودشان را به پلاسما رساندند. در این فناوری به جای استفاده از لامپ های فلورسنت از یک مجموعه نور ال ای دی استفاده می کنند. از نور ال ای دی هم به دو روش استفاده می شود: مستقیم و کناری. مسلما استفاده از روش مستقیم بسیار بهتر است، زیرا به تولیدکنندگان این امکان را می دهد که هنگام لزوم نور بخش هایی از تصویر را خاموش کنند که این به معنی کنتراست و وضوح تصویر بیشتر است. در روش کناری هم همانگونه که از نامش پیدا است، از گروهی ال ای دی در اطراف صفحه نمایش استفاده می شود. این نور سپس با استفاده از تعدادی آینه به طور یکنواخت در تمام صفحه پخش می شود، که بسیاری از کارخانه ها هم از همین روش استفاده می کنند. امسال هم باید منتظر استفاده بیشتر از ال ای دی در صفحات نمایش و کیفیت بهتر تصاویر باشیم، اما یادمان باشد که آن را با OLED ها که یک دسته جدا در شاخه صفحات نمایش هستند اشتباه نگیریم!

 

ممکن است شما چیزهایی در خصوص سوختگی صفحات پلاسما شنیده باشید. چیزی که به طور معمول در صفحات ال سی دی دیده نمی شود. این سوختگی صفحه هنگامی صورت می گیرد که یک تصویر ثابت برای مدت زمان طولانی روی صفحه نمایش داده شود، در نتیجه شبه آن تصویر همانند روحی سرگردان روی صفحه باقی می ماند که در اصطلاح از آن با عنوان سوختگی صفحه یاد می کنند. البته در پلاسما های امروزی این مورد کمتر به چشم می خورد که آن را باید ممنون فناوری تازه تر و امکاناتی از قبیل Screen Saver باشیم، اما به هر حال سوختگی صفحه نمایش هنوز یکی از اتفاقات دردناکی است که ممکن است برای صاحبان پلاسما به وقوع بپیوندد. خب، البته در پلاسماهای امروزی این مسئله فقط چند روز باعث دردسر در تماشای برنامه های مورد علاقه تان می شود و به مرور از بین می رود.

 

با این تفاسیر، در حال حاضر کدام یک برای من مناسب تر است؟ ال سی دی یا پلاسما؟

 

گر تصمیم دارید برای خرید یک تلویزیون صفحه بزرگ (منظورم بالای ۵۰ اینچ است) به فروشگاه مراجعه کنید، مناسب ترین انتخاب تان پلاسما خواهد بود. با انتخاب پلاسما دست شما برای خرید های گنده تر با هزینه کم کاملا باز است تا حسابی بتوانید در بین دوستان و آشنایان خودی نشان دهید! اگر چه ال سی دی رزولوشن بهتری را در اختیار شما می گذارد، اما پلاسما هنوز از لحاظ کیفیت تصویر روی سکوی بالایی ایستاده است و به شما لبخند می زند. البته نکته دیگری که در تصمیم گیری شما بین پلاسما و ال سی دی حتما باید مورد توجه قرار گیرد، وجود تیونر دیجیتال HD داخلی است. زیرا هنوز برخی تلویزیون ها فقط دارای تیونر آنالوگ هستند که با این صفحه بزرگ کیفیت چندان مناسبی را برای تماشا نخواهید داشت.

 

گر قصد انتخاب تلویزیونی در اندازه کوچکتر دارید (۱۷ تا ۴۲ اینچ) تنها راهی که یک محصول خوش قیافه و خوش فرم را که با سلیقه تان جور باشد به خانه ببرید، خرید یک ال سی دی است. و باعث خوشحالی خریداران است که ال سی دی ها امروزه پایین ترین قیمت تاریخ تولید و فروش خود را دارند.

 

البته در خصوص نوع و محل استفاده تلویزیون هم جای بحث فراوانی است، اینکه می خواهید از آن در محیط روشن و معمولی خانه استفاده کنید یا اینکه یک محیط تاریک و سینما مانند را ترجیح می دهید؟ خرد جمعی اینگونه حکم می کند که ال سی دی به خاطر سیستم نور پشتی اش برای استفاده در روز و محیط های روشن مناسب است و پلاسما به دلیل اینکه در صفحه جلویی اش از شیشه استفاده می کند برای یک سینمای خانگی تاریک کاربردی تر خواهد بود. با این حال محصولاتی مانند پلاسماهای صفحه مات پایونیر و ال سی دی های تولید شده با تکنولوژی ال ای دی بک لایت با کیفیت تیرگی مناسب، تمام این محاسبات را به هم ریخته اند. پس بهتر است اینگونه بگوییم که برای محیط های تاریک پلاسما بهترین گزینه است و همچنین پلاسمای با پوشش مات و ضدانعکاس نور وسیله ای همه فن حریف خواهد بود.

لینک به دیدگاه
سلام

 

تفاوت تلوزیون های پلاسما و led چیه؟

اگه حوصله خوندن مطالب فوق رو ندارید خلاصه اش این میشه

 

تلویزیون پلاسما همانگونه که از نامشان بر می آید ، شامل شبکه ای از سلول های کوچک حاوی پلاسمای گازی است که با ولتاژ الکتریکی مشخصی برای ایجاد تصویر تحریک می شوند.و led در اصل همان lcd است که در آن برای روشن کردن صفحه نمایش از سلولهای led استفاده شده است

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...