رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

موقعیت جغرافیایی این شهر در درازای ۴۸ درجه و ۱۷ دقیقه و پهنای جغرافیایی ۳۰ درجه ۲۰ دقیقه و با بلندای ۳ متر از سطح دریا و با پهناوری ۲۷۹۶ کیلومتر مربع است.

جمعیت شهر آبادان طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۱۷٬۹۸۸ نفر و جمعیت نسبی در هر کیلومتر مربع ۱۷۱ نفر است که بخش عمده‌ای از جمعیت آن را ایرانیان عرب تشکیل می‌دهند.درمناطق روستایی جمعیت اعراب چیزی در حدود ۱۰۰% می‌باشد.

 

 

تاریخچه شهر

در سال ۱۳۱۴ طی مصوبه شورای وزرای وقت نام آبادان رسمی شدبخشی از جزیره آبادان در دوره ساسانیان بهمن اردشیر خوانده می‌شده‌است که نام رود بهمنشیر یادگار آن نام کهن است.اوپاتان نیز که نام کهنتر آبادان است امروز بیشتر زیب شرکتها و سازمانها در شهر آبادان است.به دلیل وجود زیارتگاه کوچکی که ادعا می‌شود خضر نبی در آن دیده شده‌است گاهی به این منطقه نام مذهبی جزیرةالخضر هم داده شده‌است.

در نزهت القلوب حمدالله مستوفی آبادان مرز آخر ایران زمین در جنوب غرب معرفی می‌شود و در گذشته دور نیز آبادان را آخرین شهر ایران می‌دانستند و ورای آن جایی دیگر در ایران زمین نمی پنداشتند که مصداق آن مصرعی از منوچهری دامغانی شاعر دورهٔ غزنوی است که بصورت مثل در آمده که می گوی :

>

لینک به دیدگاه

موزه هنرهای معاصر آبادان

موزه هنرهاي معاصر آبادان در قسمت شمال شهر واقع در پارك ايثاگران قرار دارد و همه ساله محل تجمع هنرمندان و علاقمندان هنرهاي تجسمي مي باشد و به نوبه خود از اهميت هنري خاصي برخوردار است. موزه‌ هنرهاي معاصر آبادان آذر ماه 1382 با ابتكار خسرو نشان، مديركل وقت فرهنگ و ارشاد خوزستان بازسازی وافتتاح شد. بيش از 70 اثر هنري در این موزه میباشد,شامل تابلوهاي نقاشي بزرگان كشور که در آستانه نابودي است. در ميان اين آثار، تابلوهايي از پرويز كلانتري، كاظم چليپا، مرحوم جعفر روحبخش، حبيب صادقي، دكتر فدوي، دكتر ضرغام، محمود زنگنه و تابلوهايي منسوب به هانيبال الخاص به چشم مي‌خورد. ارزش مادي مجموعه آثار موجود در اين تالار بيش از چند صد ميليون تومان تخمين زده مي‌شود. ارزش معنوي اين آثار اما قابل احصا‌ نيست.

 

موزه آبادان

موزه آبادان یکی از موزه‏های قدیمی ایران است این موزه در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخی، تاریخی و آثاری‏از دوره‏های متاخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه‏های هنرهای سنتی افتتاح شد. در بر پایی این موزه علی هانیبال مساعدت بسیار نمود. ساختمان موزه با الهام از معماری سنتی ایران شکل گرفت. این ساختمان دارای گنبدی به ارتفاع ۵/۲۲ متر است که متاثر از گنبد مقبره دانیال نبی شوش است. بنای موزه دارای یک طبقه‌است. این بنا در آغاز دارای چهار تالار برای نمایش مجموعه آثار باستان‏شناسی، مردم‏شناسی، و هنرهای ملی بود. موزه آبادان دارای یک تالار اصلی و دو تالار جنبی است. تالار اصلی؛ محل نمایش آثاردایمی موزه از جمله آثار به دست آمده از شوش (هزاره اول ق. م) و آثار دوره صفوی و قاجاری‏است. آثار مردم‏شناسی و نیز هنرهای سنتی در این مجموعه قرار دارد. یکی از تالارهای جنبی‏موزه به تالار نمایشگاههای موقت اختصاص داده شده‌است و تالار جنبی دیگر را کتابخانه وسالن اجتماعات تشکیل می‏دهد. برخی از آثار موزه عبارتند از: بت‏های مفرغی، سرگرزه‏ها، دهانه‏های اسب، مجسمه‏حیوانات (ایلام و لرستان) و ظرف کروی لوله‏دار خاکستری رنگ ساخته شده به شیوه چرخ‏ساز، نیم تنه یک زن ساخته شده از سفال به رنگ آجری، تنگ لوله‏دار با کف ساده ساخته شده به‏شیوه چرخ ساز که از شوش به دست آمده‌است و... از جمله آثار این موزه هستند.

لینک به دیدگاه

کلیسای ارامنه

7qe4q9kebp.jpg

 

كليساي ارامنه آبادان در خيابان طالقاني(زند) در كنار مسجد امام موسي بن جعفر(ع) واقع است. کلیسایی که در سال 1958 میلادی (1336 هجری شمسی) بنا گردیده و بزرگترین تالار اجتماعات ارامنهء مقیم آبادان محسوب می گردیده است . باید دانست که این کلیسای ارامنه که به کلیسای قاراپت مقدس مشهور است اولین کلیسای ارامنهء آبادان در عصر حاضر محسوب نمی گردد ، بلکه پیش از احداث این کلیسا در آبادان دو کلیسای دیگر نیز وجود داشتهاست.

 

قدمگاه امام رضا (ع)

r3dlgslfz3.jpg

 

قدمگاه امام رضا (ع) در شمال شهرستان آبادان و درپشت بیمارستان آیت ا... طالقانی (آرین سابق) و در مسیر روستای فیاضیه واقع شده است .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...