رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برشی از نفت است که بین 70 تا 175 درجه سانتی‌گراد تقطیر می‌شود و محتوی هیدروکربورهای C5 تا C11 یا C12 می‌باشد. بنزین طبیعی که حدود 15% از نفت خام را تشکیل می‌دهد، در موتورهای احتراقی بکار می‌رود.

دید کلی

 

سوخت‌های مایع را می‌توان از اثر هیدروژن روی زغال و مشتقات آن ، در دما و فشار زیاد بدست آورد. در این حال ، زغال خاکستری در حدود 8 تا 10 درصد وزنی از خود به جای گذارده و نفت خام ، به میزان 75 درصد وزنی زغال مصرف شده است.

تاریخچه تولید بنزین

 

گزارش‌های ثبت شده حاکی از آن است که در سال 1923 ، "برجیوس" اولین بار از روش هیدروژناسیون برای تولید بنزین استفاده کرد. در آن سال ، 350000 تن سوخت اتومبیل از این راه تهیه شد. در 1944، حدود 20 کارخانه برای تولید 3.5 میلیون‌تن سوخت مایع بکار مشغول بوده که از این مقدار 2.25 میلیون‌تن بنزین بوده است. امروزه از این روش برای تولید انواع بنزین مخصوصا بنزین هواپیما با خاصیت آرام سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

gas-station.jpg

ویژگی‌های بنزین

 

ویژگی ضد ضربه یا آرام سوزی را بوسیله عدد اکتان که عبارت است از درصد ایزواکتان در مخلوطی از ایزواکتان و هپتان نرمال تعیین می‌کند. بدین منظور انفجار ناشی از مخلوطی از ایزواکتان و هپتان نرمال را در موتور استاندارد با هیدروکربور مورد نظر مقایسه می‌کنند. اجسامی با توان ضد انفجاری بیش از اکتان ، عددی بالاتر از 10 را اتخاذ می‌کنند. بر حسب معمول عدد اکتان بنزین اتومبیل در حدود 70 درصد و در مورد هواپیما این مقدار به 130 می‌رسد.

 

خاصیت آرام سوزی با افزودن ترکیبات مختلفی از قبیل ایزواکتان ، ایزوپنتان ، اتیل بنزین و ایزوپروپیل و برای افزایش بیشتر با تترا اتیل سرب تحقق می‌یابد. ترکیب اخیر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و از واکنش بین PbNa و کلروراتیل حاصل می‌شود. با افزودن 4 میلی لیتر از آن به یک کیلوگرم اسانس ، عدد اکتان بنزین از 70 به 89 می‌رسد.

 

از آنجا که سرب در موتور رسوب کرده و اشکلاتی را ایجار می‌کند، آنرا با مخلوطی از کلرور یا برموراتیلن مخلوط کرده تا پس از احتراق ، سرب به صورت کلرور یا برمور که جسم فراری است درآمده و همراه گازهای حاصل از احتراق از موتور خارج شود.

مزایای بنزین و سوخت‌های مایع نسبت به سوخت‌های جامد

 

 

  • پس از سوختن ، خاکستر بر جا نمی‌گذارند.
  • سوخت‌های مایع را می‌توان در محوطه‌ای دور از محل مصرف و به اشکال مختلف انبار کرد.

137948_orig.jpg

 

  • سوخت مایع خود به خود آتش نمی‌گیرد و چنانچه فرار نباشد، در اثر ماندن فاسد نمی‌شود.
  • سوخت‌های مایع ، وزنشان 30% و حجمشان 50% کمتر از سوخت‌های جامد با همان ارزش حرارتی است.

لینک به دیدگاه

یکی از مشتقات نفت می‌باشد که در پالایشگاه نفت تولید می‌گردد و برای سوخت خودروهای سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنزین كه در انگلیسی با نام های گازولین " و پترول شناخته می شود مایعی مشتق شده از نفت می باشد كه عمدتا شامل هیدروكربن ها است. همچنین حاوی بنزن می باشد ؛ و به عنوان سوخت در موتور سوخت داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

اكثر كشورهای مشترك المنافع به استثنای كانادا از عبارت "پترول " (مخفف جوهر نمك ) استفاده می كنند. عبارت گازولین عمدتا در آمریكای شمالی به كار می رود كه معمولا در كاربردهای محاوره ای گاز گفته می شودكه باید بتوان در زمینه كاربرد آن را از سوختهای گازی مورد استفاده در موتورهای سوخت داخلی از قبیل گاز نفت مایع كاملا متمایز كرده عبارت mogas مخفف “Motor gasoline” بوده و از سوخت اتومبیل و بنزین هواپیما یا avgas متمایز است. كلمه بنزین همچنین در انگلیسی برتانیایی استفاده می شود كه به یك مشتق متفاوت نفت كه در چراغ به كار می رود اشاره دارد. به هر حال این مورد استفاده امروزه رایج نیست. در لجهه اكثر اسپانیولی های آمریكایی الاصل كلمه gasoline وجود دارد كه از آمریكای شمالی گرفته اند.

 

تاریخچه

 

 

ارتباط با داروسازی

 

قبل از اختراع موتورهای سوخت داخلی در نیمه 1800 بنزین در بطری های كوچك فروخته می شد كه به عنوان درمان علیه شپش اشپش ها در تخم مرغ هایشان به كار می رفت. در آن زمان كلمه پترول یك نام تجاری بوده و این روش درمان بعلت خطر شعله ورشدن و خطر ایجاد حساسیت پوستی برای مدت طولانی به كار نرفت.

در طول جنگ فرانسه – پروشان در سال 1871 - 1870 در پاریس جهت استفاده علیه حمله پادشاهی پروشان احتمالی در شهر بنزین ذخیره شده بعدها در سال 1871 در طول جامعه پاریس انقلابی شایعاتی به گوش رسید مبنی بر اینكه در شهر " پترولسیس زنان با استفاده از بطری های بنزین ساختمان های شهر را به طور عمدی آتش می زنند . همچنین از آن به عنوان گاز استنشاقی فرح بخش استفاده می شد.

 

ریشه شناسی

 

كلمه گازولین(gasolene) در سال 1865 از كلمه گاز گرفته شد. املای كنونی این كلمه ابتدا در سال 1871 به كار رفت. شكل كوتاه شده گاز در انگلیسی آمریكایی و برای اولین بار در سال 1905 ثبت شده است.[1] اصولا بنزین مایعی است كه در موتورهای بنزین نسوز به عنوان سوخت به كار می رود و نمی توان از آن درموتورهای دیزلی یا گاز سوز استفاده كرد. متانول سوخت مسابقات اتومبیل رانی نیز به عنوان یك بنزین طبقه بندی می شود. [2]

كلمه پترول اولین بار در سال 1892 به عنوان ماده پالایش شده مورد استفاده قرار گرفته ( این كلمه قبلا به معنای نفت پالایش نشده بود ) و تحت نام تجاری توسط كاپل و لئونارد و كارلس ثبت شد. اگرچه هنوز رسما به عنوان علامت تجاری ثبت نشده بود رقبای كارلس تا سال 1930 عبارت Motor Spirit را به كار می بردند.[3] [4]

در سال 1888 برتا بنز (Bertha Benz) برای رانندگی از شهر مانهیم به شهر فرژیم از مغازه های فروش مواد شیمیایی بنزین مورد نیاز خود را خریداری كرده در آلمان گازولین بنزین نامیده می شود. این مورد كاربرد از برتابنز مشتق نمی شود بلكه از ماده شیمیایی بنزین می آید.

 

اكتان و جنگ جهانی دوم

 

یكی از زمینه های تاریخی جالب در مورد اكتان طی WWII رخ داد. المان نزدیك به كل نفت خود را از رومانی دریافت كرده و كارخانه های بزرگ تقطیر را برای تولید بنزین از زغال سنگ تاسیس كرد. در US كیفیت نفت مناسب نبود و صنعت نفت مجبور بود در سیستم های مختلف افزایش كیفیت سرمایه گذاری های كلان كند. این مساله به نفع این كشور تمام شد. صنایع ایالات متحده شروع به تحویل سوخت هایی با عدد اكتان بالاتر و بالاتر كرد و عوامل افزایش كیفیت وزیر ساخت های آن را بهبود بخشید و صنعت تولید عوامل اكتان پس از جنگ به شدت رونق یافت. در زمان جنگ و تا انتهای آن مساله كیفیت نفت خام اهمیت خود را از دست داد. سوخت هواپیمایی آمریكا عمدتا عدد اكتان 130 تا 150 داشت این عدد اكتان بالا به آسانی در موتورهای موجود استفاده می شود به طوری كه با افزایش فشار اعمال شده به ابر شارژ ها توان بیشتری حاصل می شود. آلمانی ها كاملا به بنزین مناسب وابسته بوده و صنعت دیگری نداشتند در عوض مجبور بودند به موتورهای بزرگ تر جهت ارائه توان بیشتر تكیه كنند.

به هر حال موتورهای هواپیمایی آلمان از نوع تزریق مستقیم سوخت بوده می توانستند از تزریق متانول– آب و همچنین تزریق اكسید نیترو استفاده نشده كه به ازای هر پنج دقیقه از جنگ بین هواپیماهای شكاری توان موتور را پنجاه درصد افزایش می داد. این كار تنها می تواند پنج بار یا پس از چهل ساعت زمان استفاده انجام شود. وپس از آن موتور باید بازسازی شود. اكثر موتورهای آلمانی سوخت با عدد اكتان 87 را (كه B4 نامیده می شوند ) استفاده كردند در حالی كه بعضی از موتورهای پر قدرت سوخت (C2/C3 ) را با عدد اكتان 100 مورد استفاده قرار دادند.

این مساله تاریخی بر پایه یك سوء تفاهم خیلی معمول در مورد اعداد اكتان سوخت زمان جنگ است برای هر سوخت دو عدد اكتان وجود دارد یكی برای مخلوط رقیق و دیگری برای مخلوط غلیظ كه عدد مربوط به مخلوط غلیظ همواره بزرگتر است. بنابراین برای مثال عدد اكتان سوخت هواپیمای بریتانیایی معمولی بعد از جنگ 125/100 بود. دلیل این سوء تفاهم كه سوختهای آلمانی عدد اكتان كمتر دارند ( وبنابراین كیفیت پایین تر ) از این ناشی می شود كه آلمانی ها عدد اكتان مخلوط رقیق را برای سوخت هایشان ذكر كردند حال آنكه متحدین عدد مربوطه به مخلوط غلیظ را ذكر نمودند. سوخت هواپیمایی با درجه بالا و استاندارد آلمانی كه در مرحله بعدی جنگ به كار رفت ( با طرح C3 ) نسبت عدد اكتان مخلوط رقیق به غلیظی معادل 130/100 داشت. آلمانی ها این را با سوخت اكتان 100 فهرست كردند در حالیكه متحدین عدد 130 را لیست كردند.

پس از جنگ جهانی نیروی دریایی ایالات متحده یك ابلاغ تكنیكی به آلمان فرستاد تا با شیمی دان های نفتی مصاحبه كرده و كیفیت سوخت آلمان را آزمایش نماید. گزارش هایشان كه گزارش فنی ساخت 14545بنزین هواپیما در آلمان نام گرفت انواع سوخت را از لحاظ شیمیایی تجزیه كرده وبه این نتیجه رسید كه تا پایان جنگ كیفیت سوخت مورد استفاده جنگنده های آلمانی كاملا شبیه كیفیت سوخت هواپیماهای متحدین بود.

لینک به دیدگاه

تجزیه شیمیایی و محصول

 

بنزین در پالایشگاه های نفت تولید می شود. ماده ای كه توسط تقطیر از نفت خام جدا می شود بنزین طبیعی نام دارد كه ویژگی های مورد نیاز را برای موتورهای پیشرفته ( به طور خاص نرخ اكتان پایین را ببینید.) نداشته اما بخشی از مخلوط را تشكیل خواهد داد. توده بنزین شامل هیدروكربن های دارای 5 تا 7 عدد اتم كربن در هر مولكول می باشد.

بسیاری از این هیدروكربن ها مواد خطرناكی بوده و قوانین مرتبط با آنها توسط “OSHA” وضع می شوند. MSDS برای بنزین بدون سرب حداقل پانزده ماده شیمیای خطرناك را نشان می دهد كه در مقادیر حجمی مختلف بنزین از 5 تا 35 درصد وجود دارد. این مواد شامل بنزین بالاتر از 5درصد حجمی ، تولوئن بالاتر از 35درصد حجمی ، نفتالن بالاتر از 1درصد حجمی 1 و 2و 4- تری متیل بنزن بالاتر از 7درصد حجمی ، MTBE بالاتر از 18 درصد حجمی و حدود 10 ماده دیگر می باشد. (رجوع كنید به[5])

فرآورده پالایشگاه های مختلف با هم آمیخته و بنزین را با خواص مختلف می سازد بعضی ازفرایندهای مهم عبارتند از :

( عبارات به كار رفته در اینجا همیشه عبارات شیمیایی صحیح نیستند. اینها نوعا" از قدیم مرسوم بوده اما عبارات معمول مورد استفاده در صنعت نفت هستند.اصطلاحات دقیق این محصولات بسته به نوع شركت نفت و كشور مورد نظر متفاوت است.)

به طور كلی بنزین معمولی عمدتا مخلوطی از پارافین ها آلكان ها ، نفتن ها سیكلو آلكان ها آروماتیك ها و اولفین ها آلكن ها .نسبت های دقیق به عوامل زیر بستگی دارد :

  • پالایشگاه نفت كه سازنده بنزین است از این نظر كه پالایشگاه ها یكسری واحدهای پردازش مشابه دارند.
  • نفت خام مورد استفاده پالایشگاه در یك روز خاص.
  • درجه بنزین و به طور خاص عدد اكتان آن.

امروزه بسیاری از كشورها در موردتركیبات آروماتیك بنزین به طور عام بنزن به طور خاص و تركیب اولفین آلكن محدودیت هایی را اعمال می كنند. تقاضای اجزای تشكیل دهنده پارافین آلكان خالص با عدد اكتان بالا از قبیل آلكیلات در حال افزایش است و پالایشگاه ها مجبور به افزودن واحدهای پردازش جهت كاهش محتوای بنزن هستند.

بنزین همچنین شامل مواد آلی دیگری نیز می باشد ؛ از قبیل اترهای آلی (كه با هدف به آن افزوده شده ) به اضافه مقدار كمی ناخالصی ، اختصاصا تركیبات گوگرد از قبیل دی سولفیدها و تیوفن ها بعضی از ناخالصی ها برای مثال تیول ها و سولفید هیدروژن به علت ایجاد خوردگی در موتورها باید حذف شوند.

 

فراریت

 

بنزین از نفت دیزل جت – A یا كروسن نه تنها به خاطر اجزای تشكیل دهنده اصلی بلكه به دلیل افزاینده ها كه به آن افزوده می شود بیشتر است. فراریت مطلوب بستگی به دمای محیط دارد : در هوای گرم تر اجزایی از بنزین مورد استفاده قرار می گیرند كه وزن مولكولی بالاتر وبنابراین فراریت كمتر دارند. در هوای سرد برای اینكه ماشین شروع به كار كند از اجزای با فراریت بسیار كم استفاده می شود. در هوای گرم فراریت اضافی باعث اشباع شدن بخار می شود كه در این حالت احتراق رخ نمی دهد. در استرالیا محدوده فراریت هر ماه تغییر می كند وبرای هر مركز توزیع اصلی تفاوت دارد. اما اكثر كشورها به سادگی محدوده تابستانی زمستانی و حتی چیزی بین این دو را دارند در ایالات متحده برای كاهش نشر هیدروكربن هایب سوخته نشده مراكز شهری بزرگی تاسیس می شود. در شهرهای بزرگ از بین دیگر خواص بنزین بنزین با فرمولاسیون جدید كه كمتر تبخیر می شود مورد نیاز است.

استانداردهای فراریت در موارد اضطراری كه كمبود بنزین وجود دارد كمتر رعایت می شوند ( و درنتیجه عناصر آلاینده بنزین در جو زمین افزایش می یابد). برای مثال در تاریخ 31آگوست 2005 ایالات متحده در پاسخ به هاریكن كاترینا مجوز فروش بنزین بافرمولاسیون قبلی را در بعضی از نواحی شهری صادر كرد كه باعث شد كه استفاده از بنزین زمستانی زودتر از حدمعمول انجام شود. طبق دستور ریاست EPA استفان جانسون این نادیده انگاری استانداردهای سوخت از تاریخ 15 سپتامبر 2005 اجرا شد. [6] اگر چه استاندارهای كاهش یافته فراریت باعث تخریب لایه اوزون و آلودگی هوا می شوند بنزین دارای فراریت بالاتر (كه در مقایسه با بنزین با فراریت پایین افزاینده های كمتری دارد) ذخیره بنزین كشور را به طور محسوس افزایش می دهد چرا كه پالایشگاه های نفت می توانند با سهولت بیشتر محصول خود را تولید كنند.

 

عدد اكتان

 

مهمترین خاصیت بنزین عدد كتان آن است كه نشان دهنده میزان مقاومت بنزین در برابر افنجار زودهنگام در كاربراتور موتور است كه باعث ضربه زدن به موتور می شود. این عدد نسبت به مخلوط 2 و 2 و 4- تری متیل پنتان لیزومر اكتان و n - هپتان اندازه گیری می شود. معیارهای قراردادی مختلفی برای بیان عدد اكتان وجود دارد بنابراین بسته به سیستم مورد استفاده سوخت های مشابه ممكن است اعداد اكتان متفاوت داشته باشند.

لینک به دیدگاه

افزاینده ها

 

 

سرب

 

بنزین كه یك نوع مخلوط می باشد و وقتی در موتورهای احتراق داخلی با فشردگی فیزیكی بالا استفاده می شود خیلی زود شعله ور پیش افروزش یا انفجار می شود كه موجب آسیب دیدن ضربه زدن به موتور همچنین پینگینگ یا پینكینگ نامیده می شود). تحقیقات اخیر برروی این اثر توسط هری ریكاردو و آ.ه. گیبسون در انگلستان همچنین توسط توماس دمیگلی و توماس بوید در آمریكاانجام شد. این كشف مبنی بر اینكه افزاینده های سرب سبب این رفتار می شوند منجر به استفاده گسترده از این ماده در دهه 1920 و بنابراین ایجاد موتورهای با قدرت بیشتر و فشردگی بالاتر شد. معمول ترین افزاینده تترا – اتیل سرب بود. به هر حال همزمان با كشف اثر مضر سرب بر سلامت و محیط و همچنین ناسازگاری آن با مبدل های كاتالیزوری در همه اتومبیل ها از سال 1975 این شیوه عمل در دهه 1980 رو به نقصان گذاشت. اكثركشورها تولید سوخت سرب دار را متوقف می كنند. افزاینده های مختلف جایگزین تركیبات سرب شده اند. معمول ترین این افزاینده ها عبارتند از : هیدروكربن های آروماتیك اترها و الكل ( معمولا اتانول یا متانول ).

در ایالات متحده كه سرب با بنزین مخلوط میشد – جهت بهبود عدد اكتان – از دهه 1920 استانداردهایی وجود داشت كه استفاده از بنزین سرب دار را ممنوع می كردند و اولین بار در سال 1973 اجرا شوند. در سال 1995 سوخت سربدار تنها 6/0 درصد فروش كل بنزین و. كمتر از دوهزار تن در سال بود. از یكم ژانویه سال 1996 سازمان هوای پاك فروش سوخت سربدار مورد استفاده وسایل نقلیه جاده ای را ممنوع كرد. هم اكنون در ایالات متحده مالكیت و استفاده از بنزین سرب دار در وسایل نقلیه جاده ای حداكثر ده هزار دلار جریمه در پی خواهد داشت. به هر حال سوخت های سرب دار ممكن است به منظو استفاده های غیر جاده ای برای مثال هواپیما ، ماشین های مسابقه ای ، تجهیزات كشاورزی ، و موتور های دریایی تا سال 2008 فروخته شود. ممنوعیت استفاده از بنزین سرب دار سبب كاهش سطح سرب در جریان خون مردم شده و همچنین از آزاد شدن هزارات تن سرب توسط خودرو ها در هوا جلوگیری شده است.

اثر جانبی افزاینده های سرب حفاظت شیر پاپت در برابر فرسایش بود. به علت در دسترس نبودن سوخت های سربدار بسیاری از موتورهای ماشین های كلاسیك به منظور استفاده از سوخت های بدون سرب باید اصلاح می شدند. به هر حال محصولات جایگزین سرب نیز تولید شده و گاهی اوقات در مغازه های فروش قطعات خودرو یافت می شوند.

بنزین خارج شده از پمپ همچنین شامل افزاینده هایی به منظور كاهش تشكیل دوده در موتور داخلی می باشد این كار سبب بهینه شدن سوخت بنزین شده و باعث می شود خودرو در هوای سرد آسان تر روشن شود.

در بیشتر نقاط آمریكایی جنوبی آفریقا و بعضی از نقاط آسیا و خاورمیانه استفاده بنزین سرب دار همچنان رواج دارد.

 

 

 

 

سلامت

 

300px-Gasoline-fire.png magnify-clip.png

Burning gasoline produces large quantities of soot

 

 

بسیاری از هیدروكربن های غیر آلیفاتیك كه به طور طبیعی در بنزین موجودند (مخصوصا هیدروكربن های آروماتیك مانند بنزن ) مشابه بسیاری از افزاینده های ضد ضربه سرطان زا هستند. به این دلیل هرگونه نشت بنزین در مقیاس بزرگ كه باعث تهدید سلامت عموم و محیط شود. خطرات اصلی این نشت ها ناشی از وسایل نقلیه نیست بلكه از تصادف كامیون های حامل بنزین می باشد كه طی این رخداد بنزین از تانكرهای ذخیره نشت می شود. به دلیل وجود این خطر امروزه بر روی محل نصب اكثر تانكر های ذخیره ( زیرزمینی ) محاسبات گسترده ای انجام می گیرد تا هرگونه نشت مشخص شده و از آن جلوگیری شود. با توجه به اینكه بنزین نسبتا فرار ( بدین معنی كه زود تبخیر می شود ) است باید آنها را در تانكرهایی ذخیره كرد و در صورت حمل و نقل با وسایل نقلیه آنها را كاملا مهرو موم نمود. فراریت بالای بنزین همچنین به این معناست كه برخلاف سوخت دیزل كه در شرایط هوایی سرد به آسانی آتش می گیرد یك سیستم تهویه مناسب برای اطمینان از اینكه سطح فشار در داخل و بیرون یكسان است مورد نیاز می باشد. بنزین به طور خطرناك با مواد شیمیایی معمول و خاصی وارد واكنش می شود. برای مثال بنزین بلور Drano و هیدروكسید سدیم طی یك احتراق خود به خود یا هم واكنش می دهند.

بنزین همچنین یكی از منابع گازهای آلاینده است. حتی بنزینی كه دارای سرب یا گوگرد یا دیگر تركیبات شیمیایی نباشد اگزوز موتور ای كه در حال حركت است تولید دی اكسید كربن , اكسیدهای نیتروژن و مونوكسید كربن می كند. علاوه بر این بنزین نسوخته طی تبخیر از تانك در جو با نور خورشید واكنش داده و تولید مه دود فتوشیمیایی می كند. افزودن اتانول فراریت بنزین را افزایش می دهد.

در صورت استفاده ناصحیح از بنزین به عنوان ماده ای كه قابل استنشاق است بنزین سلامت رابه خطر می اندازد. برای بسیاری از مردم استنشاق بنزین معمول ترین راه رسیدن به حالت مستی است و در بسیاری از جوامع فقیرتر از قبیل بومی های استرالیا به صورت همه گیر اپیدمی در آمده است. اپال توسط پالایشگاه كوینانا BP در استرالیا توسعه یافته و تنها شامل 5درصد تركیبات آروماتیك ( برخلاف حد معمولش كه 25درصد است) می باشد كه در نتیجه استنشاق آن اثرات زیان باركمتری متوجه فرد است.

__________________

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...