رفتن به مطلب

گیربکس Dual Drive


b-d

ارسال های توصیه شده

w1pk2u0petbp1hyzp7r6.jpg

 

یک سیستم تغییر ضریب دهنده به صورت پیوسته طراحی شده است که به موتور اجازه کارکرد را با بهترین سرعت را می دهد. این اولین گام برای پر کردن خلا بین گیربکس های مورد استفاده در ماشین های هیبریدی و غیر هیبریدی است.

 

سیستم Dual Drive که توسط شرکت لندنی Nexxt Drive طراحی شده است نیرو را از موتور خودروگرفته و آن را بین قسمت های مکانیکی و الکتریکی مجموعه تقسیم می کند.در قسمت مکانیکی، نیرو از طریق چرخ دندهای خورشیدی که حول یک چرخدنده ی مرکزی حرکت می کنند منتقل می گردد و در قسمت الکتریکی این قدرت به ژنراتور و موتورهای الکتریکی منتقل می شود. سپس نیرو توسط مجموعه ای از چرخ دنده ها که حرکات دریافتی از قسمت های مکانیکی و الکتریکی را با هم ترکیب می کنند، دوباره جمع می شود. با توجه به انتقال قسمت بیشتری از قدرت به جعبه دنده، نیروی الکتریکی صرف کنترل دقیق سرعت و گشتاور وارده بر محور خروجی گشته و طبق گفته ی سازندگان سیستم، این روال باعث کارآمدی بیشتر سیستم می شود.

 

حرکت خورشیدی چرخ دنده ها شامل چرخ دنده های سیاره ای است که حول چرخ دنده ی مرکزی در حال چرخش می باشد. چرخ دنده های سیاره ای روی بازوی متحرکی نصب می شوند که می توانند حول چرخ دنده ی مرکزی حرکت مداری داشته باشد. این به معنی توانایی بالای این سیستم ها برای ترکیب قدرت دریافتی از منابع مختلف و تقسیم آن به خروجی های مختلف می باشد. فرانک مولر -مهندس و سازنده ی اصلی این دستگاه- اذعان میدارد که در سیستم های یگانه ،یکی از دو قسمت الکتریکی سیستم به عنوان ژنراتور دیگری به عنوان موتور کاربرد دارد، اما با قرار دادن یک باتری، می توان از هر دو قسمت به عنوان موتور استفاده نمود. آقای کیخ- مدیر مجموعه- بیان می دارد چنین سیستمی مخصوصا برای تولید کنندگان صنعتی خیلی جالب است زیرا این سیستم می تواند برای انتقال قدرت، هم در خودرو های هیبریدی و هم غیر هیبریدی به کار رود و نیازی به طراحی یک سیستم انتقال قدرت اتوماتیک جدید نمی باشد....لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمائید.

اخیرا شرکت اتومبیل سازی تویوتا، سیستمی با همین کاربرد به نام Prius ساخته که به ادعای مسئولین سازنده ی Dual Driveکاملا متفاوت با این محصول است. مولر ضمن بیان تفاوت بزرگ این سیستم با سیستم مورد استفاده در Prius توضیح داد که در تویوتا حرکت مداری چرخ دنده ها، خروجی های قسمت های مکانیکی و الکتریکی را با هم ترکیب می کند و موتور الکتریکی اصلی مستقیما با چرخ های خودرو در ارتباط است. به عبارت دیگر ژنراتور، حرکتی مرتبط و هم زمان با چرخ ها داشته که باعث عدم ازادی عمل ژنراتور، برای تعیین دقیق سرعت خود می شود. اما با سیستم انتقالی Dual Drive ، نه موتور ها و نه ژنراتور مستقیما به بخش های ورودی- خروجی مرتبط نیستند، به طوری که گشتاور مورد نیاز موتور الکتریکیPrius ،25 در صد گشتاور اولیه است ولی این عدد در سیستمDual Drive به 10 درصد نزول پیدا می کند.

 

این تکنولوژی هنوز در مرحله ی بهینه سازی طراحی به سر می برد اما آقای کیخ امیدوار است که با توجه به صحبت های انجام شده با شرکت OEM مدلی از این سیستم طی یک سال آینده ساخته شود. ناگفته نماند این فناوری در کمپانی دیگری، به عنوان یک دستگاه سوپر شارژر با نام

 

Super-Gen 2 مورد استفاده قرار گرفته است. این سوپر شارژر یک کمپرسور است که کارایی موتور را با بالا بردن فشار هوا افزایش می دهد. برای این منظور با استفاده از انرژی الکتریکی، ژنراتور یک سیستم چرخ دنده ای پیشرفته را به کار انداخته که می تواند سرعت توربوکمپرسور را از صفر تا صد برابر سرعت میل لنگ با دقت بالایی تغییر دهد.

 

اینم هم چند تا لینک مرتبط با این موضوع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

xo8ixi7mg8gcbjxdy2qs.gif

 

erjjmjfda6r1htwmh8dp.jpg

erjjmjfda6r1htwmh8dp.jpg

  • Like 5
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...