رفتن به مطلب

خواب هم حساب و كتاب دارد!


Saman_88

ارسال های توصیه شده

خواب هم حساب و كتاب دارد!

اگر دقت كرده باشید حتما تا به‌حال متوجه شده‌اید كه خواب دختر یا پسر نوجوان شما بطور قابل ملاحظه‌ای زیاد شده و مثل یك گربه خانگی از هر فرصتی برای لمیدن یا چرت زدن استفاده می‌كند

نوجوان‌ها در سنینی قرار دارند كه خواب صحیح و درست نقش مهمی در سلامت روحی و جسمی آنها ایفا می‌كند. اثرات مخرب اختلال دائمی در خواب فقط منحصر به دوران نوجوانی نمی‌شود و قطعا تا سال‌های بعد ادامه خواهد داشت. البته تنها كمیت خواب نیست كه باید مورد اندازه‌گیری قرار گیرد، شاید كیفیت خواب از آن هم مهم‌تر باشد.

بدخوابی خیلی بدتر از كم‌خوابی است و علاوه بر تاثیرات منفی‌ای كه در طول روز بر كارایی و عملكردهای اجتماعی می‌گذارد، منجر به ایجاد اختلالات روانشناختی در فرد می‌شود.

افسردگی‌های دوران نوجوانی ممكن است در قالب كم خوابی و یا پرخوابی خود را نشان دهند. البته به ندرت پیش می‌آید كه نوجوانی طبق یك برنامه منظم بخوابد و بیدار شود.

همه بچه‌هایی كه در این سنین قرار دارند عادات رفتاری مشابهی دارند، همه تا آخرین لحظه انجام تكالیف خود را به تعویق می‌اندازند، دوست دارند تا دیروقت پای برنامه‌های تلویزیونی بنشینند و صبح برای یك دقیقه خواب بیشتر به هر ترفندی متوسل می‌شوند.

اما اگر از این وضعیت خسته شده‌اید بهتر است به نوجوانتان كمك كنید تا وضعیت خوابی خود را تغییر دهد تا سلامت جسمی و روانی او بیش از این در معرض خطر قرار نگیرد (بین خودمان باشد اگر شما هم دست كمی از فرزندتان ندارید بهتر است با دقت بیشتری این مطالب را بخوانید و خودتان را مخاطب آن فرض كنید)

 

• خواب هم حساب و كتاب دارد:

حتما برای خوابیدن و بیدار شدن خود برنامه زمانی مشخصی داشته باشید. سعی كنید هر روز ساعت مشخصی بیدار شوید و هر شب هم سر ساعت مشخصی بخوابید. این‌كار باعث می‌شود بدن شما و خود شما عادت كنید فقط هنگامی كه واقعا به خواب احتیاج دارید به رختخواب بروید و صبح‌ها هم به محض تكمیل شدن خوابتان بیدار شوید.

• چرت زدن ممنوع:

فرقی نمی‌كند در چه شرایطی هستید، اگر شب قبل فقط به اندازه یك پلك بر هم زدن خوابیده‌اید، حق ندارید در طول روز حتی 5 دقیقه هم چرت بزنید.

چرت نیمروزی فقط كارتان را سخت‌تر كرده و باعث می‌شود شب به سختی بخوابید. اگر واقعا تحمل این كم خوابی برایتان عذاب‌آور بود، تنها راه‌حل ممكن این است كه شب زودتر به رختخواب بروید، آن هم فقط به اندازه‌ای كه شب قبل كمتر خوابیده‌اید.

• با چشم باز در رختخواب ماندن ممنوع:

اگر شب‌ها مدتی طول می‌كشد تا خوابتان ببرد، به هیچ‌وجه این مدت را در رختخواب نمانید و وقت خود را صرف خیره شدن به ساعت و شمردن تیك‌تاك‌های آن نكنید. به‌جای این كارها از جایتان بلند شده و به اتاق دیگری بروید و آنقدر كتاب، روزنامه یا مجله بخوانید كه احساس كنید بالاخره خوابتان گرفته است. سپس خیلی سریع به رختخواب برگردید و تا خواب دوباره از چشمانتان نپریده، آنها را ببندید.

• یك لیست بلند بالا:

اگر فكر می‌كنید علت بی‌خوابی شما كارهای عقب افتاده‌ای‌ است كه ذهنتان را به‌خود مشغول كرده، بهتر است برای خلاص شدن از فكر و خیال، لیستی از كارهای انجام نداده خود تهیه كنید. وقتی افكار مزاحم را به‌صورت فیزیكی به روی كاغذ منتقل می‌كنید، از لحاظ ذهنی نیز می‌توانید آنها را از خود دور كنید .

• از كافئین پرهیز كنید:

هیچ چیز به اندازه یك استكان چای یا یك فنجان قهوه كه آخر شب خورده شود شما را بی‌خواب نخواهد كرد. كافئین موجود در چای و قهوه خیلی سریع خستگی و خواب را از میدان به‌در كرده و دست كم مانع از این می‌شود كه خوابی خوب و عمیق داشته باشید.

• ورزش كنید:

هرچه قدر كه در طول روز بیشتر از بدن خود كار بكشید، شب هنگام وقتی كه سرتان را روی بالشت بگذارید، یا بهتر بگوییم هنوز سرتان به بالشت نرسیده، سریعا خوابتان خواهد برد. اگر كارتان به گونه‌ایست كه از تحرك لازم برخوردار نیستید بهترین راه برای خسته شدن، ورزش كردن است.

هر چقدر كه در طول روز بیشتر انرژی مصرف كنید، خواب شبانه عمیق‌تر و بهتری خواهید داشت و روز بعد سرحال‌تر و سرزنده تر از خواب برمی‌خیزید.

• مثبت فكر كنید:

اگر فكر می‌كنید هیچ كدام از این روش‌ها مشكل بی‌خوابی شما را حل نمی كند، اصلا نگران بی‌اعتبار شدن توصیه‌های ما نباشید. آخرین راه حل رد خور ندارد ! چگونه ؟

اصلا چرا به بی‌خوابی‌هایی كه هر چندوقت یكبار به سراغتان می‌آید به دید مشكل نگاه می‌كنید، دید خود را عوض كنید و این بار به چشم یك راه‌حل به آن نگاه كنید. شاید بی‌خوابی چهره مثبت‌تری هم داشته باشد.

از این فرصت استفاده كرده و شب‌هایی كه خوابتان نمی‌برد به انجام كارهایی بپردازید كه باید انجام شوند. اگر مثبت فكر كنید، بی‌خوابی زمان اضافه‌ای است كه فقط در اختیار شما قرار داده شده، پس تا می‌توانید از این موقعیت استفاده كنید

لینک به دیدگاه

من همه این کارا رو می کنم تازه دل مشغولی خاصی هم ندارم اما باز هم شبا زودتر از 3 و 4 خوابم نمی بره :ws44:

فکر کنم ساعت بدنم این طوری عادت کرده دیگه :sigh:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...