رفتن به مطلب

تصاویر فوران آتشفشانی فضایی


ارسال های توصیه شده

تصاویر فوران آتشفشانی فضایی/ فوران فعالترین آتشفشان سامانه خورشیدی تصاویر به ثبت رسیده توسط ناسا نشان می دهد فورانهای مهیب آتشفشانی تنها مختص زمین نیستند بلکه در همسایه های سیاره زمین برای مثال در اقمار سیاره مشتری امری رایج به شمار می روند. به گزارش خبرگزاری مهر، از فاصله ای مناسب، توده آبی رنگی که در افق قمر آتشفشانی سیاره مشتری دیده می شود، مسخ کننده است، با این همه این آتشفشان مانند همه آتشفشانها بسیار مخرب است به شکلی که می تواند ابرهای قارچی شکل در ارتفاع 20 کیلومتری از سطح زمین که در پی فوران آتشفشان ایسلند به وجود آمده است را کمرنگ جلوه دهد.

تصاویر شگفت انگیز از دو انفجار سولفوری بر روی قمر lo سیاره مشتری توده هایی از مواد را نشان می دهد که تا ارتفاع 74 تا 186 کیلومتری از سطح قمر به بالا فوران کرده اند. این تصاویر توسط دوربینی که بر روی فضاپیمای گالیله نصب شده به ثبت رسیده اند.

651016_orig.jpg

در یکی از این تصاویر می توان در افق قمر lo توده ای آبی رنگ از فورانهای آتشفشانی را مشاهده کرد که در آن سنگها و گازهای سولفوری تا ارتفاع 140 کیلومتری به بالا پرتاب شده اند. در تصویر مشابه دیگری که از نزدیکی خط سایه قمر به ثبت رسیده می توان توده حلقه ماننده "پرومتئوس" را مشاهده کرد که بر روی دهانه آتشفشان سایه افکنده است.

توده پرومتئوس که با الهام از نام یکی از خدایان یونانی که برای کمک به انسانها آتش را از بهشت ربود، نامگذاری شده در تمامی تصاویری که توسط ویه جر در سال 1979 به ثبت رسیده اند نیز به خوبی دیده می شود و این به آن معنی است که این آتشفشان برای 18 سال پیاپی فعال بوده است.

651015_orig.jpg

قمر lo که در مدار سیاره عظیم مشتری در چرخش است، فعالترین جهان آتشفشانی در سامانه خورشیدی است. هفته گذشته دانشمندان ناسا اعلام کردند که وجود اقیانوسهایی از سنگهای مذاب در زیر سطح این قمر ظاهری "پیتزا" مانند به آن داده است. با وجود اینکه قطر این قمر تنها یک چهارم قطر زمین است اما میزان موادی که در پی فورانها از قمر lo خارج می شود 100 برابر فورانهای آتشفشانی زمین است.

651017_orig.jpg

دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا و میشیگان به تازگی کشف کرده اند گدازه های این قمر از اقیانوس ماگمایی در فاصله 32 تا 48 کیلومتری از سطح lo جریان می یابند، اقیانوسی که عمق آن به 48 کیلومتر نیز می رسد. این اقیانوس به واسطه تحلیل اطلاعاتی که توسط فضاپیمای گالیله به ثبت رسیده بودند، ردیابی شده است. سیگنالهای مرموزی که در این اطلاعات به ثبت رسیده بود نشان دهنده سنگهای مذابی بودند که در زیر سطح قمر جریان داشتند.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، دانشمندان حتی توانستند نوع سنگهای مذاب را نیز شناسایی کنند؛ این سنگها شباهت زیادی به سنگهای آتشفشانی دارند که در آتشفشان "اسپیتزبرگن" آتشفشانی در سوئد یافت می شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...