رفتن به مطلب

شهر خلاق


ارسال های توصیه شده

داشتن شهر خلاق، نهایت آرزوی هر جامعه مدرنی است. شهر خلاق فضایی است که در آن فعالیت های نو رخ می دهد. شهر خلاق قرن بیست و یکم به معنای شهروندان خلاق است. در این شهر مسئولان شهری خدمات همگانی و زیرساخت های اجتماعی و اقتصادی را به نوین ترین، کارآترین، بهره ورترین، زیباترین روش ارائه می نمایند. شهر خلاق نه تنها فضایی است که در آن خلاقیت رشد می کند، بلکه کل سازماندهی و مدیریت آن به طور خلاقانه طرح ریزی می گردد. شهری که بتواند به شکلی خلاقانه استعداد همکاری جمعی را در راستای ارائه خدمات بیشتر به کار گیرد موفق ترین شهر در این قرن خواهد بود.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
این مقاله که باز نشد .. لطفا اصلاح کنید

 

چک کردم مشکلی نداشت . پسورد داره

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

فونتا رو میتونید از لینک زیر دانلود کنید:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

مقاله زیر هم با عنوان مدیریت شهری و شهر خلاق هستش که در تابستان 91 در شماره 19 مجله علمی ترویجی منظر به چاپ رسیده.

 

«ملبورن» به عنوان یکی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان شناخته می‌شود و کیفیت زندگی در این شهر همواره در رده‌بندی‌های جهانی در سطوح بسیار بالایی قرار دارد. مدیریت شهری در ملبورن، به منظور حفظ جایگاه‌های مورد اشاره و همچنین ارتقای عملکرد، اهداف کلی، عملیات و شاخص‌هایی را در زمینه بررسی عملکرد و کارایی مدیریت امور شهری و میزان موفقیت در راستای نیل به اهداف خود در نظر گرفته است. اهداف هشت‌گانه مدیریت شهری در این شهر، شامل «شهر برای مردم»، «شهر خلاق»، «برخورداری اقتصادی»، «شهر دانش»، «شهر اکولوژیک»، «شهر متصل»، «شهر پیش‌رو» و «استفاده بهینه از منابع» است. در این مقاله ضمن معرفی هریک از محورهای دارای اولویت در برنامه‌ریزی‌های مرتبط با شهر ملبورن، اهداف عملیاتی و شاخص‌های مرتبط با هر محور مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به موضوع ویژه‌نامه «مدیریت شهری و شهر خلاق»، به صورت خاص نیز به محور «شهر خلاق»، به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف مدیریت شهری ملبورن، برای ارتقای کیفیت زندگی و زیست‌پذیری شهر پرداخته خواهد شد. نتایج این بررسی به عنوان یک مورد مطالعه از مدیریت و برنامه‌ریزی موفق در امور شهری در هدف‌گذاری، ارایه راهبردها و راهکارهای مدیریتی و شاخص‌های عملکردی در شهر قابل استفاده برنامه‌ریزان و مدیران شهری شهر تهران خواهد بود.

 

کلیدواژگان: مدیریت و برنامه‌ریزی شهری؛ خلاقیت؛ زیست‌پذیری؛ کیفیت زندگی؛ ملبورن

 

نویسنده: مهدی خان‌سفید

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

کودکان و نوجوانان، اساس وجودی شهر خلاق

 

تا هنگامی‌که رسیدن به پایداری در یک شهر مهم و ضروری تلقی می‌شود، داشتن فضای باز و مردمی ضرورت دارد. به عبارت دیگر جذب استعداد‌های خلّاق و نوآور با اعمال محدودیت هرگز اتفاق نخواهد افتاد. در شهر خلّاق تنها یک قشر خاص برای ایجاد فضایی باز و مردمی بازیگر نیستند، بلکه افراد مختلف از سنین و اقشار مختلف، قومیت‌ها و نژادهای گوناگون، همگی اعضای یک جامعه خلّاق هستند و هر یک هویت و شخصیت خاص خود را دارند. فضای شهری نیاز به تنوع و آزادی داشته و بایستی موانع پیشرفت در آن به حداقل ممکن برسد، به همین دلیل چنین اجتماعی نمی‌تواند محدود و انحصار‌طلب باشد. تفکر آزاد برای شهر خلّاق یک ضرورت به حساب می‌آید و قابلیت جذب استعداد‌های گوناگون برای شهر‌های بزرگ یک نیاز بوده و فضایی متنوع و نوآورانه ایجاد خواهد‌کرد. برای افزایش این قابلیت، شروع جریان مهاجرت استعدادهای خلّاق به سمت مناطق و شهر‌های خلّاق لازم است تا نیاز جامعه به نیروی مستعد و خلّاق برآورده گردد. در این راه نادیده گرفته شدن گروه یا قشری خاص از شهروندان به معنای از دست دادن فرصت‌های بسیاری برای توسعه و پیشرفت است. از جمله گروه‌هایی که در بیشتر موارد نادیده گرفته شده و یا نقشی کمرنگ به آنها داده می‌شود، کودکان، نوجوانان و جوانان به عنوان سرمایه‌های خلّاقیت و نوآوری برای آینده یک شهر خلّاق هستند.

 

امروزه بزرگسالان جهان را اداره می‌کنند، آنان قدرت را در دست دارند و تعیین می‌کنند که چه تغییراتی در چه زمانی و چه مکانی باید به وقوع بپیوندد و قانون‌گذاری و تصمیمات کلان ایشان برای توسعه و آبادانی شهر اغلب مبتنی بر شناخت ناکافی و مبهم از وضعیت کلی شهر می‌باشد. این چالش آن هنگام که کودکان و نوجوانان در محیط‌ کلان‌شهر‌ها مخاطب اصلی برنامه‌های شهر هستند، بیش از پیش آشکار می‌گردد. در عصر کنونی ماهیت دوران کودکی در شهر‌ها به سرعت در حال تغییر است و تحقیق مبتنی بر دانش محلی یک گام اولیه و مهم در کشف استعدادهای خلّاق کودکان و نوجوانان و هدایت ایشان به سوی مسیر رشد و شکوفایی می‌باشد. استفاده از مشارکت خلّاق کودکان و نوجوانان در توسعه اجتماعی شهر، ابزاری قدرتمند در جهت ایجاد تغییرات گسترده اجتماعی- فرهنگی است و از طرفی کودکان و نوجوانان نیز از طریق این فعالیت مشارکت‌جویانه در معرض طیف گسترده‌ای از نظرات و ایده‌های نوین قرار‌گرفته و مهارت‌های جدید و ارزشمندی را کسب می‌کنند. مسئولین و قانون‌گذاران محلی نیز از طریق مشارکت ایشان جریانی از ایده‌های خلّاق و نو را به طرح‌ها و برنامه‌ها سرازیر‌ساخته و به درک جامع‌تر و دقیق‌تری از دیدگاه‌ها و نگرش‌های شهروندان نائل خواهند آمد.

 

علیرغم آن‌که اکنون در قرن بیست و یکم و در دوره شکوفایی علوم و فناوری به سر می‌بریم هنوز هم شهروندان جوان معمولا به عنوان افرادی که سهم بسیار کوچکی در فعالیت‌های شهری دارند در سطوح پایین مشارکت قرار‌گرفته و نیروی خلّاقیت‌شان از بین می رود. متاسفانه در ابتدای عصر صنعت ایشان به دو دلیل نیروی کار مناسبی محسوب می‌شدند: اول آن‌که دارای نیروی زیادی بودند و می‌توانستند به سختی و به مدت طولانی کار کنند و دوم این‌که نیروی بسیار ارزان‌قیمتی محسوب می‌شدند و این نوعی استثمار و نابود ساختن فکر خلّاق در وجود آنان بود. اکنون آن‌چه اهمیت دارد آن است که با از بین رفتن استثمار کاری و افزایش آگاهی عمومی در این مورد، بایستی آموزش و شکوفا‌سازی خلاقیت و نوآوری این نیروی بی‌پایان مورد توجه قرار گیرد.

 

علاوه بر این فضایی که کودکان، نوجوانان و جوانان را محور قرار می‌دهد مطلوب شهرسازی خلّاق است. با توجه به این موضوع باید این سئوال را مطرح ساخت که آیا امیدی به بهبود اوضاع شهر‌هایی که صنعت زده شده و هویت خود را گم کرده اند، وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. چرا که در این شهر‌ها کودکان بسیاری زندگی می‌کنند که بایستی بسیاری از اصول و ارزش‌ها را درباره خلّاقیت و نوآوری سازنده بیاموزند و ضروری است که فضایی باز برای شکوفایی و بارور شدن استعدادهای خلّاق این گروه فراهم گردد. امروزه این جریان در بسیاری از شهر‌های جهان با ارائه خدمات ویژه به کودکان، نوجوانان و جوانان آغاز شده است و پایه آن ابتدا در خانواده و سپس در مراکز آموزشی بنیان گذارده می‌شود.

 

ایجاد محیط‌های شهری بهتر در راستای حمایت از پیشرفت و شکوفایی استعدادهای خلّاق کودکان بوده و مستلزم بررسی دامنه‌ای گسترده از موضوعات در سطوح محلی، ملی و جهانی است. در‌حالی‌که هیچ طرح یا برنامه‌ای به تنهایی منجر به ایجاد محیط شهری مناسب و مطلوب برای رفع نیاز‌های کودکان و نوجوانان نمی‌شود، می‌توان گفت که اجرای صحیح هر یک از آنها گامی مهم در راستای فراهم ساختن محیطی بهتر برای شکوفایی هرچه بیشتر استعداد‌های خلّاق در جامعه خواهد بود. محیط کالبدی واقعی و ملموس است و درک موضوعات غیر‌ملموس را برای کودکان و نوجوانان تسهیل می‌نماید. تجربه قشر جوان در تغییر محیط فیزیکی که ناشی از ابتکار عمل خودشان باشد، می‌تواند تمرینی ارزشمند جهت تقویت خلّاقیت در جامعه بوده و این امر حرکتی مؤثر در جهت اصلاح دیدگاه‌ها برای رسیدن به شهر خلّاق، پایدار، سالم و قابل زیست می‌باشد.

 

تصمیم‌گیری مشترک، انگاشتن کودکان، نوجوانان و جوانان به عنوان شرکت‌کنندگانی مؤثر و ارزشمند، تقویت تأثیر‌گذاری جوانان برای تصمیم‌گیری و ایجاد دگرگونی در تعامل و همکاری آنان با سایر افراد جامعه از جمله اهداف نهایی ایجاد یک شهر خلّاق از طریق مشارکت قلمداد می‌شود. به حقیقت پیوستن مشارکت کودکان و نوجوانان مستلزم حمایت از سوی بزرگسالانی است که از قدرت اجرایی لازم برای ایجاد تغییرات برخوردارند و واقعاً خواهان دخیل ساختن ایشان در گردش به سوی خلّاقیت و نوآوری می‌باشند. با این حال باید توجه داشت که ضمن ایجاد شالوده‌ها و زیر‌ساخت‌های لازم، مشارکت حقیقی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. با نگاهی دقیق به شرایط کنونی می‌توان در‌یافت که برنامه‌هایی که مدعی مشارکت این قشر از اجتماع هستند در حقیقت پروژه‌هایی تحت کنترل بزرگسالان بوده و پدیده مشارکت کودکان و نوجوانان را بسیار کمرنگ و غیر‌واقعی دیده اند. ایجاد شهر خلّاق مستلزم یک تعهد جدی نسبت به مشارکت همه اقشار جامعه در فرآیند توسعه است و کودکان و نوجوانان نیز بایستی همچون بزرگسالان در فرصت‌های حقیقی برای نگریستن به محدوده زندگی خود، شناسایی موقعیت‌ها و بهبود آن سهمی‌داشته باشند.

 

منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...