Mohammad Aref 120,439 اشتراک گذاری ارسال شده در 29 اردیبهشت، ۱۳۹۰ يكي از درخشانترين ادوار نقاشي ايراني مربوط به عصر صفوي بوده و مكتب اصفهان آغازگر تحولاتي جديد در اين عرصه به شمار ميآيد. تجزيه و تحليل نقاشي اين دوران نه فقط امكان شناسايي شيوههاي هنري اين عصر و تصويري از تكامل تدريجي نقاشي را فراهم ميآورد، بلكه: با هر بار انديشيدن و بازانديشي در مورد آثار هنري اين دوران، امكان شناسايي زواياي ناشناخته و پنهان اين عرصه نيز فراهم ميآيد. اين مقاله در مورد نگارههايي كه يك ويژگي منحصر به فرد دارند بحث ميكند: تمام آنها داراي نقش مهرهاي شاه عباس اول هستند. در بررسي اين آثار، دستيابي به بهترين نتيجه از انتخاب نگارههايي حاصل ميشد كه در محدودة يك مكتب و در زماني مشابه خلق شده بودند. در اين راستا آثار سه تن از برجستهترين نقاشان اين عصر به نام هاي محمدي، محمد قاسم و رضا عباسي مطالعه گرديد. پس از بررسي مشخص شد كه اگرچه حضور اين مهرها ميتوانند به تاريخ خلق اثر اشاره داشته باشند، اما نميتوان در اين مورد به نتيجهگيري قاطعي دست يافت. از اين رو مطالعه انتسابهاي موجود بر حاشية تصاوير نيز ميتوانست اطلاعات جديدي در مورد هنرمندان مذكور ارائه دهد. از جمله اينكه: نيمة اول قرن هفدهم از نظر استاد متنوع و غني بوده و ديگر با يك شخصيت محوري «رضا عباسي» تفسير نميشود. کلیدواژهها : مهر شاه عباس اول، نوشتههاي انتسابي، محمدي، محمد قاسم، رضا عباسي ، The stamp of Abbas , the first king of Safvid dynasty, written ascription Mohammedan, ، Mohammed ghasem, Reza Abbasi نویسنده: محمد معمارزاده برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نقل قول لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده
به گفتگو بپیوندید
هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .