رفتن به مطلب

پل های ارتباط والدین به دنیای نوزاد


Saman_88

ارسال های توصیه شده

پل های ارتباط والدین به دنیای نوزاد

 

 

 

 

 

تجربیاتی که کودک از بدو تولد کسبمیکند بسیار شگفت انگیز بوده و با دنیای بزرگسالی متفاوت است. در شش هفته اول زندگیکودک و مادر رابطه عاطفی عمیقی با یکدیگر پیدا کرده و ارتباط مؤثر میان آنها برقرارمیشود.

بینایی کودک در شش هفته اول تکامل نیافته و موضوعاتی قابل دیدن هستند کهدر محدوده ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری چشمان کودک قرار گرفته باشند. برای نمونه کودک تنهاقادر به دیدن چهره فردی است که او را بغل کرده و زمانی که افراد به او نزدیکمیشوند، چهره آنها را میبیند. بزودی والدین متوجه خواهند شد که کودک، حرکاتشان رابا چشمان خود دنبال میکند. نوزاد در این سن از دیدن نورهای رنگی و اسباببازیها یاتصاویر متشکل از رنگ های سفید یا سیاه لذت برده و نمایش تصاویر شطرنجی باعث افزایشو رشد هوش شناختی او خواهد شد.

نوزاد تا شش هفتگی تنها قادر به شنیدن اصواتیخواهد بود که در فاصله کمی از آن تولید میشوند. شیرخوار هنگام تولد، صدای مادرش رااز سایر آواها به خوبی تشخیص میدهد و مشاهده تغییراتی که در چهره او هنگام شنیدنصداهای مختلف ایجاد میشود، هیجانانگیز است. با در آغوش گرفتن، محبت کردن و استفادهاز تکنیکهای ماساژ نوزاد به کودک گفته میشود که والدین او را دوست داشته و در محیطیامن رشد خواهد کرد. هر چه بیشتر کودک در این سن مورد محبت والدین قرار گرفته و ازتماسهای عاطفی و حسی آنها بهرهمند شود، مهارتهای شناختی او بهتر شکل خواهد گرفت وکودک احساس امنیت بیشتری میکند.

در این سن، کودک به آرامی مهارت کنترل واستفاده از ماهیچهها را میآموزد. در شش هفته اول زندگی، کودک به حمایت والدین برایحرکت نیاز دارد. باید مراقب بود سر کودک زیاد تکان نخورد. زمانی که نوزاد دست یاپای خود را حرکت میدهد، ممکن است، نشاندهنده هیجان او از اتفاقات محیطی باشد.

هنگامی که کودک از خواب بلند میشود، بهتر است به او فرصت داده شود تا سرش را بهاطراف چرخانده و به کشف دنیای پیرامون خود بپردازد.

گریه کردن نخستین مهارتیاست که پل ارتباطی میان کودک و دنیای اطراف او محسوب میشود. نوزاد بوسیله گریه کردننیازهای خود را به اطرافیان بازگو میکند. از طرف دیگر تولید اصوات مختلف و برقرارینگاه چشمی از راههایی است که نوزاد برای برقراری ارتباط با اطرافیان به کار میگیرد.

در چند هفته نخست پس از تولد، نوزاد زمان زیادی را در خواب سپری میکند. ازاینرو بهتر است مادر در آن ساعات به استراحت پرداخته و زمانی که کودک بیدار است بااو سرگرم شود. خواندن لالایی و یا اشعار کودکانه، صحبت کردن با نوزاد، محبت کردن ودر آغوش گرفتن شیرخوار، برقراری ارتباط چشمی و پاسخ مؤثر و زودهنگام به نیازهای اولباعث میشود کودک به والدین خود اعتماد کرده و رشد مهارتهای کلامی و ذهنی در او بهسرعت شکل گیرد.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...