رفتن به مطلب

پوشش های ابرآبگریز - بخش اول


mim-shimi

ارسال های توصیه شده

حتما تا حالا همه یه جورایی با محصولات نانو برخورد داشتین...مسواکی که بدون خمیر دندان و تنها با نور یک لامپ کوچک کار میکنه ...یا جورابهای نانو... لباسهای نانو...شیشه های خودتمیز شونده و خلاصه کلی ماده ی دیگه که خیلی وقتا برامون سئواله اینا واقعا درسته یا شعبده بازی علم است...

13.jpgJapanese-Lotus-flower-Toren-Poster-C12009915.jpeg

و حالا پوشش های خودتمیزشونده بر اساس خاصیت آب گریزی ...

ابداع پوشش های ابرآب گریز حاضل کار دو گیاه شناس از دانشگاه بن می باشد . برتولت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و نینهیوس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال 1998 ساختار برگ نیلوفر آبی را آزمایش کردند و پدیده ای را با توجه به ظاهر سطح و کارکرد خود تمیز شوندگی آن تشخیص دادند. آنها این پدیده را "اثر نیلوفر آبی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
" نام نهادند و این اصلاح را به عنوان یک نام تجاری ثبت نمودند .

بیش از 200 گونه از گیاهان شناخته شده اثر خود تمیز شوندگی را بر اساس قطرات کروی غلتان بر روی سطح شان نشان می دهند و شاید مشهورترین این گیاهان گیاه نیلوفر بومی آسیای جنوب شرقی باشد که به عنوان سمبل پاکیزگی مورد احترام است ، باشد .

طبق شکل (1) مشاهدات اصلی گیاه شناسان فوق الذکر این بود که برگ های نیلوفر آبی در واقع زبر می باشد .در شکل سطح برگ ها از برآمدگی های کوچکی به ارتفاع

10-5 میکرون و فاصله ی 15-10 میکرون از یکدیگر پوشیده شده است . این سطح ناهموار نیز از بلورهای آب گریز مومی شکل به اندازه ی تقریبی 1 نانومتر پوشیده شده است . زبری دوگانه در روی سطح از اهمیت ویژه ای در خواص خود تمیزشوندگی آن برخوردار است .

 

0504031.jpg

 

شکل (1): تلفیق زبری میکرونی ( برآمدگی ها ) و زبر نانومتری ( بلورهای موم ) در سطح برگ نیلوفر آبی

هنگامی که قطرات آب با یک سطح ابرآب گریز برخورد می نمایند روی نقاط بلند سطح زبر قرار می گیرند تا با کم کردن سطح تماس خود با جامد ، قطرات کروی را بر روی فرشی از هوا ایجاد نمایند . شکل(2) چنین پدیده ای را به تصویر کشانده است .

 

Superhydrophob.jpg

شکل (2) : سطح چوبی که آب گریز شده است . همانگونه که دیده می شود قطرات آب بر روی سطح به صورت کروی قرار می گیرند تا زاویه تماس سطح افزایش یابد .

دو بخش تشکیل دهنده ی برگ نیلوفر آبی زبر کلی سطح و در نتیجه ابر آب گریزی آن را افزایش می دهد . البته این اساس دوگانه احتمال آسیب دیدن " فضای مملو از هوای سطح " را بر اثر آب مثلاً حاصل از چگالش یا رگبار شدید باران نیز کم می کند .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...