رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سهم عمده ای از ثروت و درآمد کشورها در شهرها ایجاد می شوند. شهرها از نظر اقتصادی شرایطی را فراهم می آورند که بهره وری کلی و جزئی عوامل متعددی هستند ولی مدیریت و برنامه ریزی شهری نقش بسزایی در ایجاد و شکل گیری آنها، از طریق تهیه سیاست ها و برنامه های مناسب دارند. اقتصاد پست مدرن بر پایه های جدیدی در حال شکل گیری است، و این عمدتاً مبتنی بر اطلاعات و تولید کالاها و خدمات غنی از نظر اطلاعاتی است و تقاضا برای مدیریت و برنامه ریزی شهری راحتی نسبت به گذشته به شدت افزایش می دهد. این مقاله رابطه بین شهرها و بهره وری و رشد اقتصاد ملی را، با تأکید خاص بر روی نقش جدید شهرها، در عصر تکنولوژی اطلاعات و یا اقتصاد اطلاعات مورد بررسی قرار می دهد. هدف اصلی مقاله نشان دادن این موضوع است که نقش شهرها - و به تبع آن مدیریت و برنامه ریزی آنها - همراه با حرکت کشورها به سمت جهانی شدن و اتکاء روزافزون بر تکنولوژی اطلاعات در حال افزایش است. به عبارت دیگر، اقتصاد مبتنی اطلاعات تقاضاهای جدیدی را برای مدیریت و برنامه ریزی شهری به وجود می آورد؛ و به همین دلیل وظیفه برنامه ریزی و مدیریت شهری و به ویژه در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران، در این شرایط جدید کار دشوار و پیچیده ای است.

ادامه مقاله بدین صورت تنظیم شده است: در قسمت دوم سهم شهرها در اقتصاد ملی به اختصار مورد بررسی قرار می گیرد. قسمت سوم به تشریح چگونگی اثرگذاری شهرها بر بهره وری و رشد اقتصاد ملی اختصاص داده شده است. قسمت چهارم به اختصار به بررسی نقش مدیریت و برنامه ریزی شهری در بهبود و تقویت نقش شهرها در اقتصاد ملی در شرایط جدید اقتصاد جهانی می پردازد. در قسمت پنجم نیز جمع بندی و نتیجه گیری ارائه می گردد.

 

نویسنده: علی عسگری

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...