رفتن به مطلب

عیدشما مبارک!


spow

ارسال های توصیه شده

حافظ: «پیش از اینت بیش از این اندیشه عشاق بود/ مهرورزی تو با ما شهره آفاق بود».

حضرت حافظ دارد می گوید عید شما مبارک اما یک مقدار در لفافه می گوید احتمالاً شما متوجه نمی شوید. آنجا که می فرماید «مهرورزی تو با ما» در واقع می خواهد بگوید با توجه به توفیق حیرت انگیز پروژه مسکن مهر دیگر در سال جدید این آخرین مشکل ملت همیشه در صحنه هم که مسکن بود، از بیخ حل شده است و همه دست افشان و پاکوبان 13 روز آغازین را پشت سر گذاشته اند.

«شهره آفاق بود» هم کاملاً مشخص است. فقط یک ایراد کوچک دارد و آن هم این است که حافظ با بی دقتی از فعل بود استفاده کرده در صورتی که باید از فعل است و در صورت اصرار به حفظ قافیه از فعل خواهد بود، استفاده می کرد. در باب مقوله جذاب و شیرین شهره آفاق باید گفت که به مصادیق متعددی دارد اما من صرفاً به بحث اقتصادی آن اشاره می کنم. حافظ دارد می گوید شهره آفاق بلکه بیشتر است که مسوولان بتوانند با تلاش و ممارست بسیار در یک جایی کاری بکنند که هم رکود و هم تورم در کنار هم وجود داشته باشد. دقت کنید که این دو مبحث دقیقاً مخالف همدیگرند و خیلی تلاش می خواهد رسیدن به چنین دستاوردی و در واقع لسان الغیب دارد می گوید وقتی دستاورد به این گندگی دارد می رود توی... توی چشم تان دیگر در سال جدید چه دردی دارید؟ بروید به ادامه همان دست افشان و پاکوبان تان بچسبید، ول هم نکنید، هیچ رقمه !

در مصراع اول آمده «پیش از اینت بیش از این». اینجا خواجه شیراز دارد به شکل شفافی مساله اشتغال زایی و به تعبیری نرخ بیکاری را مطرح می کند. دارد می گوید پیش از اینت بیش از این بود. این آمار اشتغال است. می گوید قبلاً اشتغال بیشتر بود حالا کمتر شده. البته آگاهان معتقدند حافظ رسماً سیاه نمایی می کند چراکه مسوولان کارآفرین با آخرین متد علمی روز (آخرین متد علمی شب تفاوت های اساسی دارد) مشاغل یک ساعت در هفته خلق کرده اند و شاغلان این بخش که یک ساعت در هفته تلاش و کوشش می کنند را جزء آمار محسوب کرده اند و آمار بیکاری را پایین کشیده اند و با این پایین کشیدن قدم بلندی برداشته اند به شیوه به طور کلی!

مشاهده می کنید که حافظ دارد می گوید با شروع سال 90 همه چیز به بهترین شکلی... همان به بهترین شکلی! عید شما مجدداً مبارک.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...