رفتن به مطلب

نیم نگاهی به روند تكامل حمل و نقل در ایران و جهان


ارسال های توصیه شده

صنعت امروزی حمل و نقل، فرآیند تكامل تدریجی و تغییرات بنیادی زندگی انسان و دگرگونی‌های اساسی در امر تولید، توزیع، مصرف و پیشرفت‌های فنی است كه طی قرون متمادی حاصل شده است.

 

آشنایی انسان با پدیده حمل و نقل به زمان‌های باستان مربوط می‌شود و در واقع حمل و نقل و ارتباطات، هم زمان با پیدایش انسان و با گسترش تمدن و فرهنگ انسانی، توسعه و تكامل یافته است.

چنین تكاملی به یك مرتبه صورت نگرفته است؛ بلكه در هر دوره، پاسخ به توسعه روزافزون تولید و پراكندگی ناهماهنگ منابع، به نوآوری و پیشرفت‌های موفقیت‌آمیزی در زمینه حمل و نقل منجر شده است.

انقلاب صنعتی قرن نوزدهم كه بنا به اعتقاد کارشناسان اقتصاد، جدای از توسعه حمل و نقل نمی ‌توان آن را بررسی كرد، تغییرات بنیادی وسیعی در زمینه مسایل حمل و نقل به وجود آورد؛ چرا که قبل از توسعه ماشین بخار، به جهت هزینه زیاد و كارآیی كم حمل و نقل زمینی، حمل محموله‌های تجاری و صنعتی از طریق دریا انجام می‌شد.

پیدایش ماشین بخار در قرن هیجدهم و كاربرد آن در قرن نوزدهم، نخست در وسایل نقلیه دریایی و سپس در وسایل حمل و نقل زمینی انقلاب عظیمی ‌ایجاد كرد .

در ایران نیز تمدن و موقعیت جغرافیایی ایران باستان و ارتباط ایرانیان با مصریان و ملل مشرق زمین و خاورمیانه موجب شد كه ایرانیان، 700 سال قبل از میلاد، در كار دریانوردی و ساخت شناور مهارت یابند و قرن‌ها حاكمیت خود را در دریاهای اطراف حفظ كنند و زمینه‌های لازم برای تبادل فرهنگ و اشاعه تمدن خود را فراهم سازند.

در دوران هخامنشی (6 قرن قبل از میلاد) مراودات بازرگانی و مالی، گسترش تسهیلات حمل و نقل و توسعه راه‌های ارتباطی و تاسیسات جانبی راه‌ها و مساله حفاظت و امنیت راه‌ها برای تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی از هر جهت مورد توجه قرار گرفت.

درعهد اشكانیان تجارت و حمل و نقل رونق بیشتری یافت و به تجارت و حمل و نقل بین‌المللی به ویژه صادرات پارچه‌های گران قیمت، قالی و قالیچه، اهمیت قابل توجهی داده شد.

در دوره ساسانیان و در نتیجه امنیت، زمینه پیشرفت تجارت و حمل و نقل آماده شد و تجارت و توسعه حمل و نقل موجبات وسعت و افزایش اطلاعات جغرافیایی درباره اروپا و آفریقا را فراهم ساخت.

پس از وقفه و ركود حاصل از سقوط ساسانیان، دیری نپایید كه روابط اقتصادی با دیگر ممالك جهان گسترش یافت و در آن دوران كشتی‌های تجاری ایران دایماً از بنادر خلیج فارس به سوی بنادر چین در رفت و آمد بودند.

تغییرات و تحولاتی كه در جریان قرون هیجدهم و نوزدهم از طریق نوآوری در تكامل فنی و سایل نقلیه به وجود آمد، انگیزه‌های اساسی در تغییرات بنیادی نظام‌های حمل و نقل پدید آورد كه این نوآوری‌ها بیشتر با تحولاتی در سرعت و كارآیی خدمات حمل و نقل همراه بود.

به این ترتیب پیشرفت‌های تكنیكی نیز كه از بطن اتقلاب صنعتی حاصل شده بود، بیش از هر چیز، تكامل فعالیت‌های حمل و نقل را موجب شد و ابزار پیشرفت و توسعه آن را فراهم ساخت.

در راستای این تحولات جهانی در زمینه حمل و نقل، ایران كه از دیرباز در مسیر جاده ابریشم که از بهترین راه‌های جهان بود، قرار داشته به عنوان شاهراه بین‌المللی مطرح و برای پاسخگویی به این جایگاه جهانی، اولین تشكیلات حمل و نقل كشور با احداث استراحتگاه و تسهیلات جنبی به توسعه امور حمل و نقل پرداخته و اولین تشكیلات حمل و نقل به نام دیوان یا "دیوان برید" كه زیر نظر حكومت اداره می‌شد و وظایف راه و ترابری كنونی را انجام می‌داد، عهده‌دار احداث، حفظ، نگهداری و مرمت راه‌ها بوده است.

پس از آن، نخستین ساختار تشكیلاتی كشور به سبك نوین در سال 1285 تحت عنوان "اداره كل طرق و شوارع" در وزارت فواید عامه شروع به كار كرد و با تكامل جهانی تشكیلات حمل و نقل در جهان، در پاسخگویی به نیازهای نوین، وزارت راه و ترابری شامل چهار بخش عمده: معاونت حمل و نقل جاده‌ای، شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ایران، هواپیمایی جمهوری اسلامی‌ایران و سازمان بنادر و كشتیرانی، عهده‌دار مدیریت حمل و نقل كشور شد.

اخیراً وظیفه معاونت حمل و نقل جاده‌ای كشور به سازمان حمل و نقل و پایانه‌های كشور محول شده است و تا پیش از آغاز قرن اخیر، راه‌های كشور عمدتاً به صورت خاكی بودند؛ اما به تدریج طی قرن اخیر اندك اندك، جاده‌های آسفالت و بزرگراه‌ها احداث شدند و وسایل حمل و نقل نیز توسعه و گسترش یافتند، به طوری كه امروزه تقریباً تمام راه‌های ارتباطی بین شهرهای كشور آسفالت هستند.

خطوط راه‌آهن نیز با گذشت زمان و گسترش تسهیلات حمل و نقل از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و موجب سهولت در حمل محموله‌های سنگین بین مناطق مختلف شده است. خطوط هوایی مانند سایر زیر بخش‌های حمل و نقل، در قرن كنونی به سیستم حمل و نقل كشور پیوسته و موجب كاهش زمان سفر و مسافرت راحت برای مسافران و حمل بار در كشور شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...