رفتن به مطلب

رفتارهای مستبدانه، بدترین شیوه‌ فرزندپروری


Saman_88

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تحمیل سیستم‌های انضباطی مانند تنبیه، محرومیت و قواعد سختگیرانه که کودکان را مجبور به انجام کارهایی می‌کند اثر معکوس روی اعتماد‌به‌نفس خانواده دارد و با رشد ناقص هیجانی و رنجش افراد همراه است

 

محققان در یک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در اسپانیا نشان دادند که قواعد بسیار سختگیرانه از یک طرف و نادیده‌گرفتن کودکان از طرف دیگر با منفی‌ترین پیامدهای تحصیلی و روانی همراه است.

محققان دانشگاه والنسیا در بررسی اثرات شیوه پرورش کودکان در ساختار اجتماعی اسپانیا نشان دادند که دو شیوه مبتنی بر انضباط شدید و محبت کم و نیز نادیده گرفتن و بی‌توجهی به نیازهای کودکان بدترین نتایج آموزشی و تربیتی را در نوجوانان به دنبال دارد.

نتایج این مطالعه که در آخرین شماره مجله اسپانیولی زبان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منتشر شده براساس یک مطالعه ملی در اسپانیا روی 948 کودک و نوجوان است.

از شرکت کنندگان مطالعه که 10 تا 14 ساله و حدود نیمی از آن‌ها (52 درصد) دختر بودند در باره جزئیات رفتار والدین آن‌ها و شیوه اجتماعی‌شدنشان پرسش شد.

محققان با توجه به پاسخ شرکت‌کنندگان مطالعه، شیوه فرزندپروری خانواده‌ها را به چهار نوع مختلف مستبدانه، مقتدرانه، آسان‌گیر و سهل‌انگار دسته‌بندی کردند.

معیار دسته‌بندی آن‌ها میزان کنترل و وجود قواعد در زندگی کودک از یک طرف و میزان گرمی و صمیمیت در روابط والدین و کودک از طرف دیگر بود.

در شیوه مقتدرانه که برخی از آن به عنوان شیوه فرزندپروری قاطع و اطمینان‌بخش هم یاد می‌کنند قواعد مشخص در زندگی کودک وجود دارد، والدین دلایل انجام آن را برای کودک توضیح می‌دهند اما روابط‌شان با کودک گرم و صمیمی است.

در شیوه مستبدانه اگرچه میزان قواعد و کنترل همانند شیوه مقتدرانه است اما والدین گرمی و صمیمیت کمتری دارند.

در شیوه آسان‌‌گیر، میزان قواعد و کنترل روی اجرای آن کم است اما گرمی و صمیمت در بالاترین حد وجود دارد.

در نهایت در شیوه فرزندپروری سهل‌انگارانه نه تنها قواعد چندانی در زندگی کودک وجود ندارد بلکه گرمی و صمیمیتی هم بین والدین و کودکان دیده نمی‌شود.

یافته‌ها در کشور اسپانیا نشان داد که والدین آسان‌گیر و مهربان (شیوه آسان‌گیر) و نیز والدین سختگیر و مهربان (شیوه مقتدرانه) شاهد بهترین نتایج در وضعیت تحصیلی‌، اجتماعی و روانی کودکان و نوجوانان خود بودند.

حتی نوجوانان خانواده‌های آسان‌گیر و مهربان که کمترین سختگیری را تجربه کرده بودند در برخی موارد بهتر از نوجوانان خانواده‌های مقتدر هم عمل کردند.

به نظر می‌رسد تحمیل سیستم‌های انضباطی مانند تنبیه، محرومیت و قواعد سختگیرانه که کودکان را مجبور به انجام کارهایی می‌کند اثر معکوس روی اعتماد‌به‌نفس خانواده دارد و با رشد ناقص هیجانی و رنجش افراد همراه است.

محققان براساس یافته‌های حاصل براین باورند که سختگیری با کودکان یا ضروری نیست و یا اهمیت چندانی ندارد و حتی گاهی با نتایج منفی همراه است و کلید تربیت سالم‌تر، گرمی والدین و درگیرشدن مثبت آن‌ها در زندگی کودک است.

پژوهشگران این تحقیق نتیجه می‌گیرند که ترکیبی از گرمی و حضور زیاد والدین در زندگی کودک به همراه سطح پائینی از سختگیری بهترین راهبرد فرزندپروری در کشور اسپانیاست.

تاثیر تفاو‌ت‌های فرهنگی در اثربخشی شیوه تربیتی

نکته مهم در‌باره نتایج این تحقیق آن است که در فرهنگ اسپانیا نگاه برابرنگرانه نسبت به افراد بیشتر از روابط سلسله‌مراتبی است. هم‌چنین در این کشور روحیه جمع‌گرایی بیشتر از فرد گرایی وجود دارد.

به نظر محققان شاید این تفاوت‌ها در ساختار فرهنگی باعث ایجاد نتایجی در تحقیق شده که با یافته‌های برخی دیگر از کشورها مانند آمریکا متفاوت است.

در آمریکا که روحیه فردگرایی و روابط سلسله مراتبی حاکم است شیوه فرزندپروری «مقتدارانه» یا قاطع و اطمینان بخش که در آن، گرمی در کنار سختگیری انعطاف پذیر هست بهترین نتایج تحصیلی و تربیتی را دارد.

در بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله ایران روحیه جمعی و ساختار اجتماعی مبتنی بر سلسله مراتب حاکم است.

به هرحال تعامل شیوه‌های تربیتی و نوع نگرش فرهنگی حاکم بر جامعه تعیین‌کننده میزان اثربخشی هر یک از انواع شیوه‌های فرزندپروری است که به نوشته محققان حاضر نیاز به تحقیقات بیشتر برای اظهارنظر قطعی‌تر دارد.

اما به گفته نویسندگان مقاله، یافته‌های این پژوهش لزوم توجه والدین به جنبه‌هایی مانند ارتباط گرم، روابط مودبانه، نشان دادن علاقه به کودک و مشکلات او و ارائه توضیحات معقول در‌باره پیامدهای اعمال آن‌ها را برجسته می‌کند.

فرناندو گارسیا، سرپرست تحقیق می‌گوید همه این‌‌ها فعالیت‌هایی هستند که در نهایت مستلزم درگیرشدن والدین در زندگی کودک، صرف وقت و انرژی با آن‌ها و دلسوزی هستند. در این زمینه باید درنظر داشت که هدف این است که همه باید به‌صورت انسان‌هایی پخته، مسئول و توانا در انجام کارهای خود پرورش یابند.

شناخت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد که با توجه به پیامدهای کاربرد هر شیوه بتوانند تغییرات لازم را در شیوه برخورد خود نسبت به این موضوع بدهند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...