رفتن به مطلب

شهر بغداد


ارسال های توصیه شده

شهر بغداد پایتخت کشور عراق در مرکز این کشور قرار دارد. این شهر در کنار رودخانه دجله و 530 کیلومتری ساحل خلیج فارس واقع است و از سطح دریا 34 متر ارتفاع دارد. بغداد در مرکز دشت باستانی مزوپوتامی (بین النهرین) قرار دارد. آب و هوای این شهر در تابستان گرم و خشک و در زمستان خنک است. جمعیت (برآورد 2005م): 5904000 نفر.

بغداد بزرگترین شهر عراق و یکی از پر جمعیت ترین و متراکم ترین شهرهای خاورمیانه است. این شهر در 762م به وسیله منصور خلیفه عباسی بنیان نهاده شد و به مدت 500 سال پس از آن، مرکز عمده فرهنگی تمدن اسلامی و یکی از بزرگترین شهرهای جهان بود. این شهر در 1258م توسط مغولان تصرف شد. بغداد بعدها به تصرف ترکان عثمانی درآمد. پس از شکست عثمانیان در جنگ جهانی، عراق امروزی تحت قیمومت سازمان ملل درآمد و پس از تشکیل کشور عراق، بغداد مرکز آن تعیین گردید.

شهر بغداد در دو سوی رودخانه دجله گسترده شده است. ارتباط میان بخشهای شهر به وسیله چندین پل تامین می گردد. هسته قدیمی و چهارگوشه شهر بغداد به طول 3 کیلومتر و عرض 1.6 کیلومتر در لبه شرقی رودخانه دجله واقع شده است. معماری این شهر بسیار متنوع است و از ساختمانهای بومی آجری تا سازهای فلزی، شیشه ای را در بر می گیرد.

شهر بغداد در نتیجه جنگ خلیج فارس (1990-1991م) و جنگ عراق (2003م) به شدت تخریب گردید.

نکته قابل توجه درباره شهر بغداد، پیوند ناگسستنی آن با تاریخ و فرهنگ ایرانیان است. حتی نام این شهر را از دو واژه فارسی بغ (به معنای خدا) و داد (بخشیده شده) می دانند.

1.jpg

2.jpg

5.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...