رفتن به مطلب

نماز موهبتی الهی


afa

ارسال های توصیه شده

نماز موهبتی الهی

وجعلناهم ائمّهً یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصّلوهِ و ایتاءَ الزّكوهِ و كانوا لنا عابدین

و آنان را پیشوایانی قرار دادیم كه به دستور ما هدایت می‌كنند و به آنان وحی فرستادیم تا كارهای نیك انجام دهند و نماز را برپا دارند و زكات بدهند و آنان همگی عبادت كننده ما بودند.(انبیاء،73)

 

سومین و چهارمین موهبت و ویژگی آنها این است كه ما به آنها انجام كار خیر را وحی كردیم، و همچنین برپا داشتن نماز و ادای زكات.

این وحی می‌تواند وحی تشریعی بوده باشد یعنی ما انواع كارهای خیر و ادای نماز و اعطای زكات را در برنامه‌های دینی آنها گنجانیدیم و نیز می‌تواند وحی تكوینی باشد یعنی به آنها توفیق و توان جاذبه‌ معنوی برای انجام این امور بخشیدیم.

البته هیچ یك از این امور جنبه اجباری و اضطراری ندارد بلكه تنها آمادگیها و زمینه‌ها است كه بدون اراده و خواست خود آنها هرگز به نتیجه نمی‌رسد.

ذكر اقامه صلوه و اداء زكات بعد از فعل خیر است؛ به خاطر اهمیت این دو برنامه است كه نخست بطور عام در جمله (اوحینا الیهم فعل الخیرات) بعد به طور خاص بیان شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فعل خیرات را كه از انواع عبادات (نماز و زكات) است وحی كردیم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در تفسیر مجمع البیان آمده: ابن عباس گوید: یعنی برنامه‌های نبوّت و به‌پا داشتن نماز و ادای زكات را به آنها وحی كردیم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

انجام كارهای نیك و نماز و زكات را به آنان وحی كردیم.

صاحب المیزان می‌گوید: ائمه موید به روح القدس، ‌و روح الطهاره و موید به قوتی ربانی هستند كه ایشان را به فعل خیرات و اقامه نماز و دادن زكات (انفاق مالی مخصوص بهر شریعتی) دعوت می‌كند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. تفسیر نمونه، ج 13، ص 456.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. روض الجنان، ج 13، ص 249.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. مجمع البیان، ج 7 ـ 8 ص 88.

لینک به دیدگاه

نماز جزء برنامه‌های حكومت اسلامی

 

الّذین ان مكّنّا هم فی الأرض اقاموا الصّلوه و اتوا الزّكوه‌ و امروا بالمعروف و نهوا عن المنكر و للّه عاقبه‌ الاُمور:

 

یاران خدا كسانی هستند كه هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند و زكات را ادا می‌كنند و امر به معروف و نهی از منكر می‌نمایند و پایان همه‌ امور از آن خداست. (حج ، 41)

 

ـ این آیه خطاب به یاران خدا است كه در آیه‌ قبل وعده یاری به آنها داده شده است و مقام و اوصاف مؤمنین را بیان می‌كند.

ـ آنها هرگز پس از پیروزی، همچون خودكامگان و جباران به عیش و نوش و لهو و لعب نمی‌پردازند و در غرور و مستی فرو نمی‌روند؛ بلكه پیروزیها و موفقیتها را نردبانی برای ساختن خویش و جامعه قرار می‌دهند. آنها پس از قدرت یافتن، تبدیل به یك طاغوت جدید نمی‌شوند، ارتباط‌شان با خدا محكم و با خلق خدا نیز مستحكم است؛ چرا كه نماز سمبل پیوند با خالق است و زكات، رمزی برای پیوند با خلق، و امر بمعروف و نهی از منكر پایه های اساسی ساختن یك جامعه‌ سالم محسوب می‌شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ـ همین چهار صفت برای معرفی این افراد كافی است، و در سایه‌‌ آن سایر عبادات و اعمال صالح و ویژگیهای یك جامعه‌ با ایمان و پیشرفته فراهم است.

ـ مؤمنان تنها قبل از پیروزی به در خانه‌ خدا نمی‌روند بلكه بعد از پیروزی هم به مقتضای (الّذین ان مكنّاهم فی الأرض اقاموا الصّلوه...) رابطه‌ خود را با او همچنان محكم می‌دارند و پیروزی بر دشمن را وسیله‌ای برای نشر حق و عدالت و فضیلت قرار می‌دهند.

ـ در بعضی از روایات اسلامی آیه‌‌ فوق به حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ و یارانش یا آل محمد به طور عموم تفسیر شده است. چنانكه از حدیثی از امام باقر ـ علیه السّلام ـ می‌خوانیم كه در تفسیر آیه‌ (الّذین ان مكنّاهم فی الارض) فرمود: این آیه تا آخر از آن آل محمد و مهدی و یاران او است.

ـ خداوند شرق و غرب زمین را در سیطره‌ حكومت آنها قرار می‌دهد آیینش را آشكار می‌سازد و به وسیله‌ مهدی ـ علیه السّلام ـ و یارانش بدعت و باطل را نابود می‌كند آن چنان كه تبهكاران حق را نابود كرده بودند و آن چنان می‌شود كه بر صفحه‌ زمین اثری از ظلم دیده نمی‌شود چرا كه آنها امر به معروف و نهی از منكر می‌كنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این احادیث بیان كننده‌ مصداقهای روشن و آشكار است و مانع عمومیت مفهوم آیه نیست بنابراین مفهوم گسترده‌ آیه، همه‌ افراد با ایمان و مجاهد و مبارز را شامل می‌شود.

ـ یكی از صفات مؤمنین این است كه اگر در زمین تمكنی پیدا كنند و در انتخاب هر قسم زندگی كه بخواهند به آنها آزادی داده شود، و در میان همه‌ انواع و انحاء‌ زندگی، یك زندگی صالح را اختیار می‌كنند و جامعه‌ای صالح بوجود می‌آورند كه در آن جامعه نماز به پا داشته می‌شود و زكات داده می‌شود، و امر به معروف و نهی از منكر انجام می‌شود.

ـ ‌اگر از میان همه‌ جهات عبادت، ‌نماز را و از میان همه‌ جهات مالی، زكات را نام برده بدین جهت است كه این دو در باب خود، عمده آن باب هستند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ـ زجاج گوید این آیه‌ وصف كسانی است كه خدا را یاری كنند.

و لله عاقبه ‌الامور عاقبت كارها به دست خدا است، این جمله نظیر (الی الله ترجع الامور) است، یعنی هر ملكی و حكومتی و قدرتی باطل می‌شود جز ملك و حكومت و قدرت حق و سرانجام همه‌ امور به دست خدا می‌افتد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اهمیت حكومت اسلامی و احیاء نماز و زكات و امر به معروف و نهی از منكر

در تفسیر المیزان آمده: مراد به تمكین آنان در زمین این است كه ایشان را در زمین نیرومند كند به طوری كه هر كاری را بخواهند، بتوانند انجام دهند و هیچ مانعی یا مزاحمی نتواند سد راه آنان شود.

ـ در صورت داشتن قدرت و اختیار،‌ اجتماعی صالح به وجود می‌آورند.

ـ مراد به مؤمنین، عموم مؤمنین آن روز بلكه عامه مسلمین تا روز قیامت است. عالی‌ترین جامعه‌ای كه در تاریخ اسلام تشكیل یافت جامعه‌ای بود كه در عهد رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در آن جامعه نماز به پا شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. نمونه، ج14، ص117.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. نمونه، ج14، ص121.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. المیزان، ج14، ص574.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. مجمع البیان، ج7، ص139.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. المیزان، ج14، ص574 و 575.

1_71.gif

لینک به دیدگاه

پیامبر اسلام (ص) و نماز

 

پیامبر بزرگوار اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ به حق، بنده حقیقی حضرت حقّ است، و به این معنا هر روز در پنج نوبت شهادت می دهیم«و اشهد ان محمّداً عبده و رسوله»، یعنی: گواهی می دهیم كه حضرت محمّد ـ صلّی الله علیه و آله ـ بنده و فرستاده اوست. حضرتش گوی سبقت را در این وادی بر همگان و از همگان ربوده و در این معنی و دیگر معانی الگو و اسوه می باشد، كه:«لقدكان لكم فی رسولِ اللهِ اسوهٌحسنهٌ.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
»، یعنی: هر آنچه وجود رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای شما الگوی نیكویی می باشد. در احوالش چنین نقل كرده اند:«كان النّبی ـ صلّی الله علیه و آله ـ اذا قام الی الصلوه یربد وجهه خوفاً من الله تعالی و كان لصدره اولجوفه أزیز كأزیز المرجل»، یعنی: پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ هر گاه كه به نماز می ایستادند چهره اش به جهت خوف از خداوند تغییر می كرد، و صدایی همچون جوشش دیگ از درون حضرت شنیده می شد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عایشه همسر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می گوید: شبی حضرت از رختخواب برخاست و مشغول مناجات شد تا نزدیك صبح عبادت كرد و پس از آن گریه های سختی سر داد، به حضرت عرض كردم: چرا خودت را به زحمت می افكنی در حالی كه خداوند، گناهان گذشته و آینده تو را بخشیده است؟ فرمودند: ای عایشه! آیا به پاس این همه نعمت بنده شكرگذاری نباشم.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در ابتدای وحی آنقدر بر پنجه پا به عبادت ایستاد تا پای مباركش ورم كرد و آیه نازل شد:«طه(1) ما انزلنا علیك القرآن لتشقی(2).
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
»، یعنی ما قرآن را بر تو نازل نكردیم كه خود را به سختی بیفكنی. و نیز روایت شده است:«كان اذا قام الی الصلوه كأنّه ثوب ملقی»، یعنی: وجود مبارك پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ هرگاه به نماز می ایستاد، گویا جامه ای پهن شده به روی زمین بود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

علاّمه مجلسی در«حیوه القلوب» می نویسد: پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ وقتی شب می خواست بخوابد، آب وضو را نزدیك سر خود می گذاشت و سر آب را می پوشاند و مسواك را زیر فراش خود قرار می داد، و قدری می خوابید و چون بیدار می شد، نظر به اطراف آسمان می كرد، و آیات آخر سوره آل عمران را تلاوت می فرمود، سپس مسواك می كرد و وضو می گرفت، و چهار ركعت نماز می خواند، و ركوع و سجود را به قدری طول می داد كه گویا سر از ركوع بر نخواهد داشت، و همچنین سجود را طول می داد، و به رختخواب برمی گشت، و قدری می خوابید، سپس بیدار شده و باز نظر به آسمان می كرد، و آیات را می خواند و مسواك می كرد، و وضو می گرفت و به همان طریق چهار ركعت نماز خوانده و باز به رختخواب برمی گشت و قدری می خوابید و باز برمی خواست، و به همان آداب عمل می كرد .و نماز وتر و نافله صبح را می خواند و سپس به مسجد برای ادای نماز صبح می رفت.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

استمداد از نماز در رفع مشكلات زندگی:

«و عن حذیفه قال: كان رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ اذا حزبه امر فزع الی الصّلاه»، یعنی: حذیفه گوید: شیوه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ چنان بود كه چون مشكلی برای او پیش می آمد، به نماز پناه می برد، و از آن استعانت می جست.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
«و عن النبّی ـ صلّی الله علیه و آله‌ ـ قال: كانوا یعنی الانبیاء یفزعون اذا فزعوا الی الصّلاه»، از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و اله ـ روایت شده كه فرمودند: پیامبران خدا چنان بودند كه چون دچار نگرانی می شدند به نماز پناه می بردند
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.«و عن الذین الدّرداء قال: كان رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ اذا كانت لیله ریح كان مفزعه الی المسجد حتّی یسكن، و اذا حدث فی السّماء حدث من كسوف شمس او قمر كان مفزعه الی الصّلاه»، یعنی: ابو درداء گوید: رسم رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ چنان بود كه چون شبی باد سهمگینی می آمد به مسجد پناه می برد، تا آرام گیرد، و چون در آسمان كسوف و خسوفی اتّفاق می افتد به نماز پناه می برد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در احوالات اصحاب رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ و بزرگان نیز می نویسند كه: در سختی ها و مشكلات و مصائب به نماز پناه می بردند، و از آن استمداد می جستند كه از باب نمونه به این روایت توجّه كنید. از ابن عبّاس روایت شده كه در مسیری می رفت كه خبر مرگ فرزندش را به او دادند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. در این وقت او از مركب پیاده شد و به كناری رفت و دو ركعت نماز به جای آورد و بازگشت و آنگاه گفت: ما همان كاری را كه خدا به ما دستور داده بود انجام دادیم كه می فرماید:«و استعینوا بالصبر و الصّلاه ...
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. سوره احزاب (33)/ 21.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. فلاح السائل/161، بحارالانوار/ ج 84/ 248.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. مشكاه الانوار/ 35، بحارالانوار/ ج 84/ 262.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. سوره طه(20)/1 و2.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. فلاح السائل/161، بحارالانوار/ ج84/248.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. نقل از كتاب ارزش و اهمّیّت نماز به زبان ساده، 45 و 46.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. تفسیر الدّر المنثور/ ج 1/ 67.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. همان مأخذ.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. همان مأخذ.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. در روایت دیگری دارد كه خبر مرگ برادرش«قثّم» را به او دادند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. تفسیر الدّر المنثور/ ج1/ 67.

لینک به دیدگاه

امام علی (ع) و نماز

 

در احوال سرور پارسایان حضرت علی ـ علیه السّلام ـ چنین آمده است كه:«كان علی ـ علیه السّلام ـ اذا قام الی الصلاه فقال وجّهت وجهی للّذی فطر السموات و الارض تغیّر لونه حتّی یعرف ذلك فی وجهه»، آنگاه كه به نماز می ایستاد این آیه را تلاوت می كرد: صورت خود را به سوی معبودی می گردانم كه آسمانها و زمین را آفرید، رنگ چهره اش تغییر می كرد، و این تغییر كاملاً از چهره اش هویدا بود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. در روایتی چنین می خوانیم:

هرگاه مولای متّقیان به نماز می ایستد، چهره اش متغیّر می شد، و بدن نازنیش به لرزه می افتد، به حضرت عرض می كردند: این چه حالتی است ای امیرالمؤمنین؟ حضرت می فرمودند:«جاء وقت امانه الله التی عرضها علی السّموات و الارض فأیین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان فلا ادری احسن اداء ما حملت ام لا

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
»، یعنی هنگام امانت خداوند است، امانتی كه به آسمانها و زمین عرضه شد و آنان نپذیرفتند و در وحشت فرو رفتند، ولی انسان آن را پذیرفت و معلوم نیست كه نیكو اداء خواهد كرد یا خیر.

به قول حافظ:

آسمان بار امانت نتوانست كشید قرعه فال به نام من دیوانه زدند

این حالت قبل از نماز بود، در حین نماز خدا می داند چگونه بود، فقط این مقدار می توان گفت كه نمازش یادآور نماز رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود. و درباره حضرت ـ علیه السّلام ـ آورده اند كه:«انّه كان اذا دخل الصّلاه كان كأنه بناء ثابت او عمود قائم لا یتحرّك و كان ربّما ركع او سجد فیقع الطّیر علیه و لم یطق احد ان یحكی صلاه رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ الاّ علیّ بن ابیطالب و علیّ بن الحسین علیهم السّلام

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.». حضرت طوری بودند،كه وقتی داخل نماز می شدند، گویا مثل یك بناء ثابت یا ستون ایستاده ای می باشند، كه حركتی نمی كند و گاهگاهی ركوع یا سجده می كردند، و این هنگام پرنده بروی آن بزرگوار می نشست، و كسی طاقت نداشت از نماز رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ تقلید كند، مگر علی بن ابیطالب و امام سجاد ـ علیه السّلام ـ و نیز درباره ایشان چنین نقل كرده اند كه:«ینسب الی مولانا امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ انّه وقع فی رجله نصل فلم یمكن من اخراجه فقالت فاطمه ـ علیها السلام ـ : أخرجوه فی حال صلاته فانّه لایحس بما یجری علیه حینئذ، فاَخْرَجَ و هو ـ علیه السّلام ـ فی صلاته»، یعنی: در پای مباركش تیر رفته بود، هر چه كردند، به جهت درد شدیدی كه داشت، نتوانستند خارج كنند، تا آن كه به راهنمایی و توصیه همسر گرانقدرش سیّده نساء عالمین، حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ هنگامی كه به نماز مشغول شدند، تیر را از پا بیرون كشیدند، و امام متوجه نشدند
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. فلاح السائل / 101، بحارالانوار،/ ج 84/ 366، میزان الحكمه/ ج 5/ 381.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. بحارالانوار/ ج 84/ 248، اسرار الصلوه ملكی تبریزی/ 11

8، تفسیر صافی/ ج 2/ 370.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. میزان الحكمه/ ج 5/ 382.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. المحجّه البیضاء/ ج 1/ 397 و 398.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...